INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Przedmiotem monografii jest kompleksowa analiza polskiego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym w ujęciu normatywnym, prowadzona na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (ustawy makroostrożnościowej). W niezbędnym zakresie analiza ta zawiera również odniesienia do makroostrożnościowych regulacji w Unii Europejskiej i w wybranych państwach członkowskich. Przedstawiana monografia zawiera dogmatycznoprawną analizę regulacji nadzoru makroostrożnościowego, umiejscowiającą nadzór makroostrożnościowy w sieci stabilności finansowej oraz w systemie prawa rynku finansowego i prezentuje wszechstronne ujęcie nadzoru makroostrożnościowego (systemowe, sieciowe, wielopłaszczyznowe, instytucjonalne, materialnoprawne oraz funkcjonalne) zakończone oceną, z prawnego punktu widzenia, normatywnych szans i zagrożeń dla urzeczywistnienia stabilności finansowej w Polsce.
Książka ta zawiera propozycję doktrynalnego ujęcia obowiązujących przepisów krajowego, polskiego nadzoru makroostrożnościowego w dokonującym się procesie nadzorczej konwergencji sieciowej, uwzględniającą również trudną drogę kształtowania się tego nadzoru i może stanowić lekturę dla specjalistów z zakresu prawa rynku finansowego.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Prawo finansowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3426-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz najczęściej stosowanych skrótów | 7 |
Wstęp 11 | |
Rozdział I 21 | |
Nadzór makroostrożnościowy nad systemem finansowym w ujęciu teoretycznym 21 | |
1.1. Uwagi wstępne | 21 |
1.2. Pojęcie i przesłanki nadzoru makroostrożnościowego | 24 |
1.2.1. Pojęcie „nadzoru makroostrożnościowego” i „zarządzania kryzysowego” w systemie finansowym | 25 |
1.2.2. Przesłanki nadzoru makroostrożnościowego | 45 |
1.2.3. Klient rynku usług finansowych a ryzyko systemowe | 53 |
1.3. Charakter i źródła prawne nadzoru makroostrożnościowego | 77 |
1.4. Cele i zadania nadzoru makroostrożnościowego | 87 |
1.5. Mandat makroostrożnościowy | 94 |
1.6. Uwagi końcowe | 101 |
Rozdział II 104 | |
Unijny nadzór makroostrożnościowy 104 | |
2.1. Uwagi wstępne | 104 |
2.2. Unijny nadzorca makroostrożnościowy i podmioty pełniące nadzorcze funkcje makroostrożnościowe | 108 |
2.2.1. Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego | 108 |
2.2.2. Europejski Bank Centralny | 116 |
2.2.3. Europejski Organ Nadzoru Bankowego i Europejskie Organy Nadzoru Finansowego oraz Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji jako organy wspomagające makroostrożnościowe funkcje pełnione przez Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego | 123 |
2.3. Zakres podmiotowy unijnego nadzoru makroostrożnościowego | 130 |
2.4. Zakres przedmiotowy unijnego nadzoru makroostrożnościowego | 132 |
2.5. Unijne instrumenty nadzoru makroostrożnościowego | 141 |
2.6. Podstawy prawne pozyskiwania informacji makroostrożnościowej przez Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego | 149 |
2.7. Uwagi końcowe | 165 |
Rozdział III 168 | |
Kształtowanie się krajowego nadzoru makroostrożnościowego w świetle projektów ustaw o nadzorze makroostrożnościowym w Polsce 168 | |
3.1. Uwagi wstępne | 168 |
3.2. Kształtowanie się organizacji nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 171 |
3.3. Kształtowanie się celów i zadań nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 177 |
3.4. Kształtowanie się zakresu podmiotowego nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 181 |
3.5. Kształtowanie się zakresu przedmiotowego nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 188 |
3.6. Kształtowanie się instrumentów nadzoru makroostrożnościowego w Polsce i ich charakteru prawnego | 189 |
3.7. Uwagi końcowe | 200 |
Rozdział IV 203 | |
Model polskiego nadzoru makroostrożnościowego 203 | |
4.1. Uwagi wstępne | 203 |
4.2. Komitet Stabilności Finansowej jako organ nadzoru makroostrożnościowego i zarządzania kryzysowego w systemie finansowym w Polsce | 204 |
4.3. Cele i zadania nadzoru makroostrożnościowego oraz zarządzania kryzysowego w systemie finansowym w Polsce | 215 |
4.4. Zakres podmiotowy nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 222 |
4.5. Zakres przedmiotowy nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 225 |
4.5.1. Nadzór makroostrożnościowy i ryzyko systemowe | 228 |
4.5.2. Zarządzanie kryzysowe | 238 |
4.5.3. Przepisy buforowe | 239 |
4.6. Instrumenty nadzoru makroostrożnościowego w Polsce i ich charakter prawny | 256 |
4.7. Współpraca Komitetu Stabilności Finansowej z Komisją Nadzoru Finansowego i z pozostałymi ogniwami sieci stabilności finansowej | 269 |
4.8. Zasady, funkcje i znaczenie nadzoru makroostrożnościowego w Polsce | 286 |
4.9. Uwagi końcowe | 290 |
Wnioski | 293 |
Bibliografia | 307 |
Wykaz aktów prawnych i innych aktów | 314 |
Wykaz orzecznictwa | 320 |
Dokumenty, raporty, inne materiały | 321 |
Wykaz stron internetowych | 324 |
Macroprudential supervision in Poland | 326 |