Uczenie się stawania się osobą starą

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,37  29,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 29,95 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,37 zł  


20,37

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy procesu uczenia się stawania osobą starą oraz sposoby wytwarzania jest tego typu autoidentyfikacja na poziomie indywidualnym. Autor opisuje cztery obszary sprawczości reprezentujące różne przejawy agencyjności człowieka w późnej dorosłości. Ukazuje wewnętrzny i zewnętrzny wymiar doświadczania własnej starości. Monografia zawiera model uczenia się stawania osobą starą, które rozpatrywane jest zarówno w ujęciu statycznym, jak i dynamicznym, co wskazuje na wielowariantowość i wielowymiarowość typowych scenariuszy tworzącej się identyfikacji osoby starej.
Publikacja jest kierowana do gerontologów społecznych, andragogów, pedagogów, geragogów, geriatrów, pielęgniarek geriatrycznych, opiekunów społecznych, pracowników socjalnych, wolontariuszy oraz praktyków i specjalistów pracujących z seniorami. Można ją również polecić studentom specjalności medycznych i społecznych, badaczom skupionym na jakościowej metodologii badań, a także osobom zainteresowanym zagadnieniem starości i starzenia się.


Rok wydania2024
Liczba stron560
KategoriaGeriatria
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-420-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów 11
  
  Wstęp 13
  
  1 Sytuowanie się w polu badawczym 19
  
  1.1 Usytuowanie paradygmatyczne – określanie progu starości    22
  1.2 Sytuowanie się w polu geragogiki    27
  1.2.1 Wychowanie – starość    31
  1.2.2 Edukacja/uczenie się – starość    33
  1.3 Rozgraniczenie terminów „edukacja” i „uczenie się”    37
  1.4 Sytuowanie się poza geragogiką    44
  1.5 Uczenie się jako główna kategoria pojęciowa multidyscyplinarnego obszaru badań nad uczeniem się (w/ do/ dla starości i przez starość)    49
  1.5.1 Koncepcja całożyciowego uczenia się    53
  1.5.2 Uczenie się jako stawanie się (osobą starą)    62
  1.6 Podsumowanie    67
  
  2 Perspektywa teoretyczna badań 73
  2.1 Założenia paradygmatyczne – epistemologia badań    74
  2.1.1 Konstrukcjonizm społeczny    77
  2.1.2 Konstrukcjonizm społeczny w badaniach nad starością i starzeniem się    81
  2.2 Orientacje teoretyczne    85
  2.2.1 Starzenie się w kontekście interakcjonizmu symbolicznego    87
  2.2.2 Starzenie się w perspektywie biograficznej    91
  2.2.3 Biograficzne uczenie się w starości    93
  2.3 Uzasadnienie zastosowania wybranego paradygmatu oraz orientacji teoretycznych    95
  
  3 Metodologia badań 99
  3.1 Cel i problematyka badań    99
  3.2 Konstrukcjonistyczna metodologia teorii ugruntowanej jako podstawowa strategia badawcza    102
  3.3 Techniki badawcze    107
  3.3.1 Wywiad narracyjny    107
  3.3.2 Wywiad częściowo ustrukturyzowany    109
  3.3.3 Obserwacja jakościowa    110
  3.3.4 Technika fotospaceru    111
  3.4 Naturalna historia badania    112
  3.5 Źródła danych oraz próba badawcza    121
  3.6 Wsparcie procesu badawczego komputerową analizą danych jakościowych    128
  3.7 Jakość badań    129
  3.8 Kontekst etyczny badań    132
  
  4 Uwarunkowania i konteksty związane z wyłaniającym się obrazem starości 135
  4.1 Kategoria analityczna – pokolenie    136
  4.2 Pokolenia badanych osób (generacja przedwojenna)    149
  4.2.1 Lata przedwojenne    149
  4.2.2 Druga wojna światowa    150
  4.2.3 Wyzwolenie    156
  4.2.4 Życie w komunistycznej Polsce    158
  4.2.5 Transformacja ustrojowa    178
  4.2.6 Współczesność    181
  4.3 Wnioski końcowe    184
  
  5 Starość i starzenie się w odniesieniu do czterech pól sprawczości – stawanie się osobą starą 187
  5.1 Kategoria analityczna – sprawczość (agency)    187
  5.2 Cztery obszary sprawczości w starości    190
  5.3 Przekształcane i poszerzane pole sprawczości w starości    196
  5.3.1 Ogólna charakterystyka obszaru przekształcania i poszerzania pola sprawczości w starości    196
  5.3.2 Cielesność w obszarze przekształcania i poszerzania pola sprawczości w starości    205
  5.3.3 Aktywność w przekształcanym i poszerzanym polu sprawczości w starości     209
  5.3.4 Relacje i kontakty społeczne w przekształcanym i poszerzanym polu sprawczości w starości    216
  5.4 Podtrzymywane pole sprawczości w starości    219
  5.5 Kurczenie się pola sprawczości w starości    231
  5.5.1 Ogólna charakterystyka obszaru kurczenia się pola sprawczości    231
  5.5.2 Cielesność w obszarze kurczącego się pola sprawczości w starości    237
  5.5.3 Aktywność w kurczącym się polu sprawczości w starości    241
  5.5.4 Relacje i kontakty społeczne w kurczącym się polu sprawczości w starości    244
  5.6 Przywracane i przejmowane pole sprawczości w starości    247
  5.6.1 Ogólna charakterystyka obszaru przywracanego i przejmowanego pola sprawczości w starości    247
  5.6.2 Cielesność w przywracanym polu sprawczości w starości    254
  5.6.3 Aktywność w przywracanym i przejmowanym polu sprawczości w starości     260
  5.6.4 Medyczny, (gero)technologiczny i społeczny wymiar przywracania i przejmowania pola sprawczości    269
  5.7 Teoretyczne ramy odniesienia dla czterech obszarów sprawczości w starości    285
  5.7.1 Teoretyczne ramy odniesienia dla przekształcanego, poszerzanego i podtrzymywanego pola sprawczości w starości    286
  5.7.2 Teoretyczne ramy odniesienia dla kurczącego się pola sprawczości w starości    294
  5.7.3 Teoretyczne ramy odniesienia dla przywracanego i przejmowanego pola sprawczości    302
  5.8 Podsumowanie    311
  
  6 Wyłaniający się obraz starości 31
  6.1 Wewnętrzny wymiar starości     315
  6.1.1 Wyłaniający się obraz starości – uczenie się stawania się i bycia osobą starą    316
  6.1.2 Odczuwanie (zmian w) starości    321
  6.1.3 Starość (nie)odczuwana poprzez cielesność    325
  6.1.4 Perspektywa temporalna    331
  6.1.5 Spektrum przebywania z samym sobą    351
  6.1.6 Religijność    364
  6.1.7 Wyłanianie się obrazu starości na przykładzie personalizacji miejsca w mieszkaniach osób starszych    371
  6.1.8 Nieodczuwanie starości    395
  6.2 Zewnętrzny wymiar starości    405
  6.2.1 Społeczny wymiar komunikowania się z osobą starą    407
  6.2.2 Rozwiązania formalnoprawne sprzyjające uczeniu się stawania osobą starą    415
  6.2.3 Wyłanianie się obrazu starości w odniesieniu do miejsc(a) w przestrzeni miasta i wsi    418
  6.2.4 Międzypokoleniowe uczenie się    425
  6.3 Podsumowanie    437
  
  7 Uczenie się stawania osobą starą – teoretyzacja badanego zjawiska    441
  7.1 Obszary analityczne dotyczące obrazów starości i uczenia się stawania osobą starą    441
  7.2 Ujęcie statyczne    453
  7.2.1 Zjawisko uczenia się w przekształcanym i poszerzanym polu sprawczości    453
  7.2.2 Zjawisko uczenia się w podtrzymywanym polu sprawczości    462
  7.2.3 Zjawisko uczenia się w kurczącym się polu sprawczości    465
  7.2.4 Zjawisko uczenia się w przywracanym i przejmowanym polu sprawczości    470
  7.3 Ujęcie dynamiczne    475
  7.3.1 Trajektoria optymalna A-(B)-1-2-3-4    476
  7.3.2 Trajektoria stabilna A-(B)-2-3-4    477
  7.3.3 Trajektoria zwyczajna B-(A)-3-4    478
  7.3.4 Trajektoria odzyskiwania i utraty sprawczości B-(A)-4-1 lub 2, lub 3; albo B-(A)-4-3-4    479
  7.4 Podsumowanie    481
  
  Zakończenie    483
  
  Bibliografia    487
  
  Wykaz diagramów    547
  
  Wykaz tabel 549
  
  Wykaz zdjęć    551
  
  Streszczenie    553
  
  Summary 557
RozwińZwiń