System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 3. Samodzielność samorządu terytorialnego – granice i perspektywy

-17%

RODZAJ DOSTĘPU

175,96  212,00

Format: pdf

Cena początkowa: 212,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 175,96 zł  


175,96

w tym VAT

Trzeci tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia granic i perspektyw samodzielności samorządu terytorialnego, w tym m.in.:• nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego,• kontrola administracyjna oraz kontrola zarządcza,• kierownictwo w samorządzie terytorialnym,• odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje,• sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego,• kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze,• mediacja administracyjna,• transformacja cyfrowa w samorządzie terytorialnym oraz kreatywne wykorzystywanie zasobów,• wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym,• doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach Unii Europejskiej.W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa.


Rok wydania2023
Liczba stron912
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-716-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    15
  Rozdział    1
  Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str.    19
  1.1.   Istota nadzoru nad samorządem, uwarunkowania konstytucyjne oraz wynikające z EKSL  | str.    25
  1.1.1.    Nadzór nad samorządem terytorialnym w świetle zasad ustrojowych  | str.    25
  1.1.2.    Istota nadzoru w zdecentralizowanym państwie prawa  | str.    26
  1.1.3.    Kontrola a nadzór  | str.    28
  1.1.4.    Nadzór w świetle postanowień EKSL  | str.    32
  1.2.   System środków nadzoru przyjęty przez polskiego prawodawcę  | str.    36
  1.2.1.    Przedmiot nadzoru  | str.    36
  1.2.2.   Kryteria nadzoru  | str.    38
  1.2.3.   Organy nadzoru  | str.    39
  1.2.3.1.   Kompetencje nadzorcze Prezesa Rady Ministrów jako organu nadzoru  | str.    41
  1.2.3.2.   Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze wojewody  | str.    42
  1.2.3.2.1.   Środki kontrolne stosowane przez wojewodę  | str.    43
  1.2.3.2.2.   Środki nadzoru stosowane przez wojewodę  | str.    44
  1.2.3.3.   Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze r.i.o. – uwagi ogólne  | str.    46
  1.2.3.3.1.   Środki kontrolne stosowane przez r.i.o.  | str.    46
  1.2.3.3.2.   Środki nadzoru stosowane przez r.i.o.  | str.    47
  1.2.4.   Tryb podejmowania działań nadzorczych  | str.    48
  1.3.   Charakterystyka środków nadzoru  | str.    50
  1.3.1.    Szczególne środki nadzoru zapewniające jednolitość administracji samorządowej na poszczególnych poziomach administracji samorządowej oraz rządowej – zarówno centralnej, jak i terenowej  | str.    50
  1.3.1.1.    Uwagi wstępne  | str.    50
  1.3.1.1.1.    Charakter prawny aktów zajęcia stanowiska  | str.    50
  1.3.1.1.2.    Akty zajęcia stanowiska w przepisach szczególnych  | str.    53
  1.3.1.2.   Przesłanki współdziałania  | str.    59
  1.3.1.2.1.    Podstawy prawne obowiązku współdziałania  | str.    59
  1.3.1.2.2.   Przedmiot współdziałania  | str.    61
  1.3.1.2.3.   Forma zajęcia stanowiska  | str.    62
  1.3.1.2.4.   Uzależnienie „ważności” rozstrzygnięcia organu j.s.t. od zajęcia stanowiska przez inny organ  | str.    75
  1.3.1.2.5.   Organy współdziałające (biernie i czynnie)  | str.    77
  1.3.1.2.5.1.    Organ rozstrzygający (współdziałający biernie)  | str.    77
  1.3.1.2.5.2.    Organy współdziałające  | str.    78
  1.3.1.3.   Tryb współdziałania  | str.    79
  1.3.1.3.1.    Termin na zajęcie stanowiska  | str.    80
  1.3.1.3.2.   Domniemanie przyjęcia rozstrzygnięcia w przedstawionym brzmieniu  | str.    81
  1.3.1.3.3.   Problem wypełniania luk w procedurze współdziałania  | str.    82
  1.3.1.4.   Sądowa kontrola aktów zajęcia stanowiska  | str.    82
  1.3.2.   Środki nadzoru dotyczące wadliwych rozstrzygnięć organów jednostek samorządu terytorialnego  | str.    85
  1.3.2.1.   Stwierdzenie nieważności  | str.    86
  1.3.2.2.   Stwierdzenie nieważności aktu organu j.s.t. w części  | str.    89
  1.3.2.3.   Wskazanie na nieistotne naruszenie prawa  | str.    89
  1.3.2.4.   Wstrzymanie wykonania aktu  | str.    90
  1.3.2.4.1.   Cel i konsekwencje wtrzymania wykonalności  | str.    90
  1.3.2.4.2.   Dopuszczalność wstrzymania wykonania aktu w czasie  | str.    91
  1.3.2.4.3.   Przesłanki wstrzymania wykonania  | str.    93
  1.3.2.4.4.   Dopuszczalność częściowego wstrzymania aktu j.s.t.  | str.    93
  1.3.2.4.5.   Skuteczność nadzorczego wstrzymania wykonania aktu w czasie  | str.    94
  1.3.2.4.6.   Forma wstrzymania wykonania  | str.    95
  1.3.3.   Środki stosowane na wypadek zaniechania wykonywania obowiązków przez samorząd  | str.    96
  1.3.3.1.   Charakterystyka ogólna środków nadzoru stosowanych w przypadku zaniechania wykonania obowiązków przez organy j.s.t.  | str.    96
  1.3.3.1.1.    Wezwanie do wykonania obowiązku – istota  | str.    96
  1.3.3.1.2.   Przesłanki materialne podejmowania działań nadzorczych na wypadek zaniechań organów j.s.t.  | str.    98
  1.3.3.1.3.   Termin wkraczania nadzorczego na wypadek zaniechań wykonania obowiązków przez organy j.s.t.  | str.    100
  1.3.3.1.4.   Określenie terminu wykonania zaniechanych działań  | str.    102
  1.3.3.1.5.   Zarządzenie zastępcze – istota i konsekwencje  | str.    103
  1.3.4.   Środki ad personam – personalne dotyczące nadzoru nad organami  | str.    104
  1.3.4.1.   Uwagi wstępne  | str.    104
  1.3.4.2.   Zawieszenie organów gminy oraz ustanowienie zarządu komisarycznego  | str.    106
  1.3.4.2.1.   Podstawy prawne  | str.    106
  1.3.4.2.2.   Przesłanki zawieszenia organów j.s.t. i ustanowienia zarządu komisarycznego  | str.    106
  1.3.4.2.3.   Postępowanie nadzorcze  | str.    109
  1.3.4.2.4.   Zawieszenie organów i ustanowienie zarządu komisarycznego  | str.    112
  1.3.4.2.5.   Powołanie komisarza rządowego  | str.    113
  1.3.4.2.6.   Prawomocność i wykonalność rozstrzygnięcia nadzorczego  | str.    115
  1.3.4.2.7.   Zawieszenie organów j.s.t. i ustanowienie zarządu komisarycznego, powołanie komisarza rządowego na podstawie przepisów szczególnych  | str.    115
  1.3.4.3.   Rozwiązanie organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji  | str.    116
  1.3.4.3.1.   Podstawy prawne  | str.    116
  1.3.4.3.2.   Przesłanki zastosowania środka  | str.    117
  1.3.4.3.3.   Rozwiązanie organu stanowiącego j.s.t.  | str.    119
  1.3.4.3.4.   Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję rozwiązanych organów  | str.    119
  1.3.4.3.5.   Prawomocność i wykonalność środka nadzorczego  | str.    120
  1.3.4.4.   Odwołanie wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa. Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa  | str.    121
  1.3.4.4.1.   Podstawy prawne i przesłanki  | str.    121
  1.3.4.4.2.   Postępowanie  | str.    122
  1.3.4.4.3.   Wyznaczenie „osoby” do pełnienia funkcji organu wykonawczego  | str.    123
  1.3.4.4.4.   Prawomocność i wykonalność  | str.    124
  1.4.   Kontrola sądowa działań nadzorczych jako wyraz sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego  | str.    125
  1.4.1.    Uwagi wstępne  | str.    125
  1.4.2.   Prawo dostępu do sądu w sprawach dotyczących aktów nadzoru nad samorządem terytorialnym  | str.    127
  1.4.2.1.   Zakres działań nadzorczych podlegających kontroli sądu administracyjnego (przedmiot kontroli sądowej)  | str.    127
  1.4.2.1.1.    Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie ustaw samorządowych  | str.    129
  1.4.2.1.2.   Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie art. 3 § 2 pkt 7 p.p.s.a.  | str.    131
  1.4.2.2.   Zdolność sądowa, zdolność procesowa  | str.    135
  1.4.2.3.   Legitymacja skargowa jednostki samorządu terytorialnego  | str.    142
  1.4.2.4.   Uchwała (zarządzenie) o wniesieniu skargi  | str.    146
  1.4.3.   Prawo do właściwej procedury sądowej (wybrane zagadnienia)  | str.    148
  1.4.3.1.   Wstrzymanie ex lege wykonalności nieprawomocnego aktu nadzoru  | str.    148
  1.4.3.2.   Wstrzymanie wykonania aktu nadzoru  | str.    149
  1.4.3.3.   Kontrola rozstrzygnięcia organu nadzoru wydanego w wyniku autokontroli  | str.    150
  1.4.3.4.   Termin na wyznaczenie rozprawy, termin do rozpatrzenia sprawy  | str.    151
  1.4.4.   Prawo do wyroku  | str.    153
  1.4.4.1.   Podstawy uchylenia aktu nadzoru przez sąd administracyjny  | str.    153
  1.4.4.2.   Rekonstrukcja wzorca legalnego (zgodnego z prawem) samorządowego aktu prawa miejscowego  | str.    155
  1.4.4.3.   Prawo do wykonania wyroku sądowego  | str.    159
  Rozdział    2
  Kontrola administracyjna w samorządzie terytorialnym  | str.    161
  2.1.   Uwagi wprowadzające  | str.    162
  2.2.   Kontrola w samorządzie terytorialnym na tle systemu kontroli administracji i jej ogólna charakterystyka  | str.    169
  2.3.   Kontrola administracyjna samorządu terytorialnego sprawowana przez podmioty spoza struktur samorządu (tzw. kontrola zewnętrzna)  | str.    176
  2.4.   Kontrola administracyjna w ramach struktury samorządu terytorialnego (kontrola wewnątrz administracji samorządowej)  | str.    190
  2.5.   Kontrola wewnętrzna sensu stricto w samorządowych jednostkach organizacyjnych (sygnalizacja problemu)  | str.    206
  2.6.   Podsumowanie  | str.    209
  Rozdział 3
  Kontrola zarządcza  | str.    213
  3.1.   Ewolucja koncepcji kontroli zarządczej  | str.    215
  3.2.   Pojęcie kontroli zarządczej na gruncie regulacji prawnych  | str.    216
  3.3.   Pojęcie kontroli zarządczej w nauce prawa  | str.    219
  3.4.   Kontrola zarządcza jako kontrola wewnętrzna sensu stricto  | str.    222
  3.5.   Architektura kontroli zarządczej  | str.    224
  3.6.   Standardy kontroli zarządczej  | str.    225
  3.7.   Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie kontroli zarządczej  | str.    235
  3.8.   Potrzeba wprowadzenia kontroli zarządczej w strukturach samorządu terytorialnego  | str.    240
  Rozdział 4
  Kierownictwo w samorządzie terytorialnym  | str.    243
  4.1.   Pojęcie i zakres kierownictwa  | str.    246
  4.1.1.    Definicja kierownictwa  | str.    246
  4.1.2.   Akty kierownictwa i środki kierownictwa  | str.    249
  4.1.3.   Odróżnienie kierownictwa od nadzoru, kontroli i koordynacji  | str.    251
  4.1.4.   Zjawiska pośrednie – pojedynczy środek kierownictwa  | str.    252
  4.1.5.   Skuteczność kierownictwa  | str.    252
  4.1.6.   Układy kierownictwa  | str.    253
  4.2.   Kierownictwo w układzie makroadministracyjnym  | str.    254
  4.2.1.   Uwagi wstępne  | str.    254
  4.2.2.   Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a decentralizacja i zasada samodzielności  | str.    255
  4.2.3.   Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a dekoncentracja  | str.    258
  4.2.4.   Formy działania administracji publicznej właściwe dla kierownictwa w sferze makroadministracyjnej i w układach pośrednich  | str.    261
  4.2.4.1.   Prawo wewnętrzne  | str.    261
  4.2.4.2.   Zarządzenia: regulamin organizacyjny  | str.    265
  4.2.4.3.   Zarządzenia: inne czynności  | str.    266
  4.2.4.4.   Uchwały jako akty kierownictwa  | str.    268
  4.3.   Układy pośrednie  | str.    270
  4.3.1.   Układ: jednostka samorządu terytorialnego a jednostka organizacyjna  | str.    270
  4.3.2.   Układ: jednostka samorządu terytorialnego a spółka  | str.    273
  4.3.3.   Układy pośrednie w funkcjonowaniu m.st. Warszawy  | str.    275
  4.3.4.   Inne zależności organizacyjne w układach pośrednich w samorządzie terytorialnym  | str.    277
  4.4.   Kierownictwo w ramach zespolenia oraz w sytuacjach nadzwyczajnych  | str.    277
  4.4.1.   Istota zespolenia w samorządzie terytorialnym  | str.    278
  4.4.2.   Kierownictwo w ramach zarządzania kryzysowego  | str.    279
  4.4.3.   Kierownictwo w stanie klęski żywiołowej  | str.    282
  4.4.4.   Kierownictwo w stanie wyjątkowym i w stanie wojennym  | str.    283
  4.5.   Kierownictwo w układzie mikroadministracyjnym  | str.    284
  4.5.1.   Podstawa i zakres  | str.    284
  4.5.2.   Akty kierownictwa i środki kierownictwa w układzie mikroadministracyjnym  | str.    287
  4.5.2.1.   Akty generalne  | str.    290
  4.5.2.2.   Akty indywidualne  | str.    295
  4.5.2.3.   Miękkie środki kierowania  | str.    307
  4.5.2.4.   Kultura stosowania środków kierownictwa  | str.    312
  Rozdział    5
  Odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje)  | str.    313
  5.1.   Odpowiedzialność polityczna organów j.s.t.  | str.    320
  5.1.1.    Założenia ustrojowe odpowiedzialności politycznej organów j.s.t.  | str.    320
  5.1.2.   Odpowiedzialność polityczna  | str.    324
  5.1.3.   Instrumenty odpowiedzialności politycznej organów j.s.t.  | str.    330
  5.1.4.   Wotum zaufania  | str.    332
  5.1.5.   Absolutorium  | str.    338
  5.1.6.   Referendum odwoławcze  | str.    342
  5.1.7.   Odpowiedzialność wyborcza  | str.    348
  5.2.   Odpowiedzialność administracyjnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje)  | str.    350
  5.2.1.   Uwagi wstępne  | str.    350
  5.2.2.   Odpowiedzialność organu administracji samorządowej  | str.    357
  5.2.3.   Odpowiedzialność administracyjnoprawna funkcjonariusza i osób piastujących funkcje  | str.    362
  5.2.4.   Wnioski  | str.    379
  5.3.   Odpowiedzialność cywilnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje)  | str.    382
  5.3.1.   Odpowiedzialność odszkodowawcza jako podstawowy typ odpowiedzialności cywilnej organu władzy publicznej  | str.    382
  5.3.2.   Regulacja odpowiedzialności za szkody wyrządzone działaniem władzy publicznej  | str.    386
  5.3.3.   Podstawy i przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej za niezgodne z prawem działania przy wykonywaniu władzy publicznej  | str.    389
  5.3.3.1.   Powiązanie prawne regulacji konstytucyjnej z przepisami Kodeksu cywilnego  | str.    389
  5.3.3.2.   Wyrządzenie szkody jako okoliczność warunkująca odpowiedzialność władzy publicznej  | str.    394
  5.3.3.3.   Zdarzenie niezgodne z prawem i jego powiązanie ze szkodą  | str.    401
  5.3.3.4.   Zakres podmiotowy  | str.    406
  5.3.4.   Odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego określonego w art. 4171 k.c.  | str.    408
  5.3.4.1.   Wyrządzenie szkody przez wydanie aktu normatywnego, prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji  | str.    408
  5.3.4.2.   Wyrządzenie szkody przez niewydanie orzeczenia lub decyzji albo aktu normatywnego  | str.    412
  5.3.4.3.   Względy słuszności  | str.    415
  5.3.5.   Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa  | str.    419
  5.3.5.1.   Przesłanki regresowej odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych  | str.    419
  5.3.5.2.   Procedura dochodzenia odpowiedzialności regresowej  | str.    425
  Rozdział 6
  Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego  | str.    429
  6.1.   Istota samodzielności samorządu terytorialnego jako przedmiotu sądowej ochrony  | str.    432
  6.1.1.    Pojęcie samodzielności jednostek samorządu terytorialnego  | str.    432
  6.1.2.   Podmiotowość prawna samorządu terytorialnego  | str.    436
  6.1.3.   Osobowość prawna samorządu terytorialnego  | str.    442
  6.1.4.   Przestrzeń samodzielności samorządu terytorialnego  | str.    446
  6.1.5.   Złożoność samodzielności samorządu terytorialnego  | str.    447
  6.2.   Istota sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego  | str.    455
  6.3.   Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako gwarancja realizacji jego praw podmiotowych  | str.    457
  6.3.1.   Ochrona samodzielności samorządu terytorialnego w postępowaniu przed sądem administracyjnym  | str.    460
  6.3.1.1.   Legitymacja do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty nadzoru  | str.    462
  6.3.1.2.   Legitymacja do występowania przed sądem administracyjnym w sporach kompetencyjnych i o właściwość  | str.    464
  6.3.1.3.   Problem legitymacji do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej  | str.    466
  6.3.1.4.   Legitymacja w postępowaniu przed sądem administracyjnym „przeciwko” jednostce samorządu terytorialnego  | str.    473
  6.3.2.   Legitymacja w postępowaniu przed sądem powszechnym  | str.    474
  6.3.3.   Legitymacja w postępowaniu przed sądem karnym  | str.    476
  6.3.4.   Legitymacja do uruchomienia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym  | str.    476
  6.4.   Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako zasada prawa  | str.    483
  Rozdział 7
  Kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze  | str.    487
  7.1.   Samorządowe kolegia odwoławcze: pojęcie, geneza i kształtowanie się w czasie ich samodzielności ustrojowej i proceduralnej  | str.    492
  7.1.1.    Przesłanki, ustrój i organizacja kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym, a następnie samorządowego kolegium odwoławczego jako prawna konsekwencja samodzielności gminy  | str.    492
  7.1.2.   Wyjaśnienie metody prezentacji problemów badawczych  | str.    508
  7.1.3.   Pierwszy etap – byt prawny kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym od wprowadzenia go do porządku prawnego i reaktywacji gminy z dniem 27.05.1990 r. po wejście w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, tj. do dnia 6.12.1994 r.  | str.    509
  7.1.3.1.   Podstawy konstytucyjne samorządu terytorialnego  | str.    509
  7.1.3.2.   Decentralizacja i samodzielność gminy  | str.    510
  7.1.3.3.   Decentralizacja wobec instytucji jurysdykcji administracyjnej  | str.    512
  7.1.3.4.   Samodzielność ustrojowa kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym  | str.    514
  7.1.4.   Drugi etap – od wejścia w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych z dniem 6.12.1994 r. do czasu reformy administracji publicznej 1998/1999 z dniem 1.01.1999 r.  | str.    523
  7.1.4.1.   Otoczenie konstytucyjne i ustawowe samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    523
  7.1.4.2.   Następstwo prawne. Poszerzenie zakresu orzekania samorządowych kolegiów odwoławczych o sprawy cywilne – wykorzystanie niezależności ustrojowej SKO w kierunku organu quasi-sądowego (trybunału administracyjnego)  | str.    524
  7.1.4.3.   Pozostałe regulacje ustrojowe i proceduralne: SKO jako państwowe jednostki budżetowe, organy kolegium, niezależność kolegium jako funkcja niezależności przewodniczącego i niezależności członków kolegium, analiza więzów organizacyjnych SKO z sejmikiem i Prezesem Rady Ministrów, kolegium jako niezależny organ administracji państwowej (ale nie rządowej)  | str.    526
  7.1.5.   Trzeci etap – nowelizacja statusu SKO po wprowadzeniu trzystopniowego samorządu terytorialnego do dzisiaj z uwzględnieniem problematyki zmian Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie dwuinstancyjności postępowania administracyjnego i holistycznego miejsca SKO w systemie administracji publicznej i ewentualnie sądownictwa administracyjnego  | str.    532
  7.1.5.1.   Podstawy konstytucyjne, otoczenie prawne i aksjologiczne  | str.    532
  7.1.5.2.   Przyczyny i kierunek nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym. Właściwość miejscowa, rzeczowa i instancyjna SKO. Specyfika samodzielności proceduralnej SKO  | str.    534
  7.1.5.3.   Rozwiązania ustrojowo-organizacyjne dotyczące organów i członków SKO. Redefinicja statusu i charakteru prawnego kolegium jako organu administracyjnego  | str.    538
  7.1.5.4.   Niezależność SKO wobec nadzoru Prezesa Rady Ministrów – ustawa z 25.11.2004 r. o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych  | str.    542
  7.1.6.   Podsumowanie  | str.    543
  7.2.   Postępowanie przed kolegiami odwoławczymi przy sejmikach samorządowych  | str.    546
  7.2.1.   Organizacja i właściwość kolegiów odwoławczych  | str.    546
  7.2.2.   Postępowanie przed kolegium odwoławczym  | str.    551
  7.3.   Postępowanie przed samorządowymi kolegiami odwoławczymi  | str.    556
  7.3.1.   Organizacja samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    556
  7.3.2.   Właściwość samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    562
  7.3.3.   Właściwość prezesa samorządowego kolegium odwoławczego  | str.    570
  7.3.4.   Wyłączenie właściwości samorządowego kolegium odwoławczego i jego prezesa  | str.    574
  7.3.5.   Zasady działania samorządowych kolegiów odwoławczych  | str.    577
  Rozdział 8
  Mediacje administracyjne  | str.    587
  8.1.   Istota mediacji administracyjnych w samorządzie terytorialnym  | str.    588
  8.2.   Aksjologiczne uwarunkowania mediacji w praktyce działania organów samorządu terytorialnego  | str.    590
  8.3.   Zakres mediacji administracyjnych  | str.    594
  8.4.   Organ administracji samorządowej jako uczestnik mediacji  | str.    599
  8.5.   Mediator w mediacjach administracyjnych  | str.    600
  8.6.   Procedura stosowania mediacji administracyjnych  | str.    603
  8.7.   Mediacje administracyjne – w kierunku egalitarnej komunikacji  | str.    606
  Rozdział    9
  Transformacja cyfrowa  | str.    609
  9.1.   Wprowadzenie  | str.    613
  9.2.   Pojęcie transformacji cyfrowej i jej uwarunkowania prawne  | str.    613
  9.2.1.   Pojęcie transformacji cyfrowej  | str.    613
  9.2.2.   Regulacja transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej  | str.    616
  9.3.   Elektroniczne usługi administracji publicznej  | str.    624
  9.3.1.   Regulacje prawne usług  | str.    624
  9.3.2.   Pojęcie usług i ich rodzaje a zadania publiczne  | str.    627
  9.3.3.   Rozwój elektronicznych usług publicznych  | str.    631
  9.3.4.   Uwierzytelnienie (usługi zaufania, podpis osobisty, profil zaufany)  | str.    635
  9.3.5.   Platformy elektroniczne i portale dostępowe  | str.    639
  9.3.6.   Elektroniczne zarządzanie dokumentacją  | str.    643
  9.3.7.   Doręczenia elektroniczne  | str.    650
  9.3.8.   Rejestry i systemy informacyjne a zadania samorządu terytorialnego (interoperacyjność)  | str.    656
  9.3.9.   Dostępność cyfrowa stron internetowych  | str.    659
  9.4.   Cyberbezpieczeństwo w jednostkach samorządu terytorialnego  | str.    661
  9.4.1.   Samorząd terytorialny wobec cyberzagrożeń  | str.    661
  9.4.2.   Cyberbezpieczeństwo i incydenty – uwagi terminologiczne  | str.    668
  9.4.3.   Regulacja cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego  | str.    673
  9.4.4.   Perspektywy  | str.    677
  9.5.   Inteligentny rozwój samorządu terytorialnego  | str.    678
  9.5.1.   Nowe ujęcie innowacji w jednostkach samorządu terytorialnego  | str.    678
  9.5.2.   Strategie, plany i programy rozwoju inteligentnych miast i wsi  | str.    681
  9.5.3.   Korzyści i zagrożenia związane z inteligentnym rozwojem jednostek samorządu  | str.    686
  Rozdział 10
  Kreatywne wykorzystywanie zasobów. Drony, elektromobilność  | str.    689
  10.1.    Kreatywność  | str.    691
  10.2.    Rozwój w warunkach ograniczonych zasobów  | str.    695
  10.3.    Prawna regulacja bezzałogowych statków powietrznych  | str.    699
  10.4.    Lotnictwo cywilne i lotnictwo państwowe  | str.    701
  10.5.    Drony – zagadnienia terminologiczne  | str.    702
  10.6.    Kategorie lotów i klasy bezzałogowych statków powietrznych  | str.    703
  10.7.    Loty w kategorii „otwartej”  | str.    706
  10.8.    Loty w kategorii „szczególnej”  | str.    707
  10.9.    Rejestracja operatorów, wymagane kompetencje pilotów  | str.    711
  10.10.  Strefy geograficzne i koncepcja U-space  | str.    713
  10.11.   Rozwój elektromobilności i infrastruktury paliw alternatywnych jako obszar kreatywnego zarządzania zasobami w samorządzie  | str.    717
  10.12.  Kontekst polityki rozwoju i postulat spójności działań  | str.    720
  10.13.  Rola samorządów w realizacji strategicznych celów w obszarze elektromobilności  | str.    724
  10.14.  Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów niskoemisyjnych  | str.    725
  10.15.  Modernizacja floty użytkowanych pojazdów  | str.    728
  10.16.  Kompetencje samorządów w zakresie ustanawiania szczególnych zasad użytkowania pojazdów niskoemisyjnych w ruchu drogowym  | str.    736
  10.17.  Podsumowanie  | str.    740
  Rozdział    11
  Wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym  | str.    743
  11.1.    O potrzebie i przyczynach zmian w samorządzie terytorialnym  | str.    747
  11.2.    Wyzwania o charakterze wewnątrzpaństwowym  | str.    749
  11.2.1.  Wyzwania demograficzne  | str.    749
  11.2.2.  Wyzwania terytorialne  | str.    755
  11.2.3.  Wyzwania w zakresie władztwa ustrojowego  | str.    763
  11.2.4.  Wyzwania w zakresie władztwa zadaniowego  | str.    767
  11.2.5.  Wyzwania w zakresie władztwa finansowego  | str.    770
  11.2.6.  Wyzwania w zakresie władztwa personalnego. Profesjonalizacja kadr samorządowych  | str.    771
  11.2.7.  Polityzacja samorządu – wyzwanie do usamodzielnienia się samorządu terytorialnego od nadmiernego wpływu partii politycznych  | str.    775
  Rozdział    12
  Zewnętrzne i wewnętrzne problemy samorządu terytorialnego w świetle aktualnych wyzwań oraz ich możliwe rozwiązania  | str.    783
  12.1.    Uwagi wstępne  | str.    786
  12.2.    Polityzacja samorządu terytorialnego  | str.    791
  12.3.    Kapitał ludzki i przywództwo  | str.    792
  12.4.    Funkcje i kompetencje kierownicze  | str.    795
  12.5.    Motywacja służby publicznej  | str.    797
  12.6.    Transformacja cyfrowa  | str.    799
  12.7.    Automatyzacja procesów decyzyjnych  | str.    802
  12.8.    Dodatkowe źródła dochodów  | str.    804
  12.9.    Zaangażowanie obywatelskie  | str.    805
  12.10.  Kultura administracyjna  | str.    810
  12.11.   Procesy i procedury administracyjne  | str.    812
  12.12.  Zdolność administracyjna  | str.    814
  12.13.  Reformy  | str.    816
  12.14.  Zmiana organizacyjna  | str.    819
  12.15.  Transfer obcych rozwiązań  | str.    822
  Rozdział 13
  Doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach UE  | str.    825
  13.1.    Wprowadzenie  | str.    829
  13.2.    Internacjonalizacja prawa  | str.    834
  13.3.    Kształtowanie się wspólnej aparatury pojęciowej  | str.    838
  13.4.    Modelowe rozwiązania  | str.    840
  13.4.1.  Samodzielność samorządu  | str.    841
  13.4.2. Reformowanie samorządu  | str.    849
  13.4.3. Legitymizacja samorządu  | str.    852
  13.5.    Podsumowanie  | str.    855
  Podsumowanie  | str.    857
  Informacja o Stowarzyszeniu KOPIPOL  | str.    903
  Autorzy  | str.    907
RozwińZwiń