Poradnictwo psychologiczne

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,90  47,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

32,9047,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kryzysy rozwojowe są naturalnymi zdarzeniami w życiu człowieka. Często radzimy sobie z nimi sami lub „z niewielką pomocą przyjaciół”. Bywają jednak i takie kryzysy, z których łatwiej jest wyjść, korzystając z pomocy psychologa. Publikacja pod redakcją Czesława Czabały i Sylwii Kluczyńskiej to kompendium wiedzy dotyczącej teorii i praktyki poradnictwa psychologicznego dla osób na wszystkich etapach rozwoju. Czytelnik znajdzie w nim wiedzę na temat: • celów, przebiegu i aspektów etycznych poradnictwa, • umiejętności niezbędnych do tego, by skutecznie udzielać pomocy psychologicznej, • zadań rozwojowych odpowiadających poszczególnym etapom życia i możliwym trudnościom w ich realizacji, • metod udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży i dorosłym, • standardów poradnictwa psychologicznego dla par, rodzin, osób starszych, chorych, z niepełnosprawnością. Publikacja umożliwia wszechstronne przygotowanie do prowadzenia poradnictwa psychologicznego w sposób skuteczny i profesjonalny, przeznaczona jest dla studentów i praktyków.


Liczba stron414
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18218-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  Rozdział 1. Poradnictwo psychologiczne (Jan Czesław Czabała)    16
  Wstęp    16
  1.1. Zdrowie psychiczne, wskaźniki i uwarunkowania    17
  1.2. Kryzysy rozwojowe    20
  1.3. Poradnictwo psychologiczne    22
  1.3.1. Rodzaje zmian potrzebnych do poradzenia sobie z trudnościami    23
  1.3.2. Proces poradnictwa pozwalający na osiąganie zmian    23
  1.4. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa psychologicznego    38
  1.5. Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym    43
  Podsumowanie    43
  Rozdział 2. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych (Ewa Sokołowska)    45
  Wstęp    45
  2.1. Zadania rozwojowe pojawiające się w życiu człowieka    48
  2.1.1. Rodzaje zadań rozwojowych    48
  2.1.2. Czynniki warunkujące realizację zadań rozwojowych    60
  2.2. Uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych    68
  2.2.1. Psychologiczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych    69
  2.2.2. Uwarunkowania społeczne trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych    74
  Podsumowanie    80
  Rozdział 3. Poradnictwo dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (Witold Pawliczuk)    82
  Wstęp    82
  3.1. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym    83
  3.1.1. Okres przedszkolny (3–5 lat) – wybrane zagadnienia    83
  3.1.2. Okres szkolny (6–11 lat) – wybrane zagadnienia    85
  3.2. Trudności w realizacji zadań rozwojowych wynikające ze wzorca przywiązania    86
  3.3. Trudności w realizacji zadań rozwojowych wynikające z temperamentu    88
  3.4. Oddziaływania behawioralne w pracy z dziećmi    90
  3.4.1. Podstawy behawioryzmu, czyli co to jest zachowanie, rodzaje warunkowania, wzmocnienia oraz kary behawioralne    90
  3.4.2. Praca na poprzeczce    93
  3.4.3. Analiza behawioralna według Carol Sutton    93
  3.4.4. Zasady (działanie w punkcie A)    94
  3.4.5. Nagrody, przywileje i pochwały behawioralne (działanie w punkcie C)    94
  3.4.6. Konsekwencje (działanie w punkcie C)    96
  3.4.7. Wybuch agresji impulsywnej (działanie w punktach A, B i C)    97
  3.5. Oddziaływania behawioralne w specyficznych problemach u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym    99
  3.5.1. Lęk separacyjny    99
  3.5.2. Moczenie mimowolne nieorganiczne    100
  3.5.3. Zaniżona samoocena    102
  3.5.4. Dziecko nieposłuszne    103
  3.6. Oddziaływania wpływające na modyfikację środowiska dziecka    104
  3.7. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa    105
  3.7.1. Rodzina „przemocowa”    105
  3.7.2. Opiekunowie z dużymi wymaganiami wobec dziecka    106
  3.7.3. Opiekunowie lękowi    106
  3.7.4. Rodzice niezaangażowani    106
  Podsumowanie    107
  Rozdział 4. Poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji (Witold Pawliczuk)    109
  Wstęp    109
  4.1. Zadania rozwojowe okresu adolescencji (12–18 lat) – wybrane zagadnienia    109
  4.2. Metody pracy z adolescentem    111
  4.2.1. Dialog ukierunkowany    112
  4.2.2. Inne techniki przydatne w pracy z adolescentem    113
  4.2.3. Dialog motywujący    115
  4.3. Metody pracy z rodzicem adolescenta    116
  4.4. Oddziaływania w specyficznych problemach adolescentów    117
  4.4.1. Pomoc w budowaniu własnej tożsamości    117
  4.4.2. Lęk przed byciem ocenianym przez innych    118
  4.4.3. Bunt nastoletni    119
  4.4.4. Eksperymentowanie z używkami    120
  4.4.5. Przemoc rówieśnicza    124
  4.4.6. Próby samobójcze    126
  4.5. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa    128
  Podsumowanie    129
  Rozdział 5. Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie średniej dorosłości (Sylwia Kluczyńska)    131
  Wstęp    131
  5.1. Zadania rozwojowe w okresie średniej dorosłości    132
  5.1.1. Wspomaganie rozwoju dorastających dzieci    133
  5.1.2. Opieka nad starzejącymi się rodzicami    134
  5.1.3. Praca zawodowa    134
  5.2. Wybrane trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych w okresie średniej dorosłości    135
  5.2.1. Trudności w pełnieniu ról w rodzinie    135
  5.2.2. Kryzysy wieku średniego    143
  5.2.3. Specyficzne trudności kobiet w wieku średnim    144
  5.2.4. Specyficzne trudności mężczyzn w wieku średnim    147
  5.2.5. Trudności w pracy zawodowej    148
  5.3. Wybrane metody pomocy osobom w okresie średniej dorosłości    150
  5.3.1. Praca nad konstruktywnym wyrażaniem emocji    151
  5.3.2. Psychoedukacja    152
  5.3.3. Praca nad rozpoznawaniem niekorzystnego sposobu myślenia    152
  5.3.4. Wzmacnianie samooceny    153
  5.3.5. Szukanie nowych rozwiązań i możliwości    154
  5.3.6. Wsparcie społeczne    155
  5.3.7. Techniki radzenia sobie ze stresem    155
  5.3.8. Rozwój osobisty    156
  Podsumowanie    156
  Rozdział 6. Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie późnej dorosłości (Stanisława Steuden)    158
  Wstęp    158
  6.1. Charakterystyka okresu późnej dorosłości    159
  6.1.1. Fizjologiczny wymiar starzenia się i starości    159
  6.1.2. Przystosowanie do starości    163
  6.2. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych w okresie późnej dorosłości    168
  6.3. Dolegliwości nasilające się z wiekiem    172
  6.3.1. Zaburzenia widzenia    173
  6.3.2. Zaburzenia słuchu    175
  6.3.3. Zaburzenia otępienne    176
  6.3.4. Zaburzenia psychiczne    178
  6.4. Metody pomocy osobom w okresie późnej dorosłości    180
  Podsumowanie    185
  Rozdział 7. Poradnictwo par. Paradygmat poznawczo-behawioralny (Wojciech Stefaniak)    188
  Wstęp    188
  7.1. Utrzymanie pozytywnego poziomu satysfakcji ze związku    190
  7.1.1. Trudności na poziomie zachowań wpływające na możliwości utrzymania satysfakcji ze związku    191
  7.1.2. Trudności pojawiające się na poziomie przetwarzania poznawczego wpływające na możliwości utrzymania satysfakcji ze związku    195
  7.2. Diagnoza sytuacji pary    202
  7.2.1. Styl przywiązania    202
  7.2.2. Style relacji i interakcji w parze    205
  7.2.3. Uwarunkowania psychiczne i osobowościowe partnerów    207
  7.3. Metody pomocy osobom doświadczającym trudności w związku    209
  7.3.1. Interwencje behawioralne    209
  7.3.2. Interwencje poznawcze    216
  7.4. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa par    222
  7.4.1. Gotowe rozwiązania problemów czy raczej narzędzia do ich rozwiązania?    222
  7.4.2. Brak gotowości do współpracy    222
  7.4.3. Trudności z zachowaniem zasady symetrycznego traktowania partnerów przez doradcę    224
  7.4.4. Trudności wynikające z osobowości, doświadczeń i systemu przekonań prowadzącego poradnictwo    224
  Podsumowanie    225
  Rozdział 8. Poradnictwo rodzinne (Irena Jelonkiewicz)    228
  Wstęp    228
  8.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych rodziny    230
  8.1.1. Systemowe rozumienie rodziny    230
  8.1.2. Koncepcja cyklu życia rodzinnego    233
  8.1.3. Wykorzystanie w poradnictwie rodzinnym różnych podejść teoretycznych: behawioralnego, strukturalnego, strategicznego, ekologicznego, Gestalt    236
  8.2. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności    241
  8.2.1. Pojęcie, cel i funkcja poradnictwa rodzinnego    241
  8.2.2. Metody pomocy    243
  8.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa rodzinnego    252
  Podsumowanie    256
  Rozdział 9. Poradnictwo psychologiczne w trudnościach szkolnych (Grażyna Fabiszewska)    258
  Wstęp    258
  9.1. Charakterystyka trudności szkolnych    259
  9.1.1. Definicje, rodzaje oraz fazy narastania trudności i niepowodzeń szkolnych    259
  9.1.2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych    263
  9.1.3. Konsekwencje trudności i niepowodzeń szkolnych    264
  9.2. Poradnictwo w trudnościach szkolnych    265
  9.2.1. Szkoła jako miejsce rozpoznawania pierwszych sygnałów trudności dziecka    265
  9.2.2. Poradnictwo w trudnościach szkolnych na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznych    268
  9.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa    288
  Podsumowanie    289
  Rozdział 10. Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością (Małgorzata Łuba)    291
  Wstęp    291
  10.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych    292
  10.1.1. Rodzaje niepełnosprawności    293
  10.1.2. Proces przystosowania się do niepełnosprawności    295
  10.1.3. Zmiany w funkcjonowaniu rodziny    297
  10.2. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności    299
  10.2.1. Budowanie poczucia własnej wartości i wzmacnianie samooceny    299
  10.2.2. Zwiększanie zakresu samodzielności i wspieranie komunikowania potrzeb    305
  10.2.3. Motywowanie do działania    309
  10.2.4. Pomoc w nawiązywaniu kontaktów z innymi    314
  10.2.5. Wspieranie relacji intymnych    317
  10.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa    318
  10.3.1. Przekonania utrudniające pracę z osobami z niepełnosprawnością    318
  10.3.2. Przejmowanie odpowiedzialności za proces zmiany    319
  10.3.3. Złość na brak aktywności    320
  10.3.4. Obawa przed stawianiem wymagań    321
  Podsumowanie    321
  Rozdział 11. Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie (Lidia Zabłocka-Żytka)    323
  Wstęp    323
  11.1. Konsekwencje choroby somatycznej w obszarze psychospołecznego funkcjonowania chorego i realizacji zadań rozwojowych    324
  11.1.1. Funkcjonowanie emocjonalne    324
  11.1.2. Funkcjonowanie poznawcze    327
  11.1.3. Funkcjonowanie społeczne    327
  11.1.4. Obraz siebie, samoocena    331
  11.1.5. Sfera fizyczna    332
  11.2. Poradnictwo psychologiczne w chorobie somatycznej    332
  11.2.1. Techniki wykorzystywane w poradnictwie psychologicznym dla chorych somatycznie    334
  11.2.2. Poradnictwo na poszczególnych etapach radzenia sobie z chorobą somatyczną    339
  11.2.3. Specyfika poradnictwa dla chorych somatycznie    341
  11.2.4. Dlaczego poradnictwo psychologiczne?    345
  11.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa    346
  Podsumowanie    348
  Rozdział 12. Poradnictwo psychologiczne dla osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi i dla ich rodzin (Beata Hintze)    350
  Wstęp    350
  12.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych    351
  12.1.1. Konsekwencje zachorowania w różnych okresach życia    351
  12.2. Diagnoza psychologiczna w zaburzeniach psychicznych – pomoc w zrozumieniu problemów pacjenta, podstawa dalszej pracy terapeutycznej    356
  12.2.1. Zaburzenia myślenia w psychozach    356
  12.2.2. Zaburzenia poznawcze    359
  12.3. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności    361
  12.3.1. Metody pomocy osobom z pierwszym epizodem choroby i ich bliskim    362
  12.3.2. Metody pomocy osobom z kilkuletnim przebiegiem choroby i ich rodzinom    365
  12.3.3. Metody pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi z problemami w funkcjonowaniu poznawczym    368
  12.3.4. Pomoc w radzeniu sobie z psychologicznymi i społecznymi konsekwencjami zaburzeń psychicznych    372
  12.3.5. Pomoc psychologowi i rodzinie w sytuacji samobójstwa osoby z zaburzeniami psychicznymi    374
  12.4. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa    375
  Podsumowanie    378
  Bibliografia    380
  O Autorach    412
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia