Polski megamusical?

Teatr Wojciecha Kościelniaka a światowy teatr musicalowy

1 opinia

Format:

ibuk

Praca przedstawia drogę twórczą i niektóre realizacje Wojciecha Kościelniaka, reżysera i scenarzysty oryginalnych i bardzo dobrze przyjętych spektakli muzycznych („Nędznicy”, „Upiór w Operze”, „Notre-Dame de Paris”, „Taniec wampirów”). Jego dzieła są zwykle określane jako musicale, ale dla podkreślenia ich wyjątkowości często sięga się także po żartobliwą nazwę „kościelniaki”. Spektakle twórcy zestawione zostają z analizami słynnych musicali z innych krajów. Taka analiza pokazuje, że „kościelniaki” to nie tylko fascynujące eksperymenty artystyczne, ale także autorska odpowiedź na ważne trendy w światowym teatrze musicalowym.


Oryginalność artysty trudno podważyć, ta książka próbuje za to ją skontekstualizować – pokazać, w jaki sposób niezwykły styl Kościelniaka wpasowuje się w trendy w światowym i polskim teatrze muzycznym.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


*********


A Polish Megamusical? Wojciech Kościelniak and the Global Musical Theatre


The book presents the artistic biography and some productions of Wojciech Kościelniak, the director and scriptwriter behind a number of novel and very well received music shows ("Les Misérables", "The Phantom of the Opera", "Notre Dame de Paris", "Dance of the Vampires"). His works are usually called musicals but to stress their uniqueness, commentators sometimes use a more whimsical name, "the kościelniaks". The shows by the artist are juxtaposed with analyses of famous musicals from other countries to demonstrate that "the kościelniaks" are not only fascinating artistic experiments but also the author’s original response to key trends in global musical theatre.


The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode).


*********


Marek Golonka (ORCID 0000-0001-8146-1316) – bada przedstawianie przeszłości na różnych polach kultury popularnej. Jego głównym osiągnięciem naukowym jest prowadzony w latach 2015-2022 w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego projekt "Przedstawianie przeszłości w teatrze musicalowym Polski i Austrii oraz jego recepcja", którego podsumowaniem są: "Polski megamusical? Teatr Wojciecha Kościelniaka a światowy teatr musicalowy" (WUW, Warszawa 2023) oraz monografia "Musical jako maszyna pamięci. Przedstawienie przeszłości Austrii w wybranych musicalach Michaela Kunzego" (WUW, Warszawa 2022). Pisze także scenariusze do fabularnych i cyfrowych gier historycznych dla wydawnictw z Polski i ze świata, jak również wykłada projektowanie gier w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości w Chorzowie, gdzie w latach 2021-2022 pełnił funkcję dziekana.


Rok wydania2023
Liczba stron112
KategoriaTeatrologia
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5938-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Studium przypadku: pierwsze minuty "Lalki"    11
  Kościelniak to wariat?    13
  
  Rozdział 1. Musical trafia do Polski 19
   Trudne słowo musical    19
   Złota era i początki umiędzynarodowienia    22
   Musical a sprawa polska    25
   Musical a operetka    26
   Studium przypadku: "My Fair Lady"    28
   Lokalnie, ale nie aktualnie    31
   Dziedzictwo Baduszkowej    34
  
  Rozdział 2. Świat megamusicali 36
   Aprobata dla społeczeństw i wyrzutków    41
   Studium przypadku: "Upiór w operze"    42
   Upiory grand opery    45
   Studium przypadku: "Nędznicy"    47
   Megamusicale z Europy    54
   Studium przypadku: "Notre-Dame de Paris"    56
   Drama musical – trzecia droga Michaela Kunzego?    57
   Studium przypadku: "Elisabeth"    61
   Megamusical nad Bałtykiem    67
   Polski teatr musicalowy dzisiaj    69
   Studium przypadku: "Taniec wampirów"    70
   Dziedzictwo Baduszkowej a początki Kościelniaka    74
  
  Rozdział 3. Kościelniak i jego „kościelniaki” 76
   Studium przypadku: "Lalka"    77
   Miejsce "Lalki" wśród musicali    81
   Studium przypadku: "Chłopi"    85
   Publiczna rola „kościelniaków”    90
   Studium przypadku: "Blaszany bębenek"    93
  
  Rozdział 4. Przeszłość jako musical 95
   Przyszłością musicalu jest przeszłość?    95
   Nawiedzana scena    97
   Energia przeszłości    101
   Prywatna pamięć Kościelniaka    102
  
  Podsumowanie    106
  Bibliografia    109
RozwińZwiń