POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Pierwsza publikacja w całości poświęcona zagadnieniu wyrażania emocji negatywnych w kontekście nauczania języka polskiego i kultury polskiej jako obcych zawiera gruntowną analizę teoretyczną o charakterze interdyscyplinarnym, która może zainteresować badaczy wielu obszarów zajmujących się zagadnieniem emocji. Autorka opisuje przeprowadzone przez siebie badania poświęcone znajomości sposobów wyrażania emocji negatywnych przez cudzoziemców uczących się polszczyzny. Ich wyniki posłużyły do przygotowania praktycznych rozwiązań dydaktycznych pomocnych lektorom i nauczycielom języka polskiego jako obcego.
Seria przygotowywana przez Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM Uniwersytetu Warszawskiego, pod kierunkiem Justyny Zych.
Publikacja wpisuje się w stosunkowo nowy i ważny temat badawczy, mało rozpoznany na gruncie glottodydaktyki polonistycznej. W części analityczno-badawczej i dydaktycznej praca ma charakter pionierski, przynosząc szereg ważnych odpowiedzi związanych z zagadnieniem nauczania wyrażania emocji w języku polskim jako obcym. […] Monografia z pewnością znajdzie odbiór w środowisku glottodydaktyków, i to nie tylko specjalistów w nauczaniu jpjo. Stanowić będzie istotną pozycję dla badaczy i teoretyków, jak i osób zajmujących się dydaktyką jpjo. Rozbudowana część teoretyczna, przywołująca i analizująca opracowania w rozległym spektrum historycznym, w ujęciu interdyscyplinarnym może stanowić przydatną pomoc dla studentów i doktorantów wyższych uczelni. Część analityczno-badawcza i dydaktyczna będą istotną pomocą dla lektorów i studentów kierunku nauczania języka polskiego jako obcego. (Dr hab. Piotr Horbatowski, Uniwersytet Jagielloński)
Autorka w sposób erudycyjny, dowodzący Jej eksperckiej wiedzy przedmiotowej i chęci zgłębienia podjętej tematyki, porusza się w świecie teorii odnoszących się do wyrażania emocji w filozofii, psychologii, antropologii, komunikacji międzykulturowej, socjologii, językoznawstwie i glottodydaktyce. […] Oprócz zalet teoretycznych monografia ma wiele walorów praktycznych. […] Materiał gramatyczny i leksykalny przydatny w nauczaniu sposobów wyrażania emocji został opracowany w formie inwentarza opatrzonego przykładami i uwzględniającego zagadnienia leksykalne, fleksyjne, składniowe, odmienne i nieodmienne części mowy, szablonowe zwroty i frazeologizmy związane z wymiarami konceptualizacji uczuć. Jest to z pewnością innowacyjne opracowanie, podobnie jak autorskie pomysły ćwiczeń związanych z nauczaniem sposobów wyrażania emocji negatywnych w jpjo. […] [Oddawana w ręce czytelników publikacja] to nowoczesne, oryginalne dzieło o wysokich walorach naukowych i praktycznych – wybitne, dojrzałe i odważne studium nad afektami, które uznaję za jedną z najważniejszych polonistycznych prac o charakterze glottokulturoznawczym. (Dr hab. Grażyna Zarzycka, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki)
*********
Emotions – Culture – Language. Expressing Negative Emotions in Polish Glottodidactics
The first publication dedicated entirely to the problem of expressing negative emotions in the context of teaching Polish culture and language as foreign contains a thorough, interdisciplinary theoretical analysis, which may be of interest to researchers who work in different fields exploring the problem of emotions. The author describes her research on the ways in which foreigners learning Polish express their negative emotions. The results were used for preparing practical didactic solutions, which can be adopted by teachers of Polish as a foreign language.
The series prepared by the Center for Polish Language and Polish Culture for Foreigners POLONICUM of the University of Warsaw, under the supervision of Justyna Zych.
*********
Dr Barbara Łukaszewicz (ORCID 0000-0002-2320-8934) – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo. Starszy asystent w Centrum Polonicum na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka filologii polskiej i studiów podyplomowych z zakresu glottodydaktyki polonistycznej na Uniwersytecie Warszawskim oraz filologii norweskiej na Uniwersytecie SWPS. Egzaminatorka uprawniona do sprawowania funkcji przewodniczącej komisji na państwowych egzaminach certyfikatowych z języka polskiego jako obcego. Kierowniczka zespołu autorskiego oraz współautorka podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Zdaj się na polski!”. Do jej zainteresowań naukowych należą m.in. rozwijanie kompetencji kulturowej i międzykulturowej, metodyka nauczania kultury polskiej jako obcej, wiedza o społeczeństwie polskim w kształceniu kulturowym cudzoziemców i autonomia w procesie uczenia się języka obcego.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 480 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5726-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 11 |
Rozdział | 1 |
Wyrażanie emocji w ujęciu interdyscyplinarnym. | |
Rozważania niejęzykoznawcze 27 | |
1.1. Wyrażanie emocji w ujęciu filozoficznym | 29 |
1.1.1. Wyrażanie emocji w filozofii starożytnej | |
i średniowiecznej | 30 |
1.1.2. Wyrażanie emocji w fi lozofi i nowożytnej | |
36 | |
1.2. Wyrażanie emocji w ujęciu psychologicznym | 46 |
1.2.1. Zjawiska afektywne – kwestie definicyjne | 48 |
1.2.2. Walencja emocji | 49 |
1.2.3. Funkcje emocji | 50 |
1.2.4. Uniwersalność ekspresji mimicznej i emocje | |
podstawowe | 52 |
1.2.5. Mit Mehrabiana i komunikacja niewerbalna | 57 |
1.2.6. Relacja emocje – język w opisie | |
psychologicznym | 59 |
1.3. Wyrażanie emocji w ujęciu antropologicznym | 62 |
1.3.1. Zagadnienie emocji w amerykańskiej | |
antropologii kulturowej | 62 |
1.3.2. Wina i wstyd w perspektywie | |
antropologicznej | 65 |
1.3.3. Relacja emocje – język w opisie | |
antropologicznym | 68 |
1.3.4. Emocja kulturowa. Koncepcja Richarda A. | |
Shwedera | 70 |
1.3.5. Stanowisko uniwersalistyczne w antropologii | |
72 | |
1.4. Wyrażanie emocji w ujęciu komunikacji | |
międzykulturowej | 74 |
1.4.1. Blokady i style komunikacyjne | 75 |
1.4.2. Emocje jako część komunikacji | |
międzykulturowej | 79 |
1.4.3. Komunikacja niewerbalna w ujęciu | |
międzykulturowym | 83 |
1.4.4. Wybrane gesty emblematyczne w kulturze | |
polskiej | 85 |
1.4.5. Wybrane klasyfi kacje kultur | 88 |
1.5. Wyrażanie emocji w ujęciu socjologicznym | 96 |
1.5.1. Rola emocji negatywnych w życiu społecznym | |
97 | |
1.5.2. Wybrane socjologiczne teorie emocji | 98 |
1.5.3. Emocje w interakcjach współczesnego | |
społeczeństwa polskiego | 103 |
1.5.4. Polska kultura narzekania | 105 |
Rozdział | 2 |
Wyrażanie emocji w ujęciach językoznawczym i glottodydaktycznym 109 | |
2.1. Wyrażanie emocji w ujęciu językoznawczym | 111 |
2.1.1. Szkoła ekspresywno-emocjonalna Charlesa | |
Bally’ego | 113 |
2.1.2. Funkcje języka związane z wyrażaniem emocji | |
117 | |
2.1.3. Wybrane kwestie terminologiczne | 121 |
2.1.4. Język potoczny a wyrażanie emocji | 125 |
2.1.5. Rola leksyki w językowym wyrażaniu emocji | |
127 | |
2.1.6. Semantyka etnolingwistyczna Anny | |
Wierzbickiej | 131 |
2.1.7. Emocje w opisie lingwistyki kognitywnej. | |
Rola konceptualizacji i metafory | 135 |
2.1.8. Emocje w opisie pragmalingwistycznym | 141 |
2.1.9. Agresja werbalna i jej wymiar etyczny | 142 |
2.1.10. Najnowsze wybrane tendencje w języku | |
związane z wyrażaniem emocji | 148 |
2.2. Polskie emocje kulturowe – przykro, żal i | |
tęsknota. Rozważania lingwakulturowe | 151 |
2.2.1. Emocja przykro | 153 |
2.2.2. Emocja żal | 154 |
2.2.3. Emocja tęsknota | 157 |
2.3. Wyrażanie emocji negatywnych w wybranych | |
językach. Rozważania lingwakulturowe | 160 |
2.3.1. Język angielski | 167 |
2.3.2. Język arabski | 170 |
2.3.3. Język chiński (mandaryński) | 171 |
2.3.4. Język francuski | 172 |
2.3.5. Język japoński | 173 |
2.3.6. Język niemiecki | 174 |
2.3.7. Język norweski (bokmål) | 176 |
2.3.8. Język rosyjski | 177 |
2.3.9. Język szwedzki | 179 |
2.3.10. Język włoski | 179 |
2.3.11. Wybrane kulturemy związane z emocjami | |
negatywnymi w innych językach | 180 |
2.4. Wyrażanie emocji w ujęciu glottodydaktycznym | 183 |
2.4.1. Założenia glottodydaktyki kulturowej | 185 |
2.4.2. Wybrane refleksje glottodydaktyczne na | |
temat wyrażania emocji | 189 |
2.4.3. Transfer konceptualny. Koncepcja Scotta | |
Jarvisa i Anety Pavlenko | 201 |
2.4.4. Kompetencja emocjonalna na gruncie | |
glottodydaktycznym | 204 |
Rozdział | 3 |
Wyrażanie emocji negatywnych w wybranych standaryzowanych programach nauczania języka polskiego jako obcego oraz w publikacjach dydaktycznych z zakresu glottodydaktyki polonistycznej 207 | |
3.1. Wyrażanie emocji negatywnych w Programach | |
nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 | |
i w Standardach wymagań odnoszących się do | |
poszczególnych poziomów biegłości językowej w | |
zakresie znajomości języka polskiego jako obcego | 209 |
3.1.1. Programy nauczania języka polskiego jako | |
obcego. Poziomy A1–C2 | 211 |
3.1.2. Standardy wymagań odnoszących się do | |
poszczególnych poziomów biegłości językowej w | |
zakresie języka polskiego jako obcego | 221 |
3.1.3. Podsumowanie analizy programów | 234 |
3.2. Wyrażanie emocji negatywnych w wybranych | |
podręcznikach i materiałach dydaktycznych | 234 |
3.2.1. Analiza wybranych podręczników i materiałów | |
dydaktycznych | 236 |
3.2.2. Podsumowanie analizy publikacji | |
dydaktycznych | 254 |
Rozdział | 4 |
Analiza i interpretacja badań dotyczących wyrażania emocji negatywnych w języku polskim jako obcym 255 | |
4.1. Analiza i interpretacja wyników badania | |
dotyczącego wyrażania emocji negatywnych w języku | |
polskim jako obcym (ankieta) | 258 |
4.1.1. Opis grupy osób badanych | 259 |
4.1.2. Metodologia badania | 262 |
4.1.3. Wyniki badania | 269 |
4.1.4. Podsumowanie i wnioski dydaktyczne | 317 |
4.2. Analiza i interpretacja przebiegu zajęć | |
warsztatowych poświęconych wyrażaniu emocji | |
negatywnych w języku polskim (badanie uczestniczące) | |
319 | |
4.2.1. Opis grupy osób badanych | 320 |
4.2.2. Metodologia badania | 322 |
4.2.3. Wyniki badania | 349 |
4.2.4. Podsumowanie i wnioski dydaktyczne | 361 |
Rozdział | 5 |
Wybrany materiał gramatyczny i leksykalny przydatny w nauczaniu sposobów wyrażania emocji negatywnych w języku polskim 363 | |
5.1. Fleksja | 368 |
5.1.1. Deklinacja | 368 |
5.1.2. Koniugacja | 368 |
5.2. Słowotwórstwo | 369 |
5.2.1. Prefiksy nacechowane ekspresywnie | |
negatywnie | 369 |
5.2.2. Sufiksy nacechowane ekspresywnie negatywnie | |
369 | |
5.3. Składnia | 370 |
5.3.1. Równoważniki zdań | 370 |
5.3.2. Pytania retoryczne | 371 |
5.3.3. Ułomne struktury składniowe | 372 |
5.3.4. Powtórzenia językowe | 373 |
5.3.5. Inne struktury | 373 |
5.4. Odmienne części mowy | 376 |
5.4.1. Rzeczowniki | 376 |
5.4.2. Przymiotniki | 376 |
5.5. Nieodmienne części mowy | 377 |
5.5.1. Wykrzykniki (interiekcje) | 377 |
5.5.2. Partykuły | 378 |
5.5.3. Przysłówki | 379 |
5.6. Szablonowe zwroty | 380 |
5.7. Frazeologizmy związane z wymiarami | |
konceptualizacji uczuć | 383 |
5.7.1. Wymiar przestrzeni | 384 |
5.7.2. Wymiar czasu | 386 |
5.7.3. Wymiar smaku i zapachu | 387 |
5.7.4. Wymiar wzroku | 387 |
5.7.5. Wymiar słuchu | 388 |
5.7.6. Wymiar koloru | 389 |
5.7.7. Wymiar temperatury | 389 |
5.7.8. Wymiar ciśnienia | 390 |
5.7.9. Wymiar bólu | 391 |
5.7.10. Wymiar przedmiotu | 391 |
Rozdział | 6 |
Propozycje dydaktyczne związane z nauczaniem sposobów wyrażania emocji negatywnych w języku polskim jako obcym 393 | |
6.1. Propozycje rozwiązań metodycznych | 397 |
6.2. Propozycje ćwiczeń | 401 |
6.2.1. Poziom B1 | 402 |
6.2.2. Poziom B2 | 404 |
6.2.3. Poziom C1 | 408 |
6.2.4. Poziom C2 | 412 |
Zakończenie | 419 |
Aneksy 426 | |
Aneks 1. Klucz odpowiedzi do wybranych zadań (zajęcia | |
warsztatowe) | 426 |
Aneks 2. Literatura przedmiotu wykorzystana w | |
rozdziale piątym | 435 |
Aneks 3. Klucz odpowiedzi do ćwiczeń (propozycje | |
dydaktyczne) | 436 |
Spisy diagramów, ilustracji, schematów, tabel i wykresów 440 | |
Spis diagramów | 440 |
Spis ilustracji | 441 |
Spis schematów | 441 |
Spis tabel | 441 |
Spis wykresów | 445 |
Bibliografia 446 | |
Literatura przedmiotu | 446 |
Strony internetowe | 463 |
Podręczniki i materiały dydaktyczne | 464 |
Materiały autentyczne wykorzystane na zajęciach | |
warsztatowych i w propozycjach dydaktycznych | 465 |
Summary | 467 |
Indeks osób | 471 |