Emocje jako strategie dobrego życia w świetle filozoficznej teorii emocji Roberta Solomona

Emocje jako strategie dobrego życia w świetle filozoficznej teorii emocji Roberta Solomona

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

13,65

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest krytyczną rekonstrukcją, obroną i pogłębieniem Solomonowej teorii emocji, kontestującej (i, w zamierzeniu autora, przezwyciężającej) konceptualną opozycję rozumu i emocji na gruncie właściwej dla etyki racjonalności praktycznej. Poglądy autora przedstawiono poprzez pryzmat przyświecającego mu założenia głoszącego, że emocje mogą (i powinny!) być skutecznymi strategiami dobrego, tj. moralnego i jednocześnie szczęśliwego życia. W Solomonowej koncepcji, mimo jej inspiracji Sarte'owskim ujęciem emocji jako "magicznych transformacji świata", nieświadomość emocji nie jest traktowana jako świadectwo ich nieracjonalności. Emocje uważa się tu za (przynajmniej!) potencjalnie racjonalne. Jako takie są one właśnie strategiami dobrego życia. W tym ujęciu emocje pojmuje się jako sądy wartościujące, które nie tylko konstytuują świat jednostkowego doświadczenia (surrealność), ale także kreują "ja" i obiekty emocji. Tak pojęte emocje mają nie tylko wielki wpływ na moralne postępowanie człowieka - sam etyczny osąd widziany jest tu jako osąd emocjonalny. Ważną częścią książki jest fragment poświęcony Solomonowej koncepcji duchowości, którą autorka książki traktuje jako konceptualne dopełnienie przedstawionej teorii emocji. W ujęciu Solomona emocje nawet najlepiej użyte, są egocentryczne, zatem koncentrują podmiot na jego, zawsze w pewnej mierze ograniczonym, dobru. Duchowość jako meta-emocja przezwycięża egocentryzm emocjonalnego nastawienia poprzez uzgodnienie ludzkiego dobrostanu z dobrem innych ludzi i Natury. W ten sposób wieńczy ona moralny rozwój człowieka i uszlachetnia jego subiektywne poczucie szczęścia.


Liczba stron386
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-909-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  I. Zasadnicze kontrowersje wokół emocji jako przedmiotu badań     15
  
  I.1. Problematyczne definiowanie emocji     15
  I.2. Emocje nie tworzą naturalnego rodzaju     24
  I.3. Emocje a inne zjawiska afektywne     39
  I.3.1. Emocje a nastroje     40
  I.3.2. Emocje a temperament, styl afektywny i dyspozycje osobowościowe (afektywne cechy)     46
  I.3.3. Emocje a sentymenty     48
  I.4. Walencyjność     50
  
  II. Emocjonalna konstytucja świata     66
  
  II.1. Rehabilitacja subiektywności     66
  II.2. Surrealność versus Rzeczywistość     70
  II.3. Konstruowanie „Ja”     74
  II.4. Emocje jako konstytucyjne sądy     86
  II.4.1. Na czym polega konstytucyjna funkcja emocji?     86
  II.4.2. Emocje jako osobiste mitologie     91
  II.4.3. Emocje jako ideologie     93
  II.5. Obronny charakter emocji     106
  II.6. Pokonywanie siebie     114
  
  III. Dekonstrukcja mitów na temat emocji     117
  
  III.1. Emocje nie są uczuciami     117
  III.2. Emocje nie są pasywne     129
  
  IV. Emocje jako sądy wartościujące     151
  
  IV.1. Intencjonalność     151
  IV.2. Cechy emocji jako osądu     163
  IV.2.1. Spontaniczność     164
  IV.2.2. Przedrefleksyjność     168
  IV.2.3. Oceniający charakter     172
  IV.2.4. Konstytutywność     173
  IV.2.5. Systematyczność     175
  IV.2.6. Egocentryzm     179
  IV.2.7. Istotne związanie z pożądaniami     181
  IV.2.8. Powiązanie z ekspresją w działaniu w nieprzyczynowy sposób     183
  IV.2.9. „Beznamiętność” jedynie w patologicznych okolicznościach     187
  IV.2.10. Szczególny akt osądu nietożsamy z treścią zdaniową     188
  IV.2.11. Utrzymujące się i strukturalne orzeczenia     190
  
  V. Racjonalność emocji     194
  
  V.1. Emocje nie są irracjonalne     194
  V.2. Emocje jako racjonalne aktywności podmiotu     217
  V.3. Rewizja współczesnego ujmowania racjonalności     235
  
  VI. Moralne znaczenie emocji. Emocjonalny dobrostan jako wyraz moralnego i duchowego rozwoju człowieka     260
  
  VI.1. Specjalny status moralnego osądu jako osądu emocjonalnego. Teoria Solomona a internalizm i eksternalizm w etyce     260
  VI.2. Moralne znaczenie wybranych rodzajów emocji     273
  VI.2.1. Moralne oburzenie     273
  VI.2.2. Żal     276
  VI.2.3. Wdzięczność     297
  VI.3. Duchowość jako rozszerzająca ego perspektywa doświadczania świata     303
  VI.3.1. Szczęście, integracja emocjonalna i duchowość     303
  VI.3.2. Duchowość jako pasja     311
  VI.3.3. Wdzięczność jako zasadniczy wymiar duchowego ustosunkowania się do życia     322
  
  VII. Krytyka przedstawionej teorii emocji     330
  
  VII.1. Krytyka emocji jako osądu     333
  VII.1.1. Ronald de Sousa o paradoksalnym charakterze koncepcji emocji jako osądu     334
  VII.1.2. Zrewidowana koncepcja emocji jako osądu (James a koncepcja emocji Solomona)     338
  VII.2. Solomon jako egzystencjalista. Egzystencjalizm jako humanizm w ujęciu Ronalda de Sousy     354
  
  Zakończenie     365
  Bibliografia     378
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia