Technologiczne kształtowanie cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych

Technologiczne kształtowanie cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 19,50 zł  


19,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W pracy przedstawiono syntezę problemów dotyczących cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej gładzi tulei cylindrowych (materiał, struktura geometryczna powierzchni otworu), które mają wpływ na zmniejszenie zużycia oleju, emisję cząstek stałych oraz na zużycie tribologiczne elementów układu tłokowo-cylindrowego (tłok, pierścienie tłokowe–cylinder/tuleja cylindrowa) na przykładzie silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.

Na podstawie analizy aktualnego stanu wiedzy oraz badań własnych w zakresie cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej gładzi tulei cylindrowych stwierdzono, że nowe wymagania środowiskowe w zakresie emisji cząstek stałych i zużycia oleju wyznaczają nie tylko dla silników spalinowych, ale i dla tulei cylindrowych nowe kierunki ich rozwoju. W związku z tym przyjęto, że w tulei cylindrowej występuje zespół cech funkcjonalnych, który można opisać ściśle określonymi parametrami, a które następnie stanowią podstawę wyboru określonej technologii ich wytwarzania i jednocześnie mają znaczący wpływ na pracę silnika spalinowego oraz na zużycie oleju.

W celu rozwiązania tego zagadnienia opracowano model technologiczny tulei cylindrowej oraz metodykę badań i opierając się na nich przeprowadzono badania cech funkcjonalnych w procesie odlewania i następnie w procesie obróbki mechanicznej.

Opierając się na wielkościach i parametrach opisujących cechy funkcjonalne, przeprowadzono badania kierunków rozwoju technologicznego nowych materiałów stosowanych w konstrukcji tulei cylindrowych oraz rozwoju technologii kształtujących strukturę geometryczną powierzchni gładzi tulei cylindrowych. Wyniki badań pozwoliły na przeanalizowanie zdolności technologicznych w warunkach przemysłowych nowych gatunków żeliw w procesie ich odlewania i następnie obróbki mechanicznej. Uzyskane wyniki stanowiły podstawę weryfikacji założeń do przyjętego modelu technologicznego oraz kwalifikacji tulei do montażu silników nowej platformy HDEP VOLVO.

Wyniki przeprowadzonych badań własnych wskazują kierunki rozwoju technologicznego nowych materiałów stosowanych w konstrukcji tulei cylindrowych oraz możliwości technologicznego kształtowania struktury geometrycznej warstwy wierzchniej w związku z rozwojem wymagań środowiskowych i z tym związanych nowych konstrukcji silników spalinowych typu HDD.


Rok wydania2012
Liczba stron123
KategoriaMechanika
WydawcaWydawnictwo Politechniki Poznańskiej
ISBN-13978-83-7775-122-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Streszczenie    5
  Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów    6
  
  1. Wprowadzenie    9
  
  2. Cechy funkcjonalne tulei cylindrowych w nowych konstrukcjach silników spalinowych    11
  
  2.1. Kierunki rozwoju silników spalinowych o zapłonie samoczynnym    11
  2.2. Charakterystyka cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej    15
  2.3. Analiza zmian w kształtowaniu cech funkcjonalnych    18
  2.3.1. Właściwości materiałów konstrukcyjnych    18
  2.3.2. Właściwości struktury geometrycznej warstwy powierzchniowej    24
  2.4. Podsumowanie    34
  
  3. Problem badawczy    36
  
  3.1. Zdefiniowanie problemu    36
  3.2. Cele rozprawy    38
  3.3. Zakres pracy    39
  
  4. Charakterystyka modelu technologicznego oraz metodyka badań    41
  
  4.1. Model technologiczny warstwy powierzchniowej    41
  4.2. Charakterystyka modelu technologicznego procesu kształtowania odlewu oraz metodyka badań    41
  4.3. Charakterystyka modelu technologicznego procesu gładzenia oraz metodyka badań    45
  
  5. Badania wstępne cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych    52
  
  5.1. Badania właściwości nowych materiałów konstrukcyjnych    52
  5.2. Badania nowych rozwiązań struktury geometrycznej    60
  
  6. Badania technologiczne cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei cylindrowych    73
  
  6.1. Analiza cech funkcjonalnych    73
  6.2. Badania technologiczne cech funkcjonalnych    76
  6.2.1. Charakterystyka procesu odlewania    76
  6.2.2. Badania zdolności technologicznej procesu odlewania    78
  6.2.3. Charakterystyka procesu obróbki mechanicznej    80
  6.2.4. Badania zdolności technologicznej procesu gładzenia    83
  
  7. Analiza wyników badań oraz określenie kierunków rozwoju technologicznego tulei cylindrowych    91
  
  7.1. Właściwości żeliw    91
  7.2. Właściwości stali    95
  7.3. Właściwości struktury geometrycznej warstwy powierzchniowej    96
  7.4. Zestawienie wyników badań w doniesieniu do silników HDEP VOLVO    100
  7.5. Kierunki rozwoju technologicznego tulei cylindrowych    102
  
  8. Posumowanie i wnioski    104
  
  8.1. Wprowadzenie    104
  8.2. Wnioski poznawcze    104
  8.3. Wnioski utylitarne    106
  8.4. Kierunki dalszych prac    108
  8.5. Wnioski końcowe    109
  8.5.1. Stan dotychczasowy    109
  8.5.2. Wkład do stanu wiedzy o technologicznym kształtowaniu cech funkcjonalnych warstwy powierzchniowej tulei    109
  8.5.3. Stan aktualny    109
  
  Literatura    110
  Abstract    123
RozwińZwiń