Biologiczne podstawy psychologii

Biologiczne podstawy psychologii

Wydanie nowe

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 16,90 zł  


16,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Aktywność twojego mózgu jest twoim umysłem


14 lat od pierwszego wydania oddajemy do rąk Czytelników nową edycję znakomitego podręcznika Biologiczne podstawy psychologii. Podręcznik został zaktualizowany o najnowszą wiedzę na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu – autor wzbogacił ją o wyniki badań pochodzących z prawie 700 nowych publikacji.


James Kalat, doświadczony wykładowca psychologii biologicznej, mistrzowsko prowadzi Czytelnika przez podstawową wiedzę na temat biologicznych podstaw procesów psychicznych. Przystępny język, liczne ilustracje, bloki podsumowujące i testy sprawdzające wiedzę pozwalają skutecznie opanować nowe informacje, a zawarte w książce ćwiczenia i zadania dają Czytelnikowi możliwość „podejrzenia własnego mózgu w działaniu”.


Biologiczne podstawy psychologii to kompendium wiedzy na temat:
• Statusu psychologii biologicznej jako nauki i jej miejsca wśród innych subdyscyplin psychologii
• Budowy komórki nerwowej i mechanizmu przekaźnictwa synaptycznego
• Neuroanatomii oraz metod zdobywania wiedzy na temat funkcjonowania mózgu ludzi i zwierząt.


Autor przedstawia tu także kontrowersje związane z prowadzeniem badań naukowych z udziałem zwierząt oraz omawia obowiązujące standardy prowadzenia takich badań
• Genetycznych uwarunkowań procesów psychicznych i zachowania
• Budowy i funkcjonowania wszystkich układów sensorycznych
• Anatomicznych i funkcjonalnych aspektów ruchu i kontroli ruchu.


W tej części Czytelnik znajdzie także informacje na temat
• Zaburzeń ruchu w chorobie Parkinsona i chorobie Huntingtona
• Funkcjonowania rytmu snu i czuwania, zaburzeń snu związanych z pracą zmianową lub chorobą transatlantycką (jet lag), a także lęków nocnych, bezdechu sennego, narkolepsji i innych
• Regulacji wewnętrznej w zakresie temperatury ciała, głodu i pragnienia.


Podstawowe informacje zostały wzbogacone o
• Wiedzę na temat przetrwania w warunkach ekstremalnego zimna, mechanizmu działania gorączki czy zaburzeń odżywiania
• Biologii zachowań reprodukcyjnych i różnorodności zachowań seksualnych
• Biologicznego podłoża emocji, zachowań agresywnych i obronnych oraz stresu
• Neuroanatomicznych podstaw procesów uczenia się, pamięci oraz inteligencji oraz zaburzeń funkcjonowania w tych obszarach
• Ewolucji języka oraz wpływu uszkodzeń mózgu na zdolności komunikacyjne
• Funkcjonowania mózgu osoby z zaburzeniami psychicznymi, a także historycznych i współczesnych metod leczenia tych zaburzeń.


Rok wydania2023
Liczba stron750
KategoriaBiologia rozwoju
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21262-9
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa XIX
  Podziękowania XXIII
  Wprowadzenie. Zarys treści i główne zagadnienia     2
  Biologiczne ujęcie zachowania     3
    Dziedzina psychologii biologicznej     4
    Trzy główne rzeczy do zapamiętania z tej książki     5
  Biologiczne wyjaśnienia zachowania     6
  Możliwości kariery w biopsychologii     8
  Wykorzystywanie zwierząt w badaniach naukowych     9
    Stopnie sprzeciwu     11
  NA ZAKOŃCZENIE: Mózg a przeżycia subiektywne     13
  Rozdział 1. Komórki nerwowe i przewodnictwo nerwowe     18
  Podrozdział 1.1. Komórki układu nerwowego     19
  Neurony i komórki glejowe     19
    Santiago Ramón y Cajal – pionier neurobiologii     19
    Budowa komórki zwierzęcej     20
    Budowa neuronu     21
    Różnice w budowie neuronów     23
    Glej     23
  Bariera krew–mózg     25
    Do czego potrzebna jest nam bariera krew–mózg?     25
    Jak działa bariera krew–mózg?     26
  Odżywianie neuronów u kręgowców     27
  NA ZAKOŃCZENIE: Neurony     27
  Podrozdział 1.2. Impuls nerwowy     31
  Potencjał spoczynkowy neuronu     31
    Siły działające na jony sodu i potasu     32
    Do czego potrzebny jest potencjał spoczynkowy?     34
  Potencjał czynnościowy     34
    Prawo wszystko albo nic     35
    Molekularne podstawy potencjału czynnościowego     36
  Przemieszczanie się (propagacja) potencjału czynnościowego     37
  Osłonka mielinowa i przewodzenie skokowe     39
    Okres refrakcji     40
  Neurony lokalne     41
  NA ZAKOŃCZENIE: Komunikacja między neuronami     42
  Rozdział 2. Synapsy     48
  Podrozdział 2.1. Pojęcie synapsy     49
  Własności synaps     49
    Szybkość odruchu i odruchu i opóźnienie synaptyczne     50
    Sumowanie czasowe     50
    Sumowanie przestrzenne     51
    Synapsy hamujące     53
  Relacje pomiędzy EPSP, IPSP a potencjałem czynnościowym     54
  NA ZAKOŃCZENIE: Neuron jako element decyzyjny     55
  Podrozdział 2.2. Zjawiska chemiczne w synapsie     58
  Odkrycie przewodnictwa chemicznego w synapsach     58
  Kolejność zjawisk chemicznych w synapsie     59
    Rodzaje neuroprzekaźników     59
    Synteza neuroprzekaźników     61
    Magazynowanie neuroprzekaźników     62
    Wydzielanie i dyfuzja neuroprzekaźników     63
    Aktywacja receptorów w komórce postsynaptycznej     63
    Inaktywacja i wychwyt zwrotny neuroprzekaźników     67
    Ujemne sprzężenie zwrotne z komórki postsynaptycznej     68
    Synapsy elektryczne     70
  Hormony     70
  NA ZAKOŃCZENIE: Neuroprzekaźniki a zachowanie     72
  Rozdział 3. Anatomia i metody badawcze     78
  Podrozdział 3.1. Budowa układu nerwowego kręgowców     79
  Terminologia neuroanatomiczna     79
  Rdzeń kręgowy     81
  Autonomiczny układ nerwowy     82
  Tyłomózgowie     84
  Śródmózgowie     86
  Przodomózgowie     86
    Wzgórze     89
    Podwzgórze i przysadka mózgowa     89
    Jądra podstawy     90
    Część podstawna przodomózgowia     90
    Hipokamp     90
  Układ komorowy     91
  NA ZAKOŃCZENIE: Jak się uczyć neuroanatomii     92
  Podrozdział 3.2. Kora mózgu     95
  Organizacja kory mózgu     96
  Płat potyliczny     97
  Płat ciemieniowy     98
  Płat skroniowy     98
  Płat czołowy     99
    Wzlot i upadek lobotomii przedczołowej     100
    Funkcje kory przedczołowej     100
  W poszukiwaniu mechanizmów integracji     101
  NA ZAKOŃCZENIE: Funkcje kory mózgu     103
  Podrozdział 3.3. Metody badawcze     106
  Skutki uszkodzeń mózgu     106
  Efekty stymulacji mózgu     108
  Rejestracja aktywności mózgu     108
  Szukanie związków pomiędzy anatomią mózgu a zachowaniem     112
  NA ZAKOŃCZENIE: Metody badawcze a postęp nauki     115
  Rozdział 4. Genetyka, ewolucja, rozwój i plastyczność     120
  Podrozdział 4.1. Genetyka a ewolucja zachowania     121
  Genetyka mendlowska     121
    Geny sprzężone z płcią i geny związane z płcią     123
    Zmiany genetyczne     124
    Epigenetyka     124
  Czynniki dziedziczne i środowiskowe     126
    Modyfikacje środowiskowe     128
    Jak geny wpływają na zachowanie     128
  Ewolucja zachowania     129
    Częste nieporozumienia na temat ewolucji     129
    Psychologia ewolucyjna     131
  NA ZAKOŃCZENIE: Geny i zachowanie     134
  Podrozdział 4.2. Rozwój układu nerwowego     137
  Dojrzewanie układu nerwowego kręgowców     137
    Wzrost i rozwój neuronów     138
    Nowe neurony w późniejszym życiu     139
  Odnajdywanie drogi przez aksony     140
    Chemiczne sterowanie migracją aksonów     140
    Rywalizacja pomiędzy aksonami jako zasada ogólna     143
  Determinanty przetrwania neuronów     143
  Wrażliwość rozwijającego się mózgu     145
  Różnicowanie się kory mózgu     146
  Wpływ doświadczenia na procesy rozwojowe     147
    Doświadczenie a rozrost drzewka dendrytycznego     147
    Wpływ szczególnych doświadczeń     149
  Rozwój mózgu a rozwój zachowania     154
    Okres dojrzewania     154
    Starość     155
  NA ZAKOŃCZENIE: Rozwój mózgowia     156
  Podrozdział 4.3. Plastyczność     161
  Uszkodzenie mózgu i regeneracja w perspektywie krótkoterminowej     161
    Osłabianie negatywnych skutków udaru mózgu     161
  Mechanizmy późniejszej regeneracji     163
    Zwiększona stymulacja mózgu     164
    Odrastanie aksonów     164
    Pączkowanie kolaterali     164
    Nadwrażliwość odnerwieniowa     165
    Reorganizacja reprezentacji zmysłowych a kończyny fantomowe     165
    Wyuczone zachowania kompensacyjne     168
  NA ZAKOŃCZENIE: Uszkodzenia i regeneracja mózgu     169
  Rozdział 5. Wzrok     174
  Podrozdział 5.1. Kodowanie wzrokowe     175
  Ogólne prawa percepcji     175
  Oko i jego połączenia z mózgiem     176
    Połączenia nerwowe w siatkówce     176
    Dołek środkowy i część obwodowa siatkówki     178
  Receptory wzrokowe: pręciki i czopki     180
  Widzenie barwne     181
    Teoria trichromatyczna (Younga–Helmholtza)     182
    Teoria przeciwstawnych procesów     184
    Teoria retinex     186
    Zaburzenia widzenia barwnego     187
  NA ZAKOŃCZENIE: Receptory wzrokowe     188
  Podrozdział 5.2. Jak mózg przetwarza informacje wzrokowe     192
  Zarys anatomii układu wzrokowego ssaków     192
  Przetwarzanie w siatkówce     193
  Dalsze przetwarzanie     195
  Pierwszorzędowa kora wzrokowa     197
    Proste i złożone pola recepcyjne     198
    Kolumnowa organizacja kory wzrokowej     200
    Czy komórki kory wzrokowej są detektorami cech?     201
  Rozwój kory wzrokowej     202
  Brak doświadczeń wzrokowych w jednym oku     203
  Brak doświadczeń wzrokowych w obu oczach     203
  Nieskorelowana stymulacja dwojga oczu     203
  Ograniczenie zestawu wzorców na wczesnym etapie rozwoju     204
  Upośledzenie widzenia u noworodka i jego długofalowe skutki     205
  NA ZAKOŃCZENIE: Rozumienie wzroku dzięki zrozumieniu schematu połączeń     206
  Podrozdział 5.3. Przetwarzanie równoległe w korze wzrokowej     210
  Strumień grzbietowy i strumień brzuszny     210
  Szczegółowa analiza kształtu     211
    Dolna kora skroniowa     211
    Rozpoznawanie twarzy     213
  Percepcja ruchu     215
    Środkowa kora skroniowa     215
    Ślepota na ruch     215
  NA ZAKOŃCZENIE: Aspekty widzenia     217
  Rozdział 6. Inne układy sensoryczne     222
  Podrozdział 6.1. Słuch     223
  Dźwięk i ucho     223
    Fizyka i psychologia dźwięku     223
    Budowa ucha     224
  Percepcja wysokości dźwięku     225
  Kora słuchowa     227
  Lokalizacja źródła dźwięku     229
  Różnice indywidualne     231
    Głuchota     231
    Słuch i uwaga w podeszłym wieku     232
  NA ZAKOŃCZENIE: Po co nam słuch?     233
  Podrozdział 6.2. Zmysły mechaniczne     236
  Układ równowagi     236
  Czucie somatyczne     237
    Receptory czuciowe     237
    Łaskotki     239
    Czucie somatyczne w ośrodkowym układzie nerwowym     239
  Ból     241
    Bodźce i szlaki w rdzeniu kręgowym     241
    Ból emocjonalny     242
    Sposoby łagodzenia bólu     244
    Sensytyzacja bólu     247
  Swędzenie     247
  NA ZAKOŃCZENIE: Zmysły mechaniczne     248
  Podrozdział 6.3. Zmysły chemiczne     251
  Smak     251
    Receptory smaku     251
    Ile jest rodzajów receptorów smaku?     252
    Mechanizm działania receptorów smaku     254
    Kodowanie smaku w mózgu     255
    Różnice indywidualne we wrażliwości smakowej     255
  Węch     257
    Receptory węchowe     258
    Kodowanie informacji węchowych     260
    Przesyłanie informacji węchowych do mózgu     260
    Różnice indywidualne     261
  Feromony     261
  Synestezja     262
  NA ZAKOŃCZENIE: Zmysły jako sposoby poznawania świata     264
  Rozdział 7. Ruch     268
  Podrozdział 7.1. Kontrola ruchowa     269
  Mięśnie i ich ruchy     269
    Mięśnie szybko- i wolnokurczliwe     271
    Sterowanie mięśniami przez proprioceptory     272
  Rodzaje ruchów     273
    Ruchy dowolne i mimowolne     273
    Ruchy o żnej podatności na sprzężenie zwrotne     274
    Sekwencje zachowań     274
  NA ZAKOŃCZENIE: Kategorie ruchu     275
  Podrozdział 7.2. Mózgowe mechanizmy kontroli ruchowej     277
  Kora mózgu     277
    Planowanie ruchu     279
    Hamowanie ruchu     280
    Neurony lustrzane     281
    Drogi nerwowe biegnące z mózgu do rdzenia kręgowego     282
  Móżdżek     284
    Funkcje niezwiązane z ruchem     286
    Mikrostruktura móżdżku     286
  Jądra podstawy     288
  Obszary mózgu a nabywanie umiejętności ruchowych     290
  Świadome podejmowanie decyzji a ruch     290
  NA ZAKOŃCZENIE: Kontrola ruchowa a procesy poznawcze     293
  Podrozdział 7.3. Zaburzenia ruchowe     297
  Choroba Parkinsona     297
    Przyczyny choroby     297
    Leczenie L-dopą     298
    Inne metody leczenia     299
  Choroba Huntingtona     300
    Czynniki dziedziczne a badania przedobjawowe     301
  NA ZAKOŃCZENIE: Zaburzenia ruchowe to nie tylko zaburzenia ruchu     303
  Rozdział 8. Sen i czuwanie     306
  Podrozdział 8.1. Rytmy snu i czuwania     307
  Rytmy endogenne     307
  Nastawianie i przestawianie zegara biologicznego     308
    Jet lag (choroba transatlantycka)     310
    Praca zmianowa     311
    Ranne ptaszki i nocne marki     311
  Mechanizmy zegara biologicznego     313
    Jądro nadskrzyżowaniowe (SCN)     313
    W jaki sposób światło resetuje SCN     313
    Biochemia rytmu okołodobowego     315
    Melatonina     316
  NA ZAKOŃCZENIE: Cykle snu i czuwania     317
  Podrozdział 8.2. Fazy snu i ich mechanizmy mózgowe     320
  Sen a inne stany nieobecnej świadomości     320
  Fazy snu     320
  Sen paradoksalny, sen REM     322
  Mózgowe mechanizmy czuwania, pobudzenia i snu     324
    Mózgowe struktury pobudzenia i uwagi     324
    Sen a hamowanie aktywności mózgu     326
  Aktywność mózgu podczas snu REM     327
  Zaburzenia snu     329
    Bezdech senny     329
    Narkolepsja     330
    Okresowe ruchy kończyn we śnie (mioklonie nocne)     331
    Zaburzenia zachowania we śnie REM     331
    Lęki nocne i lunatykowanie     331
  NA ZAKOŃCZENIE: Fazy snu     332
  Podrozdział 8.3. Po co nam sen? Po co nam faza REM? Po co nam marzenia senne?     335
  Funkcje snu     335
    Sen a oszczędzanie energii     335
    Analogiczny do snu: sen zimowy     335
    Różnice gatunkowe w zakresie snu     336
    Sen a pamięć     338
  Funkcje snu REM     339
  Marzenia senne w ujęciu biologicznym     340
    Hipoteza aktywacji i syntezy     341
    Hipoteza neurokognitywna     341
  NA ZAKOŃCZENIE: Nasze ograniczone rozumienie samych siebie     342
  Rozdział 9. Regulacja wewnętrzna     346
  Podrozdział 9.1. Regulacja temperatury     347
  Homeostaza i allostaza     348
  Kontrola temperatury ciała     349
    Przeżycie w warunkach ekstremalnego zimna     350
    Zalety stałej wysokiej temperatury ciała     351
    Mechanizmy mózgowe     352
    Gorączka     353
  NA ZAKOŃCZENIE: Łączenie mechanizmów fizjologicznych i behawioralnych     354
  Podrozdział 9.2. Pragnienie     357
  Mechanizmy regulacji wody     357
  Pragnienie osmotyczne     357
  Pragnienie hipowolemiczne i specyficzny głód sodu     359
  NA ZAKOŃCZENIE: Psychologia i biologia pragnienia     361
  Podrozdział 9.3. Głód     363
  Trawienie a wybór pożywienia     364
    Spożywanie produktów mlecznych     364
    Wybór pożywienia a zachowanie     365
  Krótkoterminowa i długoterminowa regulacja odżywiania     366
    Jama ustna     366
    Żołądek i jelita     367
    Glukoza, insulina i glukagon     367
    Leptyna     369
  Mechanizmy mózgowe     370
    Jądro łukowate i jądro przykomorowe podwzgórza     371
    Boczne podwzgórze     373
    Przyśrodkowe okolice podwzgórza     375
  Zaburzenia odżywiania     376
    Wpływ czynników dziedzicznych na wagę ciała     377
    Metody odchudzania     377
    Bulimia     378
    Anoreksja     379
  NA ZAKOŃCZENIE: Rozproszona kontrola łaknienia     380
  Rozdział 10. Zachowania reprodukcyjne     386
  Podrozdział 10.1. Płeć i hormony     387
  Strukturalne oddziaływanie hormonów płciowych     389
    Różnice płciowe w mózgu     391
    Różnice płciowe w zabawie     393
  Aktywizujące oddziaływanie hormonów płciowych     395
    Mężczyźni     395
    Kobiety     396
    Wpływ hormonów płciowych na cechy niezwiązane z płcią     398
  Zachowania rodzicielskie     399
  NA ZAKOŃCZENIE: Zachowania i motywacje reprodukcyjne     402
  Podrozdział 10.2. Zróżnicowanie zachowań seksualnych     406
  Ewolucyjne interpretacje zachowań związanych z doborem partnerów     406
    Zainteresowanie wieloma partnerami     406
    Czego mężczyźni i kobiety szukają u swojego partnera     407
    Różnice w zazdrości     407
    Wykształcone w toku ewolucji czy wyuczone?     407
  Tożsamość płciowa i zachowania zróżnicowane płciowo     408
    Interseksualizm     408
    Zainteresowania i preferencje dziewcząt z CAH     409
    Zespół feminizujących jąder     410
    Kwestie związane z przypisywaniem płci i wychowaniem     410
    Niezgodności w wyglądzie zewnętrznych cech płciowych     411
  Orientacja seksualna     412
    Różnice behawioralne i anatomiczne     413
    Czynniki genetyczne     413
    Aspekt ewolucyjny     414
    Czynniki prenatalne     414
    Budowa mózgu     416
  NA ZAKOŃCZENIE: Nie wszyscy jesteśmy tacy sami     418
  Rozdział 11. Zachowania emocjonalne     424
  Podrozdział 11.1. Co to jest emocja?     425
  Emocje a układ autonomiczny     425
    Czy pobudzenie fizjologiczne jest konieczne do wzbudzenia emocji?     426
    Czy pobudzenie fizjologiczne jest wystarczające do wzbudzenia emocji?     427
    Czy pojęcie emocji jest użyteczne?     428
  Czy istnieją emocje podstawowe?     429
  Funkcje emocji     431
    Emocje a decyzje moralne     432
  NA ZAKOŃCZENIE: Emocje a układ nerwowy     434
  Podrozdział 11.2. Zachowania agresywne i obronne     437
  Zachowania agresywne     437
    Dziedziczność i środowisko a przemoc     437
    Wpływ hormonów     438
    Synapsy serotoninergiczne a zachowania agresywne     440
    Testosteron, serotonina i kortyzol     441
  Strach i lęk     441
    Rola ciała migdałowatego u gryzoni     442
    Badania ciała migdałowatego u małp     444
    Reakcje ciała migdałowatego człowieka na bodźce wzrokowe     444
    Różnice indywidualne w reakcjach ciała migdałowatego i lękliwości     445
    Uszkodzenie ciała migdałowatego u człowieka     446
  Zaburzenia lękowe     448
  Uśmierzanie lęku     450
    Środki farmakologiczne     450
    Alkohol a lęk     451
  NA ZAKOŃCZENIE: Manipulowanie emocjami     451
  Podrozdział 11.3. Stres i zdrowie     455
  Stres i ogólny zespół adaptacyjny     455
  Stres a oś podwzgórzowo-przysadkowo-nadnerczowa     456
    Układ odpornościowy     456
    Wpływ stresu na układ odpornościowy     458
  Radzenie sobie ze stresem     459
  NA ZAKOŃCZENIE: Emocje a reakcje organizmu     459
  Rozdział 12. Uczenie się, pamięć i inteligencja     464
  Podrozdział 12.1. Uczenie się, pamięć i utrata pamięci     465
  Problem lokalizacji śladów pamięciowych     465
    Lashley i poszukiwanie engramu     466
    Współczesne poszukiwania engramu     468
  Typy pamięci     470
    Pamięć krótkotrwała i długotrwała     470
    Nasze niestałe poglądy na konsolidację     470
    Pamięć robocza     471
  Utrata pamięci     472
    Zespół Korsakowa     472
    Choroba Alzheimera     473
    Amnezja dziecięca     475
  NA ZAKOŃCZENIE: Pamięć i zapominanie     476
  Podrozdział 12.2. Hipokamp i prążkowie     479
  Utrata pamięci po uszkodzeniu hipokampa     479
    Teorie funkcji hipokampa     483
  Orientacja przestrzenna     484
  Prążkowie     487
  Inne obszary mózgu a pamięć     488
  NA ZAKOŃCZENIE: Uszkodzenia mózgu a pamięć     489
  Podrozdział 12.3. Przechowywanie informacji w układzie nerwowym     492
  Ślepe uliczki i porzucone kopalnie     492
  Uczenie się a synapsy hebbowskie     493
  Komórkowe mechanizmy modyfikacji zachowania u bezkręgowców     494
    Aplysia jako zwierzę eksperymentalne     494
    Habituacja u Aplysia     495
    Sensytyzacja u Aplysia     495
  Długotrwałe wzmocnienie synaptyczne u kręgowców     496
    Mechanizmy biochemiczne     496
  Poprawianie pamięci     500
  NA ZAKOŃCZENIE: Fizjologia pamięci     501
  Podrozdział 12.4. Inteligencja     505
  Wielkość mózgu a inteligencja     505
    Porównanie gatunków     505
    Dane dotyczące ludzi     507
  Genetyka a inteligencja     508
  Ewolucja mózgu     509
  NA ZAKOŃCZENIE: Dlaczego jesteśmy tacy inteligentni?     510
  Rozdział 13. Funkcje poznawcze     514
  Podrozdział 13.1. Asymetria mózgu a język     515
  Lewa półkula i prawa półkula     515
    Asymetrie anatomiczne mózgu     516
  Asymetria dróg wzrokowych i słuchowych     516
  Spoidło wielkie a komisurotomia     517
    Rozszczepione półkule: rywalizacja i współpraca     520
    Prawa półkula     520
  Ostrożnie z uogólnieniami!     521
  Ewolucja języka     521
    Szympansy     522
    Szympansy karłowate (bonobo)     522
    Zwierzęta spoza rzędu naczelnych     523
  Ewolucja ludzkiego języka     525
    Czy język jest produktem ubocznym inteligencji?     525
    Język jako specjalizacja     526
    Okres krytyczny dla nauki języka     527
  Uszkodzenia mózgu a język     528
    Afazja Broki (afazja ruchowa)     528
    Afazja Wernickego (afazja czuciowa)     530
  Dysleksja     531
  NA ZAKOŃCZENIE: Język a mózg     532
  Podrozdział 13.2. Procesy świadome i nieświadome     535
  Relacja mózg–umysł     535
  Świadomość percepcyjna     537
    Eksperymenty z wykorzystaniem maskowania     537
    Eksperymenty z wykorzystaniem rywalizacji obuocznej     538
    Przetwarzanie percepcyjne poza uwagą     540
    Dychotomiczność świadomości     540
    Czasowy aspekt świadomości     540
  Ludzie świadomi i nieświadomi     541
  Uwaga     542
    Mózgowe ośrodki kontroli uwagowej     542
    Pomijanie stronne     543
  NA ZAKOŃCZENIE: Zwracanie uwagi na uwagę i bycie świadomym świadomości     545
  Podrozdział 13.3. Podejmowanie decyzji a neurobiologia społeczna     548
  Decyzje percepcyjne     548
  Decyzje oparte na wartościowaniu     549
  Biologia miłości     551
  Empatia i altruizm     552
  NA ZAKOŃCZENIE: Biologia decyzji i zachowań społecznych     553
  Rozdział 14. Zaburzenia psychiczne     558
  Podrozdział 14.1. Nadużywanie substancji psychoaktywnych     559
  Mechanizmy działania substancji psychoaktywnych     559
  Predyspozycje     559
    Wpływ genów     560
    Wpływ środowiska     560
    Behawioralne predyktory nadużywania     561
  Mechanizmy synaptyczne     561
    Rola dopaminy     562
    Głód narkotykowy     564
    Tolerancja i odstawienie     564
  Leczenie     565
    Farmakologiczne leczenie alkoholizmu     565
    Farmakologiczne leczenie uzależnienia od opiatów     566
  NA ZAKOŃCZENIE: Rola czynników psychologicznych i biologicznych     566
  Podrozdział 14.2. Zaburzenia nastroju     570
  Choroba afektywna jednobiegunowa (depresja)     570
    Czynniki genetyczne     571
    Nieprawidłowy wzorzec dominacji półkulowej     572
  Leki przeciwdepresyjne     572
    Rodzaje leków przeciwdepresyjnych     572
    Jak działają leki przeciwdepresyjne?     574
    Jak skuteczne są leki przeciwdepresyjne?     575
    Alternatywy dla leków przeciwdepresyjnych     576
    Ćwiczenia fizyczne i dieta     578
  Choroba afektywna dwubiegunowa     580
    Leczenie     580
  NA ZAKOŃCZENIE: Mózg na huśtawce nastrojów     581
  Podrozdział 14.3. Schizofrenia     585
  Problem diagnozy     585
    Diagnostyka różnicowa schizofrenii     586
    Dane demograficzne     587
  Czynniki genetyczne     587
    Badania rodzin     587
    Schizofrenia u adoptowanych dzieci     588
    Próby zlokalizowania genu     588
  Hipoteza neurorozwojowa     589
    Środowisko prenatalne i neonatalne     589
    Niewielkie nieprawidłowości anatomiczne mózgu     591
    Długofalowy przebieg choroby     591
    Przebieg wczesnych faz rozwojowych a późniejsze zaburzenia psychiczne     592
  Leczenie     593
    Leki przeciwpsychotyczne a dopamina     593
    Leki przeciwpsychotyczne drugiej generacji     594
    Rola glutaminianu     595
  NA ZAKOŃCZENIE: Wiele niewyjaśnionych tajemnic     596
  Podrozdział 14.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu     600
  Objawy i charakterystyka     600
  Etiologia     601
  Leczenie     602
  NA ZAKOŃCZENIE: Rozwój a zaburzenia     602
  Dodatek A. Chemia w skrócie     605
  Wprowadzenie     605
  Pierwiastki i związki chemiczne     605
  Atomy i cząsteczki     607
  Jony i wiązania chemiczne     607
  Właściwości chemiczne atomów węgla     608
  Reakcje chemiczne w organizmie     609
  Rola ATP     610
  Dodatek B. Zasady postępowania w badaniach z udziałem zwierząt i ludzi przyjęte przez Society for Neuroscience     611
  Wprowadzenie     611
  Zasady postępowania w badaniach neurobiologicznych z udziałem zwierząt     611
  Lokalna komisja etyczna     612
  Inne prawa, przepisy i zasady     612
  Zalecane materiały źródłowe     612
  Zasady ogólne     613
  Zasady postępowania w badaniach neurobiologicznych z udziałem ludzi     613
  Zalecane materiały źródłowe     613
  Bibliografia     615
  Indeks rzeczowy/Słowniczek     703
  Indeks nazwisk     729
RozwińZwiń