INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Tematyka niniejszej pracy sytuuje ją na pograniczu antropologii kultury i glottodydaktyki, tzw. kulturoznawstwa glottodydaktycznego. Autor proponuje jego wydzielenie jako nowej subdyscypliny glottodydaktyki polonistycznej, a odwołując się do osiągnięć glottokulturoznawczych warszawskiego „Polonicum”, przedstawia własną propozycję programową nauczania kultury popularnej.
The subject of this book situates it at the interface between cultural anthropology and glottodidactics, the so-called glotto-cultural studies. The author argues that is should be recognized as a new subdiscipline of Polish glottodidactics and, referring to the achievements of the glotto-cultural studies of the Warsaw “Polonicum,” presents his own vision of teaching popular culture.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4126-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział | 1 |
Proces glottodydaktyczny a dominujący typ przekazu (medium) kultury 15 | |
1.1. Glottodydaktyka polonistyczna i jej | |
subdyscypliny | 17 |
1.2. Relacja języka i kultury | 20 |
1.3. Kompetencje w nauczaniu języków obcych | 25 |
1.3.1. Kompetencje w Europejskim systemie opisu | |
kształcenia językowego | 25 |
1.3.2. Kompetencja kulturowa | 31 |
1.3.3. Kompetencja interkulturowa | 37 |
1.4. Media a typ kultury – wyposażenie | |
antropologiczne uczestników kultury | 40 |
1.5. Kultura popularna i jej znaczenie we | |
współczesnej pedagogice kultury | 49 |
1.6. Podsumowanie | 54 |
Rozdział | 2 |
Kultura „wysoka” a kultura „niska” 57 | |
2.1. Rozważania wstępne | 59 |
2.2. Ocenianie i wartościowanie kultury | 61 |
2.3. Różne typy potocznego rozumienia kultury: | |
kultura „wysoka” i „niska” | 67 |
2.4. Kultura popularna a kultura masowa | 71 |
2.5. Tożsamość w popkulturze | 80 |
2.6. Mity popkultury | 86 |
2.7. Kultura popularna jako jeden ze sposobów | |
transmisji kanonu | 91 |
2.8. Współczesne uwarunkowania komunikacji | |
międzykulturowej | 102 |
2.9. Podsumowanie | 105 |
Rozdział | 3 |
Praktyczne wykorzystanie tekstów i treści kultury popularnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego 111 | |
3.1. Przegląd publikacji z zakresu polonistycznego | |
kulturoznawstwa glottodydaktycznego | 113 |
3.2. Teksty kultury popularnej w nauczaniu języka | |
polskiego jako obcego | 127 |
3.3. Zajęcia pozalektoratowe poświęcone kulturze | |
polskiej w Centrum „Polonicum” Uniwersytetu | |
Warszawskiego | 143 |
3.4. Kultura popularna na zajęciach pozalektoratowych | |
w Centrum „Polonicum” Uniwersytetu Warszawskiego | 152 |
3.5. Autorska koncepcja programowa nauczania kultury | |
polskiej jako obcej | 160 |
3.5.1. Założenia glottodydaktyczne koncepcji | 162 |
3.5.2. Cele nauczania | 163 |
3.5.3. Metody opracowania koncepcji | 164 |
3.5.4. Treści nauczania (wraz z komentarzem | |
dotyczącym popkulturowej realizacji) | 164 |
3.5.4.1. Znajomość podstawowa (poziom A) | 165 |
3.5.4.2. Znajomość pogłębiona (poziom B) | 168 |
3.5.4.3. Znajomość umożliwiająca efektywną | |
komunikację (poziom C) | 170 |
3.5.5. Warunki i techniki realizacji koncepcji | |
programowej | 172 |
Zakończenie | 185 |
Aneks. Zawartość „Kwartalnika Polonicum”, numery 1–30 | 189 |
Bibliografia | 193 |
Summary | 230 |
Indeks osób | 231 |