POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem tej monografii jest próba opisania autotelicznych stanów umysłu sportowców w oparciu o wskaźniki osobowościowe, elektrofizjologiczne oraz procesy mentalne w przygotowaniu do treningu sportowego, zawodów sportowych i odpoczynku. Poszukiwano odpowiedzi na pytania o udział proce-sów mózgowych i osobowości w aspekcie autoteliczności umysłu i uwagi w wytwarzaniu podstawo-wych dla sportowców stanów umysłu, które nazwano: autoteliczny stan gotowości uwagi, autoteliczny stan zaangażowania uwagi i „stan alfa”. Za pomocą EEG zarejestrowano zmiany aktywności bioelek-trycznej mózgu po treningach neurofeedback-EEG w spoczynku i w ruchu oraz relaksacji audio-wizualnej i autogennej. Treningi te wykorzystano do modulacji aktywności mózgu (stanów umysłu) i poprawy uwagi podczas treningu i zawodów sportowych oraz wywołania stanu relaksu podczas odpo-czynku. Wykazano, że podczas treningów neurofeedback-EEG następuje wzbudzenie aktywności bioe-lektrycznej mózgu w obszarach zaangażowanych. Zauważono także, że przez potęgowanie stanu relak-su, po treningach relaksacji audio-wizualnej i autogennej, zmienia się moc w pasmie alpha. Dane empi-ryczne wskazują również, że stymulacja treningiem neurofeedback-EEG oraz treningiem relaksacji au-dio-wizualnej i autogennej może mieć wpływ na aktywność mózgu, wyrażaną zmianami w międzypół-kulowej synchronizacji mózgu i wydajność umysłu sportowców. Można mieć nadzieję, że porównanie EEG wykonanego przed i po treningach neurofeedback-EEG może pomóc w wyborze strategii przygo-towania mentalnego sportowców. Należy jednak dodać, że budowanie psychologicznego modelu auto-telicznego zaangażowania uwagi w sporcie, w oparciu o analizę poczucia autonomii, poczucia lokaliza-cji kontroli, stylu percepcyjnego, cech osobowości, wymiarów zaangażowania oraz aktywności bioelek-trycznej mózgu sportowca, wymaga integracji wiedzy dotyczącej kontekstu organizacyjnego (cechy dyscypliny sportowej).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 167 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Warszawa |
ISBN-13 | 978-83-61830-18-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
1. Umysł jako funkcja mózgu i organizacja autotelicznych właściwości osobowościowych | |
1.1. Projekcyjne i asocjacyjne funkcje kory mózgowej | |
1.2. Neuroplastyczność mózgu | |
1.3. Synchronizacja międzypółkulowa w mózgu | |
1.4. Autoteliczność umysłu a osobowość autoteliczna sportowca | |
2. Umysł w wymiarze biologicznym i psychologicznym. Neurofilozofia jako współczesna filozofia umysłu. | |
2.1. Poglądy filozofii naturalistycznej i funkcjonalistycznej | |
2.2. Neurofizjologiczne struktury umysłu | |
2.3. Poziomy umysłu | |
2.3.1. Poziom pierwszy (1) emergentny: mózg, zmysły, reprezentacje neuronalne | |
2.3.2. Poziom drugi (2), przeduwagowy: właściwości bodźców, wrażenia zmysłowe | |
2.3.3. Poziom trzeci (3), uwagowy: uwaga, jaźń, stany uwagowe, pojęcia, mapy, obrazy | |
2.3.4. Poziom czwarty (4), operacyjny: organizacja pojęć, procesy psychiczne | |
2.4. Wydajność umysłu | |
3. Autoteliczność w sporcie | |
3.1. Rola sportu dla autotelicznego funkcjonowania | |
3.2. Rola autoteliczności umysłu w osiąganiu sukcesu sportowego | |
3.3. Motywacyjne aspekty autoteliczności sportowca | |
4. Autoteliczne stany umysłu i uwaga w treningu i zawodach sportowych | |
4.1. Stany umysłu jako obiektywna aktywność neuronalna i subiektywne odczucia psychiczne | |
4.2. Stany umysłu jako rozległe korelaty aktywności neuronalnej mózgu | |
4.3. Stany umysłu a pasma częstotliwości rytmów mózgowych | |
4.4. Rola autotelicznych stanów umysłu i uwagi w przygotowaniu mentalnym sportowców | |
4.4.1. Autoteliczny stan gotowości uwagi podczas treningu sportowego | |
4.4.2. Autoteliczny stan zaangażowania uwagi podczas startu w zawodach sportowych | |
4.4.3. Autoteliczny „stan alfa” w odnowie psychosomatycznej sportowców | |
4.5. Uwaga jako poznawczy mechanizm redukcji informacji | |
4.5.1. Deficyty uwagi | |
4.5.2. Deficyt uwagi w ADHD u sportowców | |
5. Osobowościowe uwarunkowania autoteliczności umysłu | |
5.1. Poczucie autonomii i lokalizacji kontroli jako osobowościowe wyznaczniki autoteliczności umysłu | |
5.2. Styl percepcyjny (zależność versus niezależność od pola percepcyjnego) jako preferowany sposób funkcjonowania poznawczego | |
5.3. Rola poczucia autoteliczności (autonomii i lokalizacji kontroli) w sporcie (przesłanki teoretyczne autoteliczności umysłu sportowca) | |
5.4. Czynniki Wielkiej Piątki jako osobowościowe wyznaczniki autoteliczności | |
6. Trening mentalny w sporcie | |
6.1. Trening mentalny w sporcie jako przedmiot badań empirycznych | |
6.2. Modulowanie aktywności bioelektrycznej mózgu | |
6.2.1. Biologiczne sprzężenie zwrotne (biofeedback) | |
6.2.2. Trening neurofeedback-EEG | |
6.3. Zastosowanie treningu neurofeedback-EEG | |
6.4. Zastosowanie treningów relaksacyjnych | |
7. Założenia i problematyka badań własnych oraz wskaźniki empiryczne zmiennych | |
7.1. Metodologia badań własnych | |
7.2. Teoretyczne przesłanki dla pytań i hipotez badawczych | |
7.3. Pytania i hipotezy badawcze | |
7.4. Osoby badane | |
7.5. Narzędzia badawcze | |
7.6. Procedura i przebieg badań | |
7.7. Analiza statystyczna | |
8. Wyniki badań. Przebieg zmian amplitudy w pasmach EEG podczas treningu mentalnego i w synchronizacji międzypółkulowej mózgu 1 | |
8.1. Zmiany amplitudy w pasmach EEG w przebiegu treningów neurofeedback-EEG 107 | |
8.2. Synchronizacja międzypółkulowa w mózgu po treningach neurofeedback-EEG | |
9. Wyniki badań. Zmiany w autotelicznych stanach umysłu, uwadze oraz w krzywej pracy umysłowej | |
9.1. Zmiany w autotelicznych stanach umysłu, warunki bazowe | |
9.1.1. Autoteliczny stan gotowości uwagi | |
9.1.2. Autoteliczny stan zaangażowania uwagi | |
9.1.3. Autoteliczny stan alfa (stan relaksu) po treningach relaksacyjnych | |
9.2. Zmiany w przebiegu krzywej pracy umysłowej | |
9.2.1. Zmiany w krzywej pracy umysłowej po treningach neurofeedback-EEG | |
9.2.2. Zmiany w krzywej pracy umysłowej po treningach relaksacyjnych | |
10. Wyniki badań. Związki pomiędzy amplitudą EEG, autotelicznymi stanami umysłu i wydajnością pracy umysłowej | |
10.1. Związki pomiędzy osobowością i zaangażowaniem | |
10.2. Związki pomiędzy amplitudą EEG a krzywą pracy umysłowej po treningach neurofeedback-EEG w spoczynku. | |
10.3. Związki pomiędzy amplitudą pasm EEG a krzywą pracy umysłowej po treningach neurofeedback-EEG w ruchu | |
10.4. Związki pomiędzy amplitudą EEG paśmie alpha EEG a krzywą pracy po treningach relaksacyjnych | |
10.5. Związki pomiędzy krzywą pracy umysłowej i autotelicznym zaangażowaniem po treningach neurofeedback-EEG w ruchu | |
11. Znaczenie autotelicznych stanów umysłu i uwagi w przygotowaniu mentalnym sportowców. Próba syntezy i dyskusja wyników | |
11.1. Osobowościowe wyznaczniki autoteliczności stanów umysłu | |
11.2. Neurofizjologiczne predykatory uwagi | |
11.3. Wydajność umysłu w mentalnym przygotowaniu sportowca | |
11.4. Relaksacja w odnowie i regeneracji po wysiłku sportowym | |
12. Praktyczne implikacje wyników badań autotelicznych stanów umysłu i uwagi w przygotowaniu mentalnym sportowców | |
Podsumowanie | |
Bibliografia | |