Propaganda

Od dezinformacji i wpływu do operacji i wojny informacyjnej

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,10  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


62,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Bezpieczeństwo informacyjne to jeden z kluczowych wymiarów czasów współczesnych. Książka wprowadza czytelnika w świat propagandy, operacji informacyjnych i wywierania wpływu. Terminy te są odczarowane. Tematy ujęte naukowo, technicznie i prawnie. Wymiary polityczne i wojskowe uwidaczniają, jak współcześnie prowadzone są operacje informacyjne i walka informacyjna. Treść może stanowić wartościową wiedzę dla ekspertów, urzędników państwowych, studentów kierunków technicznych i społecznych.


W dzisiejszym globalnym społeczeństwie, gdzie strumienie informacji płyną nieustannie i trudno jest w prosty sposób odróżnić prawdę od fałszu, książka ta odkrywa subtelne gry propagandy, operacji informacyjnych, dezinformacji i działań w cyberprzestrzeni, ukazując, jak te potężne narzędzia są wykorzystywane do manipulacji społeczeństwem. (…) Analizując poszczególne techniki propagandy, działań informacyjnych autor odnosi się zarówno do wydarzeń historycznych, jak również do współczesnych studiów przypadku.


Czy potrafisz rozróżnić prawdziwe informacje od zmyślonych narracji? Jak państwa wykorzystują propagandę do formowania obrazu wewnętrznego i zewnętrznego? Czy w erze cyfrowego chaosu jesteśmy bezbronni wobec inwazji dezinformacji? Te pytania stają się kluczowe w obliczu dzisiejszych wyzwań i rozwoju technologicznego, gdzie granice między faktem a fikcją rozmywają się na naszych ekranach i w naszych umysłach.


Gen. Dyw. Karol Molenda
pierwszy Dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni


Czy każde zdanie na okładce książki o propagandzie ma charakter propagandowy? A ilustracja, rysunek, czcionka? Czy ta książka to w istocie poradnik dla influencerów? Co w tej publikacji zostaje zdekodowane? Tego dowiecie się dopiero po lekturze dzieła, które Łukasz O. napisał. Czy użycie inicjału nazwiska Autora – sugerujące, że jest on osobą, której postawiono zarzuty karne – jest chwytem propagandowym? Czytać, czytać, czytać!


Prof. Andrzej Zybertowicz
badacz ukrytych mechanizmów życia społecznego, autor książki „Cyber kontra real”


Na początku było słowo: od tego rozpoczyna Autor swoją opowieść o życiu w erze informacyjnej, w której to właśnie słowo, jako główny obok obrazu nośnik informacji, nabiera coraz większej i powszechnej mocy. Poświęca ją w szczególności szeroko rozumianej – negatywnie i pozytywnie - propagandzie jako informacyjnemu wywieraniu wpływu. Jest to książka o sterowaniu informacyjnym innymi w myśl własnych celów i zamiarów. Autor przeprowadza Czytelnika przez różnorodne meandry i konkretne przykłady takiej praktyki w postaci presji informacyjnej, działań edukacyjnych czy też komunikacji strategicznej. Pokazuje je zarówno w obszarze życia cywilnego, jak i w warunkach wojennych, poświęcając sporo miejsca ostatniej wojnie w Ukrainie.


Prof. dr hab. Stanisław Koziej
były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego


Rok wydania2024
Liczba stron372
KategoriaPublic Relations
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23557-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     15
  
  Rozdział 1. Pojęcie propagandy – ewolucja znaczenia     19
  1.1. Problem od samego początku     19
  1.2. Nie wartościujemy     20
  1.3. Natura zmian w przestrzeni informacyjnej     20
  1.4. To słowo na „p”     21
  1.5. Moc słów     23
  1.6. Pochodzenie „propagandy” zawdzięczamy Kościołowi katolickiemu     24
    1.6.1. Propaganda rewolucyjna – rewolucja francuska     25
    1.6.2. Karykatura, gilotynowanie, głowy na kiju     26
    1.6.3. Efekty propagandy – czy da się przewidzieć przyszłe wydarzenia?     26
    1.6.4. Lenin a propaganda w mediach społecznościowych     27
    1.6.5. Propaganda w ONZ     27
    1.6.6. Propagacja idei? Dekodujemy dalej     28
    1.6.7. Czego uczy o propagandzie kardynał Richelieu, a czego Napoleon i de Gaulle?     29
    1.6.8. Przypadki w Polsce     30
    1.6.9. Uwaga na plotki     31
  1.7. Dlaczego traktujemy propagandę jako coś złego?     32
  1.8. „Propaganda” bliżej nas     32
    1.8.1. Propaganda w sejmie     32
    1.8.2. Poezja zaangażowana     33
  1.9. „Propaganda” jako kampania społeczna i edukowanie?     36
    1.9.1. Podejście do zdefiniowania propagandy     38
    1.9.2. Komercyjne kampanie informacyjne     38
    1.9.3. Czy 2 + 2 = 5?     39
    1.9.4. Komu zależy na tym, by 2 + 2 = 4?     40
  1.10. Wyłaniająca się terminologia     40
  1.11. Problemy społeczne, a może naukowe     40
  1.12. Walka z propagandą?     41
  1.13. Informacyjne wykorzystywanie antynaukowości     43
  1.14. Jak rozumieć bezpieczeństwo informacji, bezpieczeństwo informacyjne, cyberbezpieczeństwo?     44
  1.15. Zasady działania i rola technologii     44
    1.15.1. Obrazowanie satelitarne     45
    1.15.2. Cenzura obrazowania satelitarnego     45
  1.16. Cenzura kulturowa, czyli komercyjna?     46
  1.17. Krótkie podsumowanie i jedziemy dalej     47
  
  Rozdział 2. Teoretyczne podstawy. Środowisko informacyjne, propaganda jako modulowanie przestrzeni informacyjnej     48
  2.1. Propaganda     48
    2.1.1. Definicja „akademicka” (polityczna)     49
    2.1.2. Definicja wojskowa     50
    2.1.3. Natura treści propagandowych     51
    2.1.4. Propaganda obliczeniowa     54
  2.2. Mylne, fałszywe informacje     54
    2.2.1. Dlaczego to działa? Jedno wyjaśnienie     55
    2.2.2. Co zatem robić?     55
  2.3. Dezinformacja     56
  2.4. Aktorzy, producenci propagandy, fałszywych informacji, dezinformacji     57
  2.5. Cenzura     59
  2.6. Public relations, reklama, public affairs     62
    2.6.1. Public relations     62
    2.6.2. Public affairs     63
    2.6.3. Public affairs w sensie wojskowym     64
  2.7. APM i FIMI – manipulacje i obce ingerencje     65
    2.7.1. Zaawansowany i uporczywy manipulator (APM)     65
    2.7.2. Zagraniczne manipulacje i ingerencje informacyjne (FIMI)     66
  2.8. Operacje psychologiczne (PSYOP)     67
  2.9. Operacje informacyjne (IO)     68
  2.10. Środowisko informacyjne     69
    2.10.1. Przewaga informacyjna     72
    2.10.2. Przykład operacji dyskredytującej lokalną mleczarnię     73
  2.11. Przestrzeń informacyjna     73
  2.12. Prognoza pogody a wiarygodność     75
  2.13. Okno Overtona     76
  2.14. Mikrotargetowanie     78
  2.15. Psychologia tłumu     79
    2.15.1. Psychologiczne efekty obciążenia     80
    2.15.2. Kiedy przyjmiemy punkt widzenia za prawdziwy?     81
  2.16. Trolle, trollowanie – więcej o fenomenie     83
    2.16.1. Hipotetyczna sytuacja, gdy trolle przejmują władzę w kraju     84
    2.16.2. Nie karmić trolli     84
  2.17. Grupy społeczne     85
    2.17.1. Radykalne efekty – progi działań     86
    2.17.2. Przekraczanie progów działań radykalnych     86
  2.18. Ilu ludzi potrzeba, by doprowadzić do przewrotu i rewolucji w państwie? Obalanie państwa metodami informacyjnymi     87
  2.19. Walka z dezinformacją i propagandą     88
    2.19.1. Działanie reaktywne     88
    2.19.2. Działanie proaktywne     88
    2.19.3. Inżynieria społeczna     89
  
  Rozdział 3. Technologiczne metody cyfrowej propagandy i operacji informacyjnych     90
  3.1. Metody podwójnego przeznaczenia     91
  3.2. Niektórzy twierdzą, że dezinformacja to nic nowego     92
    3.2.1. Jednak jest pewna nowość     93
    3.2.2. No dobrze, ale co z tego?     94
  3.3. Boty i trolle     94
    3.3.1. Boty     94
    3.3.2. Mamy botnet – rozważania końcowe     99
    3.3.3. Trolle     101
    3.3.4. Amplifikacja – wzmacnianie     103
    3.3.5. Amplifikacja algorytmiczna i rozgrywanie systemów rekomendacyjnych     104
    3.3.6. Influencerzy, osoby publiczne, politycy     104
  3.4. Deepfake, treści generatywne     105
  3.5. Sygnatura treści fałszywych i dezinformacyjnych     110
  3.6. Metody i techniki tworzenia treści     111
    3.6.1. Więcej o sztucznej inteligencji, duże modele językowe     113
    3.6.2. Problemy z LLM-ami, wykrywanie botów LLM     115
  3.7. Ryzyko ekspozycji na fałszywe przekazy i szkodliwe treści informacyjne     116
  3.8. Docieranie do odbiorców     118
  3.9. Kwestie techniczne – standardy, powiadomienia     119
  3.10. Kanał dystrybucji treści – kierowanie reklam     121
  3.11. Autosabotaż technologii w celu przekazu informacyjnego     121
  3.12. Grupowanie komunikacji w mediach społecznościowych     123
  3.13. Techniki stosowane w operacjach propagandowych     125
  3.14. Techniki perswazji i manipulacji     126
    3.14.1. Przedstawianie nieistotnych danych     127
    3.14.2. Zaciemnianie, celowa niejasność, zamieszanie     128
    3.14.3. Widzenie czarno-białe     128
    3.14.4. Relatywizm, odwracanie uwagi, „a-za-to-wyizm”, „co-oizm”     129
    3.14.5. Stosowanie „naładowanego” języka     129
    3.14.6. Stereotypy, wyzwiska, etykietki     130
    3.14.7. Fałszywe przedstawienie czyjegoś stanowiska – chochoł, czyli „słomiany człowiek”     130
    3.14.8. Odniesienie się do „autorytetu”     131
    3.14.9. Przesada albo umniejszanie     131
    3.14.10. Identyfikacja z grupą     132
    3.14.11. Slogany     132
    3.14.12. Bezmyślny frazes     132
    3.14.13. Wątpliwość     133
    3.14.14. Odwołanie się do strachu lub uprzedzeń     133
    3.14.15. Wskakiwanie na wózek     133
    3.14.16. Powtórzenie     134
    3.14.17. Reductio ad Hitlerum – wina przez związek z czymś lub kimś złym     134
    3.14.18. Nadmierne uproszczenie     135
    3.14.19. Podsumowanie     135
  3.15. Zagraniczne ingerencje i manipulacje informacyjne     136
    3.15.1. Planowanie strategiczne     137
    3.15.2. Planowanie celów     138
    3.15.3. Rozwijanie ludzi     138
    3.15.4. Rozwijanie sieci     138
    3.15.5. Mikrotargetowanie     139
    3.15.6. Rozwój treści     139
    3.15.7. Wybór kanału     139
    3.15.8. Pompowanie     139
    3.15.9. Ekspozycja     140
    3.15.10. Działania fizyczne     140
    3.15.11. Uporczywość     140
    3.15.12. Mierzenie efektywności     140
    3.15.13. Podsumowanie     140
    3.15.14. Wracając do FIMI     141
  3.16. Podsumowanie     141
  
  Rozdział 4. Propaganda komercyjna i PR     143
  4.1. Perswazja i docieranie do odbiorców     144
  4.2. Co było pierwsze – reklama czy propaganda?     145
    4.2.1. Metody propagandowe w I wojnie światowej – narodziny współczesnego public relations     146
    4.2.2. Kalibracja poziomu strachu     147
    4.2.3. Przekazy negatywne wykorzystują dostosowanie ewolucyjne     148
  4.3. Zasiane ziarno informacji może wywierać efekty długofalowe i trudno temu zaradzić     149
  4.4. Fałszywe informacje o charakterze biznesowo-komercyjnym     151
    4.4.1. Palenie papierosów, równość płci, hera, koka, hasz     151
    4.4.2. Nadużycia, manipulowanie opiniami, celebryci i influencerzy     152
    4.4.3. Fałszywe opinie i oceny produktów     152
    4.4.4. Manipulacje influencerów i manipulowanie pracownikami lub podwykonawcami     154
  4.5. Dark patterns – cyfrowa manipulacja podprogowa     155
  4.6. Przykłady manipulowania działalnością komercyjną, wpływ na giełdę, notowania firm     156
  4.7. Podsumowanie     157
  
  Rozdział 5. Normy, zasady, prawo międzynarodowe – legalność propagandy i dezinformacji     159
  5.1. Deepfake i zbrodnie wojenne     160
    5.1.1. Deepfake i regulacje     160
      5.1.1.1. Artificial Intelligence Act i Digital Services Act wobec deepfake     160
      5.1.1.2. Deepfake w Chinach     161
    5.1.2. Deepfake, propaganda wojenna, wojna     162
  5.2. Rodzaje propagandy     162
  5.3. Propaganda podżegająca do wojny jest zakazana     165
  5.4. Regulacje propagandy     167
  5.5. Polsko-niemiecki konflikt propagandowy i regulacje go łagodzące     167
  5.6. Propaganda a radio     168
    5.6.1. Propaganda turystyczna     169
    5.6.2. Nadawanie satelitarne a ingerencje informacyjne     169
  5.7. Obowiązek stosowania propagandy przez państwa     170
  5.8. Prawo polskie zakazujące dezinformacji w służbie obcych wywiadów     172
  5.9. Cenzura     173
    5.9.1. Rada Bezpieczeństwa ONZ i prawo blokady informacyjnej wobec jakiegoś państwa     174
    5.9.2. Państwo może samo wprowadzać u siebie blokady informacyjne i cenzurę     174
  5.10. Prawo cenzury w Polsce     175
  5.11. Prawa przeciwko cenzurze     175
  5.12. Prawo UE a dezinformacja     178
  5.13. Podsumowanie     179
  
  Rozdział 6. Propaganda polityczna i państwowa     180
  6.1. Podstawowe rozróżnienie po raz kolejny: PR a propaganda, pluralizm informacyjny     180
  6.2. Wielokanałowość działań informacyjnych     181
    6.2.1. Dezinformacja i propaganda to nie jest w głównej mierze problem informacji lub dziennikarstwa     181
    6.2.2. Zdolność do narzucania agendy – tematów, o których się mówi     182
      6.2.2.1. Kształtowanie przekazu o globalnym ociepleniu     183
      6.2.2.2. Kształtowanie przekazu o dziurze ozonowej i Y2K     183
  6.3. Kontrola środowiska informacyjnego przez państwo?     184
    6.3.1. Amorfizm środowiska informacyjnego i jego kształtowanie w demokratycznym państwie prawa     184
    6.3.2. Narracje     185
    6.3.3. Początek współczesności – radio     185
    6.3.4. Pod rozwagę: Hitler wygrał wybory mimo niekorzystania z radia     186
    6.3.5. „Radio nienawiści”: Bałkany, blokada     187
    6.3.6. Bardziej współcześnie – media społecznościowe i internet z satelity     187
  6.4. Zmiana tematu – propaganda antyamerykańska w Polsce     188
  6.5. Segmenty odbiorców, bańki informacyjne     189
    6.5.1. Grupy odbiorców, segmenty     189
    6.5.2. Bańki informacyjne izolują od informacji, a może nie istnieją?     190
    6.5.3. Czy pluralizm w połączeniu z mediami społecznościowymi prowadzi do polaryzacji?     190
    6.5.4. Polaryzacja i przemoc     191
    6.5.5. Przebijanie baniek izolujących informacyjnie     192
    6.5.6. Czy wpływ platform cyfrowych na decyzje polityczne jest przesadzony?     193
  6.6. Polaryzacja     195
    6.6.1. Naturalne ludzkie predyspozycje     195
    6.6.2. Dlaczego ludzie udostępniają fałszywki i nie wpływa to na ich wiarygodność     196
  6.7. Kto stosuje metody reklamowe w propagandzie?     197
    6.7.1. Zmiany przeciwko manipulacjom i nadużyciom a prawo do wolności ekspresji     198
    6.7.2. Mierzalność wpływu informacyjnego Rosji     199
    6.7.3. Wpływ informacyjny Rosji – metody haktywizmu i informacji     200
  6.8. Wiarygodność źródła     201
  6.9. Zagraniczne operacje wpływu – różnorakiego     202
    6.9.1. Kontekst państwowy upadku rakiet w Przewodowie     202
    6.9.2. Przewodowo i panika moralna     203
    6.9.3. Wersja NATO, wersja Ukrainy – wybierz mądrze     204
    6.9.4. Wpływ i działania cyber w kontekście Przewodowa     205
    6.9.5. Ghostwriter     205
    6.9.6. Wiarygodność źródła     206
    6.9.7. Operacja Infektion     206
    6.9.8. Ruch Solidarności w Polsce i wpływ informacyjny     207
    6.9.9. Wpływ na państwa ościenne     208
    6.9.10. Co na to platformy cyfrowe – jedna z aren państwowych działań informacyjnych?     208
  6.10. Wpływ na sytuację wewnętrzną w kraju     209
    6.10.1. Zamieszki we Francji i koordynacja działań     210
    6.10.2. Filmiki z czołgiem     211
  6.11. Kampanie wyborcze     211
    6.11.1. O czym mówić i czy są chętni na szkolenia PR dla kandydatów?     212
    6.11.2. Cisza wyborcza i jej obchodzenie     212
    6.11.3. Cisza wyborcza jako element bezpieczeństwa informacyjnego państwa     215
    6.11.4. Treści generatywne (AI) w wyborach w Polsce – deepfake     216
    6.11.5. Klisza „Oppositionsführer” oraz wina     217
  6.12. Dyplomacja     218
  6.13. Propaganda i polityka międzynarodowa     219
    6.13.1. Ile lat po wojnie stosunki wracają do business as usual?     219
    6.13.2. Przesada w PR i jej efekty – przypadek Iraku     220
    6.13.3. Pogłoski, plotki, informacje nieoficjalne     221
    6.13.4. Informacje o złym stanie zdrowia przywódcy wrogiego państwa     221
    6.13.5. Operacje informacyjne w służbie dyplomacji     222
    6.13.6. Cyberatrybucje publiczne i w ciszy     222
    6.13.7. Gdy informacyjne kształtowanie opinii zawodzi     223
    6.13.8. Blokowanie i wycinanie kanałów informacyjnego wpływu Federacji Rosyjskiej     223
  6.14. Kontrola komunikacji i cenzura     225
    6.14.1. Moderacja treści jako forma cenzury     225
    6.14.2. Blokada informacyjna w kryzysie migracyjnym na granicy z Białorusią     226
  6.15. Dywersja i informacyjne podkopywanie zaufania do państwa – przewrót     226
  6.16. Nowe technologie jako nowe metody wywoływania rewolucji i przewrotów     227
    6.16.1. Wystarczy zaangażować 3–5% populacji     228
    6.16.2. Zrobienie przewrotu w państwie – to skomplikowane     228
    6.16.3. Arabska wiosna     229
    6.16.4. Kontrola środków przekazu i propaganda za pomocą artystów, twórców, literatów     229
  6.17. Studium przypadku – szyfrowanie     231
  6.18. Studium przypadku – 5G, koronawirus, pandemia     231
  6.19. Studium przypadku – koreański pop jako zagrożenia bezpieczeństwa państwa?     232
  6.20. Studium przypadku – preferencje kulinarne i spożywanie robaków     234
  6.21. Jedzenie robaków – w Polsce     235
  6.22. Studium przypadku: działania przeciwko Międzynarodowemu Komitetowi Czerwonego Krzyża (MKCK)     236
  6.23. Propaganda w wyborach     239
    6.23.1. Memy w służbie polityki i dyplomacji     240
    6.23.2. Astroturfing     241
    6.23.3. Komunikacja tożsamościowa     242
    6.23.4. Wykorzystywanie wyszukiwarek internetowych w celach politycznych     244
    6.23.5. Technologizacja polityki, neurotechnologia     245
    6.23.6. Marketing polityczny     246
  6.24. Armie trolli     246
  6.25. Przenoszenie ekspresji internetowej na ulice – dywersja     247
  6.26. Kwestie polityczne i propagandowe w biologii, w geografii i w rolnictwie     251
    6.26.1. Propaganda wymierzona w szczepionki     252
    6.26.2. Decyzje w warunkach powszechnej paniki moralnej są trudne     254
    6.26.3. Nazwy biologiczne     254
    6.26.4. Geografia, kartografia, mapy i geopolityka     255
    6.26.5. Propaganda rolnicza, stonka ziemniaczana atakuje     256
    6.26.6. PSYOP żywnościowy     256
  6.27. Polityczne buzzwordy, bomba neutronowa i podsumowanie     259
  
  Rozdział 7. Propaganda a sprawy wojskowe, propaganda wojenna, wojna informacyjna     261
  7.1. Wojna informacyjna a walka informacyjna – czas pokoju, konflikt zbrojny, wojna     261
    7.1.1. Precyzja     262
    7.1.2. Atak i propaganda     263
  7.2. Propaganda przed, w trakcie i po konflikcie zbrojnym     264
  7.3. Operacje informacyjne umożliwione dzięki cyberatakom     265
  7.4. Kiedy operacje są poważne – cztery kryteria     266
  7.5. Przygotowywanie społeczeństwa do wojny     267
    7.5.1. Mądrość i preferencje ludu oraz Talleyrand     267
    7.5.2. Przygotowanie do wojny od góry, np. w wypowiedziach liderów państwowych     268
    7.5.3. PR prowojenny – dlaczego warto zginąć za kraj     269
    7.5.4. Absurdalne straszenie wojną a pluralizm     270
    7.5.5. Pandemia, COVID-19?     272
  7.6. Sytuacja w trakcie wojny – kierowanie komunikacji do grup odbiorców     273
  7.7. Podstęp     274
  7.8. PSYOP – operacje i działania psychologiczne     276
    7.8.1. PSYOP – od Mongołów po „DAS BOOT SINKT”     277
    7.8.2. Po co stworzono internet – wersja nieprawdziwa, choć niewinna     278
    7.8.3. Psychologiczny wpływ wydarzeń     279
      7.8.3.1. PSYOP i przesądy     280
      7.8.3.2. Psychologiczne efekty stosowanej broni – nocne bombardowanie, brak jedzenia     280
      7.8.3.3. PSYOP a użycie broni jądrowej – efekty psychologiczne detonacji     281
    7.8.4. Wojna informacyjna a zawieszenie broni lub osiągnięcie pokoju     283
    7.8.5. Co się czuje, gdy nadlatuje „Rozjemca”?     284
    7.8.6. PSYOP i produkty komercyjne, gadżety     284
    7.8.7. Dobre rady od Wuja Sama     285
    7.8.8. PSYOP, by bronić systemów IT przed cyberatakami     285
    7.8.9. Harry Potter i Woland a propaganda     286
  7.9. Odpowiedź na walkę informacyjną     287
  7.10. Tworzenie jednostek do działań informacyjnych – walki i obrony     287
    7.10.1. Konflikt ciągły     288
    7.10.2. Dominacja informacyjna     289
  7.11. Komunikacja strategiczna – StratCom     289
    7.11.1. StratCom i wpływ     290
    7.11.2. Schemat działania     291
    7.11.3. StratCom poziomy niżej     292
  7.12. Państwa i unikalne uprawnienia – cenzura i absurdy w gazetach w czasie wojny     293
    7.12.1. Francja w czasie I wojny światowej     293
    7.12.2. Wrzesień 1939 roku – Polska pierwszą ofiarą II wojny światowej     295
    7.12.3. Wstrząsająca prawda za oknem – ale nie w gazecie, którą czytasz     295
    7.12.4. Wyłom współczesności – obrazowanie satelitarne     297
    7.12.5. O upadku rakiety w Przewodowie – ponownie, ale od innej strony     298
  7.13. Dostarczanie treści     298
    7.13.1. Bomby ulotkowe     299
    7.13.2. Demaskacja liderów wrogich państw     300
  7.14. Wojskowe operacje informacyjne     301
  7.15. Dekodowanie propagandy przed wojną i w trakcie wojny     302
  7.16. Propaganda okrucieństw     304
  7.17. Wykorzystywanie traktatów międzynarodowych w propagandzie – przypadek Rosji     307
    7.17.1. Wykorzystywanie komunikacji o broni biologicznej     308
    7.17.2. Co wtedy trzeba robić? Co zrobiono?     308
  7.18. Wojna w Ukrainie     310
    7.18.1. Początek – działania informacyjne wobec Gruzji i Ukrainy     310
    7.18.2. Sytuacja przed inwazją (2022)     311
      7.18.2.1. Nagrania podróżujących składów z bronią widoczne dla każdego     311
      7.18.2.2. USA rozbrajają pretekst, wcześnie informując o tym, co może nadejść     312
      7.18.2.3. Rosyjskie ultimatum dyplomatyczne – NATO ma cofnąć zegar do 1997 roku     312
      7.18.2.4. Przemówienie telewizyjne     312
    7.18.3. Preludium – działania cyber i informacyjne     313
    7.18.4. Mgła wojny, blokada informacyjna – uwaga na błędne wnioski     315
      7.18.4.1. Uwaga, by nie uwierzyć we własną propagandę     316
      7.18.4.2. Uwaga na przedwczesne wnioski     316
      7.18.4.3. Fałszywki o zniszczeniach broni – nie zgadza się matematyka     316
    7.18.5. Wygrywające narracje, dominacja informacyjna     317
    7.18.6. Psychologia w sytuacji konfliktu     318
      7.18.6.1. Dywersyjny pociąg z Leninem i jego konsekwencje     319
      7.18.6.2. Utrzymanie pod okupacją wrogo nastawionego społeczeństwa jest trudne, choć niektórzy nie walczą     319
    7.18.7. Propaganda rosyjska – w Rosji i poza nią     320
      7.18.7.1. Widok w mediach społecznościowych     320
      7.18.7.2. Miara wpływu     320
      7.18.7.3. Miara praktyczna?     321
    7.18.8. Nowe technologie w użyciu     322
      7.18.8.1. Konieczność wyciągania wniosków – oby prawidłowych     322
      7.18.8.2. Panika moralna i obawy o III wojnę światową – mentalny dryf     323
      7.18.8.3. Informacji jest dużo, za dużo? Uwaga na analizy metodą kopiuj-wklej     323
    7.18.9. Wpływ mediami i na media     324
    7.18.10. Farmy botów     325
    7.18.11. Działania niekonwencjonalne     326
      7.18.11.1. Co robić po otrzymaniu wiadomości „poddaj się”?     326
      7.18.11.2. Żołnierz, cywil, nieuprawniony kombatant – konsekwencje i ryzyko     327
      7.18.11.3. Z koktajlem Mołotowa na komisję werbunkową – sterowanie emerytami i emerytkami     328
    7.18.12. Ukraina, ich PR, działania informacyjne i propagandowe, memy     328
    7.18.13. Wkręcanie zachodnich polityków – robienie sobie z nich żartów     330
    7.18.14. Celowanie w państwa Zachodu     330
    7.18.15. Metody wpływu i inżynierii społecznej użyte w Polsce     332
  7.19. Podsumowanie     333
    7.19.1. Pętla OODA     333
    7.19.2. Kultura strategiczna     333
  
  Koniec jest bliski     336
  Postscriptum autora     339
  O autorze     344
  Bibliografia     345
RozwińZwiń