POLECAMY
Wydawca:
Format:
Tutoring jest jedną z metod edukacji spersonalizowanej, polegającą na systematycznej pracy w relacji mistrz–uczeń. Ma na celu wspieranie ucznia w rozwijaniu jego potencjału w oparciu o jego umiejętności i zainteresowania. Treść książki obejmuje:
założenia teoretyczne tutoringu,
opis procesu stawania się tutorem,
wdrażanie i finansowanie programów tutoringowych,
funkcjonowanie tutoringu w szkole, na uczelni i w edukacji nieformalnej, np. w organizacjach pozarządowych,
studia przypadków – opisy funkcjonowania tutoringu w różnych instytucjach,
wywiady z praktykami tutoringu.
Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania. Adresaci:Publikacja stanowi bogate źródło wiedzy o tej metodzie oraz znakomitą inspirację do jej stosowania i wdrażania. Adresatami książki są osoby interesujące się edukacją w szkole i na uczelni oraz edukacją nieformalną i rozwojem osobistym."
Książka ta jest niezwykle ważną i potrzebną pozycją na polskim rynku wydawniczym. Przygotowane przez wybitnych znawców problematyki kompendium wiedzy na temat tutoringu stanowi lekturę obowiązkową dla wszystkich pragnących poznać najważniejsze trendy współczesnej edukacji.
Dr Małgorzata Sidor-Rządkowska Politechnika Warszawska
Pierwsza część niniejszej pracy zawiera świetne kompendium wiedzy na temat tutoringu. Autorzy wskazują na badania i projekty dotyczące zastosowania tej metody. Jednak szczególnie interesujące jest ukazanie przypadków praktycznego i – co najważniejsze – udanego zastosowania tego podejścia. Otrzymujemy zbiór inspirujących relacji z procesu wdrażania metody tutoringu do pracy szkoły, uniwersytetu oraz organizacji pozarządowych, możemy także przeanalizować wywiady z uczestnikami projektów tutoringowych.
Dr Stanisław Kowal kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 356 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8160-217-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | str. | 9 |
Przedmowa do drugiego wydania | str. | 13 |
Część I. Co to jest tutoring? Kim jest tutor? | |
Rozdział 1. Czym jest tutoring? | str. | 21 |
Piotr Czekierda | |
Instytucje są tak dobre jak ludzie, którzy je tworzą | str. | 22 |
Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana | str. | 24 |
Mistrz, który pozwala spojrzeć głębiej | str. | 28 |
Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy) | str. | 30 |
Tutoring, coaching, mentoring – różnice i podobieństwa | str. | 33 |
Inspirować do wielkości | str. | 40 |
Rozdział 2. Fundamenty i źródła tutoringu | str. | 43 |
Bartosz Fingas | |
Relacja mistrz–uczeń | str. | 45 |
Edukacja spersonalizowana i etyka cnót | str. | 51 |
Psychologia pozytywna | str. | 57 |
Tutoring – między ideałem a rzeczywistością | str. | 64 |
Rozdział 3. Praca tutorska i proces stawania się tutorem | str. | 68 |
Marcin Szala | |
Specyfika pracy tutora | str. | 68 |
Stawanie się tutorem | str. | 77 |
Proces kształcenia tutorów | str. | 85 |
Podsumowanie | str. | 94 |
Rozdział 4. Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować? | str. | 95 |
Damian Godlewski | |
Jakie zasoby są potrzebne, by wdrożyć tutoring? | str. | 95 |
Wdrażanie tutoringu w szkole. Ile to kosztuje? | str. | 96 |
Jakie są długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu? | str. | 99 |
Sposoby finansowania programów tutoringowych | str. | 104 |
Podsumowanie | str. | 116 |
Część II. Tutoring – obszary zastosowań i badania | |
Rozdział 1. Tutoring szkolny – personalizacja edukacji | str. | 121 |
Paweł Zuchniewicz | |
Bitwa o człowieka | str. | 121 |
Razem możemy więcej | str. | 123 |
Personalizacja a indywidualizacja | str. | 126 |
Rzecznik | str. | 128 |
Rozdział 2. Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego | str. | 129 |
Beata Karpińska-Musiał | |
Wprowadzenie | str. | 129 |
Skąd takie pozycjonowanie tutoringu w teorii i praktyce akademickiej? | str. | 130 |
Doxa i epistema w tutoringu – spotkanie idei z doświadczeniem | str. | 133 |
Tutoring a przywództwo ideowe z punktu widzenia pedagogiki | str. | 135 |
Tutoring a epistemiczne struktury poznawcze – perspektywa językoznawcza i dydaktyczna | str. | 137 |
Podmiot „stający się” i „tożsamość narracyjna” – hermeneutyka Paula Ricouera a mechanizmy działające w metodzie tutoringu akademickiego | str. | 139 |
Podsumowanie oraz kontekst wdrożeń w instytucji kształcenia wyższego (HEI) | str. | 141 |
Rozdział 3. Badania: tutoring w opinii nauczycieli akademickich – perła z lamusa czy perła do lamusa? | str. | 146 |
Marta Kowalczuk-Walędziak | |
Wprowadzenie | str. | 146 |
Metodologia badań | str. | 148 |
Analiza wyników badań | str. | 150 |
Dyskusja i wnioski końcowe | str. | 160 |
Rozdział 4. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str. | 165 |
Joanna Gardynik | |
Charakterystyka tutoringu w organizacjach społecznych | str. | 165 |
Cele osiągane w tutoringu w projektach społecznych | str. | 166 |
Tutoring szansą dla organizacji pozarządowych | str. | 169 |
Korzyści płynące z tutoringu w organizacjach społecznych | str. | 171 |
Rozdział 5. Tutoring a edukacja domowa | str. | 175 |
Marek Budajczak | |
Główne terminy i ich definicje | str. | 176 |
Interrelacje między tutoringiem a edukacją domową | str. | 177 |
Społeczne perspektywy rozwijania relacji tutoring–edukacja domowa i ich stosunek do oświaty zbiorowej | str. | 182 |
Część III. Studia przypadków | |
Wprowadzenie: Co ma wpływ na skuteczne wdrożenie tutoringu? Kilka ważnych uwag na marginesie | str. | 187 |
Krzysztof Słaboń | |
Proaktywność / kreatywne podejście do rzeczywistości / przywództwo | str. | 188 |
Budowanie zespołu, potęga pytania „dlaczego?” i wspólna wizja | str. | 189 |
Myślenie strategiczne i zmiana | str. | 191 |
Rozdział 1. Tutoring w szkole | str. | 193 |
Tutoring w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu | str. | 193 |
Miłosz Piękny, Katarzyna Rudnicka | |
Tutoring w 2 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie – jak wdrażaliśmy tutoring | str. | 202 |
Magdalena Niemczuk-Kobosko | |
Tutoring w zespole szkół nr 6 we Wrocławiu | str. | 212 |
Anna Jędrzejczyk | |
Tutoring w szkole „Żagle” Stowarzyszenia „Sternik”– między szkołą a rodziną | str. | 221 |
Paweł Zuchniewicz | |
Rozdział 2. Tutoring akademicki | str. | 230 |
Tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna po pięciu latach funkcjonowania | str. | 230 |
Łukasz Danel, Jakub Kwaśny, Agnieszka Żur | |
Tutoring w Kolegium „Artes Liberales” | str. | 240 |
Krzysztof Rutkowski | |
Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str. | 247 |
Ewa Szymczak, Mirosława Malinowska | |
Tutoring na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego – w trosce o jakość w ilości | str. | 257 |
Beata Karpińska-Musiał | |
Tutoring na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge | str. | 272 |
Marcin Szala | |
Rozdział 3. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str. | 284 |
Tutoring w Stowarzyszeniu Praktyków Kultury | str. | 284 |
Daniel Brzeziński | |
Tutoring w Akademii Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna – nie rybę, nie wędkę, ale mentalność wędkarza | str. | 288 |
Anna Wilczyńska, Anna Żaczek | |
Tutoring w Szkole Liderów | str. | 298 |
Małgorzata Lelonkiewicz, Agnieszka Szelągowska | |
Tutoring w Programie Tutor Collegium Wratislaviense i Fundacji Dorastaj z Nami | str. | 309 |
Joanna Gardynik | |
Część IV. Wywiady | |
Wywiad z Tomaszem Krupskim, podopiecznym w Programie Tutor | str. | 321 |
Wywiad z Małgorzatą Witczak i Katarzyną Jędrzak, tutorkami z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie | str. | 326 |
Wywiad z dr Sabiną Ratajczak, tutorką, prodziekan Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej | str. | 332 |
Wywiad z dr Ewą Szymczak, prodziekan ds. kształcenia, Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str. | 341 |
O autorach | str. | 347 |