Dydaktyka historii

Nowe perspektywy

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


69,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pomysł napisania tej wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro historyków z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków, Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu ze studentami, nauczycielami i edukatorami.
Publikacja została pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję teoretyczną z praktyką. Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: przede wszystkim do studentów historii lub kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych) różnych instytucji kultury, którzy zajmują się edukacją historyczną. Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.


Rok wydania2023
Liczba stron316
KategoriaDydaktyka historii
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23021-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Danuta Konieczka-Śliwińska)     11
  1. Dydaktyka historii – pogranicze dyscyplin, ich margines czy dyscyplina integralna? (Stanisław Roszak)     17
  Uwagi ogólne     17
  Między dydaktyką ogólną a szczegółową     17
  Tożsamość dyscypliny w koncepcjach dydaktyków     22
  Nowe drogi i perspektywy rozwoju     28
  Podsumowanie     33
    Problemy do dyskusji     33
  2. Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej (Izabela Lewandowska)     35
  Uwagi ogólne     35
  Dotychczasowe ustalenia dydaktyków historii     36
  Podstawy teoretyczne nowoczesnych metod dydaktycznych     41
  Przykłady zastosowania nowych metod     45
    Metoda stacji dydaktycznych     45
    Metoda odwróconej klasy     47
    Metoda tekstu przewodniego     50
    Metoda WebQuest     54
    Uczenie się we współpracy     58
    Myślenie projektowe     62
    Metoda opowieści     65
    Metoda historii mówionej     68
    Scrapbooking/lapbooking     73
  Podsumowanie     78
    Problemy do dyskusji     79
  3. Gry historyczne oraz inne innowacyjne formy „zabawy” z historią (Barbara Techmańska)     81
  Uwagi ogólne     81
  Specyficzna forma gry – escape room     81
    Escape room – definicja, geneza     81
    Escape room w edukacji     83
    Pokoje historyczne     85
    Wirtualne pokoje zagadek     86
    Zalety (nie tylko) edukacyjne     87
    Warunki sukcesu     88
  Gry miejskie w edukacji historycznej     88
    Historia gier miejskich     88
    Walory (nie tylko) edukacyjne gier miejskich     90
    Rodzaje gier i ich organizacja     91
    Gra miejska w edukacji historycznej     92
    Zagrożenia związane z planowaniem i organizacją miejskich gier historycznych     94
  Gry planszowe     95
    Walory edukacyjne gier planszowych     97
  Podsumowanie     98
    Problemy do dyskusji     98
  4. Mapy historyczne we współczesnej edukacji szkolnej (Małgorzata Machałek)     101
  Uwagi ogólne     101
  Mapa historyczna a podstawa programowa z historii     102
  Podstawowe pojęcia     105
  Ewolucja szkolnych map historycznych     107
    Mapy ścienne     107
    Atlasy historyczne i mapy konturowe     108
    Foliogramy     109
    Mapy podręcznikowe     110
    Mapy komputerowe     111
  Zastosowanie map na zajęciach edukacyjnych     113
    Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem map     114
  Podsumowanie     116
    Problemy do dyskusji     116
  5. Nowe obrazy i filmy o tematyce historycznej (Barbara Techmańska)     117
  Uwagi ogólne     117
  Murale i ich edukacyjna rola     117
    Definicja, geneza i funkcje     117
    Tematyka murali i sposoby przedstawiania treści historycznych     119
    Wartość edukacyjna murali     121
  Memy – współczesna forma komunikacji     121
    Memy internetowe o tematyce historycznej     122
    Dlaczego memy bawią i uczą?     123
  Filmy historyczne     125
    Rodzaje filmów     125
    Filmy historyczne – dostęp     128
    Kształcenie umiejętności pracy z filmem historycznym     129
    Podstawowe zalety wykorzystania filmu historycznego     130
  Podsumowanie     133
    Problemy do dyskusji     133
  6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji historycznej (Małgorzata Machałek)     135
  Uwagi ogólne     135
  Pojęcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi     136
  Praktyczne aspekty pracy z uczniami ze specjalnymi trudnościami w nauce     139
    Uczeń z dysleksją rozwojową     139
    Uczeń z niepełnosprawnościami     141
    Uczeń słabosłyszący     141
    Uczeń słabowidzący     142
    Uczeń z niepełnosprawnością ruchową     143
    Uczeń z zaburzeniami w spektrum autyzmu     144
    Uczeń z ADHD     144
    Uczeń w sytuacji kryzysowej i przewlekle chory     145
    Uczeń z doświadczeniem migracji     145
  Specyfika pracy z uczniem zdolnym     146
    Zdolności ogólne i uzdolnienia     146
    Identyfikacja uczniów zdolnych     147
    Dostosowanie wymagań i indywidualizacja w pracy z uczniem zdolnym     149
  Podsumowanie     153
    Problemy do dyskusji     154
  7. Weryfikacja wiedzy i umiejętności w edukacji historycznej – egzamin maturalny (Maciej Fic)     155
  Uwagi ogólne     155
  Formuła egzaminu maturalnego przed 2002 rokiem     156
  Specyfika oceniania zewnętrznego     160
  Początki wdrażania egzaminu zewnętrznego (2002–2005)     162
  Zewnętrzne egzaminy maturalne z historii po 2005 roku     165
  Podsumowanie     171
    Problemy do dyskusji     175
  8. Wątki biograficzne w szkolnej edukacji historycznej (Marek Białokur)     177
  Uwagi ogólne     177
  Biografistyka historyczna – perspektywa naukowa i dydaktyczna     178
  Psychobiografistyka – niewykorzystana szansa dydaktyki historii czy słuszny sceptycyzm?     181
  Zobaczyć człowieka w postaci z pomnika     183
  Bohaterowie i antybohaterowie szkolnej edukacji historycznej     186
  Biografie i ich rodzaje w katalogu środków dydaktycznych     188
  Aktywizacja uczniów z wykorzystaniem biografii na lekcjach historii     190
  Podsumowanie     193
    Problemy do dyskusji     194
  9. Regionalizm w szkolnej edukacji historycznej (Danuta Konieczka-Śliwińska)     195
  Uwagi ogólne     195
  Poglądy dydaktyków historii na regionalizm w edukacji historycznej     196
  Podstawowe pojęcia     201
    Region     201
    Regionalizm     203
    Historia lokalna i historia regionalna     204
    Tożsamość regionalna     205
  Tradycja obecności regionalizmu w edukacji historycznej     207
  Problematyka regionalna we współczesnej edukacji historycznej     210
  Projektowanie zajęć dla uczniów z regionalizmu w edukacji historycznej     212
    Metody dydaktyczne     213
    Środki dydaktyczne     215
  Współpraca nauczyciela historii z regionalnymi instytucjami kultury     218
  Podsumowanie     221
    Problemy do dyskusji     221
  10. Edukacja historyczna w muzeach (Marta Kalisz-Zielińska)     223
  Uwagi ogólne     223
  Publikacje na temat edukacji muzealnej     224
  Muzea i nauczanie w Polsce – pojęcie edukacji muzealnej     226
  Polskie muzeum historyczne jako przestrzeń edukacji o przeszłości     229
  Podsumowanie     234
    Problemy do dyskusji     235
  11. Edukacja historyczna w archiwach (Hubert Mazur)     237
  Uwagi ogólne     237
  Droga archiwów do edukacji     237
  Stan badań     238
  Wokół kwestii teoretycznych     242
  Formy działalności edukacyjnej archiwów     244
    Lekcja archiwalna     244
    Warsztaty     245
    Wycieczka     245
    Wystawy     245
    Zestawy materiałów edukacyjnych dla uczniów     246
    Wydawnictwa popularnonaukowe     247
    Praca badawcza uczniów w archiwum     247
    Filmy edukacyjne     247
    Konkursy edukacyjne     248
    Gry miejskie     248
    Oferta internetowa     249
    Oferta dla nauczycieli i studentów     249
  Odbiorcy i cele działań edukacyjnych     250
  Podsumowanie     252
    Problemy do dyskusji     252
  12. Edukacja historyczna na odległość (Agnieszka Chłosta-Sikorska)     253
  Uwagi ogólne     253
  Cyfryzacja w nauczaniu     254
  Cyfrowa historia     258
  Środki dydaktyczne     260
    Internetowe serwisy historyczne     261
    Podcasty historyczne     266
    YouTube w nauczaniu-uczeniu się historii     268
    E-podręczniki i podręczniki w wersji elektronicznej     270
    Platformy e-learningowe     273
  Metody dydaktyczne     277
    Cyfrowe opowiadanie historii     278
  Podsumowanie     279
    Problemy do dyskusji     281
  Bibliografia     283
  Noty o autorach     313
RozwińZwiń