Psychoterapia poznawczo-behawioralna

Psychoterapia poznawczo-behawioralna

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 13,90 zł  


13,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Agnieszka Popiel i Ewa Pragłowska napisały kolejną świetną książkę, w której bez spłycenia tematu podsumowują, czym jest terapia poznawczo-behawioralna. Niewielu autorom udaje się ta sztuka. Z tym większym entuzjazmem przyjąłem to nowe, rozszerzone wydanie. (…). Czytelnicy znajdą w tej książce precyzyjne wyjaśnienie, w jaki sposób pomagamy naszym klientom za pomocą teorii poznawczych i behawioralnych. Dzięki tym teoriom bowiem możliwe staje się sformułowanie hipotezy na temat tego co sprawia, że problem się utrzymuje, i propozycji, jak to zmienić za pomocą metod psychologicznych – behawioralnych, poznawczych bądź doświadczeniowych. Autorki opisują również, jak w ostatnich latach rozwijały się podejścia transdiagnostyczne i te oparte na procesach oraz jakim wyzwaniom miały sprostać”.


Z przedmowy prof. Eduardo Keegana


„Z uznaniem dla Autorek należy powitać drugie wydanie książki Psychoterapia poznawczo-behawioralna, znacząco poszerzonej w stosunku do wydania pierwszego, ale – co najważniejsze – uzupełnionej o nowe trendy i podejścia teoretyczne oraz uzyskane wyniki badawcze (a także bardzo zaawansowane analizy przypadków). Problemy omówione w książce przez Autorki dalece wykraczają poza omówienie specyfiki terapii poznawczo-behawioralnej. Prezentowany podręcznik jest bowiem współczesnym źródłem wiedzy i zachętą do refleksji nad kondycją psychoterapii czy szerzej – oddziaływań klinicznych w obszarze zarówno psychologii, jak i psychiatrii”.


Z przedmowy prof. dr. hab. Bogdana Zawadzkiego


„Obecne wydanie to nie jedynie skorygowana i uaktualniona wersja pierwotna, ale niemal całkowicie nowa pozycja, w której uzupełnienia i rozszerzenia zajmują niemal tyle miejsca, co treść wydania pierwszego. Jest to jedyna w swoim rodzaju pozycja opracowana w języku polskim i przez polskich autorów, która tak kompleksowo i wyczerpująco przedstawia jeden z najważniejszych współczesnych nurtów psychoterapii, jakim jest psychoterapia poznawczo-behawioralna”.


Z recenzji prof. dr. hab. Pawła Ostaszewskiego


„Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka jest kompleksową publikacją. Przedstawia podstawy teoretyczne i rozwój nurtu terapii behawioralno-poznawczej oraz podsumowanie badań naukowych dotyczące skuteczności tej formy terapii. W podręczniku omówiono również znaczenie stosowania zasad evidence-based therapy i evidence-based practice. Poruszane są także zagadnienia dotyczące superwizji i kwestii etycznych. W kolejnej części przedstawiono techniki pracy oraz, na koniec, opisy przypadków ze szczegółowym przedstawieniem przebiegu terapii. Podręcznik ten przeczytałam z prawdziwą przyjemnością. Uważam go za bardzo wartościową pozycję”.
Z recenzji dr hab. Barbary Remberk, prof. IPiN


Rok wydania2022
Liczba stron700
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22624-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Autorek – słowo do wydania drugiego XI
  Eduardo Keegan – Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego XVII
  Bogdan Zawadzki – Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego XXI
  Od Autorek – słowo do wydania pierwszego XXV
  Przedmowa do wydania pierwszego XXIX
  Część I Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozwój nurtu terapii poznawczych i behawioralnych na świecie i w Polsce    1
  Rozdział 1. Psychoterapia poznawczo-behawioralna – wyjaśnienia terminologiczne    3
  Rozdział 2. Rzut oka na historię. Psychologia poznawcza, behawioryzm, psychologia różnic indywidualnych a psychoterapia poznawczo-behawioralna    9
    2.1. Psychoterapia poznawczo-behawioralna na świecie    26
    2.2. Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Europie     28
    2.3. Psychoterapia poznawczo-behawioralna w Polsce    31
    2.4. Psychoterapia poznawczo-behawioralna a integracja w psychoterapii    40
    2.5. Psychoterapia poznawczo-behawioralna a interdyscyplinarność w zindywidualizowanym modelu leczenia zaburzeń psychicznych    46
    2.6. Pole współczesnej psychoterapii poznawczo-behawioralnej    48
      2.6.1. Skuteczność metod leczenia i badania typu RCT    48
      2.6.2. Stopniowane interwencje, technologie informacyjnei powszechna dostępność metod    49
      2.6.3. Krytyka systemów klasyfikacyjnych, badania mechanizmów – procesów podtrzymujących psychopatologię i procesów terapeutycznych    49
      2.6.4. Dobrostan społeczeństwa: leczenie, profilaktyka zaburzeń, stymulacja rozwoju jednostki    50
  Rozdział 3. Teoretyczne podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej    53
    3.1. Modele Ellisa i Becka – treści i procesy poznawcze w praktyce klinicznej     56
      3.1.1. A jak activating event, antecedents, ale i attention w terapii poznawczo-behawioralnej    60
      3.1.2. B jak beliefs w terapii poznawczo-behawioralnej    62
      Myśli automatyczne    62
      Schematy poznawcze    63
      Zniekształcenia poznawcze    71
      Specyficzność poznawcza stanów psychopatologicznych i modele zaburzeń psychicznych     74
      3.1.3. C jak consequences w terapii poznawczo-behawioralnej    77
      Regulacja emocji    79
      3.1.4. B jak behaviour – zachowanie w terapii poznawczo-behawioralnej    80
      3.1.5. Historia uczenia się i konsekwencje zachowań    82
      3.1.6. Nomotetyczne czy idiograficzne? Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń    84
      Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń afektywnych – depresja    86
      Modele depresji odwołujące się do aspektów strukturalnych    89
      Modele depresji odwołujące się do operacji – procesów poznawczych    91
      Modele depresji odwołujące się do wytworów poznawczych    93
      Behawioralne modele depresji    94
      Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń lękowych    97
      Zaburzenie lękowe z napadami lęku    100
      Zaburzenie lękowe uogólnione    105
      Fobia społeczna    113
      Poznawczo-behawioralne modele PTSD    117
      Poznawczo-behawioralne modele zaburzeń osobowości    126
      Osobowość z pogranicza    130
    3.2. Procesy psychologiczne, procesy transdiagnostyczne, procesy terapeutyczne    138
  Część II Praktyka psychoterapii poznawczo-behawioralnej    141
  Rozdział 4. Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej    143
    4.1. Określenie celu oraz problemu w jego osiągnięciu i ukierunkowanie na rozwiązanie go    146
    4.2. Dobór metod na podstawie dynamicznie tworzonej konceptualizacji problemu pacjenta    147
    4.3. Skupienie na teraźniejszości    148
    4.4. Nadanie struktury procesowi terapii i każdej sesji terapeutycznej     150
    4.5. Relacja terapeutyczna    150
    4.6. Niektóre etyczne aspekty spotkania pacjenta i terapeuty poznawczo-behawioralnego – granice relacji terapeutycznej     151
    4.7. Współpraca pacjenta i terapeuty    154
    4.8. Psychoedukacja    156
    4.9. Techniki terapeutyczne    157
    4.10. Ograniczenie terapii w czasie    157
    4.11. Wyposażenie pacjenta w wiedzę i narzędzia autoterapii    158
  Rozdział 5. Pierwszy etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozpoznanie    161
    5.1. Konceptualizacja problemu i diagnoza kliniczna    162
    5.2. Określenie problemu („co?”)    164
      5.2.1. Skarga to nie problem    164
      5.2.2. Stworzenie listy problemów do terapii     170
      5.2.3. Problem a diagnoza kliniczna    171
      5.2.4. Czemu służą ICD i DSM – przecież nie każdy psychoterapeuta jest psychiatrą?     173
    5.3. Pierwszy poziom konceptualizacji problemu („jak?”)    179
    5.4. Drugi poziom konceptualizacji problemu („dlaczego?”)    184
    5.5. Podsumowanie konceptualizacji, czyli jakie mechanizmy psychologiczne są odpowiedzialne za pogorszenie jakości życia pacjenta i które procesy będą podlegać zmianie podczas terapii    188
    5.6. Cele terapii    217
    5.7. Protokół rozbieżności    223
    5.8. Cele – wartości – duchowość    224
  Rozdział 6. Drugi etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Realizacja celów    229
    6.1. Plan interwencji terapeutycznych    230
    6.2. Kontrakt terapeutyczny i informacje o terapii    239
    6.3. Procedury – techniki – metody terapeutyczne    242
      6.3.1. Techniki poznawcze – restrukturyzacja poznawcza i defuzja    246
      Dialog sokratejski (kierowany)    248
      Klaryfikacja    254
      Sondowanie    255
      Skalowanie i reatrybucja odpowiedzialności    257
      Ocena na kontinuum wymiaru     261
      Poszukiwanie „dowodów” słuszności tezy pacjenta    262
      Badanie wyobrażonych konsekwencji przewidywań, wyobrażeń    264
      Dekatastrofizacja    266
      Bezpośredni spór – dysputa    266
      Nazywanie zniekształceń poznawczych, emocji    267
      Użycie paradoksu lub przesady, defuzja poznawcza    268
      6.3.2. Techniki uwagowe    270
      Rozpraszanie i przemieszczanie uwagi    270
      Trening uwagi    271
      Trening uważności    271
      Odkładanie myślenia perseweracyjnego na później – czas i miejsce na zmartwienia i ruminacje    274
      6.3.3. Zapisy, notatki    275
      Karty radzenia sobie    275
      Zapisy myśli automatycznych i inne formy zapisu stanów będących przedmiotem terapii    276
      Chwilowa ocena ekologiczna    279
      6.3.4. Techniki behawioralne    280
      Techniki ekspozycji    280
      Modelowanie    286
      Sterowanie uwarunkowaniami (procedury kontyngencyjne)    287
      Planowanie czynności i monitorowanie związanych z aktywnością emocji, aktywizacja behawioralna    288
      Eksperyment behawioralny    291
      Sprzężenie zwrotne (biofeedback i video feedback)    293
      6.3.5. Techniki doświadczeniowe i redukcji pobudzenia    294
      Odgrywanie ról (w tym technika krzeseł)    294
      Wyobrażeniowa zmiana skryptów    297
      Ćwiczenia oddechowe i trening relaksacji    298
      Praktykowanie współczucia    304
      Zabawa    304
      6.3.6. Praca osobista – zadania terapeutyczne    305
    6.4. Monitorowanie przebiegu terapii    310
  Rozdział 7. Trzeci etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Sprawdzenie i utrwalenie osiągnięć 314
    7.1. Zapobieganie nawrotom    314
    7.2. Weryfikacja rezultatów terapii    316
    7.3. SOS, czyli między innymi o zjawisku oporu w terapii poznawczo-behawioralnej     319
    7.4. Zakończenie terapii    324
  Rozdział 8. Umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego    326
    8.1. Kwalifikacje i umiejętności    326
    8.2. Rozwój osobisty terapeuty    350
    8.3. Korzystanie z superwizji    352
  Część III Weryfikacja empiryczna    361
  Rozdział 9. Dane naukowe. Praktyka oparta na badaniach i badania oparte na praktyce    363
    9.1. Nauka, praktyka i polityka     364
    9.2. Praktyka oparta na badaniach naukowych i badania oparte na praktyce    366
      9.2.1. Teoria funkcjonowania – psychopatologia    369
      9.2.2. Zakres zmiany mierzony w badaniach nad psychoterapią    381
      9.2.3. Primum non nocere    387
      9.2.4. Psychoterapia w standardach leczenia NICE    392
      9.2.5. Efekt werdyktu ptaka Dodo: „Wyniki badań wskazują na porównywalną skuteczność psychoterapii” – czy aby na pewno, czy każdej, wobec kogo, w jakich warunkach?    402
      9.2.6. Procesy – mechanizmy zmiany obserwowane w badaniach nad psychoterapią    407
      9.2.7. „Płytka” czy „głęboka”?    416
      9.2.8. Trwałość rezultatów psychoterapii    417
      9.2.9. Co działa u kogo, czyli personalizacja oddziaływań    419
      9.2.10. Łyżka dziegciu    421
      9.2.11. Możliwość uogólniania wniosków z badań naukowych na praktykę kliniczną    423
      9.2.12. Evidence-based practice, czyli praktyka oparta na wynikach badań naukowych    426
      9.2.13. A gdzie w tym wszystkim jest Człowiek?     429
  Zakończenie    431
  Aneks    433
  Aneks 1. Opisy terapii    435
    Opis 1. Terapia kobiety z depresją    437
    Opis 2. Terapia kobiety z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym    479
    Opis 3. Terapia chłopca z emetofobią    535
  Aneks 2. Formularze do wykorzystania na użytek praktyki klinicznej    567
    Dla terapeuty – zapis przebiegu terapii    567
    Podstawowe formularze dla pacjenta    576
      Obserwacja zniekształceń poznawczych     576
      Objawy/problemy do terapii    577
      Tygodniowy zapis odczuwanych emocji    578
      Zapis/plan czynności    579
      Zapis automatycznych myśli    580
      Zapis ruminacji    581
      Rozwiązywanie problemów    582
  Aneks 3. Strony internetowe     583
  Słowniczek terminów angielsko-polski    585
  Bibliografia    595
  Indeks nazwisk     627
  Indeks rzeczowy    636
  Autorki    649
RozwińZwiń