POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem niniejszej książki jest przeprowadzenie analizy pojęcia uznania i zrekonstruowanie różnych konceptualizacji badanego pojęcia dokonywanych przez Axela Honnetha. W toku rozważań autor identyfikuje wewnętrzne niejasności teorii uznania oraz wskazuje najważniejsze punkty ewolucji myśli Honnetha.
Jako zaplecze analityczne wykorzystano pojęcia indywidualizacji i uniwersalizacji opracowane przez Marka Jana Siemka zastosowane do usystematyzowania teorii Honnetha oraz przedstawienia propozycji rozstrzygnięć w punktach problemowych teorii. W książce wyróżniono cztery podstawowe konteksty użycia pojęcia uznania. Odnoszą się one do czterech poziomów struktury społecznej, w obrębie których Honneth dokonuje refleksji (poziom subiektywny, poziom intersubiektywnych relacji, poziom instytucjonalny i poziom wartości). Przeprowadzone badania wskazują na występowanie sprzężenia zwrotnego pomiędzy tymi poziomami.
Dokonane analizy umożliwiają finalnie przedstawienie syntetycznej charakterystyki różnych poziomów struktury społecznej, w ramach których stosuje się pojęcie uznania w filozofii Axela Honnetha. Skonfrontowanie ze sobą, dotąd rozproszonych w różnych publikacjach, tez dotyczących pojęcia uznania pozwoliło na dokładniejsze oddzielenie tez deskryptywnych teorii od jej tez normatywnych. Co jednak najważniejsze, analizy zawarte w tej książce pozwalają na bardziej świadome operowanie pojęciem uznania w różnych kontekstach rzeczywistości społecznej – pozwalają zwiększyć skuteczność i dynamikę inicjowanych przez nas samych, w naszych codziennych działaniach, przemian społecznych.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-723-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Jurysprudencja 9
ibuk
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Elementy filozofii Georga Wilhelma Friedricha Hegla w teorii uznania Axela Honnetha | 23 |
Wprowadzenie | 23 |
1. Indywidualizacja i uniwersalizacja jako czynniki dynamizujące przemiany społeczne | 28 |
2. Pojęcia moralności i etyczności w ujęciu Honnetha | 30 |
3. Rozmycie dychotomii moralności i etyczności | 38 |
4. Materialny i symboliczny wymiar fenomenu uznania | 45 |
5. Koncepcja zdecentralizowanej autonomii | 57 |
6. Metodologia normatywnej rekonstrukcji | 74 |
7. Przesłanki teoretyczne | 78 |
8. Perspektywy krytyczne | 82 |
9. Procedura normatywnej rekonstrukcji | 84 |
10. Krytyka metodologii Honnetha | 91 |
11. Treści tożsamości jako przedmiot uznania | 95 |
Rozdział II. Przejście od poziomu subiektywnego do intersubiektywnego | 105 |
Wprowadzenie | 105 |
1. Model detektywistyczny | 108 |
2. Model konstruktywistyczny | 113 |
3. Problem szczerości w teorii uznania | 117 |
4. Patologiczne modele autorelacyjności podmiotu – podsumowanie | 119 |
5. Model ekspresyjny podmiotowości | 124 |
6. Treść subiektywnego uznania – stany mentalne i nastawienia względem otoczenia społecznego | 126 |
7. Subiektywne nastawienia | 129 |
8. Rekonstrukcja subiektywności w przestrzeni intersubiektywnej | 130 |
9. Pozytywna relacja z samym sobą jako warunek formalny fenomenów uznania | 132 |
10. Społeczne „osadzenie” podmiotowości | 143 |
11. Symetria uznania na poziomie subiektywnym | 145 |
12. Subiektywne uznawanie a uznanie jako relacja | 157 |
13. Rola wiedzy de se | 171 |
14. Przejście od poziomu intersubiektywnego do instytucjonalnego | 178 |
14.1. Warunek pierwszy – społeczne wyróżnienie kooperatywnego systemu praktyk | 181 |
14.2. Warunek drugi – normatywna symetryczna wzajemność relacji | 183 |
14.3. Warunek trzeci – pozytywny rozwój tożsamości | 188 |
15. Przejście od poziomu instytucjonalnego do poziomu wartości | 195 |
16. Umiarkowany realizm wartości | 199 |
Rozdział III. Charakterystyka subiektywnego poziomu teorii uznania | 211 |
Wprowadzenie | 211 |
1. Subiektywne uznawanie a uznanie jako relacja | 211 |
2. Upodmiotowienie a uosobienie | 214 |
3. Intersubiektywny poziom teorii uznania | 225 |
4. Charakterystyka poziomu spontanicznych relacji intersubiektywnych | 229 |
5. Charakterystyka poziomu instytucjonalnego | 233 |
6. Instytucje a kompleksy instytucji | 238 |
7. Systemy działania | 243 |
8. Charakterystyka poziomu powszechnie uznanych wartości | 247 |
Zakończenie | 255 |
Bibliografia | 269 |