Uczenie się jako konstruowanie wiedzy

Uczenie się jako konstruowanie wiedzy

Świadomość, qualia i technologie informacyjne

3 oceny

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

25,20

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

W książce przedstawiono procesy uczenia się jako drogę tworzenia osobistych konstruktów poznawczych podmiotu, odwołując się do najnowszych ustaleń i teorii z filozofii umysłu, psychologii poznawczej i szerzej kognitywistyki. Zaprezentowano autorską teorię qualiów w edukacji, model sfer refleksji oraz koncepcję strategii uczenia się poprzez konstruowanie zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy (ZRSW). W pięciu rozdziałach przedstawiono kolejno: cywilizacyjno-technologiczny kontekst konieczności zmiany postrzegania procesów edukacyjnych, w tym przesunięcia akcentu z nauczenia na uczenie się; zagadnienia różnych kontekstów interpretowania pojęć: wiedza, umysł, świadomość i qualia; autorską teorię qualiów w edukacji uzasadniającą znaczenie poznawania bezpośredniego; różne koncepcje i zalety koncepcji konstruktywizmu edukacyjnego; nową rolę technologii medialnych w procesach uczenia się oraz koncepcję ZRSW.


Liczba stron394
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2324-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  1. Cywilizacyjny i technologiczny kontekst procesów edukacyjnych    27
  1.1. Cyfrowi z urodzenia i cyfrowi imigranci    27
  1.2. Wpływ rozwoju techniki na pracę i edukację    32
  1.3. Kognitariusze, społeczeństwo informacyjne i edukacja    39
  1.3.1. Przemiany systemów wartości    45
  1.4. W poszukiwaniu modelu edukacji i paradygmatów pedagogiki    49
  1.4.1. Kształcenie proletariuszy a kształcenie kognitariuszy    51
  1.4.2. Konieczność zmiany paradygmatów pedagogiki    59
  2. Wiedza, umysł, świadomość    64
  2.1. Wiedza    65
  2.1.1. Wiedza jako cel uczenia się    65
  2.1.2. Wiedza subiektywna a wiedza obiektywna    69
  2.1.3. Przedwiedza    74
  2.1.4. Wiedza deklaratywna i wiedza proceduralna    76
  2.1.5. Niewiedza i antywiedza    78
  2.1.6. Wiedza jawna i wiedza ukryta    79
  2.1.7. Metawiedza    84
  2.1.8. Organizacja wiedzy jako hierarchicznej konstrukcji    87
  2.1.9. Schematy i struktury poznawcze jako model wiedzy w umyśle    91
  2.1.10. Wiedza poza umysłem    98
  2.2. Umysł    100
  2.2.1. Umysł i modele umysłu    104
  2.2.2. Model informacyjny umysłu    112
  2.2.3. Umysł jako mózg    115
  2.2.4. Kulturalizm Brunera i umysł jako rhizom    116
  2.3. Świadomość    120
  2.3.1. Świadomość – próby dookreślenia    120
  2.3.2. Świadomość a procesy poznawcze    125
  2.3.3. Rodzaje świadomości i systemy pamięci    131
  2.4. Qualia    134
  2.4.1. Wprowadzenie – cechy rzeczy i cechy reprezentacji umysłowych    134
  2.4.2. Definiowanie qualiów    137
  2.4.3. Prawa qualiów    141
  2.4.4. Qualia a wiedza    143
  2.4.5. Qualia a emocje    149
  2.4.6. Qualia a język    150
  3. Teoria qualiów w edukacji    154
  3.1. Wprowadzenie – znaczenie qualiów    154
  3.2. Wiedza a świadomość i qualia    156
  3.3. Kategoryzacja qualiów    163
  3.3.1. Qualia bezpośrednie, poznawanie zmysłowe i kształtowanie wyobrażeń    163
  3.3.2. Qualia odpamiętywane, czyli wtórne    169
  3.3.3. Qualia medialne    172
  3.4. Qualia medialne a wiedza upozorowana    176
  3.5. Qualia a wiedza komplementarna    180
  3.6. Qualia a percepcja i inicjowanie uczenia się    187
  3.7. Qualia a schematy poznawcze    193
  3.8. Qualia a przekazy werbalne    200
  3.9. Qualia a emocje i budowanie motywacji    205
  3.10. Wnioski teorii qualiów w edukacji    211
  3.10.1. Teoria qualiów w edukacji – przypomnienie założeń    212
  3.10.2. Wnioski z teorii qualiów w edukacji    213
  4. Teorie i koncepcje uczenia się    219
  4.1. Uczenie się i nauczanie – definiowanie zagadnień i zależności    219
  4.2. Behawioryzm i edukacja tradycyjna    226
  4.2.1. Behawioryzm, nauczanie programowane i technologia nauczania    226
  4.2.2. Krytyka behawioryzmu i tradycyjnej edukacji    229
  4.3. Konstruktywizm jako koncepcja uczenia się    231
  4.3.1. Założenia konstruktywizmu    231
  4.3.2. Konstruktywizm a tradycyjny model edukacji    234
  4.3.3. Uczenie się jako proces dzielenia się wiedzą    239
  4.3.4. Negocjowanie znaczeń i scaffolding    243
  4.3.5. Konstruktywizm a wiedza obiektywna i dysonans poznawczy    248
  4.3.6. Uczenie się poprzez refleksyjne działanie i doświadczanie    252
  4.3.6.1. Modele refleksyjnego uczenia się    253
  4.3.6.2. Znaczenie i pobudzanie refleksji – model sfer refleksji    259
  4.3.7. Uczenie się przez odkrywanie a kreatywność    267
  4.3.8. Koncepcja umiejscowionego uczenia się (situated learning)    274
  4.4. Pedagogika humanistyczna Carla Rogersa    280
  4.5. Konstruktywizm a „szkoła w ławce”    284
  5. Media i technologie informacyjne w procesie uczenia się    295
  5.1. Media analogowe a cyfrowe i ich rola w procesach uczenia się    295
  5.2. Multimedia w procesach uczenia się    300
  5.2.1. Rodzaje multimediów    301
  5.2.2. Edukacyjne walory i funkcje multimediów    304
  5.2.3. Obszary edukacyjnych zastosowań multimediów    308
  5.3. Cechy informacji cyfrowych    311
  5.4. Rola i korzyści z notatek medialnych w procesach uczenia się    316
  5.4.1. Korzyści edukacyjne z notatek tekstowych i hipertekstu    319
  5.4.2. Korzyści edukacyjne z notatek rysunkowych    322
  5.4.3. Korzyści edukacyjne z notatek fotograficznych    324
  5.4.4. Korzyści edukacyjne z notatek filmowych    328
  5.4.5. Korzyści edukacyjne z notatek dźwiękowych    328
  5.5. Portfolio i e-portfolio    330
  5.6. Koncepcja zewnętrznych reprezentacji struktur wiedzy    335
  5.6.1. Uwarunkowania ogólne koncepcji ZRSW    335
  5.6.2. Założenia koncepcji ZRSW    339
  5.6.3. Hipotezy koncepcji ZRSW jako strategii uczenia się    342
  5.6.4. Uczenie się poprzez budowanie ZRSW    346
  5.6.5. ZRSW a u-learning    348
  5.6.6. Uwarunkowania realizacyjne ZRSW    351
  5.6.7. Cechy użytkowe koncepcji ZRSW    352
  5.6.8. Wnioski końcowe koncepcji ZRSW    353
  Zakończenie    357
  Bibliografia    366
  Netografia    390
  Learning as the constructing of knowledge. Qualia, consciousness and information technologies (Summary)    391
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia