Autoteliczne stany umysłu - funkcjonalna czynność mózgu i uwaga w przygotowaniu mentalnym sportowców

Autoteliczne stany umysłu - funkcjonalna czynność mózgu i uwaga w przygotowaniu mentalnym sportowców

1 opinia

Wydawca:

AWF Warszawa

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,25  25,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,25 zł  


16,25

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem tej monografii jest próba opisania autotelicznych stanów umysłu sportowców w oparciu o wskaźniki osobowościowe, elektrofizjologiczne oraz procesy mentalne w przygotowaniu do treningu sportowego, zawodów sportowych i odpoczynku. Poszukiwano odpowiedzi na pytania o udział proce-sów mózgowych i osobowości w aspekcie autoteliczności umysłu i uwagi w wytwarzaniu podstawo-wych dla sportowców stanów umysłu, które nazwano: autoteliczny stan gotowości uwagi, autoteliczny stan zaangażowania uwagi i „stan alfa”. Za pomocą EEG zarejestrowano zmiany aktywności bioelek-trycznej mózgu po treningach neurofeedback-EEG w spoczynku i w ruchu oraz relaksacji audio-wizualnej i autogennej. Treningi te wykorzystano do modulacji aktywności mózgu (stanów umysłu) i poprawy uwagi podczas treningu i zawodów sportowych oraz wywołania stanu relaksu podczas odpo-czynku. Wykazano, że podczas treningów neurofeedback-EEG następuje wzbudzenie aktywności bioe-lektrycznej mózgu w obszarach zaangażowanych. Zauważono także, że przez potęgowanie stanu relak-su, po treningach relaksacji audio-wizualnej i autogennej, zmienia się moc w pasmie alpha. Dane empi-ryczne wskazują również, że stymulacja treningiem neurofeedback-EEG oraz treningiem relaksacji au-dio-wizualnej i autogennej może mieć wpływ na aktywność mózgu, wyrażaną zmianami w międzypół-kulowej synchronizacji mózgu i wydajność umysłu sportowców. Można mieć nadzieję, że porównanie EEG wykonanego przed i po treningach neurofeedback-EEG może pomóc w wyborze strategii przygo-towania mentalnego sportowców. Należy jednak dodać, że budowanie psychologicznego modelu auto-telicznego zaangażowania uwagi w sporcie, w oparciu o analizę poczucia autonomii, poczucia lokaliza-cji kontroli, stylu percepcyjnego, cech osobowości, wymiarów zaangażowania oraz aktywności bioelek-trycznej mózgu sportowca, wymaga integracji wiedzy dotyczącej kontekstu organizacyjnego (cechy dyscypliny sportowej).


Rok wydania2016
Liczba stron167
KategoriaSport
WydawcaAWF Warszawa
ISBN-13978-83-61830-18-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  1. Umysł jako funkcja mózgu i organizacja autotelicznych właściwości osobowościowych
  1.1. Projekcyjne i asocjacyjne funkcje kory mózgowej
  1.2. Neuroplastyczność mózgu
  1.3. Synchronizacja międzypółkulowa w mózgu
  1.4. Autoteliczność umysłu a osobowość autoteliczna sportowca
  2. Umysł w wymiarze biologicznym i psychologicznym. Neurofilozofia jako współczesna filozofia umysłu.
  2.1. Poglądy filozofii naturalistycznej i funkcjonalistycznej
  2.2. Neurofizjologiczne struktury umysłu
  2.3. Poziomy umysłu
  2.3.1. Poziom pierwszy (1) emergentny: mózg, zmysły, reprezentacje neuronalne
  2.3.2. Poziom drugi (2), przeduwagowy: właściwości bodźców, wrażenia zmysłowe
  2.3.3. Poziom trzeci (3), uwagowy: uwaga, jaźń, stany uwagowe, pojęcia, mapy, obrazy
  2.3.4. Poziom czwarty (4), operacyjny: organizacja pojęć, procesy psychiczne
  2.4. Wydajność umysłu
  3. Autoteliczność w sporcie
  3.1. Rola sportu dla autotelicznego funkcjonowania
  3.2. Rola autoteliczności umysłu w osiąganiu sukcesu sportowego
  3.3. Motywacyjne aspekty autoteliczności sportowca
  4. Autoteliczne stany umysłu i uwaga w treningu i zawodach sportowych
  4.1. Stany umysłu jako obiektywna aktywność neuronalna i subiektywne odczucia psychiczne
  4.2. Stany umysłu jako rozległe korelaty aktywności neuronalnej mózgu
  4.3. Stany umysłu a pasma częstotliwości rytmów mózgowych
  4.4. Rola autotelicznych stanów umysłu i uwagi w przygotowaniu mentalnym sportowców
  4.4.1. Autoteliczny stan gotowości uwagi podczas treningu sportowego
  4.4.2. Autoteliczny stan zaangażowania uwagi podczas startu w zawodach sportowych
  4.4.3. Autoteliczny „stan alfa” w odnowie psychosomatycznej sportowców
  4.5. Uwaga jako poznawczy mechanizm redukcji informacji
  4.5.1. Deficyty uwagi
  4.5.2. Deficyt uwagi w ADHD u sportowców
  5. Osobowościowe uwarunkowania autoteliczności umysłu
  5.1. Poczucie autonomii i lokalizacji kontroli jako osobowościowe wyznaczniki autoteliczności umysłu
  5.2. Styl percepcyjny (zależność versus niezależność od pola percepcyjnego) jako preferowany sposób funkcjonowania poznawczego
  5.3. Rola poczucia autoteliczności (autonomii i lokalizacji kontroli) w sporcie (przesłanki teoretyczne autoteliczności umysłu sportowca)
  5.4. Czynniki Wielkiej Piątki jako osobowościowe wyznaczniki autoteliczności
  6. Trening mentalny w sporcie
  6.1. Trening mentalny w sporcie jako przedmiot badań empirycznych
  6.2. Modulowanie aktywności bioelektrycznej mózgu
  6.2.1. Biologiczne sprzężenie zwrotne (biofeedback)
  6.2.2. Trening neurofeedback-EEG
  6.3. Zastosowanie treningu neurofeedback-EEG
  6.4. Zastosowanie treningów relaksacyjnych
  7. Założenia i problematyka badań własnych oraz wskaźniki empiryczne zmiennych
  7.1. Metodologia badań własnych
  7.2. Teoretyczne przesłanki dla pytań i hipotez badawczych
  7.3. Pytania i hipotezy badawcze
  7.4. Osoby badane
  7.5. Narzędzia badawcze
  7.6. Procedura i przebieg badań
  7.7. Analiza statystyczna
  8. Wyniki badań. Przebieg zmian amplitudy w pasmach EEG podczas treningu mentalnego i w synchronizacji międzypółkulowej mózgu 1
  8.1. Zmiany amplitudy w pasmach EEG w przebiegu treningów neurofeedback-EEG 107
  8.2. Synchronizacja międzypółkulowa w mózgu po treningach neurofeedback-EEG
  9. Wyniki badań. Zmiany w autotelicznych stanach umysłu, uwadze oraz w krzywej pracy umysłowej
  9.1. Zmiany w autotelicznych stanach umysłu, warunki bazowe
  9.1.1. Autoteliczny stan gotowości uwagi
  9.1.2. Autoteliczny stan zaangażowania uwagi
  9.1.3. Autoteliczny stan alfa (stan relaksu) po treningach relaksacyjnych
  9.2. Zmiany w przebiegu krzywej pracy umysłowej
  9.2.1. Zmiany w krzywej pracy umysłowej po treningach neurofeedback-EEG
  9.2.2. Zmiany w krzywej pracy umysłowej po treningach relaksacyjnych
  10. Wyniki badań. Związki pomiędzy amplitudą EEG, autotelicznymi stanami umysłu i wydajnością pracy umysłowej
  10.1. Związki pomiędzy osobowością i zaangażowaniem
  10.2. Związki pomiędzy amplitudą EEG a krzywą pracy umysłowej po treningach neurofeedback-EEG w spoczynku.
  10.3. Związki pomiędzy amplitudą pasm EEG a krzywą pracy umysłowej po treningach neurofeedback-EEG w ruchu
  10.4. Związki pomiędzy amplitudą EEG paśmie alpha EEG a krzywą pracy po treningach relaksacyjnych
  10.5. Związki pomiędzy krzywą pracy umysłowej i autotelicznym zaangażowaniem po treningach neurofeedback-EEG w ruchu
  11. Znaczenie autotelicznych stanów umysłu i uwagi w przygotowaniu mentalnym sportowców. Próba syntezy i dyskusja wyników
  11.1. Osobowościowe wyznaczniki autoteliczności stanów umysłu
  11.2. Neurofizjologiczne predykatory uwagi
  11.3. Wydajność umysłu w mentalnym przygotowaniu sportowca
  11.4. Relaksacja w odnowie i regeneracji po wysiłku sportowym
  12. Praktyczne implikacje wyników badań autotelicznych stanów umysłu i uwagi w przygotowaniu mentalnym sportowców
  Podsumowanie
  Bibliografia
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia