Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego

Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematyka niniejszej pracy sytuuje ją na pograniczu antropologii kultury i glottodydaktyki, tzw. kulturoznawstwa glottodydaktycznego. Autor proponuje jego wydzielenie jako nowej subdyscypliny glottodydaktyki polonistycznej, a odwołując się do osiągnięć glottokulturoznawczych warszawskiego „Polonicum”, przedstawia własną propozycję programową nauczania kultury popularnej.


The subject of this book situates it at the interface between cultural anthropology and glottodidactics, the so-called glotto-cultural studies. The author argues that is should be recognized as a new subdiscipline of Polish glottodidactics and, referring to the achievements of the glotto-cultural studies of the Warsaw “Polonicum,” presents his own vision of teaching popular culture.


Rok wydania2020
Liczba stron240
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-4126-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział    1
  Proces glottodydaktyczny a dominujący typ przekazu (medium) kultury 15
   1.1. Glottodydaktyka polonistyczna i jej
   subdyscypliny    17
   1.2. Relacja języka i kultury    20
   1.3. Kompetencje w nauczaniu języków obcych    25
   1.3.1. Kompetencje w Europejskim systemie opisu
   kształcenia językowego    25
   1.3.2. Kompetencja kulturowa    31
   1.3.3. Kompetencja interkulturowa    37
   1.4. Media a typ kultury – wyposażenie
   antropologiczne uczestników kultury    40
   1.5. Kultura popularna i jej znaczenie we
   współczesnej pedagogice kultury    49
   1.6. Podsumowanie    54
  
  Rozdział    2
  Kultura „wysoka” a kultura „niska” 57
   2.1. Rozważania wstępne    59
   2.2. Ocenianie i wartościowanie kultury    61
   2.3. Różne typy potocznego rozumienia kultury:
   kultura „wysoka” i „niska”    67
   2.4. Kultura popularna a kultura masowa    71
   2.5. Tożsamość w popkulturze    80
   2.6. Mity popkultury    86
   2.7. Kultura popularna jako jeden ze sposobów
   transmisji kanonu    91
   2.8. Współczesne uwarunkowania komunikacji
   międzykulturowej    102
   2.9. Podsumowanie    105
  
  Rozdział    3
  Praktyczne wykorzystanie tekstów i treści kultury popularnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego 111
   3.1. Przegląd publikacji z zakresu polonistycznego
   kulturoznawstwa glottodydaktycznego    113
   3.2. Teksty kultury popularnej w nauczaniu języka
   polskiego jako obcego    127
   3.3. Zajęcia pozalektoratowe poświęcone kulturze
   polskiej w Centrum „Polonicum” Uniwersytetu
   Warszawskiego    143
   3.4. Kultura popularna na zajęciach pozalektoratowych
   w Centrum „Polonicum” Uniwersytetu Warszawskiego    152
   3.5. Autorska koncepcja programowa nauczania kultury
   polskiej jako obcej    160
   3.5.1. Założenia glottodydaktyczne koncepcji    162
   3.5.2. Cele nauczania    163
   3.5.3. Metody opracowania koncepcji    164
   3.5.4. Treści nauczania (wraz z komentarzem
   dotyczącym popkulturowej realizacji)    164
   3.5.4.1. Znajomość podstawowa (poziom A)    165
   3.5.4.2. Znajomość pogłębiona (poziom B)    168
   3.5.4.3. Znajomość umożliwiająca efektywną
   komunikację (poziom C)    170
   3.5.5. Warunki i techniki realizacji koncepcji
   programowej    172
  
  Zakończenie    185
  
  Aneks. Zawartość „Kwartalnika Polonicum”, numery 1–30    189
  
  Bibliografia    193
  
  Summary    230
  
  Indeks osób    231
RozwińZwiń