Musical jako maszyna pamięci

Przedstawienie przeszłości Austrii w wybranych musicalach Michaela Kunzego

1 opinia

Format:

ibuk

Michael Kunze, librecista m.in. "Elisabeth" i "Tańca Wampirów", to twórca niezwykle popularny w Europie i Azji. Jego biograficzne musicale są nie tylko imponującymi widowiskami, lecz także fascynującą próbą opowiadania o historii Austrii, a zarazem o mechanizmach przedstawiania przeszłości za pomocą środków współczesnego teatru muzycznego.


"Musical jako maszyna pamięci" ukazuje drogę powstania dwóch słynnych musicali Kunzego, "Elisabeth" i "Mozarta!", w kontekście badań nad pamięcią zbiorową i skomplikowanej, europejsko-amerykańskiej historii rozrywkowego teatru muzycznego. Książka pokazuje, że musical od dawna był mocno związany z pamięcią społeczeństw, w których jest wystawiany, a jego przeszłość jako gatunku jest nierozerwalnie związana z Wiedniem.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


Musical as Memory Machine. Performing Austria’s Past in Selected Musicals by Michael Kunze


Michael Kunze, librettist whose works include "Elisabeth" and "Dance of the Vampires", enjoys immense popularity throughout Europe and Asia. His biographical musicals are not only impressive shows but also fascinating attempts at introducing the audience both to Austrian history and to mechanisms of presenting the past by means of modern music theatre.


"Musical as Memory Machine" discusses the creation process of Kunze’s two famous musicals, "Elisabeth" and "Mozart!", in the context of studies on collective memory and of the Euro-American history of music theatre as a form of entertainment. The book demonstrates that the musical has long been tightly intertwined with the memories of the societies where it is staged, and that the history of the musical as a genre is inextricably linked with Vienna.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


Mgr Marek Golonka (ORCID 0000-0001-8146-1316) – dziekan w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości, wykłada projektowanie gier na kierunku: Gry i Grafika Interaktywna, projektant gier i kulturoznawca. Bada przedstawianie przeszłości na różnych polach kultury popularnej. Jego głównym osiągnięciem badawczym jest prowadzony w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego projekt "Przedstawianie przeszłości w teatrze muzycznym Polski i Austrii oraz jego recepcja", wnioski z którego podsumowuje w niniejszej publikacji. Pisze też scenariusze do komputerowych i fabularnych gier historycznych dla wydawnictw z Polski i ze świata.


Rok wydania2022
Liczba stron292
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5597-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Michael Kunze i nawiedzona przeszłość Austrii    7
  
  Rozdział 1. Przeszłość – historia czy pamięć? 15
   Słodka Sisi i gorzkie wspomnienia    15
   Badania przeszłości, badania pamięci    19
   Specyfika badań pamięci    21
   Powody zainteresowania pamięcią    24
   Prawda o przeszłości?    26
   Hayden White – narracyjność i naukowość historii    27
   Astrid Erll – tryby pamięci zbiorowej    31
   Aleida Assmann – pamięć funkcjonalna i magazynująca
       35
   Kerwin Lee Klein – zaczarowanie świata i
   niebezpieczeństwa pamięci    38
   Maurice Halbwachs – społeczne ramy pamięci    40
   Marvin Carlson – musical jako maszyna pamięci    42
   Freddie Rokem – aktor jako nadhistoryk?    49
   Studium przypadku: Dźwięki muzyki    52
   Między pamięcią a historią    59
  
  Rozdział 2. Austria, czyli co? 61
   Austria przed Mozartem – marchia, księstwo,
   cesarstwo    65
   Austria Mozarta – schyłek XVIII wieku    72
   Austria Sisi – druga połowa XIX wieku    86
   Austria Elisabeth i Mozarta! – schyłek XX wieku    103
  
  Rozdział 3. Pamięć na scenach muzycznych 111
   Jak rozumieć musical?    113
   Kunze w świecie musicalu    124
   Praktyka drama musicalu    138
   Miasto muzyki    143
  
  Rozdział 4. „Należę tylko do siebie”: Elisabeth 171
   Podsumowanie historii powstania    171
   Wiedeńskie inscenizacje Elisabeth    172
   Ze świata, który zatonął    174
   Patrząc przez Sisi    174
   Zabójca jako narrator    182
   Zmartwychwstanie habsburskiego Wiednia    199
   Sisi Kunzego a Sissi Marischki    202
   Jak z portretu    204
   Przypadek Rudolfa    211
   Świat tonie    215
   Dygresja węgierska    218
   Najnowsza historia Elisabeth    222
   Koncert w Schönbrunn    224
   Kobieta i jej epoka?    228
  
  Rozdział 5. „Jestem muzyką”: Mozart! 232
   Podsumowanie historii powstania    232
   Inscenizacje Mozarta!    235
   Nawiedzanie Mozartem – Prolog    240
   Początki dwóch Mozartów    243
   Nawiedzony Mozart – finał pierwszego aktu    245
   Boski Mozart    247
   Umrzeć na nieśmiertelny talent    253
   Mozart według Kunzego    254
  
  Zakończenie. Przeszłość? Austria? Musical? 257
   Musicale a obiegowe wizerunki    260
   Musicale a państwo Habsburgów    262
   Musicale a Austria Felix    264
  
  Aneks 1. Streszczenie akcji Elisabeth    266
  Aneks 2. Streszczenie akcji Mozarta!    274
  Bibliografia    283
  Summary    288
RozwińZwiń