Jurysprudencja 20. Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


18,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem serii wydawniczej „Jurysprudencja” jest publikowanie monografii z zakresu teorii i filozofii prawa, a także dyscyplin prawniczych podejmujących problematykę teoretyczno- i filozoficzno-prawną w ramach własnych badań przedmiotowych. Inicjatywa powołania tego rodzaju serii wydawniczej spotkała się z dużym zainteresowaniem wszystkich ośrodków naukowych zajmujących się wskazaną problematyką, a także znanych naukowców z ośrodków zagranicznych.
Redaktorzy serii
Marek Zirk-Sadowski, Bartosz Wojciechowski
*
Autorka książki koncentruje się na usystematyzowaniu najważniejszych kwestii oraz dostarczeniu niezbędnych wskazówek dotyczących pojęcia dobra dziecka. Nietzscheańska opozycja apollińska-dionizyjska stanowi wszechstronną propozycję ujęcia przedstawionych w pracy filozoficzno- i teoretycznoprawnych zagadnień. Pierwiastek apolliński symbolizuje intelekt, prawo i jednostkę, natomiast dionizyjski – siłę natury, instynkt oraz wspólnotę. Przyjęta w monografii formuła opierająca się na przeciwstawieniu dwóch żywiołów nawiązuje do wielu przeciwieństw – począwszy od wspólnotowego i indywidualistycznego spojrzenia na dobro i dobro dziecka przez filozofię liberalną i komunitariańską aż po teoretycznoprawne omówienie koncepcji dobra dziecka jako klauzuli oraz zasady prawnej w świetle orzecznictwa sądów oraz trybunałów krajowych i międzynarodowych.
W rozważaniach Autorki można odnaleźć jej osobiste, emocjonalne zainteresowanie analizowanym tematem. Dzięki temu publikacja nie jest jedynie „suchym”, pozbawionym życia wywodem naukowym. Wręcz przeciwnie – odnosi się do spraw doniosłych z pasją i emocją. Autorka nie ucieka też od trudnych społecznie tematów, co nadaje monografii aktualny wydźwięk.
Z recenzji dr hab. Agnieszki Bielskiej-Brodziak, prof. UŚ
Autorka przybliża dwie perspektywy myślenia o dobru dziecka, z których wyłania się obraz idei dobra dziecka w świetle napięcia między dobrem jednostki a dobrem wspólnym. Monografia jest napisana językiem komunikatywnym, co warto podkreślić, ponieważ Autorka udowadnia, że o problemach filozoficznych można pisać w sposób jasny i zrozumiały.
Z recenzji dr. hab. Przemysława Kaczmarka, prof. UWr


Rok wydania2023
Liczba stron220
KategoriaPrawo rodzinne i opiekuńcze
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-172-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  I. Tradycja ideowa    15
  1. Etymologia pojęcia dobra    17
  2. Koncepcje dobra w ujęciu filozoficznym    19
  2.1. Wspólnotowe spojrzenie na dobro: filozofia scholastyczna    22
  2.2. Odrodzenie dobra w znaczeniu indywidualistycznym    25
  2.3. Filozofia współczesna wobec problematyki dobra    31
  2.4. Współczesne filozofki wobec dobra    34
  3. Dobro: uwagi podsumowujące    36
  
  II. Dobro jednostki a dobro wspólne    39
  1. Dobro jednostki    41
  1.1. Dobro jednostki: centrum zainteresowania myśli liberalnej    46
  1.1.1. John Rawls: sprawiedliwość a dobro jednostki    49
  1.1.2. Ronald Dworkin: indywidualizm etyczny    50
  1.1.3. John Gray: liberalizm modus vivendi    52
  1.1.4. Joseph Raz: dobrostan a interes jednostki    53
  1.1.5. Robert Nozick: wolność, własność i jednostka    54
  1.2. Liberałowie wobec dobra jednostki: uwagi podsumowujące    56
  2. Dobro wspólne     57
  2.1. Źródło rozmyślań o dobru wspólnym: katolicka nauka społeczna    61
  2.2. Komunitariańska perspektywa na dobro wspólne    68
  2.2.1. Michael Sandel: jednostka we wspólnocie    70
  2.2.2. Charles Taylor: dobro bezpośrednio wspólne    72
  2.2.3. Amitai Etzioni: złoty środek    74
  2.2.4. Michael Walzer: dobra społeczne    76
  2.2.5. Alasdair MacIntyre: dobro wspólne a cnota    77
  3. Między dobrem jednostki a dobrem wspólnym    79
  3.1. Will Kymlicka: współczesne spojrzenie na wspólnotę i jednostkę    80
  3.2. Andrzej Szahaj: liberalna obrona dobra wspólnego    82
  4. Prawo wobec dobra wspólnego i dobra jednostki    84
  5. Jednostka a wspólnota: uwagi podsumowujące    96
  
  III. Dobro dziecka w perspektywie filozoficznoprawnej    99
  1. Dziecko w perspektywie filozoficznoprawnej    100
  1.1. Dziecko i dzieciństwo z perspektywy historycznofilozoficznej    101
  1.2. Rodzina i dobro wspólne w kontekście dziecka    104
  1.3. Filozoficzne spojrzenie na dobro dziecka    113
  2. Dziecko jako podmiot praw    122
  2.1. Podmiotowość dziecka    123
  2.2. Rodzina jako podstawowa komórka społeczna: prawo wobec zmian    127
  2.3. Dobro i interes dziecka w świetle prawa    134
  3. Dobro dziecka: uwagi podsumowujące    147
  
  IV. Dobro dziecka w ujęciu teoretycznoprawnym: między wspólnotą a jednostką    149
  1. Konstrukcja normatywna dobra dziecka    150
  1.1. Kilka uwag o zasadach prawa – koncepcje wybrane    152
  1.2. Krótka charakterystyka klauzul generalnych    158
  1.3. Zasada prawa a klauzula generalna: uwagi porównawcze    162
  2. Dobro dziecka – zasada czy klauzula?    166
  2.1. Zasada dobra dziecka jako nadrzędna norma prawa    166
  2.2. Niedookreślony charakter klauzuli dobra dziecka – studium przypadku    180
  2.3. Dobro dziecka: apollińska zasada, dionizyjska klauzula    185
  3. Dobro dziecka w ujęciu indywidualistycznym i wspólnotowym    187
  
  Zakończenie    193
  
  Bibliografia    197
RozwińZwiń