Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem

-33%

Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia Marty Białeckiej-Pikul traktuje o drogach rozwoju i naturze kompetencji, którą Autorka proponuje nazywać refleksją nad myśleniem. Refleksja ta rozwija się od dziecięcego odkrycia, ze inni ludzie postępują w świecie tak, jak o nim myślą – a nie tak, jak on wygląda – do mądrości, czyli wiedzy o sensie życia i świadomości, że na każdy ludzki problem można spojrzeć z wielu perspektyw. Innymi słowy, etapem wstępnym rozwoju refleksji nad myśleniem jest dziecięca poznawcza teoria umysłu, a jej następnymi fazami są: interpretacyjna teoria umysłu, myślenie relatywistyczne i dialektyczne oraz mądrość.

Czytelnik znajdzie w tej publikacji znakomity przegląd teorii, które powstały w nurcie badan nad rozwojem teorii umysłu, poznania społecznego i komunikacji językowej po przejściu od „ery Piageta” (koncepcje poznawcze) do „ery Wygotskiego” (koncepcje społeczno-konstruktywistyczne). Rozdziały zawierające przegląd społeczno-konstruktywistycznych koncepcji i badan nad teoriami umysłu szczególnie świadczą o ogromnej erudycji Autorki. Przekonuje ona Czytelnika, ze tym, co najsilniej wpływa na nasz sposób widzenia i interpretowania świata, są kontakty z innymi ludźmi, rozmowy z nimi, wymiana myśli, dyskusja, która prowokuje do wewnętrznej rozmowy z sobą, sprzyja refleksji i mądrości.


Z recenzji wydawniczej dr. hab. Adama Putki (UAM)


Rok wydania2012
Liczba stron347
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3425-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Teoria umysłu     13
  
  1.1. Wprowadzenie     13
  1.2. Teoria umysłu. Narodziny terminu     13
  1.3. Teoria umysłu. Próby definiowania pojęcia     18
  1.4. Teoria umysłu. Terminy bliskoznaczne     21
  1.5. Podsumowanie     25
  
  Rozdział 2. Wybrane poznawcze koncepcje rozwoju teorii umysłu     29
  
  2.1. Wprowadzenie     29
  2.2. Teorie wrodzonych modułów     32
  2.3. Teoria teorii     43
  2.4. Teorie symulacji     49
  2.5. Teoria umysłu jako funkcja zarządzająca     61
  2.6. Podsumowanie poznawczych koncepcji teorii umysłu. Wyniki metaanalizy Wellmana     64
  
  Rozdział 3. Komunikacyjno-poznawcze ujęcia w wyjaśnianiu rozwoju wiedzy o umyśle     69
  
  3.1. Wprowadzenie     69
  3.2. Krytyka testu fałszywego przekonania     69
  3.3. Istota teorii umysłu w ujęciu Janet Wilde Astington i Lisy Ain Dack     71
  3.4. Etapy rozwoju teorii umysłu w ujęciu Bradforda Pillowa     75
  3.5. Teoria podzielanej intencjonalności Michaela Tomasella     80
  3.6. Teoria ludzkiej pedagogiki Györgya Gergelya     83
  3.7. Koncepcja rozwoju rozumienia społecznego Jeremy’ego Carpendale’a i Charliego Lewisa     86
  3.8. Koncepcja wchodzenia w społeczność umysłów Katherine Nelson     90
  3.9. Podsumowanie     99
  
  Rozdział 4. Czynniki rozwoju teorii umysłu     101
  
  4.1. Wprowadzenie     101
  4.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu     102
  4.3. Indywidualne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle     120
  4.4. Społeczne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle     130
  4.5. Podsumowanie     138
  
  Rozdział 5. W poszukiwaniu czynników rozwoju teorii umysłu. Badania własne     141
  
  5.1. Wprowadzenie     141
  5.2. Badana grupa     147
  5.3. Metoda     149
  5.4. Wyniki     155
  5.5. Podsumowanie     198
  
  Rozdział 6. Rozwój teorii umysłu po okresie średniego dzieciństwa     203
  
  6.1. Wprowadzenie     203
  6.2. Badanie teorii umysłu w późnym dzieciństwie, adolescencji i dorosłości     206
  6.3. Zmiany w rozwoju teorii umysłu w dorosłości. Spadek czy przyrost kompetencji?     214
  6.4. Egocentryzm dorosłych     222
  6.5. Rozwój poznawczy w dorosłości. Jak zmienia się reprezentacja świata?     225
  6.6. Koncepcja czytania w umyśle Iana Apperly’ego     229
  6.7. Od teorii umysłu do metapoznania. Miejsce relatywizmu w rozwoju myślenia człowieka dorosłego     232
  6.8. Podsumowanie     241
  
  Rozdział 7. Rozwój teorii umysłu w adolescencji i wczesnej dorosłości oraz jego indywidualne uwarunkowania. Badania własne     245
  
  7.1. Wprowadzenie     245
  7.2. Badana grupa     247
  7.3. Metoda     248
  7.4. Wyniki     257
  7.5. Podsumowanie     273
  
  Rozdział 8. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad myśleniem     277
  
  8.1. Wprowadzenie     277
  8.2. Rozwój naiwnej epistemologii     278
  8.3. Jak rozumieć pojęcie rozwoju?     280
  8.4. Od mowy wewnętrznej do refleksji     285
  8.5. Od refleksji do mądrości. Mądrość jako cel rozwoju     291
  8.6. Podsumowanie. Drogi rozwoju refleksji nad myśleniem     295
  
  Bibliografia     303
  Aneks     327
RozwińZwiń