Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków

Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

69,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 57,27 zł  


69,00

w tym VAT

Tutoring jest jedną z metod edukacji spersonalizowanej, polegającą na systematycznej pracy w relacji mistrz–uczeń. Ma na celu wspieranie ucznia w rozwijaniu jego potencjału w oparciu o jego umiejętności i zainteresowania. Treść książki obejmuje:


założenia teoretyczne tutoringu,
opis procesu stawania się tutorem,
wdrażanie i finansowanie programów tutoringowych,
funkcjonowanie tutoringu w szkole, na uczelni i w edukacji nieformalnej, np. w organizacjach pozarządowych,
studia przypadków – opisy funkcjonowania tutoringu w różnych instytucjach,
wywiady z praktykami tutoringu.


Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania. Adresaci:Publikacja stanowi bogate źródło wiedzy o tej metodzie oraz znakomitą inspirację do jej stosowania i wdrażania. Adresatami książki są osoby interesujące się edukacją w szkole i na uczelni oraz edukacją nieformalną i rozwojem osobistym."


Książka ta jest niezwykle ważną i potrzebną pozycją na polskim rynku wydawniczym. Przygotowane przez wybitnych znawców problematyki kompendium wiedzy na temat tutoringu stanowi lekturę obowiązkową dla wszystkich pragnących poznać najważniejsze trendy współczesnej edukacji.


Dr Małgorzata Sidor-Rządkowska Politechnika Warszawska


Pierwsza część niniejszej pracy zawiera świetne kompendium wiedzy na temat tutoringu. Autorzy wskazują na badania i projekty dotyczące zastosowania tej metody. Jednak szczególnie interesujące jest ukazanie przypadków praktycznego i – co najważniejsze – udanego zastosowania tego podejścia. Otrzymujemy zbiór inspirujących relacji z procesu wdrażania metody tutoringu do pracy szkoły, uniwersytetu oraz organizacji pozarządowych, możemy także przeanalizować wywiady z uczestnikami projektów tutoringowych.


Dr Stanisław Kowal kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie


Rok wydania2018
Liczba stron356
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-217-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp | str.    9
  
  Przedmowa do drugiego wydania | str.    13
  
  Część I. Co to jest tutoring? Kim jest tutor?
  
  Rozdział 1. Czym jest tutoring? | str.    21
  Piotr Czekierda
  
  Instytucje są tak dobre jak ludzie, którzy je tworzą | str.    22
  Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana | str.    24
  Mistrz, który pozwala spojrzeć głębiej | str.    28
  Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy) | str.    30
  Tutoring, coaching, mentoring – różnice i podobieństwa | str.    33
  Inspirować do wielkości | str.    40
  
  Rozdział 2. Fundamenty i źródła tutoringu | str.    43
  Bartosz Fingas
  
  Relacja mistrz–uczeń | str.    45
  Edukacja spersonalizowana i etyka cnót | str.    51
  Psychologia pozytywna | str.    57
  Tutoring – między ideałem a rzeczywistością | str.    64
  
  Rozdział 3. Praca tutorska i proces stawania się tutorem | str.    68
  Marcin Szala
  
  Specyfika pracy tutora | str.    68
  Stawanie się tutorem | str.    77
  Proces kształcenia tutorów | str.    85
  Podsumowanie | str.    94
  
  Rozdział 4. Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować? | str.    95
  Damian Godlewski
  
  Jakie zasoby są potrzebne, by wdrożyć tutoring? | str.    95
  Wdrażanie tutoringu w szkole. Ile to kosztuje? | str.    96
  Jakie są długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu? | str.    99
  Sposoby finansowania programów tutoringowych | str.    104
  Podsumowanie | str.    116
  
  Część II. Tutoring – obszary zastosowań i badania
  
  Rozdział 1. Tutoring szkolny – personalizacja edukacji | str.    121
  Paweł Zuchniewicz
  
  Bitwa o człowieka | str.    121
  Razem możemy więcej | str.    123
  Personalizacja a indywidualizacja | str.    126
  Rzecznik | str.    128
  
  Rozdział 2. Tutoring akademicki – pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego | str.    129
  Beata Karpińska-Musiał
  
  Wprowadzenie | str.    129
  Skąd takie pozycjonowanie tutoringu w teorii i praktyce akademickiej? | str.    130
  Doxa i epistema w tutoringu – spotkanie idei z doświadczeniem | str.    133
  Tutoring a przywództwo ideowe z punktu widzenia pedagogiki | str.    135
  Tutoring a epistemiczne struktury poznawcze – perspektywa językoznawcza i dydaktyczna | str.    137
  Podmiot „stający się” i „tożsamość narracyjna” – hermeneutyka Paula Ricouera a mechanizmy działające w metodzie tutoringu akademickiego | str.    139
  Podsumowanie oraz kontekst wdrożeń w instytucji kształcenia wyższego (HEI) | str.    141
  
  Rozdział 3. Badania: tutoring w opinii nauczycieli akademickich – perła z lamusa czy perła do lamusa? | str.    146
  Marta Kowalczuk-Walędziak
  
  Wprowadzenie | str.    146
  Metodologia badań | str.    148
  Analiza wyników badań | str.    150
  Dyskusja i wnioski końcowe | str.    160
  
  Rozdział 4. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str.    165
  Joanna Gardynik
  
  Charakterystyka tutoringu w organizacjach społecznych | str.    165
  Cele osiągane w tutoringu w projektach społecznych | str.    166
  Tutoring szansą dla organizacji pozarządowych | str.    169
  Korzyści płynące z tutoringu w organizacjach społecznych | str.    171
  
  Rozdział 5. Tutoring a edukacja domowa | str.    175
  Marek Budajczak
  
  Główne terminy i ich definicje | str.    176
  Interrelacje między tutoringiem a edukacją domową | str.    177
  Społeczne perspektywy rozwijania relacji tutoring–edukacja domowa i ich stosunek do oświaty zbiorowej | str.    182
  
  Część III. Studia przypadków
  
  Wprowadzenie: Co ma wpływ na skuteczne wdrożenie tutoringu? Kilka ważnych uwag na marginesie | str.    187
  Krzysztof Słaboń
  
  Proaktywność / kreatywne podejście do rzeczywistości / przywództwo | str.    188
  Budowanie zespołu, potęga pytania „dlaczego?” i wspólna wizja | str.    189
  Myślenie strategiczne i zmiana | str.    191
  
  Rozdział 1. Tutoring w szkole | str.    193
  
  Tutoring w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu | str.    193
  Miłosz Piękny, Katarzyna Rudnicka
  Tutoring w 2 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie – jak wdrażaliśmy tutoring | str.    202
  Magdalena Niemczuk-Kobosko
  Tutoring w zespole szkół nr 6 we Wrocławiu | str.    212
  Anna Jędrzejczyk
  Tutoring w szkole „Żagle” Stowarzyszenia „Sternik”– między szkołą a rodziną | str.    221
  Paweł Zuchniewicz
  
  Rozdział 2. Tutoring akademicki | str.    230
  
  Tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna po pięciu latach funkcjonowania | str.    230
  Łukasz Danel, Jakub Kwaśny, Agnieszka Żur
  Tutoring w Kolegium „Artes Liberales” | str.    240
  Krzysztof Rutkowski
  Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str.    247
  Ewa Szymczak, Mirosława Malinowska
  Tutoring na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego – w trosce o jakość w ilości | str.    257
  Beata Karpińska-Musiał
  Tutoring na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge | str.    272
  Marcin Szala
  
  Rozdział 3. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych | str.    284
  
  Tutoring w Stowarzyszeniu Praktyków Kultury | str.    284
  Daniel Brzeziński
  Tutoring w Akademii Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna – nie rybę, nie wędkę, ale mentalność wędkarza | str.    288
  Anna Wilczyńska, Anna Żaczek
  Tutoring w Szkole Liderów | str.    298
  Małgorzata Lelonkiewicz, Agnieszka Szelągowska
  Tutoring w Programie Tutor Collegium Wratislaviense i Fundacji Dorastaj z Nami | str.    309
  Joanna Gardynik
  
  Część IV. Wywiady
  
  Wywiad z Tomaszem Krupskim, podopiecznym w Programie Tutor | str.    321
  Wywiad z Małgorzatą Witczak i Katarzyną Jędrzak, tutorkami z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie | str.    326
  Wywiad z dr Sabiną Ratajczak, tutorką, prodziekan Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej | str.    332
  Wywiad z dr Ewą Szymczak, prodziekan ds. kształcenia, Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego | str.    341
  
  O autorach | str.    347
RozwińZwiń