POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Tłumaczenie publikacji M. Lipmana (1923–2010) – klasyka teorii edukacji, twórcy programu Philosophy for Children, który zapoczątkował nowy ruch edukacyjny ukierunkowany na rozwijanie myślenia. Książka stanowi syntezę wiedzy na ten temat. Autor skupia się na trzech formach myślenia: twórczym, krytycznym I troskliwym oraz sposobach Ich rozwijania.
Publikacja dla pedagogów, nauczycieli, edukatorów, studentów pedagogiki i innych kierunków humanistyczno-społecznych, badaczy edukacji, filozofów – dla wszystkich zainteresowanych sposobami postępowania umożliwiającymi uczniom na wszystkich poziomach kształcenia stanie się ludźmi bardziej refleksyjnymi, rozumniejszymi i rozsądniejszymi. Lipman nie tylko przedstawia podstawy rzemiosła myślenia i sądzenia, ale pokazuje również, jak podstawowe narzędzie ukierunkowywania edukacji na myślenie – wspólnotę dociekania – można wykorzystać do zmniejszenia przemocy w klasie szkolnej i udoskonalenia kształcenia dzieci z grup ryzyka. Dla praktyki pedagogicznej cenne są zwłaszcza przykłady naturalnych sytuacji szkolnych (instruktażowe dialogi, cytowane pytania). Mogą one dostarczyć nauczycielom ogólnych wskazówek, w jaki sposób konstruował własną praktykę edukacyjną ukierunkowaną na myślenie.
Parafrazując tytuł książki i łącząc go z serią wydawniczą: edukacja ukierunkowana na myślenie to mądra edukacja – taka, która w przemyślany sposób prowadzi uczniów i nauczycieli ku mądrości.
Dr hab. Iwona Czaja-Chudyba, prof. UP
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-596-1 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie do wydania polskiego (Anna Łagodzka) | 11 |
Podziękowania | 21 |
Wstęp do drugiego wydania | 23 |
Część pierwsza. Edukacja ukierunkowana na myślenie | 29 |
1. Refleksyjny model praktyki edukacyjnej | 31 |
Racjonalność jako zasada porządkująca | 33 |
Kształcenie bez myślenia | 34 |
Normalna praktyka edukacji przeciwstawiona krytycznej | 37 |
Restrukturyzacja praktyki edukacyjnej | 40 |
Edukacja jako dociekanie | 42 |
2. Różne podejścia do nauczania ukierunkowanego na myślenie | 51 |
Pojawienie się ruchu krytycznego myślenia | 51 |
Krytyczne myślenie a wpajanie przekonania | 69 |
Alternatywne podejścia do uczenia praktycznego rozumowania | 73 |
Nauczanie ukierunkowane na budowanie połączeń, przeniesienie i przekład | 78 |
Niektóre charakterystyki krytycznego myślenia | 80 |
3. Przeszkody i nieporozumienia w nauczaniu ukierunkowanym na myślenie | 89 |
Przeszkody konceptualne we wzmacnianiu myślenia | 89 |
Kilka nieporozumień dotyczących nauczania ukierunkowanego na krytyczne myślenie | 99 |
Część druga. Wspólnoty dociekania | 109 |
4. Myślenie we wspólnocie | 111 |
Co wytwarza wspólnotę i co wytwarza wspólnota | 111 |
Podążanie za argumentem tam, dokąd prowadzi | 112 |
Logika dyskursu konwersacyjnego | 115 |
Sztuka rozmowy | 116 |
Struktura dialogu | 118 |
Dialog i wspólnota | 119 |
Uczenie się z doświadczenia innych | 121 |
Rola wspólnoty dociekania w edukacji | 122 |
Formowanie wspólnot dociekania | 129 |
Epistemologiczny status dyskusji we wspólnocie dociekania | 131 |
5. Wspólnoty dociekania jako podejście redukujące przemoc | 133 |
Edukacja, nie indoktrynacja | 133 |
Do jakich kryteriów możemy się odwoływać? | 136 |
Przemoc i usprawiedliwienie | 140 |
Wzmacnianie sądzenia przez pracę poznawczą | 145 |
Wspólnota dociekania w edukacji ukierunkowanej na wartości i znaczenia | 148 |
Redukcja przemocy w otoczeniu szkolnym | 150 |
Część trzecia. Koordynacja składników | 155 |
6. Emocje w myśleniu i edukacji | 157 |
Emocje i edukacja | 157 |
Czy jest paradygmatyczna wersja myślenia emotywnego? | 160 |
Czy możemy kształcić pod względem emocjonalnym? | 161 |
Emocje i język | 163 |
Zgrupowania słów służące rozwojowi płynnego nazywania emocji | 165 |
7. Akty umysłowe | 169 |
Świadomość a spełnianie aktów umysłowych | 169 |
Uświadamianie sobie swoich aktów umysłowych | 172 |
Akty umysłowe jako dokonania | 173 |
Nastawienia zdaniowe | 176 |
Ruch epistemiczny: akty i stany umysłowe mogą się rozwinąć w umiejętności myślowe | 179 |
Rozwijanie się ruchów umysłowych w filozoficzny dialog | 181 |
Przez szkło powiększające: bliższe spojrzenie na to, jak filozofia może doskonalić myślenie | 187 |
8. Umiejętności myślowe | 193 |
O uczeniu dzieci umiejętności myślowych | 193 |
Umiejętności i znaczenia | 202 |
Cztery główne odmiany umiejętności myślowych | 207 |
Czy warto uczyć rozumowania? | 215 |
Umiejętności i ich koordynacja | 216 |
Od umiejętności podstawowych do przedmiotów nauczanych w szkole podstawowej | 219 |
Granice umiejętności | 220 |
Część czwarta. Edukacja ukierunkowana na doskonalenie myślenia | 225 |
9. Transakcyjne wymiary myślenia | 227 |
Myślenie wielowymiarowe | 227 |
Prawo do bycia zdolnym do myślenia | 232 |
10. Edukacja ukierunkowana na krytyczne myślenie | 235 |
Czym może być krytyczne myślenie | 235 |
Praktyka rozumowania – zachowania uczniów oznaczające konkluzje | 253 |
Kształcenie profesjonalistów a kultywowanie sądzenia | 255 |
Krytyczne myślenie a błędy nieformalne | 260 |
11. Edukacja ukierunkowana na twórcze myślenie | 273 |
Prymarny aspekt dzieła sztuki jako standard dzieła | 273 |
Twórcze myślenie w perspektywie krytycznej | 274 |
Świeżość, problematyczność i zrozumiałość | 277 |
Myślenie poszerzające | 279 |
Myślenie nieposłuszne | 281 |
Myślenie majeutyczne | 282 |
Twórcze i troskliwe myślenie | 283 |
Twórcze i krytyczne myślenie | 284 |
Ruchy poznawcze w procesie twórczego myślenia | 285 |
Twórczość i dialog we wspólnocie dociekania | 286 |
Twórczość i samodzielne myślenie | 288 |
12. Edukacja ukierunkowana na troskliwe myślenie | 291 |
Miejsce uczuć w myśleniu | 291 |
Troskliwe myślenie jako troska o sprawy, które mają dla nas znaczenie | 292 |
Niektóre rodzaje troskliwego myślenia | 294 |
13. Wzmacnianie władzy sądzenia | 303 |
Wdrożenie nauczania ukierunkowanego na doskonalenie sądzenia | 303 |
Krytyczny, twórczy i troskliwy sąd | 305 |
Połączenie tego, co uniwersalne, z tym, co partykularne | 308 |
Trzy porządki sądu | 310 |
Sądzenie jako kółko wahadłowe w środowiskach edukacyjnych | 320 |
Sądy jako ekspresja osób | 323 |
Bibliografia | 325 |
Indeks nazwisk | 339 |
Indeks przedmiotowy | 343 |
Posłowie do wydania polskiego (Iwona Czaja-Chudyba) | 349 |