Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie

-33%

Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie

Uwarunkowania i wspomaganie

1 opinia

Autor:

Ewa Gurba

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,81  45,99

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 45,99 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,81 zł  


30,81

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia zawiera syntezę rozważań teoretycznych i wyników badań empirycznych polskich i zagranicznych autorów na temat relacji rodziców z dorastającymi dziećmi. Wśród zagadnień dotyczących uwarunkowań nieporozumień występujących między wspomnianymi grupami Ewa Gurba zarówno przedstawia znane tematy z literatury przedmiotu, wzbogacając je wynikami własnych poszukiwań badawczych, jak i podejmuje problemy nowe, takie jak rola międzypokoleniowych różnic światopoglądowych w pojawianiu się konfliktów w rodzinie. Na szczególną uwagę zasługuje ostatnia część monografii zawierająca praktyczne propozycje wyciszenia międzypokoleniowych nieporozumień.
Niniejsza monografia przynosi całościowe spojrzenie na relację międzypokoleniową w rodzinie, stanowiąc cenne źródło informacji dla badaczy rodziny i młodzieży w okresie dorastania. Jednocześnie inspiruje do dyskusji, podejmowania dalszych badań i odkrywania nowych tematów oraz poszukiwania nowych wyjaśnień już funkcjonujących tez.


Z recenzji prof. dr hab. Marii Kielar-Turskiej



Książka wnosi istotny wkład w wiedzę o adolescencji, a przy okazji o pokoleniu rodziców, czyli o średniej dorosłości, i będzie ważnym źródłem informacji psychologicznej zarówno dla pracowników nauki, jak i dla rodziców oraz młodzieży wyrażającej potrzebę refleksji nad sobą, nad światem i poszukującej sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.


Z recenzji dr hab. Ludwiki Wojciechowskiej


Rok wydania2013
Liczba stron382
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3493-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  
  Rozdział 1. Charakterystyka relacji dorastających dzieci z rodzicami    15
  
  1.1. Relacje rodzice–dorastające dzieci z perspektywy ujęcia systemowego    17
  1.2. Rozwój młodzieży i jej relacje z rodzicami w kontekście modelu Selekcji–Optymalizacji–Kompensacji (SOC) Paula Baltesa    22
  1.3. Relacje nastolatków z rodzicami w ujęciu interakcyjnym    25
  1.4. Konflikt jako najczęściej opisywana forma interakcji rodziców z dorastającymi dziećmi    40
  1.5. W kierunku modelu uwarunkowań relacji rodziców z dorastającymi dziećmi – propozycja własna    48
  1.6. Konflikty młodzieży z rodzicami w świetle badań własnych    53
  1.6.1. Metodyka badań własnych    54
  1.6.2. „Dziedziny konfliktowe” między rodzicami a nastolatkami wyróżnione metodą analizy czynnikowej    55
  1.6.3. Nieporozumienia z rodzicami w ocenie młodzieży i rodziców    56
  1.6.4. Najbardziej i najmniej konfliktorodne dziedziny relacji z rodzicami w ocenie nastolatków    60
  1.6.5. Obraz nieporozumień z rodzicami w percepcji młodzieży gimnazjalnej i licealnej    62
  1.6.6. Różnice płciowe w zakresie częstotliwości i nasilenia nieporozumień z rodzicami w poszczególnych dziedzinach konfliktowych    64
  1.6.7. Zmiana w relacjach z rodzicami w ocenie młodzieży gimnazjalnej i licealnej    66
  1.6.8. Charakterystyka relacji rodziców z dorastającymi dziećmi – dyskusja wyników    68
  1.7. Podsumowanie    72
  
  Rozdział 2. Biologiczne uwarunkowania relacji nastolatków z rodzicami    73
  
  2.1. Dojrzewanie biologiczne źródłem zmian w relacjach rodziców z dorastającymi dziećmi    73
  2.2. Cechy temperamentu biologicznym czynnikiem określającym jakość relacji nastolatków z rodzicami    84
  2.3. Związek cech temperamentu dorastających z jakością relacji z rodzicami w świetle badań własnych    86
  2.3.1. Metodyka badań własnych    88
  2.3.2. Związek cech temperamentu młodzieży ze wskaźnikami ich relacji z rodzicami w percepcji nastolatków    89
  2.3.3. Związek cech temperamentu młodzieży ze wskaźnikami ich relacji z rodzicami w percepcji rodziców    97
  2.3.4. Znaczenie cech temperamentu nastolatków dla jakości ich relacji z rodzicami – dyskusja wyników    102
  2.4. Podsumowanie    104
  
  Rozdział 3. Zmiany w procesach poznawczych nastolatków źródłem nieporozumień z rodzicami    107
  
  3.1. Zmiany w procesach przetwarzania informacji u adolescentów    108
  3.2. Myślenie formalno-operacyjne nową jakością rozumowań nastolatków    109
  3.3. Adaptacyjny charakter myślenia postformalnego    114
  3.4. Zmiany w postawie epistemicznej młodzieży i ich znaczenie w interakcjach społecznych    117
  3.5. Reprezentacje umysłowe młodzieży i rodziców wybranych aspektów świata społecznego    121
  3.6. Zdolności umysłowe młodzieży i rodziców jako predyktory jakości ich wzajemnych relacji na podstawie badań własnych    124
  3.6.1. Metodyka badań własnych    125
  3.6.2. Charakterystyki myślenia młodzieży i jej rodziców na podstawie badań własnych    126
  3.6.3. Zdolności poznawcze młodzieży i jej rodziców – dyskusja wyników    131
  3.6.4. Związki zdolności poznawczych adolescentów z jakością ich wzajemnych relacji na podstawie ocen tych relacji dokonanych przez młodzież    133
  3.6.5. Udział cech myślenia młodzieży w zmienności wskaźników ich relacji z rodzicami według ocen rodziców    137
  3.6.6. Związek zdolności poznawczych młodzieży z jakością relacji z rodzicami – dyskusja wyników    140
  3.6.7. Cechy temperamentu młodzieży jako moderator związku ich zdolności umysłowych z jakością relacji z rodzicami    142
  3.6.8. Cechy temperamentu młodzieży jako moderator związku ich zdolności umysłowych z jakością relacji z rodzicami – dyskusja wyników    158
  3.6.9. Rozumowanie rodziców czynnikiem warunkującym jakość ich relacji z nastolatkami    160
  3.7. Udział rozumowania rodziców w kształtowaniu się ich relacji z nastolatkami – interpretacja wyników badań własnych    168
  3.8. Podsumowanie    170
  
  Rozdział 4. Proces budowania tożsamości przez dorastających i jego znaczenie dla relacji rodzice–dzieci    173
  
  4.1. Okres dorastania czasem budowania własnej tożsamości    173
  4.2. Uwarunkowania i funkcje tożsamości w rozwoju nastolatków    177
  4.3. Rozwój tożsamości dorastających w kontekście ich relacji z rodzicami    183
  4.4. Związek buntu młodzieńczego ze stylami tożsamości – badania własne    192
  4.4.1. Metodyka badań własnych    193
  4.4.2. Charakterystyka buntu młodzieńczego i stylów tożsamości badanej młodzieży    193
  4.4.3. Związek między poziomem buntu młodzieńczego a stylami tożsamości młodzieży    196
  4.4.4. Udział buntu młodzieńczego w kształtowaniu relacji adolescentów z rodzicami – badania własne    199
  4.4.5. Związek stylów tożsamości adolescentów z jakością ich relacji z rodzicami – badania własne    201
  4.4.6. Udział stylów tożsamości w powstawaniu nieporozumień rodziców z nastolatkami w różnych fazach ich dorastania    210
  4.4.7. Udział buntu młodzieńczego i stylów budowania tożsamości w kształtowaniu relacji adolescentów z rodzicami – dyskusja wyników    214
  4.5. Podsumowanie    219
  
  Rozdział 5. Kulturowe uwarunkowania relacji adolescentów z rodzicami. Czy konflikt rodzice–dorastające dzieci jest konfliktem pokoleń?    221
  
  5.1. Rozstrzygnięcia terminologiczne dotyczące pojęć pokolenie, luka pokoleniowa i zmiana społeczna    222
  5.2. Relacje rodzice–dorastające dzieci w kulturach postfiguratywnych oraz kofiguratywnych i prefiguratywnych    227
  5.3. Kultura a wychowawcze oddziaływanie rodziców na przykładzie kultur indywidualistycznych i wspólnotowych obecnych w grupach etnicznych społeczeństwa amerykańskiego    230
  5.4. Różnice generacyjne źródłem konfliktów między rodzicami a dorastającymi dziećmi    233
  5.5. Międzypokoleniowa transmisja systemu wartości w obrębie rodziny    237
  5.6. Światopogląd nastolatków – uwarunkowania kulturowe czy niezależność kulturowa    238
  5.7. Różnice w światopoglądzie nastolatków i ich rodziców czynnikiem warunkującym ich wzajemne konflikty w świetle badań własnych    242
  5.7.1. Metodyka badań własnych    243
  5.7.2. Różnice w światopoglądzie nastolatków i ich rodziców    244
  5.7.3. Znaczenie różnic światopoglądowych nastolatków i ich rodziców dla jakości wzajemnych relacji – interpretacja wyników badań własnych    254
  5.8. Podsumowanie    257
  
  Rozdział 6. Wspomaganie młodzieży w rozwiązywaniu społecznych, codziennych problemów    259
  
  6.1. Model badań interwencyjnych    261
  6.2. Stymulowanie rozwoju poznawczego młodzieży licealnej – badania własne    263
  6.2.1. Metodyka badań własnych    263
  6.3. Rezultaty stymulacji procesów poznawczych – prezentacja wyników badań własnych    269
  6.3.1. Zmiany w poziomie rozumowania formalno-operacyjnego nastolatków mierzonego w TOF pod wpływem działań interwencyjnych    270
  6.3.2. Wpływ działań interwencyjnych na rozwój cech postformalnego myślenia licealistów mierzonego dylematami Testu „Codzienne problemy”    274
  6.3.3. Zmiany w obrębie wiedzy epistemicznej u licealistów uczestniczących w treningach wspomagających rozwój poznawczy    278
  6.3.4. Interpretacja zmian w różnych formach aktywności poznawczej pod wpływem działań stymulacyjnych    282
  6.3.5. Modyfikacja poziomu buntu młodzieńczego w wyniku przeprowadzonej stymulacji procesów poznawczych licealistów    286
  6.3.6. Modyfikacja relacji rodzice–dorastające dzieci w wyniku stymulacji procesów poznawczych nastolatków    296
  6.3.7. Porównanie dynamiki zmian w obrębie rozwoju poznawczego, buntu młodzieńczego i jakości relacji z rodzicami pod wpływem działań interwencyjnych    306
  
  Rozdział 7. Podsumowanie    309
  
  7.1. Ograniczenia prezentowanych badań    314
  7.2. Końcowe uwagi w dyskusji nad konfliktowym charakterem relacji dorastających dzieci z rodzicami    315
  
  ANEKS I    321
  ANEKS II    322
  ANEKS III    324
  ANEKS IV    326
  ANEKS V    327
  ANEKS VI    328
  
  Bibliografia    343
  Summary    369
  Indeks terminów    373
RozwińZwiń