POLECAMY
-33%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Monografia Marty Białeckiej-Pikul traktuje o drogach rozwoju i naturze kompetencji, którą Autorka proponuje nazywać refleksją nad myśleniem. Refleksja ta rozwija się od dziecięcego odkrycia, ze inni ludzie postępują w świecie tak, jak o nim myślą – a nie tak, jak on wygląda – do mądrości, czyli wiedzy o sensie życia i świadomości, że na każdy ludzki problem można spojrzeć z wielu perspektyw. Innymi słowy, etapem wstępnym rozwoju refleksji nad myśleniem jest dziecięca poznawcza teoria umysłu, a jej następnymi fazami są: interpretacyjna teoria umysłu, myślenie relatywistyczne i dialektyczne oraz mądrość.
Czytelnik znajdzie w tej publikacji znakomity przegląd teorii, które powstały w nurcie badan nad rozwojem teorii umysłu, poznania społecznego i komunikacji językowej po przejściu od „ery Piageta” (koncepcje poznawcze) do „ery Wygotskiego” (koncepcje społeczno-konstruktywistyczne). Rozdziały zawierające przegląd społeczno-konstruktywistycznych koncepcji i badan nad teoriami umysłu szczególnie świadczą o ogromnej erudycji Autorki. Przekonuje ona Czytelnika, ze tym, co najsilniej wpływa na nasz sposób widzenia i interpretowania świata, są kontakty z innymi ludźmi, rozmowy z nimi, wymiana myśli, dyskusja, która prowokuje do wewnętrznej rozmowy z sobą, sprzyja refleksji i mądrości.
Z recenzji wydawniczej dr. hab. Adama Putki (UAM)
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 347 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3425-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Teoria umysłu | 13 |
1.1. Wprowadzenie | 13 |
1.2. Teoria umysłu. Narodziny terminu | 13 |
1.3. Teoria umysłu. Próby definiowania pojęcia | 18 |
1.4. Teoria umysłu. Terminy bliskoznaczne | 21 |
1.5. Podsumowanie | 25 |
Rozdział 2. Wybrane poznawcze koncepcje rozwoju teorii umysłu | 29 |
2.1. Wprowadzenie | 29 |
2.2. Teorie wrodzonych modułów | 32 |
2.3. Teoria teorii | 43 |
2.4. Teorie symulacji | 49 |
2.5. Teoria umysłu jako funkcja zarządzająca | 61 |
2.6. Podsumowanie poznawczych koncepcji teorii umysłu. Wyniki metaanalizy Wellmana | 64 |
Rozdział 3. Komunikacyjno-poznawcze ujęcia w wyjaśnianiu rozwoju wiedzy o umyśle | 69 |
3.1. Wprowadzenie | 69 |
3.2. Krytyka testu fałszywego przekonania | 69 |
3.3. Istota teorii umysłu w ujęciu Janet Wilde Astington i Lisy Ain Dack | 71 |
3.4. Etapy rozwoju teorii umysłu w ujęciu Bradforda Pillowa | 75 |
3.5. Teoria podzielanej intencjonalności Michaela Tomasella | 80 |
3.6. Teoria ludzkiej pedagogiki Györgya Gergelya | 83 |
3.7. Koncepcja rozwoju rozumienia społecznego Jeremy’ego Carpendale’a i Charliego Lewisa | 86 |
3.8. Koncepcja wchodzenia w społeczność umysłów Katherine Nelson | 90 |
3.9. Podsumowanie | 99 |
Rozdział 4. Czynniki rozwoju teorii umysłu | 101 |
4.1. Wprowadzenie | 101 |
4.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu | 102 |
4.3. Indywidualne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle | 120 |
4.4. Społeczne uwarunkowania rozwoju wiedzy o umyśle | 130 |
4.5. Podsumowanie | 138 |
Rozdział 5. W poszukiwaniu czynników rozwoju teorii umysłu. Badania własne | 141 |
5.1. Wprowadzenie | 141 |
5.2. Badana grupa | 147 |
5.3. Metoda | 149 |
5.4. Wyniki | 155 |
5.5. Podsumowanie | 198 |
Rozdział 6. Rozwój teorii umysłu po okresie średniego dzieciństwa | 203 |
6.1. Wprowadzenie | 203 |
6.2. Badanie teorii umysłu w późnym dzieciństwie, adolescencji i dorosłości | 206 |
6.3. Zmiany w rozwoju teorii umysłu w dorosłości. Spadek czy przyrost kompetencji? | 214 |
6.4. Egocentryzm dorosłych | 222 |
6.5. Rozwój poznawczy w dorosłości. Jak zmienia się reprezentacja świata? | 225 |
6.6. Koncepcja czytania w umyśle Iana Apperly’ego | 229 |
6.7. Od teorii umysłu do metapoznania. Miejsce relatywizmu w rozwoju myślenia człowieka dorosłego | 232 |
6.8. Podsumowanie | 241 |
Rozdział 7. Rozwój teorii umysłu w adolescencji i wczesnej dorosłości oraz jego indywidualne uwarunkowania. Badania własne | 245 |
7.1. Wprowadzenie | 245 |
7.2. Badana grupa | 247 |
7.3. Metoda | 248 |
7.4. Wyniki | 257 |
7.5. Podsumowanie | 273 |
Rozdział 8. Poszukując dróg rozwoju refleksji nad myśleniem | 277 |
8.1. Wprowadzenie | 277 |
8.2. Rozwój naiwnej epistemologii | 278 |
8.3. Jak rozumieć pojęcie rozwoju? | 280 |
8.4. Od mowy wewnętrznej do refleksji | 285 |
8.5. Od refleksji do mądrości. Mądrość jako cel rozwoju | 291 |
8.6. Podsumowanie. Drogi rozwoju refleksji nad myśleniem | 295 |
Bibliografia | 303 |
Aneks | 327 |