POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Aktywność twojego mózgu jest twoim umysłem
14 lat od pierwszego wydania oddajemy do rąk Czytelników nową edycję znakomitego podręcznika Biologiczne podstawy psychologii. Podręcznik został zaktualizowany o najnowszą wiedzę na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu – autor wzbogacił ją o wyniki badań pochodzących z prawie 700 nowych publikacji.
James Kalat, doświadczony wykładowca psychologii biologicznej, mistrzowsko prowadzi Czytelnika przez podstawową wiedzę na temat biologicznych podstaw procesów psychicznych. Przystępny język, liczne ilustracje, bloki podsumowujące i testy sprawdzające wiedzę pozwalają skutecznie opanować nowe informacje, a zawarte w książce ćwiczenia i zadania dają Czytelnikowi możliwość „podejrzenia własnego mózgu w działaniu”.
Biologiczne podstawy psychologii to kompendium wiedzy na temat:
• Statusu psychologii biologicznej jako nauki i jej miejsca wśród innych subdyscyplin psychologii
• Budowy komórki nerwowej i mechanizmu przekaźnictwa synaptycznego
• Neuroanatomii oraz metod zdobywania wiedzy na temat funkcjonowania mózgu ludzi i zwierząt.
Autor przedstawia tu także kontrowersje związane z prowadzeniem badań naukowych z udziałem zwierząt oraz omawia obowiązujące standardy prowadzenia takich badań
• Genetycznych uwarunkowań procesów psychicznych i zachowania
• Budowy i funkcjonowania wszystkich układów sensorycznych
• Anatomicznych i funkcjonalnych aspektów ruchu i kontroli ruchu.
W tej części Czytelnik znajdzie także informacje na temat
• Zaburzeń ruchu w chorobie Parkinsona i chorobie Huntingtona
• Funkcjonowania rytmu snu i czuwania, zaburzeń snu związanych z pracą zmianową lub chorobą transatlantycką (jet lag), a także lęków nocnych, bezdechu sennego, narkolepsji i innych
• Regulacji wewnętrznej w zakresie temperatury ciała, głodu i pragnienia.
Podstawowe informacje zostały wzbogacone o
• Wiedzę na temat przetrwania w warunkach ekstremalnego zimna, mechanizmu działania gorączki czy zaburzeń odżywiania
• Biologii zachowań reprodukcyjnych i różnorodności zachowań seksualnych
• Biologicznego podłoża emocji, zachowań agresywnych i obronnych oraz stresu
• Neuroanatomicznych podstaw procesów uczenia się, pamięci oraz inteligencji oraz zaburzeń funkcjonowania w tych obszarach
• Ewolucji języka oraz wpływu uszkodzeń mózgu na zdolności komunikacyjne
• Funkcjonowania mózgu osoby z zaburzeniami psychicznymi, a także historycznych i współczesnych metod leczenia tych zaburzeń.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 750 |
Kategoria | Biologia rozwoju |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21262-9 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa XIX | |
Podziękowania XXIII | |
Wprowadzenie. Zarys treści i główne zagadnienia | 2 |
Biologiczne ujęcie zachowania | 3 |
Dziedzina psychologii biologicznej | 4 |
Trzy główne rzeczy do zapamiętania z tej książki | 5 |
Biologiczne wyjaśnienia zachowania | 6 |
Możliwości kariery w biopsychologii | 8 |
Wykorzystywanie zwierząt w badaniach naukowych | 9 |
Stopnie sprzeciwu | 11 |
NA ZAKOŃCZENIE: Mózg a przeżycia subiektywne | 13 |
Rozdział 1. Komórki nerwowe i przewodnictwo nerwowe | 18 |
Podrozdział 1.1. Komórki układu nerwowego | 19 |
Neurony i komórki glejowe | 19 |
Santiago Ramón y Cajal – pionier neurobiologii | 19 |
Budowa komórki zwierzęcej | 20 |
Budowa neuronu | 21 |
Różnice w budowie neuronów | 23 |
Glej | 23 |
Bariera krew–mózg | 25 |
Do czego potrzebna jest nam bariera krew–mózg? | 25 |
Jak działa bariera krew–mózg? | 26 |
Odżywianie neuronów u kręgowców | 27 |
NA ZAKOŃCZENIE: Neurony | 27 |
Podrozdział 1.2. Impuls nerwowy | 31 |
Potencjał spoczynkowy neuronu | 31 |
Siły działające na jony sodu i potasu | 32 |
Do czego potrzebny jest potencjał spoczynkowy? | 34 |
Potencjał czynnościowy | 34 |
Prawo wszystko albo nic | 35 |
Molekularne podstawy potencjału czynnościowego | 36 |
Przemieszczanie się (propagacja) potencjału czynnościowego | 37 |
Osłonka mielinowa i przewodzenie skokowe | 39 |
Okres refrakcji | 40 |
Neurony lokalne | 41 |
NA ZAKOŃCZENIE: Komunikacja między neuronami | 42 |
Rozdział 2. Synapsy | 48 |
Podrozdział 2.1. Pojęcie synapsy | 49 |
Własności synaps | 49 |
Szybkość odruchu i odruchu i opóźnienie synaptyczne | 50 |
Sumowanie czasowe | 50 |
Sumowanie przestrzenne | 51 |
Synapsy hamujące | 53 |
Relacje pomiędzy EPSP, IPSP a potencjałem czynnościowym | 54 |
NA ZAKOŃCZENIE: Neuron jako element decyzyjny | 55 |
Podrozdział 2.2. Zjawiska chemiczne w synapsie | 58 |
Odkrycie przewodnictwa chemicznego w synapsach | 58 |
Kolejność zjawisk chemicznych w synapsie | 59 |
Rodzaje neuroprzekaźników | 59 |
Synteza neuroprzekaźników | 61 |
Magazynowanie neuroprzekaźników | 62 |
Wydzielanie i dyfuzja neuroprzekaźników | 63 |
Aktywacja receptorów w komórce postsynaptycznej | 63 |
Inaktywacja i wychwyt zwrotny neuroprzekaźników | 67 |
Ujemne sprzężenie zwrotne z komórki postsynaptycznej | 68 |
Synapsy elektryczne | 70 |
Hormony | 70 |
NA ZAKOŃCZENIE: Neuroprzekaźniki a zachowanie | 72 |
Rozdział 3. Anatomia i metody badawcze | 78 |
Podrozdział 3.1. Budowa układu nerwowego kręgowców | 79 |
Terminologia neuroanatomiczna | 79 |
Rdzeń kręgowy | 81 |
Autonomiczny układ nerwowy | 82 |
Tyłomózgowie | 84 |
Śródmózgowie | 86 |
Przodomózgowie | 86 |
Wzgórze | 89 |
Podwzgórze i przysadka mózgowa | 89 |
Jądra podstawy | 90 |
Część podstawna przodomózgowia | 90 |
Hipokamp | 90 |
Układ komorowy | 91 |
NA ZAKOŃCZENIE: Jak się uczyć neuroanatomii | 92 |
Podrozdział 3.2. Kora mózgu | 95 |
Organizacja kory mózgu | 96 |
Płat potyliczny | 97 |
Płat ciemieniowy | 98 |
Płat skroniowy | 98 |
Płat czołowy | 99 |
Wzlot i upadek lobotomii przedczołowej | 100 |
Funkcje kory przedczołowej | 100 |
W poszukiwaniu mechanizmów integracji | 101 |
NA ZAKOŃCZENIE: Funkcje kory mózgu | 103 |
Podrozdział 3.3. Metody badawcze | 106 |
Skutki uszkodzeń mózgu | 106 |
Efekty stymulacji mózgu | 108 |
Rejestracja aktywności mózgu | 108 |
Szukanie związków pomiędzy anatomią mózgu a zachowaniem | 112 |
NA ZAKOŃCZENIE: Metody badawcze a postęp nauki | 115 |
Rozdział 4. Genetyka, ewolucja, rozwój i plastyczność | 120 |
Podrozdział 4.1. Genetyka a ewolucja zachowania | 121 |
Genetyka mendlowska | 121 |
Geny sprzężone z płcią i geny związane z płcią | 123 |
Zmiany genetyczne | 124 |
Epigenetyka | 124 |
Czynniki dziedziczne i środowiskowe | 126 |
Modyfikacje środowiskowe | 128 |
Jak geny wpływają na zachowanie | 128 |
Ewolucja zachowania | 129 |
Częste nieporozumienia na temat ewolucji | 129 |
Psychologia ewolucyjna | 131 |
NA ZAKOŃCZENIE: Geny i zachowanie | 134 |
Podrozdział 4.2. Rozwój układu nerwowego | 137 |
Dojrzewanie układu nerwowego kręgowców | 137 |
Wzrost i rozwój neuronów | 138 |
Nowe neurony w późniejszym życiu | 139 |
Odnajdywanie drogi przez aksony | 140 |
Chemiczne sterowanie migracją aksonów | 140 |
Rywalizacja pomiędzy aksonami jako zasada ogólna | 143 |
Determinanty przetrwania neuronów | 143 |
Wrażliwość rozwijającego się mózgu | 145 |
Różnicowanie się kory mózgu | 146 |
Wpływ doświadczenia na procesy rozwojowe | 147 |
Doświadczenie a rozrost drzewka dendrytycznego | 147 |
Wpływ szczególnych doświadczeń | 149 |
Rozwój mózgu a rozwój zachowania | 154 |
Okres dojrzewania | 154 |
Starość | 155 |
NA ZAKOŃCZENIE: Rozwój mózgowia | 156 |
Podrozdział 4.3. Plastyczność | 161 |
Uszkodzenie mózgu i regeneracja w perspektywie krótkoterminowej | 161 |
Osłabianie negatywnych skutków udaru mózgu | 161 |
Mechanizmy późniejszej regeneracji | 163 |
Zwiększona stymulacja mózgu | 164 |
Odrastanie aksonów | 164 |
Pączkowanie kolaterali | 164 |
Nadwrażliwość odnerwieniowa | 165 |
Reorganizacja reprezentacji zmysłowych a kończyny fantomowe | 165 |
Wyuczone zachowania kompensacyjne | 168 |
NA ZAKOŃCZENIE: Uszkodzenia i regeneracja mózgu | 169 |
Rozdział 5. Wzrok | 174 |
Podrozdział 5.1. Kodowanie wzrokowe | 175 |
Ogólne prawa percepcji | 175 |
Oko i jego połączenia z mózgiem | 176 |
Połączenia nerwowe w siatkówce | 176 |
Dołek środkowy i część obwodowa siatkówki | 178 |
Receptory wzrokowe: pręciki i czopki | 180 |
Widzenie barwne | 181 |
Teoria trichromatyczna (Younga–Helmholtza) | 182 |
Teoria przeciwstawnych procesów | 184 |
Teoria retinex | 186 |
Zaburzenia widzenia barwnego | 187 |
NA ZAKOŃCZENIE: Receptory wzrokowe | 188 |
Podrozdział 5.2. Jak mózg przetwarza informacje wzrokowe | 192 |
Zarys anatomii układu wzrokowego ssaków | 192 |
Przetwarzanie w siatkówce | 193 |
Dalsze przetwarzanie | 195 |
Pierwszorzędowa kora wzrokowa | 197 |
Proste i złożone pola recepcyjne | 198 |
Kolumnowa organizacja kory wzrokowej | 200 |
Czy komórki kory wzrokowej są detektorami cech? | 201 |
Rozwój kory wzrokowej | 202 |
Brak doświadczeń wzrokowych w jednym oku | 203 |
Brak doświadczeń wzrokowych w obu oczach | 203 |
Nieskorelowana stymulacja dwojga oczu | 203 |
Ograniczenie zestawu wzorców na wczesnym etapie rozwoju | 204 |
Upośledzenie widzenia u noworodka i jego długofalowe skutki | 205 |
NA ZAKOŃCZENIE: Rozumienie wzroku dzięki zrozumieniu schematu połączeń | 206 |
Podrozdział 5.3. Przetwarzanie równoległe w korze wzrokowej | 210 |
Strumień grzbietowy i strumień brzuszny | 210 |
Szczegółowa analiza kształtu | 211 |
Dolna kora skroniowa | 211 |
Rozpoznawanie twarzy | 213 |
Percepcja ruchu | 215 |
Środkowa kora skroniowa | 215 |
Ślepota na ruch | 215 |
NA ZAKOŃCZENIE: Aspekty widzenia | 217 |
Rozdział 6. Inne układy sensoryczne | 222 |
Podrozdział 6.1. Słuch | 223 |
Dźwięk i ucho | 223 |
Fizyka i psychologia dźwięku | 223 |
Budowa ucha | 224 |
Percepcja wysokości dźwięku | 225 |
Kora słuchowa | 227 |
Lokalizacja źródła dźwięku | 229 |
Różnice indywidualne | 231 |
Głuchota | 231 |
Słuch i uwaga w podeszłym wieku | 232 |
NA ZAKOŃCZENIE: Po co nam słuch? | 233 |
Podrozdział 6.2. Zmysły mechaniczne | 236 |
Układ równowagi | 236 |
Czucie somatyczne | 237 |
Receptory czuciowe | 237 |
Łaskotki | 239 |
Czucie somatyczne w ośrodkowym układzie nerwowym | 239 |
Ból | 241 |
Bodźce i szlaki w rdzeniu kręgowym | 241 |
Ból emocjonalny | 242 |
Sposoby łagodzenia bólu | 244 |
Sensytyzacja bólu | 247 |
Swędzenie | 247 |
NA ZAKOŃCZENIE: Zmysły mechaniczne | 248 |
Podrozdział 6.3. Zmysły chemiczne | 251 |
Smak | 251 |
Receptory smaku | 251 |
Ile jest rodzajów receptorów smaku? | 252 |
Mechanizm działania receptorów smaku | 254 |
Kodowanie smaku w mózgu | 255 |
Różnice indywidualne we wrażliwości smakowej | 255 |
Węch | 257 |
Receptory węchowe | 258 |
Kodowanie informacji węchowych | 260 |
Przesyłanie informacji węchowych do mózgu | 260 |
Różnice indywidualne | 261 |
Feromony | 261 |
Synestezja | 262 |
NA ZAKOŃCZENIE: Zmysły jako sposoby poznawania świata | 264 |
Rozdział 7. Ruch | 268 |
Podrozdział 7.1. Kontrola ruchowa | 269 |
Mięśnie i ich ruchy | 269 |
Mięśnie szybko- i wolnokurczliwe | 271 |
Sterowanie mięśniami przez proprioceptory | 272 |
Rodzaje ruchów | 273 |
Ruchy dowolne i mimowolne | 273 |
Ruchy o żnej podatności na sprzężenie zwrotne | 274 |
Sekwencje zachowań | 274 |
NA ZAKOŃCZENIE: Kategorie ruchu | 275 |
Podrozdział 7.2. Mózgowe mechanizmy kontroli ruchowej | 277 |
Kora mózgu | 277 |
Planowanie ruchu | 279 |
Hamowanie ruchu | 280 |
Neurony lustrzane | 281 |
Drogi nerwowe biegnące z mózgu do rdzenia kręgowego | 282 |
Móżdżek | 284 |
Funkcje niezwiązane z ruchem | 286 |
Mikrostruktura móżdżku | 286 |
Jądra podstawy | 288 |
Obszary mózgu a nabywanie umiejętności ruchowych | 290 |
Świadome podejmowanie decyzji a ruch | 290 |
NA ZAKOŃCZENIE: Kontrola ruchowa a procesy poznawcze | 293 |
Podrozdział 7.3. Zaburzenia ruchowe | 297 |
Choroba Parkinsona | 297 |
Przyczyny choroby | 297 |
Leczenie L-dopą | 298 |
Inne metody leczenia | 299 |
Choroba Huntingtona | 300 |
Czynniki dziedziczne a badania przedobjawowe | 301 |
NA ZAKOŃCZENIE: Zaburzenia ruchowe to nie tylko zaburzenia ruchu | 303 |
Rozdział 8. Sen i czuwanie | 306 |
Podrozdział 8.1. Rytmy snu i czuwania | 307 |
Rytmy endogenne | 307 |
Nastawianie i przestawianie zegara biologicznego | 308 |
Jet lag (choroba transatlantycka) | 310 |
Praca zmianowa | 311 |
Ranne ptaszki i nocne marki | 311 |
Mechanizmy zegara biologicznego | 313 |
Jądro nadskrzyżowaniowe (SCN) | 313 |
W jaki sposób światło resetuje SCN | 313 |
Biochemia rytmu okołodobowego | 315 |
Melatonina | 316 |
NA ZAKOŃCZENIE: Cykle snu i czuwania | 317 |
Podrozdział 8.2. Fazy snu i ich mechanizmy mózgowe | 320 |
Sen a inne stany nieobecnej świadomości | 320 |
Fazy snu | 320 |
Sen paradoksalny, sen REM | 322 |
Mózgowe mechanizmy czuwania, pobudzenia i snu | 324 |
Mózgowe struktury pobudzenia i uwagi | 324 |
Sen a hamowanie aktywności mózgu | 326 |
Aktywność mózgu podczas snu REM | 327 |
Zaburzenia snu | 329 |
Bezdech senny | 329 |
Narkolepsja | 330 |
Okresowe ruchy kończyn we śnie (mioklonie nocne) | 331 |
Zaburzenia zachowania we śnie REM | 331 |
Lęki nocne i lunatykowanie | 331 |
NA ZAKOŃCZENIE: Fazy snu | 332 |
Podrozdział 8.3. Po co nam sen? Po co nam faza REM? Po co nam marzenia senne? | 335 |
Funkcje snu | 335 |
Sen a oszczędzanie energii | 335 |
Analogiczny do snu: sen zimowy | 335 |
Różnice gatunkowe w zakresie snu | 336 |
Sen a pamięć | 338 |
Funkcje snu REM | 339 |
Marzenia senne w ujęciu biologicznym | 340 |
Hipoteza aktywacji i syntezy | 341 |
Hipoteza neurokognitywna | 341 |
NA ZAKOŃCZENIE: Nasze ograniczone rozumienie samych siebie | 342 |
Rozdział 9. Regulacja wewnętrzna | 346 |
Podrozdział 9.1. Regulacja temperatury | 347 |
Homeostaza i allostaza | 348 |
Kontrola temperatury ciała | 349 |
Przeżycie w warunkach ekstremalnego zimna | 350 |
Zalety stałej wysokiej temperatury ciała | 351 |
Mechanizmy mózgowe | 352 |
Gorączka | 353 |
NA ZAKOŃCZENIE: Łączenie mechanizmów fizjologicznych i behawioralnych | 354 |
Podrozdział 9.2. Pragnienie | 357 |
Mechanizmy regulacji wody | 357 |
Pragnienie osmotyczne | 357 |
Pragnienie hipowolemiczne i specyficzny głód sodu | 359 |
NA ZAKOŃCZENIE: Psychologia i biologia pragnienia | 361 |
Podrozdział 9.3. Głód | 363 |
Trawienie a wybór pożywienia | 364 |
Spożywanie produktów mlecznych | 364 |
Wybór pożywienia a zachowanie | 365 |
Krótkoterminowa i długoterminowa regulacja odżywiania | 366 |
Jama ustna | 366 |
Żołądek i jelita | 367 |
Glukoza, insulina i glukagon | 367 |
Leptyna | 369 |
Mechanizmy mózgowe | 370 |
Jądro łukowate i jądro przykomorowe podwzgórza | 371 |
Boczne podwzgórze | 373 |
Przyśrodkowe okolice podwzgórza | 375 |
Zaburzenia odżywiania | 376 |
Wpływ czynników dziedzicznych na wagę ciała | 377 |
Metody odchudzania | 377 |
Bulimia | 378 |
Anoreksja | 379 |
NA ZAKOŃCZENIE: Rozproszona kontrola łaknienia | 380 |
Rozdział 10. Zachowania reprodukcyjne | 386 |
Podrozdział 10.1. Płeć i hormony | 387 |
Strukturalne oddziaływanie hormonów płciowych | 389 |
Różnice płciowe w mózgu | 391 |
Różnice płciowe w zabawie | 393 |
Aktywizujące oddziaływanie hormonów płciowych | 395 |
Mężczyźni | 395 |
Kobiety | 396 |
Wpływ hormonów płciowych na cechy niezwiązane z płcią | 398 |
Zachowania rodzicielskie | 399 |
NA ZAKOŃCZENIE: Zachowania i motywacje reprodukcyjne | 402 |
Podrozdział 10.2. Zróżnicowanie zachowań seksualnych | 406 |
Ewolucyjne interpretacje zachowań związanych z doborem partnerów | 406 |
Zainteresowanie wieloma partnerami | 406 |
Czego mężczyźni i kobiety szukają u swojego partnera | 407 |
Różnice w zazdrości | 407 |
Wykształcone w toku ewolucji czy wyuczone? | 407 |
Tożsamość płciowa i zachowania zróżnicowane płciowo | 408 |
Interseksualizm | 408 |
Zainteresowania i preferencje dziewcząt z CAH | 409 |
Zespół feminizujących jąder | 410 |
Kwestie związane z przypisywaniem płci i wychowaniem | 410 |
Niezgodności w wyglądzie zewnętrznych cech płciowych | 411 |
Orientacja seksualna | 412 |
Różnice behawioralne i anatomiczne | 413 |
Czynniki genetyczne | 413 |
Aspekt ewolucyjny | 414 |
Czynniki prenatalne | 414 |
Budowa mózgu | 416 |
NA ZAKOŃCZENIE: Nie wszyscy jesteśmy tacy sami | 418 |
Rozdział 11. Zachowania emocjonalne | 424 |
Podrozdział 11.1. Co to jest emocja? | 425 |
Emocje a układ autonomiczny | 425 |
Czy pobudzenie fizjologiczne jest konieczne do wzbudzenia emocji? | 426 |
Czy pobudzenie fizjologiczne jest wystarczające do wzbudzenia emocji? | 427 |
Czy pojęcie emocji jest użyteczne? | 428 |
Czy istnieją emocje podstawowe? | 429 |
Funkcje emocji | 431 |
Emocje a decyzje moralne | 432 |
NA ZAKOŃCZENIE: Emocje a układ nerwowy | 434 |
Podrozdział 11.2. Zachowania agresywne i obronne | 437 |
Zachowania agresywne | 437 |
Dziedziczność i środowisko a przemoc | 437 |
Wpływ hormonów | 438 |
Synapsy serotoninergiczne a zachowania agresywne | 440 |
Testosteron, serotonina i kortyzol | 441 |
Strach i lęk | 441 |
Rola ciała migdałowatego u gryzoni | 442 |
Badania ciała migdałowatego u małp | 444 |
Reakcje ciała migdałowatego człowieka na bodźce wzrokowe | 444 |
Różnice indywidualne w reakcjach ciała migdałowatego i lękliwości | 445 |
Uszkodzenie ciała migdałowatego u człowieka | 446 |
Zaburzenia lękowe | 448 |
Uśmierzanie lęku | 450 |
Środki farmakologiczne | 450 |
Alkohol a lęk | 451 |
NA ZAKOŃCZENIE: Manipulowanie emocjami | 451 |
Podrozdział 11.3. Stres i zdrowie | 455 |
Stres i ogólny zespół adaptacyjny | 455 |
Stres a oś podwzgórzowo-przysadkowo-nadnerczowa | 456 |
Układ odpornościowy | 456 |
Wpływ stresu na układ odpornościowy | 458 |
Radzenie sobie ze stresem | 459 |
NA ZAKOŃCZENIE: Emocje a reakcje organizmu | 459 |
Rozdział 12. Uczenie się, pamięć i inteligencja | 464 |
Podrozdział 12.1. Uczenie się, pamięć i utrata pamięci | 465 |
Problem lokalizacji śladów pamięciowych | 465 |
Lashley i poszukiwanie engramu | 466 |
Współczesne poszukiwania engramu | 468 |
Typy pamięci | 470 |
Pamięć krótkotrwała i długotrwała | 470 |
Nasze niestałe poglądy na konsolidację | 470 |
Pamięć robocza | 471 |
Utrata pamięci | 472 |
Zespół Korsakowa | 472 |
Choroba Alzheimera | 473 |
Amnezja dziecięca | 475 |
NA ZAKOŃCZENIE: Pamięć i zapominanie | 476 |
Podrozdział 12.2. Hipokamp i prążkowie | 479 |
Utrata pamięci po uszkodzeniu hipokampa | 479 |
Teorie funkcji hipokampa | 483 |
Orientacja przestrzenna | 484 |
Prążkowie | 487 |
Inne obszary mózgu a pamięć | 488 |
NA ZAKOŃCZENIE: Uszkodzenia mózgu a pamięć | 489 |
Podrozdział 12.3. Przechowywanie informacji w układzie nerwowym | 492 |
Ślepe uliczki i porzucone kopalnie | 492 |
Uczenie się a synapsy hebbowskie | 493 |
Komórkowe mechanizmy modyfikacji zachowania u bezkręgowców | 494 |
Aplysia jako zwierzę eksperymentalne | 494 |
Habituacja u Aplysia | 495 |
Sensytyzacja u Aplysia | 495 |
Długotrwałe wzmocnienie synaptyczne u kręgowców | 496 |
Mechanizmy biochemiczne | 496 |
Poprawianie pamięci | 500 |
NA ZAKOŃCZENIE: Fizjologia pamięci | 501 |
Podrozdział 12.4. Inteligencja | 505 |
Wielkość mózgu a inteligencja | 505 |
Porównanie gatunków | 505 |
Dane dotyczące ludzi | 507 |
Genetyka a inteligencja | 508 |
Ewolucja mózgu | 509 |
NA ZAKOŃCZENIE: Dlaczego jesteśmy tacy inteligentni? | 510 |
Rozdział 13. Funkcje poznawcze | 514 |
Podrozdział 13.1. Asymetria mózgu a język | 515 |
Lewa półkula i prawa półkula | 515 |
Asymetrie anatomiczne mózgu | 516 |
Asymetria dróg wzrokowych i słuchowych | 516 |
Spoidło wielkie a komisurotomia | 517 |
Rozszczepione półkule: rywalizacja i współpraca | 520 |
Prawa półkula | 520 |
Ostrożnie z uogólnieniami! | 521 |
Ewolucja języka | 521 |
Szympansy | 522 |
Szympansy karłowate (bonobo) | 522 |
Zwierzęta spoza rzędu naczelnych | 523 |
Ewolucja ludzkiego języka | 525 |
Czy język jest produktem ubocznym inteligencji? | 525 |
Język jako specjalizacja | 526 |
Okres krytyczny dla nauki języka | 527 |
Uszkodzenia mózgu a język | 528 |
Afazja Broki (afazja ruchowa) | 528 |
Afazja Wernickego (afazja czuciowa) | 530 |
Dysleksja | 531 |
NA ZAKOŃCZENIE: Język a mózg | 532 |
Podrozdział 13.2. Procesy świadome i nieświadome | 535 |
Relacja mózg–umysł | 535 |
Świadomość percepcyjna | 537 |
Eksperymenty z wykorzystaniem maskowania | 537 |
Eksperymenty z wykorzystaniem rywalizacji obuocznej | 538 |
Przetwarzanie percepcyjne poza uwagą | 540 |
Dychotomiczność świadomości | 540 |
Czasowy aspekt świadomości | 540 |
Ludzie świadomi i nieświadomi | 541 |
Uwaga | 542 |
Mózgowe ośrodki kontroli uwagowej | 542 |
Pomijanie stronne | 543 |
NA ZAKOŃCZENIE: Zwracanie uwagi na uwagę i bycie świadomym świadomości | 545 |
Podrozdział 13.3. Podejmowanie decyzji a neurobiologia społeczna | 548 |
Decyzje percepcyjne | 548 |
Decyzje oparte na wartościowaniu | 549 |
Biologia miłości | 551 |
Empatia i altruizm | 552 |
NA ZAKOŃCZENIE: Biologia decyzji i zachowań społecznych | 553 |
Rozdział 14. Zaburzenia psychiczne | 558 |
Podrozdział 14.1. Nadużywanie substancji psychoaktywnych | 559 |
Mechanizmy działania substancji psychoaktywnych | 559 |
Predyspozycje | 559 |
Wpływ genów | 560 |
Wpływ środowiska | 560 |
Behawioralne predyktory nadużywania | 561 |
Mechanizmy synaptyczne | 561 |
Rola dopaminy | 562 |
Głód narkotykowy | 564 |
Tolerancja i odstawienie | 564 |
Leczenie | 565 |
Farmakologiczne leczenie alkoholizmu | 565 |
Farmakologiczne leczenie uzależnienia od opiatów | 566 |
NA ZAKOŃCZENIE: Rola czynników psychologicznych i biologicznych | 566 |
Podrozdział 14.2. Zaburzenia nastroju | 570 |
Choroba afektywna jednobiegunowa (depresja) | 570 |
Czynniki genetyczne | 571 |
Nieprawidłowy wzorzec dominacji półkulowej | 572 |
Leki przeciwdepresyjne | 572 |
Rodzaje leków przeciwdepresyjnych | 572 |
Jak działają leki przeciwdepresyjne? | 574 |
Jak skuteczne są leki przeciwdepresyjne? | 575 |
Alternatywy dla leków przeciwdepresyjnych | 576 |
Ćwiczenia fizyczne i dieta | 578 |
Choroba afektywna dwubiegunowa | 580 |
Leczenie | 580 |
NA ZAKOŃCZENIE: Mózg na huśtawce nastrojów | 581 |
Podrozdział 14.3. Schizofrenia | 585 |
Problem diagnozy | 585 |
Diagnostyka różnicowa schizofrenii | 586 |
Dane demograficzne | 587 |
Czynniki genetyczne | 587 |
Badania rodzin | 587 |
Schizofrenia u adoptowanych dzieci | 588 |
Próby zlokalizowania genu | 588 |
Hipoteza neurorozwojowa | 589 |
Środowisko prenatalne i neonatalne | 589 |
Niewielkie nieprawidłowości anatomiczne mózgu | 591 |
Długofalowy przebieg choroby | 591 |
Przebieg wczesnych faz rozwojowych a późniejsze zaburzenia psychiczne | 592 |
Leczenie | 593 |
Leki przeciwpsychotyczne a dopamina | 593 |
Leki przeciwpsychotyczne drugiej generacji | 594 |
Rola glutaminianu | 595 |
NA ZAKOŃCZENIE: Wiele niewyjaśnionych tajemnic | 596 |
Podrozdział 14.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu | 600 |
Objawy i charakterystyka | 600 |
Etiologia | 601 |
Leczenie | 602 |
NA ZAKOŃCZENIE: Rozwój a zaburzenia | 602 |
Dodatek A. Chemia w skrócie | 605 |
Wprowadzenie | 605 |
Pierwiastki i związki chemiczne | 605 |
Atomy i cząsteczki | 607 |
Jony i wiązania chemiczne | 607 |
Właściwości chemiczne atomów węgla | 608 |
Reakcje chemiczne w organizmie | 609 |
Rola ATP | 610 |
Dodatek B. Zasady postępowania w badaniach z udziałem zwierząt i ludzi przyjęte przez Society for Neuroscience | 611 |
Wprowadzenie | 611 |
Zasady postępowania w badaniach neurobiologicznych z udziałem zwierząt | 611 |
Lokalna komisja etyczna | 612 |
Inne prawa, przepisy i zasady | 612 |
Zalecane materiały źródłowe | 612 |
Zasady ogólne | 613 |
Zasady postępowania w badaniach neurobiologicznych z udziałem ludzi | 613 |
Zalecane materiały źródłowe | 613 |
Bibliografia | 615 |
Indeks rzeczowy/Słowniczek | 703 |
Indeks nazwisk | 729 |