Myślenie w edukacji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


18,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tłumaczenie publikacji M. Lipmana (1923–2010) – klasyka teorii edukacji, twórcy programu Philosophy for Children, który zapoczątkował nowy ruch edukacyjny ukierunkowany na rozwijanie myślenia. Książka stanowi syntezę wiedzy na ten temat. Autor skupia się na trzech formach myślenia: twórczym, krytycznym I troskliwym oraz sposobach Ich rozwijania.
Publikacja dla pedagogów, nauczycieli, edukatorów, studentów pedagogiki i innych kierunków humanistyczno-społecznych, badaczy edukacji, filozofów – dla wszystkich zainteresowanych sposobami postępowania umożliwiającymi uczniom na wszystkich poziomach kształcenia stanie się ludźmi bardziej refleksyjnymi, rozumniejszymi i rozsądniejszymi. Lipman nie tylko przedstawia podstawy rzemiosła myślenia i sądzenia, ale pokazuje również, jak podstawowe narzędzie ukierunkowywania edukacji na myślenie – wspólnotę dociekania – można wykorzystać do zmniejszenia przemocy w klasie szkolnej i udoskonalenia kształcenia dzieci z grup ryzyka. Dla praktyki pedagogicznej cenne są zwłaszcza przykłady naturalnych sytuacji szkolnych (instruktażowe dialogi, cytowane pytania). Mogą one dostarczyć nauczycielom ogólnych wskazówek, w jaki sposób konstruował własną praktykę edukacyjną ukierunkowaną na myślenie.
Parafrazując tytuł książki i łącząc go z serią wydawniczą: edukacja ukierunkowana na myślenie to mądra edukacja – taka, która w przemyślany sposób prowadzi uczniów i nauczycieli ku mądrości.
Dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP


W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie


Rok wydania2021
Liczba stron366
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-596-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie do wydania polskiego (Anna Łagodzka)    11
  Podziękowania    21
  Wstęp do drugiego wydania    23
  
  Część pierwsza. Edukacja ukierunkowana na myślenie    29
  
  1. Refleksyjny model praktyki edukacyjnej    31
  Racjonalność jako zasada porządkująca    33
  Kształcenie bez myślenia    34
  Normalna praktyka edukacji przeciwstawiona krytycznej     37
  Restrukturyzacja praktyki edukacyjnej    40
  Edukacja jako dociekanie    42
  
  2. Różne podejścia do nauczania ukierunkowanego na myślenie    51
  Pojawienie się ruchu krytycznego myślenia    51
  Krytyczne myślenie a wpajanie przekonania    69
  Alternatywne podejścia do uczenia praktycznego rozumowania    73
  Nauczanie ukierunkowane na budowanie połączeń, przeniesienie i przekład    78
  Niektóre charakterystyki krytycznego myślenia    80
  
  3. Przeszkody i nieporozumienia w nauczaniu ukierunkowanym na myślenie    89
  Przeszkody konceptualne we wzmacnianiu myślenia    89
  Kilka nieporozumień dotyczących nauczania ukierunkowanego na krytyczne myślenie    99
  
  Część druga. Wspólnoty dociekania    109
  
  4. Myślenie we wspólnocie    111
  Co wytwarza wspólnotę i co wytwarza wspólnota    111
  Podążanie za argumentem tam, dokąd prowadzi     112
  Logika dyskursu konwersacyjnego    115
  Sztuka rozmowy    116
  Struktura dialogu    118
  Dialog i wspólnota    119
  Uczenie się z doświadczenia innych    121
  Rola wspólnoty dociekania w edukacji    122
  Formowanie wspólnot dociekania    129
  Epistemologiczny status dyskusji we wspólnocie dociekania    131
  
  5. Wspólnoty dociekania jako podejście redukujące przemoc    133
  Edukacja, nie indoktrynacja    133
  Do jakich kryteriów możemy się odwoływać?    136
  Przemoc i usprawiedliwienie    140
  Wzmacnianie sądzenia przez pracę poznawczą    145
  Wspólnota dociekania w edukacji ukierunkowanej na wartości i znaczenia    148
  Redukcja przemocy w otoczeniu szkolnym    150
  
  Część trzecia. Koordynacja składników    155
  
  6. Emocje w myśleniu i edukacji    157
  Emocje i edukacja    157
  Czy jest paradygmatyczna wersja myślenia emotywnego?     160
  Czy możemy kształcić pod względem emocjonalnym?    161
  Emocje i język    163
  Zgrupowania słów służące rozwojowi płynnego nazywania emocji    165
  
  7. Akty umysłowe    169
  Świadomość a spełnianie aktów umysłowych    169
  Uświadamianie sobie swoich aktów umysłowych    172
  Akty umysłowe jako dokonania    173
  Nastawienia zdaniowe     176
  Ruch epistemiczny: akty i stany umysłowe mogą się rozwinąć w umiejętności myślowe    179
  Rozwijanie się ruchów umysłowych w filozoficzny dialog     181
  Przez szkło powiększające: bliższe spojrzenie na to, jak filozofia może doskonalić myślenie     187
  
  8. Umiejętności myślowe    193
  O uczeniu dzieci umiejętności myślowych    193
  Umiejętności i znaczenia    202
  Cztery główne odmiany umiejętności myślowych    207
  Czy warto uczyć rozumowania?    215
  Umiejętności i ich koordynacja     216
  Od umiejętności podstawowych do przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej    219
  Granice umiejętności    220
  
  Część czwarta. Edukacja ukierunkowana na doskonalenie myślenia    225
  
  9. Transakcyjne wymiary myślenia    227
  Myślenie wielowymiarowe    227
  Prawo do bycia zdolnym do myślenia    232
  
  10. Edukacja ukierunkowana na krytyczne myślenie    235
  Czym może być krytyczne myślenie    235
  Praktyka rozumowania – zachowania uczniów oznaczające konkluzje    253
  Kształcenie profesjonalistów a kultywowanie sądzenia    255
  Krytyczne myślenie a błędy nieformalne     260
  
  11. Edukacja ukierunkowana na twórcze myślenie    273
  Prymarny aspekt dzieła sztuki jako standard dzieła    273
  Twórcze myślenie w perspektywie krytycznej    274
  Świeżość, problematyczność i zrozumiałość    277
  Myślenie poszerzające    279
  Myślenie nieposłuszne    281
  Myślenie majeutyczne    282
  Twórcze i troskliwe myślenie    283
  Twórcze i krytyczne myślenie    284
  Ruchy poznawcze w procesie twórczego myślenia    285
  Twórczość i dialog we wspólnocie dociekania    286
  Twórczość i samodzielne myślenie    288
  
  12. Edukacja ukierunkowana na troskliwe myślenie    291
  Miejsce uczuć w myśleniu    291
  Troskliwe myślenie jako troska o sprawy, które mają dla nas znaczenie    292
  Niektóre rodzaje troskliwego myślenia    294
  
  13. Wzmacnianie władzy sądzenia    303
  Wdrożenie nauczania ukierunkowanego na doskonalenie sądzenia    303
  Krytyczny, twórczy i troskliwy sąd    305
  Połączenie tego, co uniwersalne, z tym, co partykularne    308
  Trzy porządki sądu    310
  Sądzenie jako kółko wahadłowe w środowiskach edukacyjnych    320
  Sądy jako ekspresja osób    323
  
  Bibliografia    325
  
  Indeks nazwisk    339
  Indeks przedmiotowy    343
  Posłowie do wydania polskiego (Iwona Czaja-Chudyba)    349
RozwińZwiń