POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik akademicki z zakresu ogólnej budowy głównych zespołów i układów samochodowych tłokowych silników spalinowych. Część 1 to teoria budowy, obejmująca m.in. zasadę działania, obiegi cieplne, podstawowe wskaźniki i charakterystyki, tworzenie mieszanki i spalanie, tworzenie mieszanki i spalanie, wymianę ładunku, doładowanie, toksyczność spalin. Część 2 stanowi bogato ilustrowany przegląd rozwiązań konstrukcyjnych pokazujący zmiany konstrukcji omawianych zespołów, wyjaśniający przyczyny ich wprowadzania i wynikające z tego korzyści , wraz z szerokim omówieniem współczesnych rozwiązań konstrukcyjnych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 365 |
Kategoria | Motoryzacja |
Wydawca | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności |
ISBN-13 | 978-83-206-1909-6 |
Numer wydania | 3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów | 10 |
Przedmowa | 12 |
CZĘŚĆ I. TEORIA | |
Rozdział 1. Klasyfikacja i zasada działania silników | 17 |
1.1. Klasyfikacja ogólna | 17 |
1.2. Zasada działania silnika czterosuwowego | 18 |
1.3. Zasada działania silnika dwusuwowego | 20 |
1.4. Porównanie podstawowych cech silników dwu i czterosuwowych | 21 |
Rozdział 2. Paliwa | 23 |
2.1. Wprowadzenie | 23 |
2.2. Podstawowe własności paliw | 23 |
2.3. Wybrane paliwa ciekłe | 26 |
2.4. Wybrane paliwa gazowe | 27 |
Rozdział 3. Obiegi cieplne | 29 |
3.1. Wprowadzenie | 29 |
3.2. Obiegi teoretyczne | 30 |
3.2.1. Obieg Otta | 30 |
3.2.2. Obieg Diesla | 31 |
3.2.3. Obieg Sabatheugo | 33 |
3.3. Obiegi rzeczywiste | 33 |
Rozdział 4. Wskaźniki pracy silnika | 37 |
4.1. Prędkość obrotowa | 37 |
4.2. Moment obrotowy | 38 |
4.3. Moc | 38 |
4.4. Średnie ciśnienia obiegu | 39 |
4.5. Sprawność | 41 |
4.6. Zużycie paliwa | 42 |
4.7. Średnia prędkość tłoka | 42 |
4.8. Objętościowy wskaźnik mocy | 43 |
4.9. Zależności między podstawowymi wskaźnikami | 43 |
Rozdział 5. Podstawowe charakterystyki silników | 45 |
5.1. Wprowadzenie | 45 |
5.2. Charakterystyki prędkościowe | 45 |
5.3. Charakterystyki obciążeniowe | 47 |
5.4. Charakterystyki regulacyjne | 49 |
5.5. Charakterystyki ogólne | 49 |
Rozdział 6. Spalanie | 51 |
6.1. Wprowadzenie | 51 |
6.2. Spalanie w silnikach ZI | 52 |
6.2.1. Przebieg spalania i rodzaje komór spalania w silnikach ZI | 52 |
6.2.2. Tworzenie i spalanie mieszanki jednorodnej | 54 |
6.2.3. Tworzenie i spalanie mieszanki uwarstwionej | 57 |
6.3. Spalanie w silnikach ZS | 61 |
6.3.1. Tworzenie mieszanki palnej i okresy procesu spalania | 61 |
6.3.2. Klasyfikacja komór spalania w silnikach ZS | 63 |
Rozdział 7. Toksyczność spalin | 70 |
7.1. Podstawowe informacje o składzie spalin | 70 |
7.2. Przyczyny powstawania związków toksycznych w spalinach | 71 |
7.3. Sposoby ograniczenia emisji głównych związków toksycznych | 72 |
Rozdział 8. Wymiana ładunku | 74 |
8.1. Wprowadzenie | 74 |
8.2. Wymiana ładunku w silnikach czterosuwowych | 74 |
8.3. Wymiana ładunku w silnikach dwusuwowych | 79 |
Rozdział 9. Doładowanie | 82 |
9.1. Wiadomości ogólne | 82 |
9.2. Doładowanie silników ZS | 87 |
9.3. Doładowanie silników ZI | 88 |
Rozdział 10. Podstawy projektowania silnika | 91 |
10.1. Obliczanie głównych wymiarów silnika | 91 |
10.2. Kinematyka układu tłokowo-korbowego | 93 |
10.3. Siły bezwładności w układzie tłokowo-korbowym | 95 |
10.4. Siły gazowe działające na układ tłokowo-korbowy | 95 |
10.5. Siły styczne w mechanizmie korbowym | 95 |
10.6. Wybrane zagadnienia wyrównoważania układu tłokowo-korbowego | 97 |
CZĘŚĆ II. BUDOWA | |
Rozdział 11. Układy tłokowo-korbowe | 103 |
11.1. Wprowadzenie | 103 |
11.2. Rys historyczny | 103 |
11.2.1. Układy tłokowo-korbowe dwusuwowych silników ZI | 103 |
11.2.2. U kłady tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZI | 105 |
11.2.3. Układy tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZS | 106 |
11.3. Współczesne układy tłokowo-korbowe | 107 |
11.3.1. Tłoki | 107 |
11.3.2. Korbowody | 119 |
11.3.3. Wały korbowe | 122 |
11.3.4. Łożyska główne i korbowe wałów korbowych | 126 |
11.3.5. Koła zamachowe | 128 |
11.3.6. Tłumiki drgań skrętnych | 128 |
11.3.7. Dodatkowe sposoby wyrównoważania układu tłokowo-korbowego | 129 |
Rozdział 12. Układy rozrządu | 132 |
12.1. Wprowadzenie | 132 |
12.2. Rys historyczny | 133 |
12.2.1. Układy rozrządu silników czterosuwowych | 133 |
12.2.2. Układy rozrządu silników dwusuwowych | 143 |
12.3. Współczesne układy rozrządu | 145 |
12.3.1. Uwagi ogólne | 145 |
12.3.2. Układy rozrządu silników ZI | 146 |
12.3.3. Układy rozrządu silników ZS | 152 |
12.3.4. Wybrane elementy układów rozrządu | 156 |
12.3.5. Tendencje rozwoju układów rozrządu | 163 |
Rozdział 13. Kadłuby i głowice | 168 |
13.1. Wprowadzenie | 168 |
13.2. Rys historyczny | 169 |
13.3. Współczesne konstrukcje kadłubów i głowic | 181 |
13.3.1. Uwagi ogólne | 181 |
13.3.2. Kadłuby silników ZI | 182 |
13.3.3. Kadłuby silników ZS | 188 |
13.3.4. Głowice silników ZI | 193 |
13.3.5. Głowice silników ZS | 195 |
Rozdział 14. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym | 199 |
14.1. Wprowadzenie | 199 |
14.2. Rys historyczny | 200 |
14.2.1. Gaźnik — odparowywacz | 200 |
14.2.2. Układy gaźnikowe mechaniczne i zelektronizowane | 200 |
14.2.3. Układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane mechanicznie | 207 |
14.3. Współczesne układy zasilania silników ZI | 212 |
14.3.1. Uwagi ogólne | 212 |
14.3.2. Układy wtrysku jednopunktowego sterowane elektronicznie | 212 |
14.3.3. Układy wielopunktowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane elektronicznie | 215 |
14.3.4. Układy bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra | 218 |
14.4. Zasilanie gazowe silników ZI | 225 |
Rozdział 15. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym | 233 |
15.1. Wprowadzenie | 233 |
15.2. Rys historyczny | 234 |
15.2.1. Układy zasilania z rzędową pompą wtryskową | 234 |
15.2.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową | 241 |
15.2.3. Układy pompowtryskiwaczy sterowanych mechanicznie | 243 |
15.3. Współczesne układy zasilania silników ZS sterowane wlektronicznie | 245 |
15.3.1. Uwagi ogólne | 245 |
15.3.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową | 247 |
15.3.3. Układy zasilania z pompowtryskiwaczami | 251 |
15.3.4. Układy zasilania z indywidualnym zespołem pompy i wtryskiwacza | 256 |
15.3.5. Zasobnikowy układ zasilania | 258 |
Rozdział 16. Układy dolotowe i wylotowe | 264 |
16.1. Wprowadzenie | 264 |
16.2. Rys historyczny | 265 |
16.2.1. Układy dolotowe i wylotowe silników ZI | 265 |
16.2.2. Układy dolotowe i wylotowe silników ZS | 269 |
16.3. Współczesne układy dolotowe i wylotowe silników ZI | 270 |
16.3.1. Uwagi ogólne | 270 |
16.3.2. Układy dolotowe silników wolnossących | 271 |
16.3.3. Układy wylotowe silników wolnossących | 273 |
16.3.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZI | 277 |
16.3.5. Układy doładowania silników ZI | 278 |
16.4. Współczesne układy dolotowe i wylotowe doładowanych silników ZS | 280 |
16.4.1. Uwagi ogólne | 280 |
16.4.2. Układy dolotowe | 281 |
16.4.3. Układy wylotowe | 283 |
16.4.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZS | 288 |
Rozdział 17. Układy chłodzenia | 290 |
17.1. Wprowadzenie | 290 |
17.2. Rys historyczny | 292 |
17.2.1. Układ chłodzenia pośredniego | 292 |
17.2.2. Układ chłodzenia bezpośredniego | 301 |
17.3. Współczesne układy chłodzenia | 307 |
17.3.1. Uwagi ogólne | 307 |
17.3.2. Układy chłodzenia silników samochodów osobowych | 308 |
17.3.3. Układy chłodzenia silników samochodów ciężarowych | 313 |
Rozdział 18. Układy smarowania | 318 |
18.1. Wprowadzenie | 318 |
18.2. Rys historyczny | 321 |
18.2.1. Układy smarowania dwusuwowych silników ZI | 321 |
18.2.2. Układy smarowania czterosuwowych silników starszej generacji | 323 |
18.3. Współczesne układy smarowania | 327 |
18.3.1. Podstawowe obiegu oleju | 327 |
18.3.2. Podstawowe zespoły układu smarowania | 330 |
Rozdział 19. Układy zapłonowe | 336 |
19.1. Wprowadzenie | 336 |
19.2. Rys historyczny | 336 |
19.2.1. Iskrownikowe układy zapłonowe | 336 |
19.2.2. Akumulatorowe, przerywaczowe układy zapłonowe (klasyczne) | 339 |
19.3. Współczesne elektroniczne układy zapłonowe | 343 |
19.3.1. Bezprzerywaczowe układy rozdzielaczowe | 343 |
19.3.2. Bezprzerywaczowe układy bezrozdzielaczowe | 346 |
Rozdział 20. Urządzenia rozruchowe | 349 |
Rozdział 21. Doskonalenie konstrukcji silnika samochodowego | 356 |
Piśmiennictwo | 361 |