Oddziaływanie społeczne przedsiębiorstw społecznych w teorii i praktyce

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja poświęcona kwestiom związanym z opracowaniem narzędzi pomiaru oddziaływania społecznego, uwzględniająca studia przypadku takich narzędzi, jak społeczna stopa zwrotu z inwestycji, mnożnik lokalny i strategiczna karta wyników. Autorzy zwracają szczególną uwagę na rozwiązania umożliwiające operacjonalizację pomiaru zmiany społecznej, uwzględniającą zarówno aspekty finansowe, jak i – przede wszystkim – pozafinansowe. Uważają, że pomiaru oddziaływania należy dokonywać nie tylko z perspektywy ekonomicznej, ale również publicznej i społecznej, kiedy liczą się też inne wartości niż zysk materialny. Powinno się za ich pomocą wskazywać odpowiedzialność podmiotów wobec różnego typu interesariuszy i dzięki dostarczaniu wartościowych informacji poszczególnym organizacjom przyczyniać się do podwyższania jakości usług społecznych.


Książka – adresowana zarówno do środowiska naukowego, jak i praktyków działających w sektorze ekonomii społecznej – z pewnością przyczyni się do spełnienia takich oczekiwań wobec różnego typu przedsięwzięć, bardziej świadomego i skutecznego kształtowania polityki publicznej, a także lepszego zrozumienia i planowania przez przedsiębiorców społecznych własnych działań.


Zdecydowanie zgadzam się z Autorami recenzowanej pracy, że istnieje potrzeba budowania wśród przedsiębiorstw społecznych oraz ich partnerów instytucjonalnych, kultury pomiaru i ewaluacji generowanego przez nich oddziaływania społecznego. [….] Mam też nadzieję, że istotnym wsparciem dla czytelników będzie strona internetowa zawierająca szczegółowe instrukcje. (Z recenzji dr. hab. Mariusza Kwiatkowskiego, prof. UZ)


Autorzy prowadzą czytelnika przez rozpoznane i opisane, ale rzadko klasyfikowane metody pomiaru oddziaływania społecznego. Prezentacja jest bardzo klarowna i wyczerpująca. Docenić należy szczegółowy opis wad i zalet każdej z metod. (Z recenzji dr. hab. Piotra Michonia, prof. UEP)


Dr Izabela Grabowska – adiunktka w Instytucie Statystyki i Demografii SGH oraz Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji UW. Demografka, statystyczka, polityczka społeczna zajmująca się problematyką wielowymiarowości wykluczenia różnych grup ludności, równouprawnienia kobiet i mężczyzn czy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Ekspertka w wielu projektach dotyczących ewaluacji programów społecznych, ekspertka wiodąca w przedsięwzięciach dotyczących ekonomii społecznej, współautorka dokumentów strategicznych z obszaru polityki społecznej.


Dr Szymon Wójcik – adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW w Zakładzie Socjologicznych Analiz Polityk Publicznych. Socjolog, specjalizujący się w analizach polityki społecznej, ubóstwa, ekonomii społecznej, aktywności podmiotów trzeciego sektora. Realizator wielu projektów dotyczących ewaluacji programów społecznych i interwencji publicznych, jak również ekonomii społecznej.


******


Social impact of social enterprises in theory and practice


The publication is devoted to issues related to the development of tools for measuring social impact generated by social enterprises. A valuable aspect of the monograph is the inclusion of case studies of selected tools (such as social return on investment, local multiplier, balanced scorecard) in partnership with social enterprises. The authors pay special attention to solutions enabling the operationalization of social change measurement, taking into account not only financial but, above all, non-financial aspects. They believe that the measurement of impact should take into account not only the economic perspective, but also the public and social one, where values other than material profit also count. The tools should indicate the responsibility of entities towards various types of stakeholders and serve to increase the quality of social services by providing valuable information to individual organizations.


Rok wydania2021
Liczba stron194
KategoriaMetody badań społecznych
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5394-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wstęp    11
  
  CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I KONCEPCYJNE    19
  1. Czym jest oddziaływanie społeczne przedsiębiorstw
  społecznych? Przegląd definicji i pojęć 21
  1.1. Oddziaływanie społeczne – w poszukiwaniu definicji    21
  1.2. Hybrydowość przedsiębiorstw społecznych a pomiar ich oddziaływania społecznego    29
  - Definicja sektora ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych    29
  - Hybrydowość jako stała cecha przedsiębiorstw społecznych    34
  - Dylematy pomiaru oddziaływania społecznego
  przedsiębiorstw społecznych    40
  1.3. Zamiast podsumowania – teoria 6 kapitałów    43
  
  2. Pomiar oddziaływania społecznego – aspekty
  teoretyczne i praktyczne 47
  2.1. Procedura przeprowadzenia przeglądu systematycznego
  literatury    47
  2.2. Cele pomiaru oddziaływania społecznego    52
  2.3. Etapy pomiaru oddziaływania społecznego    54
  2.4. Trudności i wyzwania związane z pomiarem oddziaływania społecznego    56
  2.5. Pomiar oddziaływania społecznego w przedsiębiorstwach społecznych    60
  2.6. Społeczna stopa zwrotu z inwestycji (Social Return
  on Investment)    63
  2.7. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard)    68
  2.8. Mnożnik lokalny (Local Multiplier, LM3)    71
  2.9. Podsumowanie    73
  
  3. Pomiar oddziaływania społecznego w Polsce 75
  3.1. Procedura przeprowadzenia przeglądu systematycznego
  literatury    75
  3.2. Potrzeba pomiaru oddziaływania społecznego w Polsce    80
  3.3. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wpływające
  na pomiar oddziaływania społecznego w Polsce    83
  3.4. Metody pomiaru oddziaływania społecznego opisywane
  w polskiej literaturze naukowej    86
  - „Udowodnij i udoskonal” (Prove & Improve)    86
  - Audyt społeczny (Social Audit)    88
  - Społeczna stopa zwrotu z inwestycji (Social Return on Investment)    91
  - Mnożnik lokalny (Local Multiplier, LM3)    93
  - Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard)    94
  - ESometr    95
  - Kalkulator społeczny    99
  3.5. Podsumowanie    102
  
  CZĘŚĆ II. EMPIRYCZNA I WDROŻENIOWA    105
  4. Pilotaż wybranych narzędzi pomiaru oddziaływania
  społecznego 107
  4.1. Procedura pilotażu    110
  4.2. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard)    113
  - Przebieg pilotażu    117
  - Trudności    119
  - Zalety    120
  - Obszary do rozwoju    120
  4.3. Społeczna stopa zwrotu z inwestycji (Social Return on Investment, SROI)    121
  - Przebieg pilotażu    123
  - Trudności    125
  - Zalety    126
  - Obszary do rozwoju    127
  4.4. Mnożnik lokalny (Local Multiplier, LM2)    128
  - Przebieg pilotażu    130
  - Trudności    130
  - Zalety    131
  - Obszary do rozwoju    131
  
  5. Praktyczne zastosowanie narzędzi do pomiaru
  oddziaływania społecznego 133
  5.1. Studium przypadku – strategiczna karta wyników
  (fundacja F1)    134
  5.2. Studium przypadku – strategiczna karta wyników
  (spółka SpZ1)    141
  5.3. Studium przypadku – SROI    146
  5.4. Studium przypadku – mnożnik lokalny LM2    149
  5.5. Podsumowanie    155
  
  Zakończenie    161
  Literatura    167
  Spis ilustracji    185
  Spis tabel    187
  Indeks nazwisk 189
RozwińZwiń