INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja wypełnia lukę w dotychczasowym piśmiennictwie. Rozprawa wzbogaca nie tylko literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki, lecz również wiktymologii oraz kryminologii. Podejmuje ważny temat zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Działania restytucyjne nieletnich mają być pomocne w korygowaniu własnego postępowania. Treści zawarte w monografii umożliwią Czytelnikowi uzyskanie odpowiedzi na wiele istotnych pytań: W czym wyraża się gotowość podmiotu do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym? W jaki sposób osoba, która skrzywdziła innych, może naprawić popełnione błędy? Jakie zasady przyświecają idei sprawiedliwości naprawczej? Czy i na ile możliwe jest stosowanie paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w procesie wychowawczym i resocjalizacyjnym? Czy i na ile możliwe jest podejmowanie działań naprawczych przez młodzież w świetle polskich aktów normatywnych oraz w aspekcie psychospołecznym? Jakie czynniki warunkują poziom gotowości podmiotu do podejmowania działań restytucyjnych? [Z recenzji Prof. zw. dr hab. dr h.c. Brunona Hołysta]
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 368 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-609-4 |
Numer wydania | 2 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Sprawiedliwość w różnych wymiarach wiedzy naukowej | 15 |
1.1. Paradygmat sprawiedliwości w wymiarze prawnym | 15 |
1.1.1. Przemiany we współczesnym wymiarze sprawiedliwości | 15 |
1.1.2. Sprawiedliwość naprawcza w ujęciu historycznym | 17 |
1.1.3. Założenia sprawiedliwości naprawczej | 22 |
1.1.4. Sprawiedliwość retrybutywna kontra restytucyjna? | 24 |
1.2. Filozoficzna perspektywa sprawiedliwości | 30 |
1.3. Sprawiedliwość na płaszczyźnie religijnej | 37 |
1.4. Sprawiedliwość w pedagogice i psychologii. Od paradygmatu sprawiedliwości retrybutywnej ku paradygmatowi sprawiedliwości naprawczej | 43 |
1.4.1. Podejście psychodynamiczne | 45 |
1.4.2. Podejście behawioralne | 47 |
1.4.3. Podejście poznawcze | 50 |
1.4.4. Podejście kognitywno-behawioralne | 53 |
1.4.5. Podejście interakcyjne | 57 |
1.4.6. Podejście humanistyczne | 62 |
1.4.7. Podejście postmodernistyczne | 65 |
1.4.8. Przestrzeń dla paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w pedagogice resocjalizacyjnej | 67 |
2. Młodzież jako podmiot działań restytucyjnych. Wymiar rozwojowy | 71 |
2.1. Rozwój intelektualny młodzieży w kontekście jej możliwości zadośćuczynienia | 72 |
2.2. Rozwój moralny młodzieży a podejmowanie przez nią działań naprawczych | 73 |
2.3. Rozwój emocjonalno-społeczny młodzieży a jej działania restytucyjne | 77 |
2.4. Zadośćuczynienie w aspekcie rozwojowym | 81 |
3. Działania naprawcze w wyniku konfliktów interpersonalnych | 83 |
3.1. Istota konfliktu międzyludzkiego | 83 |
3.2. Eskalacja konfliktu w ujęciu restytucyjnym i retrybutywnym | 90 |
3.3. W poszukiwaniu optymalnych sposobów rozwiązywania konfliktów | 92 |
3.3.1. Wybrane modele konfliktów a sposoby ich rozwiązywania | 94 |
3.3.2. Mediacja jako preferowana metoda rozwiązywania konfliktów | 99 |
3.3.3. Wyższość mediacji nad metodami zgodnymi z założeniami sprawiedliwości retrybutywnej | 107 |
3.3.4. Konferencje sprawiedliwości naprawczej | 110 |
3.4. Nieletni jako strona w konflikcie o charakterze prawnym | 113 |
3.5. Miejsce zadośćuczynienia w konflikcie | 131 |
4. Wybrane determinanty poczucia sprawiedliwości i zadośćuczynienia | 137 |
4.1. Sumienie | 137 |
4.2. Empatia | 139 |
4.3. Usprawiedliwianie się | 143 |
4.4. System wartości | 146 |
4.5. Postawy wobec norm moralnych a zachowanie | 150 |
5. Metodologiczne podstawy badań własnych | 153 |
5.1. Problematyka badawcza | 153 |
5.2. Cel, problemy badań i hipotezy robocze | 156 |
5.3. Charakterystyka narzędzi badawczych | 163 |
5.4. Opis procedury statystycznej | 174 |
5.5. Przebieg badań i osoby badane | 175 |
6. Zjawisko zadośćuczynienia w badanych grupach młodzieży | 189 |
6.1. Gotowość młodzieży do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym | 189 |
6.2. Oczekiwanie przez młodzież zadośćuczynienia ze strony sprawców | 193 |
7. Poczucie sprawiedliwości naprawczej badanej młodzieży | 199 |
8. Psychopedagogiczne funkcjonowanie badanej młodzieży | 217 |
8.1. Doświadczanie poczucia winy, wstydu i wyrzutów sumienia przez badaną młodzież | 217 |
8.2. Empatyczność nieletnich na tle grupy porównawczej | 222 |
8.3. Tendencje młodzieży do usprawiedliwiania swoich negatywnych zachowań | 226 |
8.4. Wartości preferowane przez badaną młodzież | 230 |
8.5. Postawy młodzieży wobec norm moralnych | 242 |
9. Psychopedagogiczne uwarunkowania gotowości do zadośćuczynienia i poczucia sprawiedliwości naprawczej | 251 |
9.1. Czynienie zadość przez badaną młodzież a jej funkcjonowanie w wymiarze psychopedagogicznym | 251 |
9.1.1. Gotowość młodzieży do zadośćuczynienia a jej funkcjonowanie psychopedagogiczne | 251 |
9.1.2. Oczekiwanie przez młodzież zadośćuczynienia a jej funkcjonowanie psychopedagogiczne | 258 |
9.2. Poczucie sprawiedliwości naprawczej młodzieży a jej funkcjonowanie w wymiarze psychopedagogicznym | 265 |
9.3. Związki między zadośćuczynieniem a poczuciem sprawiedliwości naprawczej młodzieży | 288 |
9.4. Struktura czynnikowa analizowanych zmiennych w grupie nieletnich i młodzieży z grupy porównawczej | 295 |
Dyskusja i wnioski końcowe | 301 |
Discussion and final conclusions | 317 |
Bibliografia | 327 |
Spis tabel | 365 |
Spis wykresów | 368 |
Spis schematów | 368 |