Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Wyd. 2

Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Wyd. 2

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 35,70 zł  


35,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja wypełnia lukę w dotychczasowym piśmiennictwie. Rozprawa wzbogaca nie tylko literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki, lecz również wiktymologii oraz kryminologii. Podejmuje ważny temat zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Działania restytucyjne nieletnich mają być pomocne w korygowaniu własnego postępowania. Treści zawarte w monografii umożliwią Czytelnikowi uzyskanie odpowiedzi na wiele istotnych pytań: W czym wyraża się gotowość podmiotu do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym? W jaki sposób osoba, która skrzywdziła innych, może naprawić popełnione błędy? Jakie zasady przyświecają idei sprawiedliwości naprawczej? Czy i na ile możliwe jest stosowanie paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w procesie wychowawczym i resocjalizacyjnym? Czy i na ile możliwe jest podejmowanie działań naprawczych przez młodzież w świetle polskich aktów normatywnych oraz w aspekcie psychospołecznym? Jakie czynniki warunkują poziom gotowości podmiotu do podejmowania działań restytucyjnych? [Z recenzji Prof. zw. dr hab. dr h.c. Brunona Hołysta]


Rok wydania2015
Liczba stron368
KategoriaResocjalizacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-609-4
Numer wydania2
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  1. Sprawiedliwość w różnych wymiarach wiedzy naukowej     15
    1.1. Paradygmat sprawiedliwości w wymiarze prawnym     15
      1.1.1. Przemiany we współczesnym wymiarze sprawiedliwości     15
      1.1.2. Sprawiedliwość naprawcza w ujęciu historycznym     17
      1.1.3. Założenia sprawiedliwości naprawczej     22
      1.1.4. Sprawiedliwość retrybutywna kontra restytucyjna?     24
    1.2. Filozoficzna perspektywa sprawiedliwości     30
    1.3. Sprawiedliwość na płaszczyźnie religijnej     37
    1.4. Sprawiedliwość w pedagogice i psychologii. Od paradygmatu sprawiedliwości retrybutywnej ku paradygmatowi sprawiedliwości naprawczej     43
      1.4.1. Podejście psychodynamiczne     45
      1.4.2. Podejście behawioralne     47
      1.4.3. Podejście poznawcze     50
      1.4.4. Podejście kognitywno-behawioralne     53
      1.4.5. Podejście interakcyjne     57
      1.4.6. Podejście humanistyczne     62
      1.4.7. Podejście postmodernistyczne     65
      1.4.8. Przestrzeń dla paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w pedagogice resocjalizacyjnej     67
  2. Młodzież jako podmiot działań restytucyjnych. Wymiar rozwojowy     71
    2.1. Rozwój intelektualny młodzieży w kontekście jej możliwości zadośćuczynienia     72
    2.2. Rozwój moralny młodzieży a podejmowanie przez nią działań naprawczych     73
    2.3. Rozwój emocjonalno-społeczny młodzieży a jej działania restytucyjne     77
    2.4. Zadośćuczynienie w aspekcie rozwojowym     81
  3. Działania naprawcze w wyniku konfliktów interpersonalnych     83
    3.1. Istota konfliktu międzyludzkiego     83
    3.2. Eskalacja konfliktu w ujęciu restytucyjnym i retrybutywnym     90
    3.3. W poszukiwaniu optymalnych sposobów rozwiązywania konfliktów     92
      3.3.1. Wybrane modele konfliktów a sposoby ich rozwiązywania     94
      3.3.2. Mediacja jako preferowana metoda rozwiązywania konfliktów     99
      3.3.3. Wyższość mediacji nad metodami zgodnymi z założeniami sprawiedliwości retrybutywnej     107
      3.3.4. Konferencje sprawiedliwości naprawczej     110
    3.4. Nieletni jako strona w konflikcie o charakterze prawnym     113
    3.5. Miejsce zadośćuczynienia w konflikcie     131
  4. Wybrane determinanty poczucia sprawiedliwości i zadośćuczynienia     137
    4.1. Sumienie     137
    4.2. Empatia     139
    4.3. Usprawiedliwianie się     143
    4.4. System wartości     146
    4.5. Postawy wobec norm moralnych a zachowanie     150
  5. Metodologiczne podstawy badań własnych     153
    5.1. Problematyka badawcza     153
    5.2. Cel, problemy badań i hipotezy robocze     156
    5.3. Charakterystyka narzędzi badawczych     163
    5.4. Opis procedury statystycznej     174
    5.5. Przebieg badań i osoby badane     175
  6. Zjawisko zadośćuczynienia w badanych grupach młodzieży     189
    6.1. Gotowość młodzieży do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym     189
    6.2. Oczekiwanie przez młodzież zadośćuczynienia ze strony sprawców     193
  7. Poczucie sprawiedliwości naprawczej badanej młodzieży     199
  8. Psychopedagogiczne funkcjonowanie badanej młodzieży     217
    8.1. Doświadczanie poczucia winy, wstydu i wyrzutów sumienia przez badaną młodzież     217
    8.2. Empatyczność nieletnich na tle grupy porównawczej     222
    8.3. Tendencje młodzieży do usprawiedliwiania swoich negatywnych zachowań     226
    8.4. Wartości preferowane przez badaną młodzież     230
    8.5. Postawy młodzieży wobec norm moralnych     242
  9. Psychopedagogiczne uwarunkowania gotowości do zadośćuczynienia i poczucia sprawiedliwości naprawczej     251
    9.1. Czynienie zadość przez badaną młodzież a jej funkcjonowanie w wymiarze psychopedagogicznym     251
      9.1.1. Gotowość młodzieży do zadośćuczynienia a jej funkcjonowanie psychopedagogiczne     251
      9.1.2. Oczekiwanie przez młodzież zadośćuczynienia a jej funkcjonowanie psychopedagogiczne     258
    9.2. Poczucie sprawiedliwości naprawczej młodzieży a jej funkcjonowanie w wymiarze psychopedagogicznym     265
    9.3. Związki między zadośćuczynieniem a poczuciem sprawiedliwości naprawczej młodzieży     288
    9.4. Struktura czynnikowa analizowanych zmiennych w grupie nieletnich i młodzieży z grupy porównawczej     295
  Dyskusja i wnioski końcowe     301
  Discussion and final conclusions     317
  Bibliografia     327
  Spis tabel     365
  Spis wykresów     368
  Spis schematów     368
RozwińZwiń