INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Dydaktyka języka rodzimego jako obcego, będąca przedmiotem rozważań Autora, dotyczy charakterystycznego uwarunkowania w nauczaniu języków obcych, które polega na definiowaniu języka własnego (czyli ojczystego, macierzystego, pierwszego, odziedziczonego), a nie wcześniej wyuczonego w odniesieniu do nauczycieli oraz autorów podręczników i opracowań przedmiotowych.
Nasze „bycie w takim języku”, używając Heideggerowskiego określenia, jest zależnością wyjątkową i nieporównywalną z kompetencjami nabywanymi w obrębie kolejnych języków. To sytuacja, w której nauczany język i dookreślana za jego pośrednictwem przestrzeń kulturowa są rodzime dla nauczyciela, bo przyswajane od samych początków świadomości, a nie wyuczone i rozpoznane w wyniku sztucznego procesu edukacyjnego.
Autor pracy wybiera temat z jednej strony niezwykle obszerny i na gruncie nauk humanistycznych obfitujący w bogatą literaturę – mowa tu o kategorii przestrzeni, z drugiej zaś staje się prekursorem wprowadzenia na grunt glottodydaktyki polonistycznej kulturowych modeli przestrzennych jako pewnego rodzaju propozycji organizującej proces dydaktyczny. (Z recenzji prof. Aleksandry Achtelik)
Praca Piotra Garncarka jest propozycją oryginalną i innowacyjną ze względu na pierwszą w glottodydaktyce polonistycznej próbę integracji zagadnień glottodydaktycznych z filozofią języka i antropologią.
(Z recenzji prof. Grażyny Zarzyckiej)
******
Polish cultural glottodidactics - interdisciplinarity and spatial models
The didactics of the native language as a foreign language, which is the subject of the author's analysis, concerns the specific condition of teaching foreign languages, i.e. defining one's own language and not a previously learned one in relation to teachers and to the authors of textbooks or other similar studies.
Our "being in such language", to use Heidegger's term, is a unique relationship and incomparable with the competences acquired within subsequent languages. In this situation the language taught and the cultural space defined through it are native to the teacher, because they have been acquired from the very beginning of consciousness, and not learned and recognized as a result of an artificial educational process.
*********
Dr hab. Piotr Garncarek (ORCID 0000-0002-7664-7535) - adiunkt na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, redaktor naczelny „Kwartalnika Polonicum”. Zajmuje się glottodydaktyką, antropologią słowa, etnolingwistyką oraz metodyką nauczania języka polskiego jako obcego.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5501-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział | 1 |
Antropologia słowa i językoznawstwo antropologiczne 17 | |
1.1. Myślenie o języku | 19 |
1.2. Opis paradygmatów | 22 |
1.3. Wielofunkcyjność języka | 24 |
Rozdział | 2 |
Lingwistyczno-kulturowy obraz świata jako kategoria badawcza 27 | |
Rozdział | 3 |
Etnografi czna wyobraźnia językowa – na przykładzie rozważań Paula Willisa 35 | |
3.1. Komunikowanie różnic kulturowych | 38 |
3.2. Metafora | 39 |
3.3. Komunikacja pozajęzykowa | 41 |
3.4. Paradygmat językowy | 44 |
3.5. Kodowanie świata | 45 |
3.6. Gust gramatyczny | 47 |
Rozdział | 4 |
Krajoznawstwo i geografia kulturowa 49 | |
4.1. Geografia kultury | 51 |
4.2. Krajobraz narodowy | 54 |
4.3. Miejsca i nie-miejsca | 56 |
Rozdział | 5 |
Hermeneutyka 59 | |
5.1. Martin Heidegger – hermeneutyka, język, | |
glottodydaktyka | 61 |
5.2. Hans-Georg Gadamer – doświadczanie granic języka | |
66 | |
5.3. Paul Ricoeur – hermeneutyczna realizacja języka | |
75 | |
Rozdział | 6 |
Kanon kultury i kultura popularna 87 | |
6.1. Świat języka polskiego | 90 |
6.2. Lokalizowanie kultury | 93 |
6.3. Zjawiska przypisywane | 95 |
6.4. Triumf codzienności | 97 |
6.5. Czas popkultury | 98 |
Rozdział | 7 |
Przestrzeń i język 103 | |
7.1. Kiedy zaczyna się język? | 107 |
7.2. Przestrzeń i miejsce | 109 |
7.3. Centrum własnego świata | 112 |
Rozdział | 8 |
Przestrzeń geometryczna 119 | |
8.1. Modele roszczeń terytorialnych | 126 |
8.2. Ciało – model nie tylko antropometryczny | 134 |
8.3. Płeć – model dla dwojga | 141 |
8.4. Modele kulturowo-przestrzenne a poziomy | |
kompetencji językowej | 149 |
Rozdział | 9 |
Przestrzeń komunikacyjna 153 | |
9.1. Zachowania społeczne | 156 |
9.2. Środowisko | 158 |
9.3. Katalog funkcjonalno-pojęciowy | 169 |
9.4. Katalog zagadnień socjolingwistycznych, | |
socjokulturowych i realioznawczych | 171 |
Rozdział | 10 |
Przestrzeń kulturowa 175 | |
10.1. Rzeczy, odległości i słowa | 179 |
10.2. Właściwe dać rzeczy słowo | 182 |
10.3. Konceptualizacja przestrzeni | 184 |
10.4. Model „przód – tył” | 187 |
10.5. Kategorie i odniesienia | 193 |
10.6. Przyimki i rzeczy | 197 |
10.7. Kategoria punktu widzenia | 209 |
10.8. Intencjonalne użycia przyimków lokatywnych | 212 |
Rozdział | 11 |
Przestrzeń wyobrażeniowa 223 | |
11.1. Rytuał i wychowanie | 229 |
11.2. Obrazy i obrazki | 232 |
11.3. Wyobrażanie sobie | 235 |
11.4. Wywieranie wrażenia | 238 |
Rozdział | 12 |
Czas – model poszukujący przestrzeni 241 | |
Podsumowanie | 253 |
Bibliografia | 257 |
Indeks nazwisk | 267 |