POLECAMY
-32%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Stosownie do znanego w socjologii podziału na funkcje jawne i ukryte możemy stwierdzić, że jawnym celem niniejszej publikacji jest uhonorowanie siedemdziesiątej rocznicy urodzin i bogatego dorobku naukowego Profesora Kazimierza W. Frieskego, celem zaś ukrytym, nie mniej ważnym, wykorzystanie okazji do interdyscyplinarnego dyskursu wokół bieżących problemów życia zbiorowego z uwzględnieniem różnych metod i punktów widzenia składających się na wieloparadygmatyczność ujęcia rzeczywistości społecznej. Biorąc pod uwagę, że ostatnią pasją badawczą Jubilata jest „socjologia demaskatorska” (rozumiana nie jako wyodrębniony obszar badawczy, ale jako oparte na nonkonformizmie naukowym podejście do obowiązujących, uznawanych za oczywiste sposobów objaśniania rzeczywistości społecznej), wyrażamy nadzieję, że zebrane teksty będą inspirować do pokazywania realiów społecznych z różnych punktów widzenia, niekoniecznie zgodnych z obowiązującymi i modnymi paradygmatami ich opisu.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 436 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Oficyna Naukowa |
ISBN-13 | 978-83-66056-34-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Od Redaktorów / | 11 |
Andrzej Kojder: Kto jest klasykiem w socjologii? / | 13 |
Bibliografia /30 | |
Problemy społeczne i ich diagnoza | |
Jerzy Kwaśniewski: Diagnozowanie i profilaktyka problemów społecznych w społecznościach lokalnych / | 33 |
Funkcje diagnoz / | 35 |
Ograniczenia metodologiczne / | 39 |
Ograniczenia teoretyczne i poznawcze / | 42 |
Inne ograniczenia użyteczności diagnoz / | 44 |
Diagnoza a profilaktyka społeczna / | 45 |
Związki profilaktyki z różnymi strategiami polityki społecznej / | 47 |
Kreatywna profilaktyka społeczna / | 50 |
Ograniczenia / | 52 |
Bibliografia / | 54 |
Władza i demokracja w gospodarce | |
Witold Morawski: Półwiecze demokracji przemysłowej w Polsce. Lekcje gniewu, nadziei i rozczarowania / | 56 |
Myśl kierunkowa rozczarowań / | 56 |
Lekcja pierwsza. W trójkącie społeczeństwo–gospodarka–polityka /58 | |
Lekcja druga. Od demokracji przemysłowej do demokracji politycznej / | 59 |
Lekcja trzecia. Tylko konfiguracja czynników strukturalnych i agencyjnych mogła przynieść zmianę systemu /61 | |
Lekcja czwarta. „Życie na niby” — tak, ale tylko wtedy, kiedy to konieczne / | 63 |
Lekcja piąta. Ruch społeczny → biznes → oszustwo / | 66 |
Lekcja szósta. Czy rozwój zależny jest naszym przeznaczeniem? / | 68 |
Bibliografia / | 70 |
Monika Abucewicz: Władza korporacji i władza demokracji — wpływ politycznej aktywności biznesu (corporate political activity) na podejmowanie decyzji publicznych / | 73 |
Dwa rodzaje władzy korporacji / | 74 |
Polityczna aktywność korporacji (corporate political activity) /75 | |
Uwagi końcowe / | 93 |
Bibliografia / | 94 |
Zbiorowe stosunki pracy | |
Marek Bednarski: Szara strefa a drobna przedsiębiorczość / | 96 |
Szara strefa — problemy definicyjne / | 96 |
Szara strefa w sektorze MŚP — mechanizm ekonomiczny / | 101 |
Wykluczenie społeczne a przedsiębiorczość nieoficjalna / | 110 |
Uwagi końcowe / | 114 |
Bibliografia / | 115 |
Zenon Wiśniewski: Ewolucja stosunków pracy w warunkach globalizacji /118 | |
Instytucjonalne aspekty rynków pracy / | 119 |
Czy kończy się era pracy? / | 122 |
Rynki pracy na rozdrożu — elastyczność i prekariat / | 124 |
W kierunku rynków pracy o bardziej ludzkim obliczu / | 127 |
Bibliografia / | 130 |
Piotr Ostrowski: „Tego pojęcia nie używam”. Dyskurs wokół umów śmieciowych w Polsce / | 132 |
Bibliografia / | 144 |
Rynek pracy i edukacja — wyzwania i problemy | |
Elżbieta Kryńska: Bierność zawodowa młodzieży. Przymus czy dobrowolność? /146 | |
Wprowadzenie, czyli trochę o młodzieży / | 146 |
Ujęcie tradycyjne, czyli od szkoły do aktywności zawodowej / | 147 |
Ujęcie nietradycyjnie, czyli niekoniecznie i nie zawsze praca zawodowa / | 155 |
Uwagi końcowe / | 166 |
Bibliografia / | 167 |
Marta Zahorska: UZM (uczniowie zagrożeni marginalizacją) jako kukułcze jajo polskiego systemu edukacyjnego / | 170 |
Uczniowie zagrożeni marginalizacją / | 170 |
Społeczne konsekwencje działania systemów szkolnych. Mobilność, reprodukcja czy… marginalizacja / | 172 |
„Odpad” szkolny / | 177 |
Gimnazja w Centrach Kształcenia Ustawicznego w Warszawie. Relacja z badań /179 | |
Wykluczeni / | 192 |
Bibliografia / | 196 |
Wiesława Kozek: Walka z biedą i jej postrzeganie w kontekście kulturowym. Przypadek Radomia na tle wybranych miast europejskich / | 198 |
Radom i cechy wspólne badanych miast / | 203 |
Walka z negatywnymi skutkami deindustrializacji. Polityka walki z biedą / | 206 |
Kultura wiele wyjaśnia? / | 213 |
Uwagi końcowe / | 216 |
Bibliografia / | 218 |
Anna Kiersztyn: Pomiar niepewności czy niepewność pomiaru. O kłopotach z pojęciem prekariatu / | 221 |
Jak zmierzyć niepewność zatrudnienia? / | 222 |
Niepewność i konstruowanie rzeczywistości / | 228 |
Strategie adaptacji wśród polskich prekariuszy / | 233 |
Uwagi końcowe /246 | |
Bibliografia / | 248 |
Mateusz Trochymiak: Czarowanie efektami uczenia się. Demistyfikacja systemu ram kwalifikacji / | 251 |
Wspólny język dla rynku pracy / | 252 |
Magia kwalifikacji / | 256 |
Opisać, zaklasyfikować, kontrolować / | 263 |
Nowe metody regulacji /265 | |
Uwagi końcowe / | 271 |
Bibliografia / | 272 |
Polityka społeczna i sposoby jej realizacji | |
Ryszard Bugaj: W poszukiwaniu modelu zabezpieczenia na starość / | 276 |
Państwo przyjmuje odpowiedzialność za sytuację ludzi starych / | 276 |
Zróżnicowanie publicznych systemów zabezpieczenia na starość / | 279 |
Polskie ubezpieczenia przed „wielką reformą” / | 282 |
Kształtowanie programu reformy / | 284 |
Reforma w praktyce. Rosnący krytycyzm / | 289 |
Korekty programu reformy / | 294 |
Potrzeba dalszych zmian / | 295 |
Bibliografia / | 302 |
Bożena Balcerzak-Paradowska: Zawiłości polskiej polityki (pro?)rodzinnej /303 | |
Niekonsekwencje w formułowaniu celów /304 | |
Niestabilność instrumentów / | 309 |
Niejasność — kogo wspieramy? / | 311 |
Wątpliwości. Komu pomagamy? / | 317 |
Wątpliwości co do zasadności uprzywilejowania niektórych grup beneficjentów /323 | |
Uwagi końcowe / | 325 |
Bibliografia / | 327 |
Paweł Poławski: Warunkowość, sankcje socjalne i aktywizacja w pomocy społecznej / | 329 |
Kontekst. Aktywizacja i warunkowość we współczesnym państwie opiekuńczym / | 329 |
Warunkowość i praca socjalna / | 334 |
Struktura i surowość sankcji / | 337 |
Ograniczenia warunkowości — przykład kontraktu socjalnego / | 345 |
Bibliografia / | 352 |
Ryszard Szarfenberg: Aktywna polityka społeczna w czworokącie dobrobytu / | 354 |
Ramy teoretyczne — czworokąt dobrobytu / | 356 |
Przejścia „do” i „od” w czworokącie dobrobytu / | 357 |
Przejścia „od” z uwzględnieniem kierunku / | 359 |
Aktywna polityka społeczna — dwie interpretacje / | 365 |
Uwagi końcowe / | 370 |
Bibliografia / | 371 |
Dariusz Zalewski: Kilka refleksji o dobrej i złej zmianie / | 374 |
Lata dziewięćdziesiąte. Dekada zmian systemowych / | 379 |
O naturze zmian inkrementalnych w kontekście polskich reform końca lat dziewięćdziesiątych / | 386 |
Inkrementalizm, którego nam zabrakło i wciąż brakuje / | 396 |
Bibliografia / | 407 |
* | |
Indeks osób / | 412 |
Notka biograficzna Kazimierza W. Frieskego / | 423 |
Wykaz publikacji Kazimierza W. Frieskego / | 425 |
Contents /434 | |