POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
„Agnieszka Popiel i Ewa Pragłowska napisały kolejną świetną książkę, w której bez spłycenia tematu podsumowują, czym jest terapia poznawczo-behawioralna. Niewielu autorom udaje się ta sztuka. Z tym większym entuzjazmem przyjąłem to nowe, rozszerzone wydanie. (…). Czytelnicy znajdą w tej książce precyzyjne wyjaśnienie, w jaki sposób pomagamy naszym klientom za pomocą teorii poznawczych i behawioralnych. Dzięki tym teoriom bowiem możliwe staje się sformułowanie hipotezy na temat tego co sprawia, że problem się utrzymuje, i propozycji, jak to zmienić za pomocą metod psychologicznych – behawioralnych, poznawczych bądź doświadczeniowych. Autorki opisują również, jak w ostatnich latach rozwijały się podejścia transdiagnostyczne i te oparte na procesach oraz jakim wyzwaniom miały sprostać”.
Z przedmowy prof. Eduardo Keegana
„Z uznaniem dla Autorek należy powitać drugie wydanie książki Psychoterapia poznawczo-behawioralna, znacząco poszerzonej w stosunku do wydania pierwszego, ale – co najważniejsze – uzupełnionej o nowe trendy i podejścia teoretyczne oraz uzyskane wyniki badawcze (a także bardzo zaawansowane analizy przypadków). Problemy omówione w książce przez Autorki dalece wykraczają poza omówienie specyfiki terapii poznawczo-behawioralnej. Prezentowany podręcznik jest bowiem współczesnym źródłem wiedzy i zachętą do refleksji nad kondycją psychoterapii czy szerzej – oddziaływań klinicznych w obszarze zarówno psychologii, jak i psychiatrii”.
Z przedmowy prof. dr. hab. Bogdana Zawadzkiego
„Obecne wydanie to nie jedynie skorygowana i uaktualniona wersja pierwotna, ale niemal całkowicie nowa pozycja, w której uzupełnienia i rozszerzenia zajmują niemal tyle miejsca, co treść wydania pierwszego. Jest to jedyna w swoim rodzaju pozycja opracowana w języku polskim i przez polskich autorów, która tak kompleksowo i wyczerpująco przedstawia jeden z najważniejszych współczesnych nurtów psychoterapii, jakim jest psychoterapia poznawczo-behawioralna”.
Z recenzji prof. dr. hab. Pawła Ostaszewskiego
„Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka jest kompleksową publikacją. Przedstawia podstawy teoretyczne i rozwój nurtu terapii behawioralno-poznawczej oraz podsumowanie badań naukowych dotyczące skuteczności tej formy terapii. W podręczniku omówiono również znaczenie stosowania zasad evidence-based therapy i evidence-based practice. Poruszane są także zagadnienia dotyczące superwizji i kwestii etycznych. W kolejnej części przedstawiono techniki pracy oraz, na koniec, opisy przypadków ze szczegółowym przedstawieniem przebiegu terapii. Podręcznik ten przeczytałam z prawdziwą przyjemnością. Uważam go za bardzo wartościową pozycję”.
Z recenzji dr hab. Barbary Remberk, prof. IPiN
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 700 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22624-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Autorek – słowo do wydania drugiego XI | |
Eduardo Keegan – Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego XVII | |
Bogdan Zawadzki – Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego XXI | |
Od Autorek – słowo do wydania pierwszego XXV | |
Przedmowa do wydania pierwszego XXIX | |
Część I Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozwój nurtu terapii poznawczych i behawioralnych na świecie i w Polsce | 1 |
Rozdział 1. Psychoterapia poznawczo-behawioralna – wyjaśnienia terminologiczne | 3 |
Rozdział 2. Rzut oka na historię. Psychologia poznawcza, behawioryzm, psychologia różnic indywidualnych a psychoterapia poznawczo-behawioralna | 9 |
2.1. Psychoterapia poznawczo-behawioralna na świecie | 26 |
2.2. Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Europie | 28 |
2.3. Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Polsce | 31 |
2.4. Psychoterapia poznawczo-behawioralna a integracja w psychoterapii | 40 |
2.5. Psychoterapia poznawczo-behawioralna a interdyscyplinarność w zindywidualizowanym modelu leczenia zaburzeń psychicznych | 46 |
2.6. Pole współczesnej psychoterapii poznawczo-behawioralnej | 48 |
2.6.1. Skuteczność metod leczenia i badania typu RCT | 48 |
2.6.2. Stopniowane interwencje, technologie informacyjnei powszechna dostępność metod | 49 |
2.6.3. Krytyka systemów klasyfikacyjnych, badania mechanizmów – procesów podtrzymujących psychopatologię i procesów terapeutycznych | 49 |
2.6.4. Dobrostan społeczeństwa: leczenie, profilaktyka zaburzeń, stymulacja rozwoju jednostki | 50 |
Rozdział 3. Teoretyczne podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej | 53 |
3.1. Modele Ellisa i Becka – treści i procesy poznawcze w praktyce klinicznej | 56 |
3.1.1. A jak activating event, antecedents, ale i attention w terapii poznawczo-behawioralnej | 60 |
3.1.2. B jak beliefs w terapii poznawczo-behawioralnej | 62 |
Myśli automatyczne | 62 |
Schematy poznawcze | 63 |
Zniekształcenia poznawcze | 71 |
Specyficzność poznawcza stanów psychopatologicznych i modele zaburzeń psychicznych | 74 |
3.1.3. C jak consequences w terapii poznawczo-behawioralnej | 77 |
Regulacja emocji | 79 |
3.1.4. B jak behaviour – zachowanie w terapii poznawczo-behawioralnej | 80 |
3.1.5. Historia uczenia się i konsekwencje zachowań | 82 |
3.1.6. Nomotetyczne czy idiograficzne? Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń | 84 |
Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń afektywnych – depresja | 86 |
Modele depresji odwołujące się do aspektów strukturalnych | 89 |
Modele depresji odwołujące się do operacji – procesów poznawczych | 91 |
Modele depresji odwołujące się do wytworów poznawczych | 93 |
Behawioralne modele depresji | 94 |
Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń lękowych | 97 |
Zaburzenie lękowe z napadami lęku | 100 |
Zaburzenie lękowe uogólnione | 105 |
Fobia społeczna | 113 |
Poznawczo-behawioralne modele PTSD | 117 |
Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń osobowości | 126 |
Osobowość z pogranicza | 130 |
3.2. Procesy psychologiczne, procesy transdiagnostyczne, procesy terapeutyczne | 138 |
Część II Praktyka psychoterapii poznawczo-behawioralnej | 141 |
Rozdział 4. Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej | 143 |
4.1. Określenie celu oraz problemu w jego osiągnięciu i ukierunkowanie na rozwiązanie go | 146 |
4.2. Dobór metod na podstawie dynamicznie tworzonej konceptualizacji problemu pacjenta | 147 |
4.3. Skupienie na teraźniejszości | 148 |
4.4. Nadanie struktury procesowi terapii i każdej sesji terapeutycznej | 150 |
4.5. Relacja terapeutyczna | 150 |
4.6. Niektóre etyczne aspekty spotkania pacjenta i terapeuty poznawczo-behawioralnego – granice relacji terapeutycznej | 151 |
4.7. Współpraca pacjenta i terapeuty | 154 |
4.8. Psychoedukacja | 156 |
4.9. Techniki terapeutyczne | 157 |
4.10. Ograniczenie terapii w czasie | 157 |
4.11. Wyposażenie pacjenta w wiedzę i narzędzia autoterapii | 158 |
Rozdział 5. Pierwszy etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozpoznanie | 161 |
5.1. Konceptualizacja problemu i diagnoza kliniczna | 162 |
5.2. Określenie problemu („co?”) | 164 |
5.2.1. Skarga to nie problem | 164 |
5.2.2. Stworzenie listy problemów do terapii | 170 |
5.2.3. Problem a diagnoza kliniczna | 171 |
5.2.4. Czemu służą ICD i DSM – przecież nie każdy psychoterapeuta jest psychiatrą? | 173 |
5.3. Pierwszy poziom konceptualizacji problemu („jak?”) | 179 |
5.4. Drugi poziom konceptualizacji problemu („dlaczego?”) | 184 |
5.5. Podsumowanie konceptualizacji, czyli jakie mechanizmy psychologiczne są odpowiedzialne za pogorszenie jakości życia pacjenta i które procesy będą podlegać zmianie podczas terapii | 188 |
5.6. Cele terapii | 217 |
5.7. Protokół rozbieżności | 223 |
5.8. Cele – wartości – duchowość | 224 |
Rozdział 6. Drugi etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Realizacja celów | 229 |
6.1. Plan interwencji terapeutycznych | 230 |
6.2. Kontrakt terapeutyczny i informacje o terapii | 239 |
6.3. Procedury – techniki – metody terapeutyczne | 242 |
6.3.1. Techniki poznawcze – restrukturyzacja poznawcza i defuzja | 246 |
Dialog sokratejski (kierowany) | 248 |
Klaryfikacja | 254 |
Sondowanie | 255 |
Skalowanie i reatrybucja odpowiedzialności | 257 |
Ocena na kontinuum wymiaru | 261 |
Poszukiwanie „dowodów” słuszności tezy pacjenta | 262 |
Badanie wyobrażonych konsekwencji przewidywań, wyobrażeń | 264 |
Dekatastrofizacja | 266 |
Bezpośredni spór – dysputa | 266 |
Nazywanie zniekształceń poznawczych, emocji | 267 |
Użycie paradoksu lub przesady, defuzja poznawcza | 268 |
6.3.2. Techniki uwagowe | 270 |
Rozpraszanie i przemieszczanie uwagi | 270 |
Trening uwagi | 271 |
Trening uważności | 271 |
Odkładanie myślenia perseweracyjnego na później – czas i miejsce na zmartwienia i ruminacje | 274 |
6.3.3. Zapisy, notatki | 275 |
Karty radzenia sobie | 275 |
Zapisy myśli automatycznych i inne formy zapisu stanów będących przedmiotem terapii | 276 |
Chwilowa ocena ekologiczna | 279 |
6.3.4. Techniki behawioralne | 280 |
Techniki ekspozycji | 280 |
Modelowanie | 286 |
Sterowanie uwarunkowaniami (procedury kontyngencyjne) | 287 |
Planowanie czynności i monitorowanie związanych z aktywnością emocji, aktywizacja behawioralna | 288 |
Eksperyment behawioralny | 291 |
Sprzężenie zwrotne (biofeedback i video feedback) | 293 |
6.3.5. Techniki doświadczeniowe i redukcji pobudzenia | 294 |
Odgrywanie ról (w tym technika krzeseł) | 294 |
Wyobrażeniowa zmiana skryptów | 297 |
Ćwiczenia oddechowe i trening relaksacji | 298 |
Praktykowanie współczucia | 304 |
Zabawa | 304 |
6.3.6. Praca osobista – zadania terapeutyczne | 305 |
6.4. Monitorowanie przebiegu terapii | 310 |
Rozdział 7. Trzeci etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Sprawdzenie i utrwalenie osiągnięć 314 | |
7.1. Zapobieganie nawrotom | 314 |
7.2. Weryfikacja rezultatów terapii | 316 |
7.3. SOS, czyli między innymi o zjawisku oporu w terapii poznawczo-behawioralnej | 319 |
7.4. Zakończenie terapii | 324 |
Rozdział 8. Umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego | 326 |
8.1. Kwalifikacje i umiejętności | 326 |
8.2. Rozwój osobisty terapeuty | 350 |
8.3. Korzystanie z superwizji | 352 |
Część III Weryfikacja empiryczna | 361 |
Rozdział 9. Dane naukowe. Praktyka oparta na badaniach i badania oparte na praktyce | 363 |
9.1. Nauka, praktyka i polityka | 364 |
9.2. Praktyka oparta na badaniach naukowych i badania oparte na praktyce | 366 |
9.2.1. Teoria funkcjonowania – psychopatologia | 369 |
9.2.2. Zakres zmiany mierzony w badaniach nad psychoterapią | 381 |
9.2.3. Primum non nocere | 387 |
9.2.4. Psychoterapia w standardach leczenia NICE | 392 |
9.2.5. Efekt werdyktu ptaka Dodo: „Wyniki badań wskazują na porównywalną skuteczność psychoterapii” – czy aby na pewno, czy każdej, wobec kogo, w jakich warunkach? | 402 |
9.2.6. Procesy – mechanizmy zmiany obserwowane w badaniach nad psychoterapią | 407 |
9.2.7. „Płytka” czy „głęboka”? | 416 |
9.2.8. Trwałość rezultatów psychoterapii | 417 |
9.2.9. Co działa u kogo, czyli personalizacja oddziaływań | 419 |
9.2.10. Łyżka dziegciu | 421 |
9.2.11. Możliwość uogólniania wniosków z badań naukowych na praktykę kliniczną | 423 |
9.2.12. Evidence-based practice, czyli praktyka oparta na wynikach badań naukowych | 426 |
9.2.13. A gdzie w tym wszystkim jest Człowiek? | 429 |
Zakończenie | 431 |
Aneks | 433 |
Aneks 1. Opisy terapii | 435 |
Opis 1. Terapia kobiety z depresją | 437 |
Opis 2. Terapia kobiety z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym | 479 |
Opis 3. Terapia chłopca z emetofobią | 535 |
Aneks 2. Formularze do wykorzystania na użytek praktyki klinicznej | 567 |
Dla terapeuty – zapis przebiegu terapii | 567 |
Podstawowe formularze dla pacjenta | 576 |
Obserwacja zniekształceń poznawczych | 576 |
Objawy/problemy do terapii | 577 |
Tygodniowy zapis odczuwanych emocji | 578 |
Zapis/plan czynności | 579 |
Zapis automatycznych myśli | 580 |
Zapis ruminacji | 581 |
Rozwiązywanie problemów | 582 |
Aneks 3. Strony internetowe | 583 |
Słowniczek terminów angielsko-polski | 585 |
Bibliografia | 595 |
Indeks nazwisk | 627 |
Indeks rzeczowy | 636 |
Autorki | 649 |