„Niegodne historii”?

„Niegodne historii”?

O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum

8 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

35,00

cena zawiera podatek VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem prezentowanej publikacji jest rekonstrukcja i krytyczna analiza szkolnej narracji historyczno-dydaktycznej w polskich podręcznikach do nauczania historii w gimnazjum. Narracje te są badane pod kątem występowanie w nich stereotypowych wzorców kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem oceny ich roli i miejsca w prezentowanych koncepcjach historii narodu i państwa, Europy i świata. Celem tych badań była i jest diagnoza oraz wypracowanie propozycji nowego równościowego spojrzenia na dzieje człowieka z uwzględnieniem szerokiego spektrum aktywności kobiet w przeszłości. Mamy nadzieję, że wyniki przedstawionych w książce badań będą miały szerokie zastosowanie praktyczne i z pewnością wpłyną na uwrażliwienie historyków, nauczycieli, metodyków, autorów i recenzentów podręczników na problem stereotypów związanych z płcią kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.


Rok wydania2015
Liczba stron622
KategoriaDydaktyka historii
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2867-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Dlaczego potrzebujemy historii kobiet i kobiet w historii?     7
  
  Część I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNE NA TEMAT SZKOŁY, PODRĘCZNIKÓW I HISTORIOGRAFII     11
  
  ROZDZIAŁ 1. Szkoła jako miejsce reprodukcji kulturowej stereotypów i uprzedzeń oraz socjalizacji do ról rodzajowych     13
  ROZDZIAŁ 2. Pytając o kobiety. Orientacja krytyczna w badaniach nad podręcznikami historii     20
  ROZDZIAŁ 3. Czy historia ma płeć? „Historia kobiet/rodzaju” jako dyskurs rewoltujący porządek narracji historycznej w Polsce     42
  
  Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH    65
  
  Procedura badań     67
  
  Część III. ANALIZA MATERIAŁU EMPIRYCZNEGO ORAZ WNIOSKI Z BADAŃ ILOŚCIOWO-JAKOŚCIOWYCH    77
  
  ROZDZIAŁ 1. Analiza ilościowo-jakościowa. Podstawa programowa. Historia. Gimnazjum     79
  
  ROZDZIAŁ 2. Analiza ilościowa. Reprezentacja kobiet i mężczyzn. Przegląd przez epoki     87
  
  ROZDZIAŁ 3. Analiza ilościowo-jakościowa. Udział kobiet ze względu na miejsce w strukturze narracji podręcznika     147
  
  ROZDZIAŁ 4. Analiza jakościowo-ilościowa. Zeszyty ćwiczeń     148
  
  ROZDZIAŁ 5. Analiza jakościowa podłużna – kategorie kluczowe     164
  
  5.1. Sławne kobiety     164
  5.2. Kobieta. Status i prawa     210
  5.3. Kobieta. Związki intymne, małżeństwo, rodzina, macierzyństwo     241
  5.4. Kobieta. Edukacja i wykształcenie     340
  5.5. Kobieta. Praca i zajęcia     358
  5.6. Kobieta. Sztuka i życie kulturalne     383
  5.7. Kobieta. Życie religijne     423
  
  ROZDZIAŁ 6. Analiza jakościowa poprzeczna – subkategorie     463
  
  6.1. Kobieta. Władza     463
  6.2. Kobieta. Ofiara przemocy     477
  6.3. Kobieta. Ciało, piękno, seksualność, choroba, śmierć     520
  6.4. Kobieta. Moda i strój     553
  6.5. Kobieta. Symbol, alegoria, karykatura, satyra…     565
  6.6. Kobieta. Pokazana – nieopowiedziana     573
  
  ROZDZIAŁ 7. Wnioski z badań ilościowo-jakościowych     588
  
  7.1. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy podłużnej (kategorie główne)     590
  7.2. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy poprzecznej (subkategorie)     599
  
  Zakończenie. Jakiej historii kobiet potrzebujemy w podręcznikach historii do gimnazjum?     605
  Bibliografia     607
  “Unworthy of history?”. On the Absence and Stereotypical Images of Women in Light of the Historical Narrative in Middle School Textbooks     619
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia