POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja poświęcona kwestiom związanym z opracowaniem narzędzi pomiaru oddziaływania społecznego, uwzględniająca studia przypadku takich narzędzi, jak społeczna stopa zwrotu z inwestycji, mnożnik lokalny i strategiczna karta wyników. Autorzy zwracają szczególną uwagę na rozwiązania umożliwiające operacjonalizację pomiaru zmiany społecznej, uwzględniającą zarówno aspekty finansowe, jak i – przede wszystkim – pozafinansowe. Uważają, że pomiaru oddziaływania należy dokonywać nie tylko z perspektywy ekonomicznej, ale również publicznej i społecznej, kiedy liczą się też inne wartości niż zysk materialny. Powinno się za ich pomocą wskazywać odpowiedzialność podmiotów wobec różnego typu interesariuszy i dzięki dostarczaniu wartościowych informacji poszczególnym organizacjom przyczyniać się do podwyższania jakości usług społecznych.
Książka – adresowana zarówno do środowiska naukowego, jak i praktyków działających w sektorze ekonomii społecznej – z pewnością przyczyni się do spełnienia takich oczekiwań wobec różnego typu przedsięwzięć, bardziej świadomego i skutecznego kształtowania polityki publicznej, a także lepszego zrozumienia i planowania przez przedsiębiorców społecznych własnych działań.
Zdecydowanie zgadzam się z Autorami recenzowanej pracy, że istnieje potrzeba budowania wśród przedsiębiorstw społecznych oraz ich partnerów instytucjonalnych, kultury pomiaru i ewaluacji generowanego przez nich oddziaływania społecznego. [….] Mam też nadzieję, że istotnym wsparciem dla czytelników będzie strona internetowa zawierająca szczegółowe instrukcje. (Z recenzji dr. hab. Mariusza Kwiatkowskiego, prof. UZ)
Autorzy prowadzą czytelnika przez rozpoznane i opisane, ale rzadko klasyfikowane metody pomiaru oddziaływania społecznego. Prezentacja jest bardzo klarowna i wyczerpująca. Docenić należy szczegółowy opis wad i zalet każdej z metod. (Z recenzji dr. hab. Piotra Michonia, prof. UEP)
Dr Izabela Grabowska – adiunktka w Instytucie Statystyki i Demografii SGH oraz Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji UW. Demografka, statystyczka, polityczka społeczna zajmująca się problematyką wielowymiarowości wykluczenia różnych grup ludności, równouprawnienia kobiet i mężczyzn czy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Ekspertka w wielu projektach dotyczących ewaluacji programów społecznych, ekspertka wiodąca w przedsięwzięciach dotyczących ekonomii społecznej, współautorka dokumentów strategicznych z obszaru polityki społecznej.
Dr Szymon Wójcik – adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW w Zakładzie Socjologicznych Analiz Polityk Publicznych. Socjolog, specjalizujący się w analizach polityki społecznej, ubóstwa, ekonomii społecznej, aktywności podmiotów trzeciego sektora. Realizator wielu projektów dotyczących ewaluacji programów społecznych i interwencji publicznych, jak również ekonomii społecznej.
******
Social impact of social enterprises in theory and practice
The publication is devoted to issues related to the development of tools for measuring social impact generated by social enterprises. A valuable aspect of the monograph is the inclusion of case studies of selected tools (such as social return on investment, local multiplier, balanced scorecard) in partnership with social enterprises. The authors pay special attention to solutions enabling the operationalization of social change measurement, taking into account not only financial but, above all, non-financial aspects. They believe that the measurement of impact should take into account not only the economic perspective, but also the public and social one, where values other than material profit also count. The tools should indicate the responsibility of entities towards various types of stakeholders and serve to increase the quality of social services by providing valuable information to individual organizations.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5394-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I KONCEPCYJNE | 19 |
1. Czym jest oddziaływanie społeczne przedsiębiorstw | |
społecznych? Przegląd definicji i pojęć 21 | |
1.1. Oddziaływanie społeczne – w poszukiwaniu definicji | 21 |
1.2. Hybrydowość przedsiębiorstw społecznych a pomiar ich oddziaływania społecznego | 29 |
- Definicja sektora ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych | 29 |
- Hybrydowość jako stała cecha przedsiębiorstw społecznych | 34 |
- Dylematy pomiaru oddziaływania społecznego | |
przedsiębiorstw społecznych | 40 |
1.3. Zamiast podsumowania – teoria 6 kapitałów | 43 |
2. Pomiar oddziaływania społecznego – aspekty | |
teoretyczne i praktyczne 47 | |
2.1. Procedura przeprowadzenia przeglądu systematycznego | |
literatury | 47 |
2.2. Cele pomiaru oddziaływania społecznego | 52 |
2.3. Etapy pomiaru oddziaływania społecznego | 54 |
2.4. Trudności i wyzwania związane z pomiarem oddziaływania społecznego | 56 |
2.5. Pomiar oddziaływania społecznego w przedsiębiorstwach społecznych | 60 |
2.6. Społeczna stopa zwrotu z inwestycji (Social Return | |
on Investment) | 63 |
2.7. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) | 68 |
2.8. Mnożnik lokalny (Local Multiplier, LM3) | 71 |
2.9. Podsumowanie | 73 |
3. Pomiar oddziaływania społecznego w Polsce 75 | |
3.1. Procedura przeprowadzenia przeglądu systematycznego | |
literatury | 75 |
3.2. Potrzeba pomiaru oddziaływania społecznego w Polsce | 80 |
3.3. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wpływające | |
na pomiar oddziaływania społecznego w Polsce | 83 |
3.4. Metody pomiaru oddziaływania społecznego opisywane | |
w polskiej literaturze naukowej | 86 |
- „Udowodnij i udoskonal” (Prove & Improve) | 86 |
- Audyt społeczny (Social Audit) | 88 |
- Społeczna stopa zwrotu z inwestycji (Social Return on Investment) | 91 |
- Mnożnik lokalny (Local Multiplier, LM3) | 93 |
- Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) | 94 |
- ESometr | 95 |
- Kalkulator społeczny | 99 |
3.5. Podsumowanie | 102 |
CZĘŚĆ II. EMPIRYCZNA I WDROŻENIOWA | 105 |
4. Pilotaż wybranych narzędzi pomiaru oddziaływania | |
społecznego 107 | |
4.1. Procedura pilotażu | 110 |
4.2. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) | 113 |
- Przebieg pilotażu | 117 |
- Trudności | 119 |
- Zalety | 120 |
- Obszary do rozwoju | 120 |
4.3. Społeczna stopa zwrotu z inwestycji (Social Return on Investment, SROI) | 121 |
- Przebieg pilotażu | 123 |
- Trudności | 125 |
- Zalety | 126 |
- Obszary do rozwoju | 127 |
4.4. Mnożnik lokalny (Local Multiplier, LM2) | 128 |
- Przebieg pilotażu | 130 |
- Trudności | 130 |
- Zalety | 131 |
- Obszary do rozwoju | 131 |
5. Praktyczne zastosowanie narzędzi do pomiaru | |
oddziaływania społecznego 133 | |
5.1. Studium przypadku – strategiczna karta wyników | |
(fundacja F1) | 134 |
5.2. Studium przypadku – strategiczna karta wyników | |
(spółka SpZ1) | 141 |
5.3. Studium przypadku – SROI | 146 |
5.4. Studium przypadku – mnożnik lokalny LM2 | 149 |
5.5. Podsumowanie | 155 |
Zakończenie | 161 |
Literatura | 167 |
Spis ilustracji | 185 |
Spis tabel | 187 |
Indeks nazwisk 189 | |