POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W książce przedstawiono zagadnienia dotyczące badania podmiotowego i przedmiotowego z uwzględnieniem odrębności fizjologicznych związanych z wiekiem podopiecznego.
Dla łatwiejszego przyswojenia wiedzy poszczególne techniki badań zostały dokładnie zilustrowane. Podręcznik poprzedza rozdział uwzględniający uwarunkowania kulturowe, społeczne i zdrowotne w ocenie stanu zdrowia. Każdy rozdział badania szczegółowego kończy się przykładem dokumentacji wyników w ujęciu tabelarycznym.
Książka adresowana zarówno do studentów pielęgniarstwa, położnictwa, będzie również przydatna w codziennej pracy pielęgniarce i położnej.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5728-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 5 |
1. Ocena stanu zdrowia - Aleksandra Gutysz-Wojnicka | 11 |
1.1. Uwarunkowania kulturowe i społeczne | 11 |
1.2. Uwarunkowania spowodowane płcią, rasą i wiekiem badanego | 16 |
1.3. Dokumentowanie wyników oceny stanu zdrowia | 17 |
2. Badanie podmiotowe - Danuta Dyk, Edyta K. Cudak | 19 |
2.1. Zasady przeprowadzania badania podmiotowego | 19 |
2.2. Sposób badania | 22 |
3. Podstawy badania przedmiotowego - Danuta Dyk | 29 |
3.1. Podstawy anatomii topograficznej | 29 |
3.2. Metody i ogólne zasady badania przedmiotowego | 34 |
3.3. Badanie przedmiotowe ogólne | 38 |
3.3.1. Wygląd zewnętrzny - pierwsze wrażenie | 38 |
3.3.2. Budowa i proporcje ciała, wzrost i stan odżywienia | 39 |
3.3.3. Podstawowe parametry życiowe (oddech, tętno, ciśnienie tętnicze krwi, temperatura ciała) | 42 |
4. Badanie skóry, włosów, paznokci i węzłów chłonnych - Danuta Dyk | 50 |
4.1. Badanie skóry, włosów i paznokci | 50 |
4.2. Badanie węzłów chłonnych | 58 |
5. Badanie głowy i szyi - Edyta Cudak | 66 |
5.1. Badanie głowy | 66 |
5.1.1. Badanie narządu wzroku | 68 |
5.1.2. Badanie ucha | 75 |
5.1.3. Badanie nosa i zatok | 78 |
5.1.4. Badanie jamy ustnej i gardła | 82 |
5.1.5. Badanie ślinianki przyusznej | 86 |
5.2. Badanie struktur szyi | 86 |
5.2.1. Badanie gruczołu tarczowego | 87 |
5.2.2. Badanie tchawicy | 89 |
6. Badanie klatki piersiowej i gruczołów piersiowych - Danuta Dyk | 91 |
6.1. Struktury anatomiczne i linie topograficzne klatki piersiowej | 91 |
6.2. Ocena kształtu i symetrii klatki piersiowej | 94 |
6.3. Badanie gruczołów piersiowych | 97 |
7. Badanie układu oddechowego - Danuta Dyk | 104 |
7.1. Oglądanie układu oddechowego | 105 |
7.2. Badanie palpacyjne układu oddechowego | 107 |
7.3. Opukiwanie układu oddechowego | 110 |
7.4. Osłuchiwanie układu oddechowego | 112 |
8. Badanie układu krążenia - Danuta Dyk | 121 |
8.1. Badanie serca | 122 |
8.2. Badanie krążenia tętniczego | 129 |
8.3. Badanie krążenia żylnego | 134 |
9. Badanie brzucha i odbytu - Danuta Dyk | 140 |
9.1. Badanie brzucha | 140 |
9.2. Badanie odbytu | 148 |
10. Badanie żeńskich narządów płciowych - Aleksandra Gaworska-Krzemińska | 155 |
10.1. Ocena dojrzałości płciowej | 158 |
10.2. Prowadzenie badania | 160 |
10.3. Dokumentacja wyników badania | 165 |
11. Badanie męskich narządów płciowych - Aleksandra Gaworska-Krzemińska | 169 |
11.1. Ocena dojrzałości płciowej | 171 |
11.2. Badanie okolicy pachwinowej, prącia, moszny, jądra i powrózka nasiennego | 172 |
11.3. Badanie palpacyjne okolicy okołoodbytniczej i gruczołu krokowego | 174 |
11.4. Dokumentacja wyników badania | 176 |
12. Badanie układu mięśniowo-szkieletowego - Marek Krzemiński, Aleksandra Gaworska-Krzemińska | 181 |
12.1. Zasady badania | 181 |
12.2. Badanie poszczególnych elementów układu mięśniowo-szkieletowego | 189 |
12.2.1. Badanie stawu skroniowo-żuchwowego | 189 |
12.2.2. Badanie kręgosłupa | 190 |
12.2.3. Badanie kończyny górnej | 197 |
12.2.4. Badanie miednicy | 206 |
12.2.5. Badanie kończyny dolnej | 208 |
12.3. Dokumentacja wyników badania | 214 |
13. Elementy badania neurologicznego - Aleksandra Gutysz-Wojnicka | 221 |
13.1. Ocena stanu psychicznego | 223 |
13.2. Ocena nerwów czaszkowych | 230 |
13.3. Badanie układu ruchu | 239 |
13.4. Badanie czucia | 244 |
13.5. Ocena równowagi i koordynacji ruchowej (zborności) | 251 |
13.6. Badanie odruchów | 253 |
13.7. Badanie objawów oponowych | 261 |
14. Badanie dziecka z uwzględnieniem odrębności fizycznych i psychomotorycznych związanych z wiekiem - Edyta K. Cudak | 263 |
14.1. Badanie podmiotowe | 263 |
14.2. Badanie przedmiotowe | 264 |
14.2.1. Ocena ogólnego stanu zdrowia | 264 |
14.2.2. Badanie skóry i jej przydatków | 267 |
14.2.3. Badanie węzłów chłonnych | 268 |
14.2.4. Badanie układu kostno-stawowego | 268 |
14.2.5. Badanie głowy i szyi | 270 |
14.2.6. Badanie narządów zmysłów oraz badanie jamy ustnej i gardła | 272 |
14.2.7. Badanie układu oddechowego | 274 |
14.2.8. Badanie układu krążenia | 277 |
14.2.9. Badanie jamy brzusznej | 282 |
14.2.10. Badanie narządów moczowo-płciowych | 284 |
14.2.11. Badanie układu nerwowego | 285 |
Pytania sprawdzające | 289 |
Odpowiedzi do pytań sprawdzających | 292 |
Pytania testowe | 302 |
Odpowiedzi do pytań testowych | 312 |
Skorowidz | 313 |