INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W książce widać pragnienie dogłębnego przemyślenia tradycyjnego problemu, potraktowanego niczym zadanie: jak w sposób racjonalny, krok po kroku, zbudować sprawiedliwe społeczeństwo. Rawls zaczyna wywód od zarysowania warunków wyboru. Sytuacja pierwotna to sytuacja czysta, w której obowiązuje zasłona niewiedzy. Powoduje ona, że jednostki, chcąc chronić siebie, zmuszone są stanąć po stronie sprawiedliwości rozumianej jako bezstronność. Muszą bowiem na wszelki wypadek minimalizować straty, jakie w wyniku realizacji umowy społecznej mogą ponieść osoby znajdujące się w najgorszej sytuacji. Następnie Rawls zastanawia się, jak się zachować sprawiedliwie i racjonalnie już po usunięciu zasłony niewiedzy. Wypracowane w sytuacji pierwotnej ogólne zasady sprawiedliwości trzeba dostosować do funkcjonowania konkretnych instytucji państwowych. Przy tej okazji analizuje klasyczne zagadnienia filozofii politycznej: jaka powinna być rola państwa, w co może ono ingerować, jakie zobowiązania mają obywatele, kiedy mogą wystąpić przeciw istniejącemu porządkowi itd.
Wywody te mają dodatkowe ugruntowanie w ostatniej części książki, w której filozof bada świat wartości, szukając teorii obejmującej pojęcia dobra, słuszności, sprawiedliwości, równości i wolności.
Niniejsze wydanie opiera się na poprawionym przez autora tekście z 1999 roku.
Jakoś musimy zniwelować efekty szczególnych przypadkowych okoliczności, które doprowadzają ludzi do niezgody i rodzą w nich pokusę wykorzystania warunków naturalnych i społecznych dla własnej korzyści. Dlatego też przyjmuję, że strony są usytuowane za zasłoną niewiedzy. […] Zakłada się więc, że strony nie posiadają wiedzy o pewnego rodzaju faktach szczegółowych. Przede wszystkim nikt nie zna swego miejsca w społeczeństwie, swej pozycji klasowej czy statusu społecznego; nie wie też, jakimi naturalnymi aktywami i uzdolnieniami obdarzył go los – inteligencją, siłą itp. Nikt nie zna też swej koncepcji dobra, szczegółów swego planu życia, ani nawet specyficznych cech własnej psychiki, takich jak niechęć do ryzyka czy skłonność do optymizmu albo pesymizmu. Co więcej - zakładam, że stronom nie są znane szczególne uwarunkowania dotyczące ich własnego społeczeństwa; nie znają więc jego sytuacji ekonomicznej czy politycznej, ani poziomu kultury i cywilizacji, jaki zdołało osiągnąć. Osoby w sytuacji początkowej nie posiadają informacji co do tego, do jakiego pokolenia należą. […] Muszą wybrać zasady, z których konsekwencjami gotowe są pogodzić się bez względu na to, do którego pokolenia, jak się okaże, przynależą.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 856 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19778-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania poprawionego (przeł. Adam Romaniuk) | 9 |
Przedmowa (przeł. Maciej Panufnik) | 19 |
Część pierwsza. TEORIA (przeł. Maciej Panufnik) | 29 |
I. Sprawiedliwość jako bezstronność | 29 |
1. Rola sprawiedliwości | 30 |
2. Przedmiot sprawiedliwości | 34 |
3. Główna idea teorii sprawiedliwości | 40 |
4. Sytuacja początkowa i uzasadnianie | 48 |
5. Klasyczny utylitaryzm | 55 |
6. Niektóre rozbieżności w stosunku do utylitaryzmu | 62 |
7. Intuicjonizm | 71 |
8. Problem pierwszeństwa | 81 |
9. Kilka uwag o teorii moralnej | 88 |
II. Zasady sprawiedliwości | 98 |
10. Instytucje i sprawiedliwość formalna | 98 |
11. Dwie zasady sprawiedliwości | 106 |
12. Interpretacje drugiej zasady | 113 |
13. Demokratyczna równość i zasada zróżnicowania | 126 |
14. Autentyczna równość szans i czysta sprawiedliwość proceduralna | 140 |
15. Społeczne dobra podstawowe jako podstawa oczekiwań | 147 |
16. Istotne pozycje społeczne | 153 |
17. Tendencja ku równości | 160 |
18. Zasady dla jednostek: zasada rzetelności | 171 |
19. Zasady dla jednostek: obowiązki naturalne | 178 |
III. Sytuacja początkowa | 184 |
20. Natura argumentacji na rzecz koncepcji sprawiedliwości | 185 |
21. Prezentacja alternatyw | 189 |
22. Uwarunkowania sprawiedliwości | 195 |
23. Formalne warunki rozłożone na pojęcie słuszności | 200 |
24. Zasłona niewiedzy | 208 |
25. Racjonalność stron | 216 |
26. Rozumowanie prowadzące do dwóch zasad sprawiedliwości | 227 |
27. Rozumowanie prowadzące do zasady średniej użyteczności | 240 |
28. Niektóre trudności związane z zasadą średniej użyteczności | 249 |
29. Ważne racje przemawiające za dwiema zasadami sprawiedliwości | 262 |
30. Klasyczny utylitaryzm, bezstronność i życzliwość | 274 |
Część druga. INSTYTUCJE (przeł. Adam Romaniuk) | 289 |
IV. Równa wolność | 289 |
31. Sekwencja czterech stadiów | 289 |
32. Pojęcie wolności | 298 |
33. Równa wolność sumienia | 303 |
34. Tolerancja i interes wspólny | 312 |
35. Tolerowanie nietolerancyjnych | 319 |
36. Sprawiedliwość polityczna i konstytucja | 325 |
37. Ograniczenia zasady uczestnictwa | 335 |
38. Rządy prawa | 344 |
39. Definicja pierwszeństwa wolności | 356 |
40. Kantowska interpretacja sprawiedliwości jako bezstronności | 367 |
V. Udziały dystrybucyjne | 378 |
41. Pojęcie sprawiedliwości w ekonomii politycznej | 379 |
42. Kilka uwag o systemach ekonomicznych | 387 |
43. Instytucje tła sprawiedliwości dystrybutywnej | 401 |
44. Problem sprawiedliwości międzypokoleniowej | 414 |
45. Preferencja czasowa | 426 |
46. Dalsze przypadki pierwszeństwa | 433 |
47. Nakazy sprawiedliwości | 439 |
48. Uprawnione oczekiwania i zasługa moralna | 448 |
49. Porównanie z koncepcjami mieszanymi | 456 |
50. Zasada doskonałości | 469 |
VI. Obowiązek i zobowiązanie | 480 |
51. Argumenty na rzecz zasad naturalnego obowiązku | 481 |
52. Argumenty na rzecz zasady rzetelności | 493 |
53. Obowiązek przestrzegania niesprawiedliwego prawa | 504 |
54. Status reguły większości | 511 |
55. Definicja obywatelskiego nieposłuszeństwa | 521 |
56. Definicja odmowy dyktowanej sumieniem | 528 |
57. Uzasadnienie obywatelskiego nieposłuszeństwa | 533 |
58. Uzasadnienie odmowy dyktowanej sumieniem | 541 |
59. Rola obywatelskiego nieposłuszeństwa | 548 |
Część trzecia. CELE (przeł. Jarosław Pasek) | 565 |
VII. Dobro jako racjonalność | 565 |
60. Niezbędność teorii dobra | 565 |
61. Definicja dobra dla prostszych przypadków | 570 |
62. Uwaga na temat znaczenia | 577 |
63. Definicja dobra w odniesieniu do planów życia | 581 |
64. Racjonalność namysłu | 593 |
65. Zasada arystotelejska | 604 |
66. Definicja dobra w zastosowaniu do osób | 616 |
67. Szacunek dla samego siebie, zalety moralne i wstyd | 625 |
68. Kilka różnic między słusznością a dobrem | 633 |
VIII. Zmysł sprawiedliwości | 642 |
69. Pojęcie społeczeństwa dobrze urządzonego | 643 |
70. Moralność autorytetu | 655 |
71. Moralność stowarzyszenia | 661 |
72. Moralność zasad | 668 |
73. Cechy uczuć moralnych | 677 |
74. Związek między postawami moralnymi i naturalnymi | 685 |
75. Zasady psychologii moralnej | 692 |
76. Problem względnej stabilności | 700 |
77. Podstawa równości | 711 |
IX. Dobro sprawiedliwości | 723 |
78. Autonomia i obiektywność | 724 |
79. Idea związku społecznego | 732 |
80. Problem zawiści | 745 |
81. Zawiść a równość | 752 |
82. Racje przemawiające za pierwszeństwem wolności | 761 |
83. Szczęście i cele dominujące | 770 |
84. Hedonizm jako metoda wyboru | 779 |
85. Jedność ja | 787 |
86. Dobro zmysłu sprawiedliwości | 796 |
87. Uwagi końcowe na temat uzasadnienia | 811 |
Indeks osób | 825 |
Indeks pojęć | 830 |