POLECAMY
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Liczne badania naukowe potwierdzają, że istnieje aktywność, której podejmowanie wspiera nasze funkcje poznawcze, pamięć, wspomaga uczenie się języka i kontrolowanie własnych stanów emocjonalnych. Aktywność tę można podjąć w każdym wieku, ale najlepiej zrobić to przed 7. rokiem życia. W dodatku zajmowanie się nią to sama przyjemność! Czy chodzi o specjalny rodzaj ćwiczeń, magiczną pigułkę lub posiłek? Nie! Tą aktywnością jest edukacja muzyczna!
Dr Anita Collins, nauczycielka muzyki, przez lata obserwowała swoich uczniów, zadając sobie pytanie: czy edukacja muzyczna może wpływać na inne obszary naszego funkcjonowania? Poszukiwania zaprowadziły ją w obszar fascynujących odkryć neuronauki. W książce Wszystko gra! Jak muzyka wspiera rozwój dziecka w przystępny sposób relacjonuje wyniki badań i pokazuje, jak ważnym elementem naszego życia jest świat dźwięków.
Choć jestem nauczycielką uczniów szkół średnich, jestem zdumiona tym, jak słuchanie muzyki i edukacja muzyczna w każdym wieku, od pierwszego do ostatniego dnia życia, wpływa na rozwój naszego mózgu, na zmiany w nim i jego regenerację. (…) Dowiedziałam się, że niemowlęta słyszą głos matki, jakby to była muzyka, że połączenia neuronowe niezbędne, aby móc czytać, są aktywne, gdy maluch jest w stanie utrzymać stały rytm gry na bębnie, i że muzyka może kształtować mózg po urazie lub traumie. Okazuje się, że nauczanie muzyki – sekwencje akordów, niepokój związany z występami, zdolność efektywnego ćwiczenia – to nie tylko wiedza i umiejętności. Te elementy w rzeczywistości przyczyniają się do rozwoju człowieka.
Z tekstu
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Rozalia Słodczyk |
ISBN-13 | 978-83-01-22017-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
CZĘŚĆ I: OD URODZENIA DO ROZPOCZĘCIA EDUKACJI SZKOLNEJ, 0–5 LAT | 17 |
1. OKNO NA ŚWIAT: Jak twoje dziecko słyszy we wszystkim muzykę | 19 |
2. MOC KOŁYSANKI: Dlaczego twoje dziecko reaguje na muzykę | 31 |
3. NIEKOŃCZĄCA SIĘ PIOSENKA: Dlaczego twój maluch nie przestaje śpiewać | 43 |
4. DZIECKO RYTMU: Jak twój maluch łączy rytm z ciałem. | 53 |
5. WIDZĘ, MÓWIĘ: Przygotowanie dziecka do czytania z muzyką | 65 |
6. GOTOWI DO SZKOŁY: Jak muzyka pomaga dzieciom przygotować się do rozpoczęcia nauki w szkole | 77 |
CZĘŚĆ II: PIERWSZE LATA W SZKOLE, 5–7 LAT | 89 |
7. MUZYKA JĘZYKA: Nakładająca się sieć | 91 |
8. ŁĄCZENIE FAKTÓW: Dlaczego utrzymywanie rytmu jest niezbędne do czytania | 103 |
9. GRUPA SPOŁECZNA: Jak muzyka pomaga twojemu dziecku nauczyć się kontroli | 115 |
10. SYMBOLE DŹWIĘKOWE: Dlaczego czytanie słów jest takim samym procesem jak czytanie muzyki | 127 |
11. PO PROSTU UWAŻAJ: W jaki sposób muzyka wydłuża zakres koncentracji uwagi każdego dziecka | 139 |
12. KOMFORTOWO Z DYSKOMFORTEM: Jak muzyka uczy twoje dziecko pokochać frustrację | 151 |
13. WIOSENNE PORZĄDKI W MÓZGU: Jak muzyka wspomaga rozwój mózgu | 163 |
CZĘŚĆ III: ZMNIEJSZENIE RÓŻNIC MIĘDZY DZIECIŃSTWEM A OKRESEM NASTOLETNIOŚCI, OD 9 DO 12–14 LAT | 175 |
14. NAJWAŻNIEJSZA JEST PEWNOŚĆ SIEBIE: Jak muzyka buduje pewność siebie | 177 |
15. WIĘCEJ NIEPOPRAWNEGO NIŻ DOBREGO: Jak muzyka uczy wytrwałości | 189 |
16. URODZONY LIDER: Jak muzyka wyzwala w dzieciach zdolności przywódcze | 199 |
17. ROBIĘ, ROZUMIEM: Jak muzyka poprawia pamięć dziecka | 209 |
CZĘŚĆ IV: PRAWIE DOROSŁY, OD 12–14 LAT DO DOROSŁOŚCI | 219 |
18. RADZENIE SOBIE Z TYM WSZYSTKIM: Jak muzyka pomaga dzieciom w utrzymaniu równowagi | 221 |
19. POSZUKIWANIE NOWEGO: Jak muzyka uczy dzieci tworzenia i innowacji | 233 |
20. USPOKÓJ SIĘ: Wykorzystanie muzyki do skuteczniejszego uczenia się i do radzenia sobie ze stresem | 243 |
21. POZA SZKOŁĄ: Jak edukacja muzyczna jest prezentem, który dostajemy przez cały czas | 253 |
POSŁOWIE | 263 |
PODZIĘKOWANIA | 269 |
O AUTORCE | 271 |