Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem

1 opinia

Format:

ibuk

Autorzy prezentowanego numeru Prac Naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu przedstawiają główne obszary stosowania badań marketingowych. Przedmiotem analizy są badania marketingowe produktu oraz marki, a w tym badania produktu w jego cyklu rynkowym oraz możliwości stosowania metody refleksji strategicznej w procesie planowania nowego produktu. Przedstawione rozważania oparte są na przykładach różnych rynków, m.in. mleka spożywczego, a także regionalnych
i ekologicznych produktów żywnościowych.
Autorzy niniejszego zbioru artykułów zwracają uwagę na znaczenie i użyteczność badań marketingowych w rozpoznawaniu zachowań konsumentów, a także na możliwości zastosowania diagnostyki medycznej w badaniach zachowań konsumentów.


Ukazane zostały również pytania i dylematy związane z badaniami kształtującej się w Polsce klasy wyższej i badaniami współczesnych konsumentów na rynku turystycznym, którzy poszukują doznań, doświadczeń i wrażeń. Autorzy w tej części przedstawiają także wyniki zrealizowanych badań empirycznych dotyczących opinii konsumentów na temat reklamy internetowej oraz motywacji racjonalności w korzystaniu z ICT w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Przedmiotem analizy jest także dwuwymiarowa skala służąca do pomiaru orientacji na osiągnięcia oraz relacje między akceptacją ryzyka a komponentami postawy wobec oszczędzania. Autorzy podkreślają znaczenie i wskazują na konieczność prowadzenia badań dotyczących takich kategorii, jak satysfakcja, lojalność, relacje oraz wartość dla klienta. Przedstawione rozważania i analizy oparte są na przykładzie różnych rynków branżowych, jak również dotyczą jednostek samorządu terytorialnego oraz szkół wyższych.Jak wskazują autorzy kolejnych artykułów ważnym obszarem badań marketingowych są procesy komunikacji i dystrybucji. Artykuły poświęcone tej problematyce dotyczą takich problemów, jak: metody formalne służące optymalizacji wyboru grup docelowych przekazów marketingowych, ocena efektów komunikacji marketingowej, innowacja marketingowa w handlu detalicznym, wykorzystanie badań marketingowych w zarządzaniu siecią handlową, ocena oferty marketingowej centrów handlowych, ocena skuteczności i efektywności działań merchandisingowych. Wskazano również na potrzebę prowadzenia badań opinii pracowników oraz wykorzystywania audytów, a w tym audytu kreatywnego komunikacji marketingowej oraz audytu diagnozującego aktywność marketingową małych i średnich przedsiębiorstw.


Rok wydania2011
Liczba stron325
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-252-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Część 1. Badania marketingowe produktu oraz marki
  
  Stanisław Kaczmarczyk: Badania marketingowe produktu w jego cyklu rynkowym     13
  Marek Rawski: Możliwości i ograniczenia stosowania metody refleksji strategicznej w procesie planowania nowego produktu     22
  Paweł Bryła: Marketingowa konstrukcja jakości regionalnych i ekologicznych produktów żywnościowych – koncepcja badania preferencji konsumentów i dystrybutorów     31
  Beata Tarczydło: Narzędzia pomiarowe wizerunku marki. Wybrane przykłady.     42
  Mariola Grzybowska-Brzezińska, Katarzyna Tadajewska: Badania konsumenckich atrybutów jakości mleka spożywczego     52
  
  Część 2. Badania zachowań konsumentów
  
  Sławomir Smyczek, Artur Turek: Możliwość zastosowania diagnostyki medycznej w badaniach zachowań konsumentów     65
  Sylwester Białowąs: Wpływ orientacji na osiągnięcia na zachowania oszczędnościowe gospodarstw domowych     75
  Radosław Mącik, Monika Nalewajek: Motywacja racjonalności w korzystaniu z ICT w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez konsumenta w świetle wyników badań empirycznych     85
  Małgorzata Bombol: Jak zbadać kształtującą się Polską klasę wyższą – pytania i dylematy     99
  Maja Jedlińska: Postmodernizm w zachowaniach konsumentów na rynku turystycznym     109
  Adam Rudzewicz, Magdalena Krawczyk: Opinie konsumentów na temat reklamy internetowej     119
  
  Część 3. Badania relacji, satysfakcji i lojalności oraz wartości dla klienta
  
  Barbara Dobiegała-Korona, Alicja Krzepicka: Badania ukierunkowane na budowę wartości klienta     131
  Adam Sagan, Anna Siwy-Hudowska: Wartość dla klienta na rynku konsumpcyjnym – porównanie trzech modeli pomiarowych     138
  Edyta Rudawska: Więzi relacyjne w badaniach usług finansowych – ujęcie metodologiczne     150
  Piotr Kwiatek: Metodologia badań relacji w parkach naukowych i technologicznych z wykorzystaniem teorii sieci     161
  Krzysztof Błoński: Możliwości wykorzystania liczb rozmytych w badaniach satysfakcji klienta     168
  Łukasz Skowron: Badania satysfakcji i lojalności klientów w różnych sektorach gospodarczych     178
  Ewa Frąckiewicz: Badania satysfakcji klientów jednostek samorządu terytorialnego     187
  Renata Nestorowicz: Badanie satysfakcji studentów jako klientów uczelni wyższych     197
  Hanna Hall: Dydaktyczne kryteria satysfakcji studenta – hierarchia i znaczenie w świetle wyników badań empirycznych     209
  Edyta Gołąb-Andrzejak: Badanie satysfakcji gości hotelowych i ich lojalności na przykładzie Grupy Hotelowej Orbis     220
  
  Część 4. Zastosowanie badań marketingowych w procesach komunikacji i dystrybucji
  
  Małgorzata Rószkiewicz: Metody formalne optymalizujące wybór grup docelowych dla przekazu marketingowego     231
  Grzegorz Hajduk: Uwarunkowania i zakres całościowej oceny efektów komunikacji marketingowej – wybrane aspekty     241
  Paweł Kowalski: Innowacja marketingowa w handlu detalicznym – przegląd obszarów badań     250
  Tomasz Olejniczak, Piotr Biela: Wykorzystanie badań marketingowych w zarządzaniu siecią handlową – dylemat menedżera     266
  Dawid Szostek: Badania opinii pracowników w przedsiębiorstwach zarządzanych marketingowo     273
  Maja Knecht-Tarczewska: Adaptacja metod pomiaru jakości usług do oceny oferty marketingowej centrów handlowych     286
  Lucyna Witek: Możliwości wykorzystania metody Mystery Shopping w ocenie efektywności i skuteczności działań merchandisingowych     296
  Monika Hajdas: Audyt kreatywny komunikacji marketingowej w oparciu o archetyp marki     305
  Katarzyna Bilińska-Reformat: Projekt „Audyt Marketingowy Młodej Firmy” jako narzędzie diagnozujące aktywność marketingową MŚP – ujęcie empiryczne     315
  
  Part 1. Marketing research of product and brand
  
  Stanisław Kaczmarczyk: Marketing research of a new product in market cycle     21
  Marek Rawski: Possibilities and limitations of practising the method of strategic reflection in the process of new product planning     30
  Paweł Bryła: Marketing construction of origin and organic food quality – the concept of a research study concerning preferences of consumers and distributors     41
  Beata Tarczydło: Measuring tools for brand image. Selected examples     51
  Mariola Grzybowska-Brzezińska, Katarzyna Tadajewska: Research on consumer quality attributes of milk     61
  
  Part 2. Consumers behaviour research
  
  Sławomir Smyczek, Artur Turek: Applicability of medical diagnostics in consumer behaviour research     74
  Sylwester Białowąs: Impact of achievement drive on the savings behaviour of households     84
  Radosław Mącik, Monika Nalewajek: Rational motivations of ICT usage in consumer decision processes – empirical investigation     98
  Małgorzata Bombol: Polish upper class – research, problems and dilemmas.     108
  Maja Jedlińska: Postmodernism in consumer behaviour on tourism market     118
  Adam Rudzewicz, Magdalena Krawczyk: Consumers’ opinions about Internet advertising     128
  
  Part 3. Research on the relationships, satisfaction and loyalty and value for the customer
  
  Barbara Dobiegała-Korona, Alicja Krzepicka: Research oriented toward building Customer Lifetime Value     137
  Adam Sagan, Anna Siwy-Hudowska: Value for the customer on the consumers market – a comparison of three models of measurement     149
  Edyta Rudawska: Relational bonds in financial services research – methodological perspective     159
  Piotr Kwiatek: Methodology of research on relationships in science and technology parks in network approach     167
  Krzysztof Błoński: The possibility of using fuzzy numbers in the study of satisfaction     177
  Łukasz Skowron: Research on the consumer satisfaction and loyalty in different business sectors     186
  Ewa Frąckiewicz: Research on the satisfaction of clients of local government units     196
  Renata Nestorowicz: Satisfaction survey of students as customers of universities     208
  Hanna Hall: Didactic constituents of students’ satisfaction – hierarchy and meaning based on results of empirical studies     219
  Edyta Gołąb-Andrzejak: Research of hotel guests’ satisfaction and their loyalty on the example of the Orbis Hotel Group     228
  
  Part 4. The use of marketing research in the processes of communication and distribution
  
  Małgorzata Rószkiewicz: Quantity approach to the optimization of target groups for marketing strategy     240
  Grzegorz Hajduk: Conditions and scope of the overall marketing communication effects assessment – selected aspects     249
  Paweł Kowalski: Marketing innovation in retail sector - review of research areas     265
  Tomasz Olejniczak, Piotr Biela: Use of marketing research in trade network management - manager dilemma     272
  Dawid Szostek: Employee opinion surveys in the marketingly managed enterprises     285
  Maja Knecht-Tarczewska: Adjustment of the perceived service quality measurement methods in the evaluation of marketing offer of shopping centers     295
  Lucyna Witek: Possibilities of use of mystery shopping method in the evaluation of merchandising actions efficiency     304
  Monika Hajdas: Creative audit of marketing communication based on brand archetype     314
  Katarzyna Bilińska-Reformat: “Marketing Audit of a Young Enterprise” project as a diagnostic tool of marketing activities of small and medium sized enterprises – empirical approach     325
RozwińZwiń