POLECAMY
Autor:
Joanna Cygler, Grzegorz Materna, Marzanna Katarzyna Witek-Hajduk, Elżbieta Marciszewska, Maria Aluchna
Wydawca:
Format:
Kooperencja staje się nieodzownym elementem współczesnej gospodarki światowej. Dowodzą tego rosnąca powszechność zjawiska w skali międzynarodowej oraz jego znaczenie dla rozwoju poszczególnych sektorów i korporacji, jak również dla konkurencyjności krajów i regionów. Swoistym bodźcem do zacieśniania relacji kooperencyjnych jest obecny kryzys - korporacje częściej nawiązują współpracę konkurencyją , uznając takie postępowanie za sposób na przetrwanie trudnych czasów. Ponieważ znaczenie kooperencji w strategiach przedsiębiorstw wzrasta, konieczne jest bliższe jej poznanie oraz wskazanie sposobów wykorzystania w działalności ponadnarodowej.
W książce zaprezentowano złożoność relacji kooperencyjnych, która dotyczy form współpracy między konkurentami, poziomów występowania zjawiska, dynamiki jego kształtowania się, wzajemnego oddziaływania strumieni kooperacji i konkurencji. Dokonano analizy skomplikowanego otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, które decydują się na kooperencję. Szczególną uwagę poświęcono procesom i zjawiskom towarzyszącym internacjonalizacji i globalizacji.
Szczegółowo omówiono:
istotę relacji kooperencyjnych, ich główne cechy, podstawowe koncepcje teoretyczne i wymiary tworzenia tych relacji w zglobalizowanym świecie,
poziomy kooperencji (międzyorganizacyjną, wewnątrzorganizacyjną i między jednostkami),
prawne aspekty kooperencji, ze szczególnym uwzględnieniem prawa o ochronie konkurencji,
międzynarodowe rozwiązania legislacyjne dotyczące współpracy konkurencyjnej,
znaczenie kooperencji w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw,
odmiany kooperencji wyróżnione ze względu na formę organizacyjną współpracy,
kooperencję globalną w grupach kapitałowych, w tym przyczyny tworzenia grup kapitałowych jednocześnie współpracujących i rywalizujących ze sobą,
obszary strumieni kooperencyjnych,
relacje kooperencyjne w polskich grupach kapitałowych,
kształtowanie się relacji kooperencyjnych na poziomie globalnym na przykładzie sektora lotniczego.
Każdy spośród pięciu Autorów publikacji dostrzega nieco inne problemy związane z kooperencją we współczesnym świecie. Dzięki temu książka ma unikatowy, otwarty charakter. Skłania do dyskusji nad kooperencją, zachęca do poszukiwania nowych, własnych, oryginalnych poglądów na temat tego zjawiska. Inspiruje do badań nad możliwościami wykorzystania relacji kooperencyjnych w turbulentnym i globalizującym się otoczeniu.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-6094-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O autorach | |
str. | 7 |
Wstęp | |
str. | 11 |
1. Charakterystyka kooperencji | |
str. | 15 |
Joanna Cygler | |
Pojęcie kooperencji | |
str. | 15 |
Cechy kooperencji | |
str. | 20 |
Podstawy teoretyczne relacji kooperencyjnych | |
str. | 24 |
Typy kooperencji | |
str. | 32 |
Poziomy kooperencji | |
str. | 36 |
Kooperencja w zglobalizowanym świecie | |
str. | 48 |
2. Kooperencja z perspektywy prawa ochrony konkurencji | |
str. | 56 |
Grzegorz Materna | |
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji przedsiębiorstw w dobie globalizacji | |
str. | 56 |
Kooperencja, kooperacja i konkurencja w świetle prawa ochrony konkurencji | |
str. | 63 |
Kooperencja jako porozumienie ograniczające konkurencję - pojęcie porozumienia | |
str. | 66 |
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji wewnątrzorganizacyjnej | |
str. | 70 |
Względny charakter zakazu porozumień ograniczających konkurencję | |
str. | 74 |
Zmowy kartelowe jako forma nielegalnej współpracy przedsiębiorstw | |
str. | 75 |
Dopuszczalne formy współpracy między konkurentami | |
str. | 79 |
Kooperencja w formie joint venture a kontrola koncentracji przedsiębiorstw | |
str. | 90 |
Podejście do współpracy przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego | |
str. | 94 |
Kooperencja a praktyki jednostronne przedsiębiorstw dominujących | |
str. | 98 |
Podsumowanie | |
str. | 103 |
3. Kooperencja w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw | |
str. | 105 |
Marzanna Katarzyna Witek-Hajduk | |
Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa | |
str. | 106 |
Kooperencja a internacjonalizacja przedsiębiorstwa - ujęcie teoretyczne | |
str. | 107 |
Kooperencja w świetle wybranych koncepcji teoretycznych dotyczących internacjonalizacji przedsiębiorstw | |
str. | 115 |
Przesłanki i determinanty kooperencji w procesie internacjonalizacji | |
str. | 123 |
Decyzje dotyczące kooperencji jako element strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa | |
str. | 131 |
Kooperencja a strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw | |
str. | 154 |
Podsumowanie | |
str. | 157 |
4. Kooperencja w grupach kapitałowych | |
str. | 159 |
Maria Aluchna | |
Ramy teoretyczne | |
str. | 160 |
Współpraca i rywalizacja jako fundamentalne założenia grup kapitałowych | |
str. | 172 |
Kooperencja w grupach kapitałowych na świecie | |
str. | 185 |
Kooperencja w grupach kapitałowych w Polsce | |
str. | 189 |
Podsumowanie | |
str. | 193 |
5. Kooperencja w sektorze lotniczym w świetle procesów deregulacji i globalizacji | |
str. | 195 |
Elżbieta Marciszewska | |
Partnerstwo strategiczne na rynku lotniczym | |
str. | 198 |
Procesy konsolidacji kapitałowej w lotnictwie | |
str. | 204 |
Współpraca linii sieciowych z przewoźnikami niskokosztowymi | |
str. | 208 |
Perspektywy rozwoju kooperencji na rynku lotniczym - od aliansów do konsolidacji kapitałowej | |
str. | 210 |
Zakończenie | |
str. | 219 |
Bibliografia | |
str. | 225 |
Indeks | |
str. | 249 |