„Niegodne historii”?

„Niegodne historii”?

O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum

7 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

35,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem prezentowanej publikacji jest rekonstrukcja i krytyczna analiza szkolnej narracji historyczno-dydaktycznej w polskich podręcznikach do nauczania historii w gimnazjum. Narracje te są badane pod kątem występowanie w nich stereotypowych wzorców kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem oceny ich roli i miejsca w prezentowanych koncepcjach historii narodu i państwa, Europy i świata. Celem tych badań była i jest diagnoza oraz wypracowanie propozycji nowego równościowego spojrzenia na dzieje człowieka z uwzględnieniem szerokiego spektrum aktywności kobiet w przeszłości. Mamy nadzieję, że wyniki przedstawionych w książce badań będą miały szerokie zastosowanie praktyczne i z pewnością wpłyną na uwrażliwienie historyków, nauczycieli, metodyków, autorów i recenzentów podręczników na problem stereotypów związanych z płcią kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.


Liczba stron622
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2867-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Dlaczego potrzebujemy historii kobiet i kobiet w historii?    7
  Część I. ROZWAŻANIA TEORETYCZNE NA TEMAT SZKOŁY, PODRĘCZNIKÓW I HISTORIOGRAFII    11
  ROZDZIAŁ 1. Szkoła jako miejsce reprodukcji kulturowej stereotypów i uprzedzeń oraz socjalizacji do ról rodzajowych    13
  ROZDZIAŁ 2. Pytając o kobiety. Orientacja krytyczna w badaniach nad podręcznikami historii    20
  ROZDZIAŁ 3. Czy historia ma płeć? „Historia kobiet/rodzaju” jako dyskurs rewoltujący porządek narracji historycznej w Polsce    42
  Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH    65
  Procedura badań    67
  Część III. ANALIZA MATERIAŁU EMPIRYCZNEGO ORAZ WNIOSKI Z BADAŃ ILOŚCIOWO-JAKOŚCIOWYCH    77
  ROZDZIAŁ 1. Analiza ilościowo-jakościowa. Podstawa programowa. Historia. Gimnazjum    79
  ROZDZIAŁ 2. Analiza ilościowa. Reprezentacja kobiet i mężczyzn. Przegląd przez epoki    87
  ROZDZIAŁ 3. Analiza ilościowo-jakościowa. Udział kobiet ze względu na miejsce w strukturze narracji podręcznika    147
  ROZDZIAŁ 4. Analiza jakościowo-ilościowa. Zeszyty ćwiczeń    148
  ROZDZIAŁ 5. Analiza jakościowa podłużna – kategorie kluczowe    164
  5.1. Sławne kobiety    164
  5.2. Kobieta. Status i prawa    210
  5.3. Kobieta. Związki intymne, małżeństwo, rodzina, macierzyństwo    241
  5.4. Kobieta. Edukacja i wykształcenie    340
  5.5. Kobieta. Praca i zajęcia    358
  5.6. Kobieta. Sztuka i życie kulturalne    383
  5.7. Kobieta. Życie religijne    423
  ROZDZIAŁ 6. Analiza jakościowa poprzeczna – subkategorie    463
  6.1. Kobieta. Władza    463
  6.2. Kobieta. Ofiara przemocy    477
  6.3. Kobieta. Ciało, piękno, seksualność, choroba, śmierć    520
  6.4. Kobieta. Moda i strój    553
  6.5. Kobieta. Symbol, alegoria, karykatura, satyra…    565
  6.6. Kobieta. Pokazana – nieopowiedziana    573
  ROZDZIAŁ 7. Wnioski z badań ilościowo-jakościowych    588
  7.1. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy podłużnej (kategorie główne)    590
  7.2. Interpretacja wyników badań uzyskanych drogą analizy poprzecznej (subkategorie)    599
  Zakończenie. Jakiej historii kobiet potrzebujemy w podręcznikach historii do gimnazjum?    605
  Bibliografia    607
  “Unworthy of history?”. On the Absence and Stereotypical Images of Women in Light of the Historical Narrative in Middle School Textbooks    619
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia