Dyskursywny obraz Łodzi w mediach

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,68  21,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,17 zł  


16,68

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja zawiera odpowiedź na pytanie, czy media wzmacniają i/lub wyciszają stereotypy o Łodzi. Przystępując do badania, określono następujące problemy poznawcze: co pisze się o Łodzi, jak się pisze oraz czy to, jak się pisze, podlega refleksji samych dziennikarzy, a zatem, czy możliwe jest zbadanie metadyskursu. Już na etapie wyboru tematu czy selekcji materiału dziennikarz dokonuje subiektywnego przedstawienia wybranych elementów Łodzi. Z lingwistycznego punktu widzenia istotny jest proces, podczas którego na bazie zebranych materiałów i opinii dziennikarz tworzy tekst, nadając mu konkretną strukturę językową. Dobiera odpowiednie środki językowe, by osiągnąć określone wcześniej intencje.
Celem monografii jest analiza wizerunku Łodzi w różnych typach mediów (prasa, internet, telewizja). Źródła dobrano tak, by wychwycić różnice między wizerunkiem Łodzi w mediach o zasięgu ogólnopolskim a wizerunkiem w mediach o zasięgu lokalnym.
Ze Wstępu
Niezwykle ciekawym dopełnieniem analiz jest rozdział poświęcony metadyskursowi na temat wizerunku Łodzi w mediach. Jest to próba zarejestrowania i zdemaskowania praktyk dziennikarskich, które wpływają na opinię publiczną poprzez kreowanie określonej wizji Łodzi. Rozdział ten świadczy o dociekliwości badawczej Autora, który podjął trud wielostronnego oglądu badanego materiału.
Z recenzji dr hab. Magdaleny Trysińskiej (UW)


Rok wydania2019
Liczba stron346
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-582-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  Charakterystyka materiału    16
  Problem gatunku analizowanych tekstów    19
  Językowy i dyskursywny obraz świata. Ustalenia terminologiczne    20
  Rola mediów w przedstawianiu rzeczywistości    27
  Stan badań nad Łodzią    31
  
  Rozdział I. Analiza tematyczna tekstów medialnych o Łodzi    35
  Metoda badawcza    35
  1. Infrastruktura i gospodarka    40
  1.1. Infrastruktura transportowa    41
  1.1.1. Drogi    41
  1.1.2. Kolej    46
  1.1.3. Lotnisko i połączenia lotnicze    49
  1.1.4. Komunikacja miejska (autobusowa, tramwajowa i transportowa)    51
  1.1.5. Transport rowerowy    54
  1.2. Infrastruktura społeczna    57
  1.2.1. Szpitale    57
  1.2.2. Dworzec Łódź Fabryczna    60
  1.2.3. Nowe Centrum Łodzi    62
  1.2.4. Ulica Piotrkowska    66
  1.2.5. Kamienice    70
  1.2.6. Mieszkania    73
  1.2.7. Infrastruktura sportowa    75
  1.2.8. Szkoły    76
  1.2.9. Pomniki    78
  1.2.10. Pozostałe elementy zabudowy miejskiej    79
  1.3. Infrastruktura techniczna    86
  1.4. Administracja    89
  1.5. Gospodarka i finanse    94
  2. Wydarzenia    99
  2.1. Kultura    99
  2.1.1. Działalność muzeów    99
  2.1.2. Działalność teatrów    101
  2.1.3. Filmy i kina    102
  2.1.4. Murale    105
  2.1.5. Festiwale    106
  2.1.6. Koncerty    109
  2.1.7. Wystawy    111
  2.1.8. Pozostałe imprezy    113
  2.1.9. Targi    115
  2.1.10. Konferencje i kongresy    116
  2.1.11. Akcje społeczne    118
  2.1.12. Rocznice i święta    121
  2.1.13. Sport i imprezy sportowe    123
  2.1.14. Wydarzenia religijne    127
  2.1.15. Pozostałe inicjatywy    129
  2.2. Nauka     132
  3. Ludzie    138
  3.1. Populacja Łodzi    138
  3.1.1. Demografia    139
  3.1.2. Rodzina    140
  3.1.3. Alkoholizm    141
  3.1.4. Grupy społeczne    143
  3.1.5. Znane postacie    145
  3.2. Zdarzenia losowe    146
  3.2.1. Wypadki komunikacyjne    146
  3.2.2. Pożary i inne zdarzenia    149
  3.3. Wykroczenia i przestępstwa    150
  3.3.1. Pobicia i napady    150
  3.3.2. Zabójstwa i zgony    152
  3.3.3. Kradzieże    155
  3.3.4. Przestępczość zorganizowana     156
  3.3.5. Przestępstwa finansowe    158
  3.3.6. Przemoc wobec zwierząt    159
  3.3.7. Inne    160
  4. Podsumowanie    162
  
  Rozdział II. Ukształtowanie warstwy językowej    169
  1. Środki systemowe w jawnych aktach mowy    172
  1.1. Leksyka    173
  1.1.1 Leksemy określające    174
  1.1.1.1. Określenia w stopniu równym    174
  1.1.1.2. Stopień wyższy przymiotników i przysłówków    180
  1.1.1.3. Stopień najwyższy przymiotników i przysłówków    184
  1.1.2 Leksemy nazywające    187
  1.2. Peryfrazy    189
  1.3. Związki frazeologiczne    196
  1.4. Metafory    206
  2. Treści niejawne    227
  2.1. Presupozycje    227
  2.1.1. Presupozycje generowane przez operatory presupozycji    229
  2.1.2. Presupozycje generowane przez operatory powtórzeń    238
  2.1.3. Presupozycje generowane przez określenia czasowe    240
  2.1.4. Presupozycje generowane przez czasowniki zmiany stanu    241
  2.1.5. Presupozycje generowane przez czasowniki i konstrukcje faktywne    245
  2.1.6. Presupozycje generowane przez odpowiedniki nieidentyfikujących zdań względnych w języku polskim    246
  2.1.7. Presupozycje generowane przez odpowiedniki deskrypcji określonych w języku polskim    249
  2.1.8. Presupozycje generowane przez nierzeczywisty tryb przypuszczający    252
  2.1.9. Presupozycje generowane przez pytania retoryczne    256
  2.2. Implikatury    260
  2.2.1. Implikatury generowane przez naruszenie maksymy ilości    261
  2.2.2. Implikatury generowane przez naruszenie maksymy jakości    266
  2.2.2.1. Określenie skali i znaczenia zjawiska    266
  2.2.2.2. Odwołanie do stereotypu    273
  2.2.2.3. Orzekanie o cudzych stanach, czynnościach mentalnych i doznaniach    276
  2.2.2.4. Użycie strony biernej i konstrukcji bezosobowych    281
  2.2.2.5. Prognozy    284
  2.2.2.6. Nagromadzenie    288
  3. Podsumowanie    291
  
  Rozdział III. Metadyskurs na temat wizerunku Łodzi w mediach    299
  
  Zakończenie    325
  Bibliografia    335
  Spis ilustracji i tabel    345
RozwińZwiń