POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka dotyczy najważniejszych mechanizmów i uwarunkowań procesu włączania w system bankowy poprzez podnoszenie świadomości finansowej społeczeństwa. Ze względu na prognozowane trendy demograficzne, prowadzące do zjawiska starzenia się całego społeczeństwa, w książce opisano wybrany element koncepcji silver economy, jakim jest aktywne uczestnictwo osób w wieku powyżej 50. roku życia w życiu społecznym, warunkowane świadomym i odpowiedzialnym korzystaniem z dostępnych produktów i usług finansowych. Diagnoza skali wykluczenia finansowego i poziomu wiedzy finansowej pozwoliła na wskazanie zależności między posiadaną wiedzą (zarówno teoretyczną, jak i praktyczną) a zakresem włączenia w system finansowy (w tym zwłaszcza bankowy). Analiza dostępności i atrakcyjności ofert bankowych dedykowanych osobom z segmentu 50+ oraz przegląd i ocena działań prowadzonych na rzecz zwiększenia wiedzy finansowej były podstawą do sformułowania rekomendacji pod adresem instytucji sektora bankowego oraz organizacji rządowych i pozarządowych, które mogą przyczynić się do wzmacniania kompetencji finansowych konsumentów powyżej 50. roku życia. Monografia jest efektem badań prowadzonych w ramach działalności statutowej oraz projektu „«Włączenie bankowe» jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim”, finansowanego przez Bank Zachodni WBK w ramach programu „Santander Universidades”.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 348 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-774-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Koncepcja „srebrnej gospodarki” i problemy wykluczenia | 11 |
1.1. „Srebrna gospodarka” na szczeblu krajowym i międzynarodowym | 11 |
1.1.1. Silver economy w polityce społecznej i dokumentach Unii Europejskiej | 12 |
1. 1.2. Lokalna polityka na rzecz osób starszych | 18 |
1.1.3. Trendy demograficzne w Polsce na tle krajów Unii Europejskiej | 21 |
1.2. Wykluczenie społeczne jako problem społeczno-gospodarczy | 27 |
1.2.1. Identyfikacja pojęcia wykluczenia społecznego | 27 |
1.2.2. Determinanty wykluczenia społecznego | 33 |
1.2.3. Konsekwencje wykluczenia społecznego | 38 |
1.2.4. Skala wykluczenia społecznego osób w wieku 50+ na tle pozostałych grup wiekowych | 40 |
1.3. Wykluczenie bankowe jako obszar wykluczenia społecznego | 46 |
1.3.1. Wykluczenie finansowe a wykluczenie bankowe | 46 |
1.3.2. Determinanty wykluczenia bankowego | 55 |
1.3.3. Skala wykluczenia finansowego i bankowego osób w wieku 50+ | 61 |
1.3.4. Skutki wykluczenia bankowego | 68 |
1.3.5. Wykluczenie bankowe a wykluczenie społeczne | 69 |
1.3.6. Zadłużenie i niewypłacalność gospodarstw domowych a wykluczenie finansowe i społeczne | 73 |
1.4. Kierunki interwencji na rzecz zwiększania aktywności społecznej osób starszych | 83 |
Rozdział II. Ocena dostępności i atrakcyjności usług bankowych dla osób w wieku 50+ | 89 |
2.1. Potrzeby i zachowania finansowe gospodarstw domowych | 89 |
2.1.1. Typologia i determinanty potrzeb i zachowań finansowych gospodarstw domowych ze szczególnym uwzględnieniem osób z segmentu 50+ | 89 |
2.1.2. Zarządzanie finansami gospodarstw domowych - zapotrzebowanie na produkty bankowe | 101 |
2.2. Ocena dostępności i atrakcyjności oferty bankowej dedykowanej dla segmentu 50+ | 116 |
2.2.1. Dostępność podstawowych usług bankowych i ich zróżnicowanie | 116 |
2.2.2. Ocena atrakcyjności oferty rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla segmentu 50+ | 118 |
2.2.3. Ocena atrakcyjności oferty lokat bankowych dedykowanych seniorom | 127 |
2.2.4. Ocena atrakcyjności oferty kredytów dedykowanych seniorom | 134 |
2.2.5. Podsumowanie | 142 |
Rozdział III. Edukacja finansowa w podnoszeniu aktywności społecznej osób 50+ | 147 |
3.1. Definicyjne ujęcie edukacji finansowej | 147 |
3.2. Ekonomiczne i społeczne korzyści edukacji finansowej | 162 |
3.3. Specyfika badań nad poziomem świadomości finansowej | 166 |
3.4. Socjalizacja ekonomiczna pierwotna i wtórna | 172 |
3.5. Edukacja finansowa w Polsce | 175 |
3.5.1. Problem edukacji finansowej w Polsce | 175 |
3.5.2. Stan świadomości finansowej w Polsce na tle krajów UE w świetle badań wtórnych | 190 |
Rozdział IV. Świadomość finansowa gospodarstw domowych w świetle badań pierwotnych | 197 |
4.1. Tendencje demograficzne w województwie łódzkim i ich konsekwencje w dziedzinie zaspokajania potrzeb osób 50+ | 197 |
4.2. Metodyka badań w zakresie ekskluzji bankowej | 201 |
4.3. Analiza struktury na podstawie przeprowadzonych badań pierwotnych | 205 |
4.3.1. Struktura demograficzna próby | 205 |
4.3.2. Stosunek do pieniędzy | 211 |
4.3.3. Subiektywna wiedza finansowa | 215 |
4.3.4. Zakres i częstotliwość korzystania z produktów bankowych | 217 |
4.4. Identyfikacja zależności między poszczególnymi determinantami wykluczenia bankowego w wiedzą finansową | 230 |
4.4.1. Wskaźnik wiedzy finansowej teoretycznej | 230 |
4.4.2. Wskaźnik wiedzy finansowej praktycznej | 235 |
4.4.3. Aktualne posiadanie produktów finansowych | 240 |
4.4.4. Posiadane produkty finansowe w ciągu 2 ostatnich lat | 248 |
4.5. Wiedza finansowa teoretyczna a aktualne posiadanie produktów finansowych | 256 |
4.6. Podsumowanie | 261 |
Rozdział V. Program wyrównywania szans w dostępie do wiedzy finansowej osób 50+ | 267 |
5.1. Rekomendacje dedykowane instytucjom bankowym w zakresie działań stymulujących ograniczanie zjawiska wykluczenia bankowego i podnoszenie świadomości finansowej | 267 |
5.1.1. Przegląd i ocena działań prowadzonych przez instytucje sektora bankowego w Polsce na rzecz podnoszenia wiedzy finansowej | 267 |
5.1.2. Przykłady dobrych praktyk podejmowanych przez banki za granicą | 284 |
5.1.3. Rekomendacje rozwiązań na rzecz osób w wieku 50+ na podstawie przykładów dobrych praktyk | 292 |
5.2. Rekomendacje dla podmiotów działających na rzecz osób 50+ na poziomie lokalnym w obszarze kształtowania świadomości finansowej | 304 |
5.2.1. Przegląd doświadczeń zagranicznych w obszarze edukacji i włączenia w sektor bankowy osób 50+ | 304 |
5.2.2. Zidentyfikowanie rozwiązań na rzecz osób w wieku 50+ jako przykładów dobrych praktyk | 309 |
5.2.3. Rekomendacje rozwiązań na rzecz osób w wieku 50+ na podstawie przykładów dobrych praktyk | 312 |
Zakończenie | 317 |
Bibliografia | 323 |
Spis rysunków | 339 |
Spis tablic | 343 |
O autorach | 347 |