POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
W maju 2019 roku minęło 100 lat od uroczystej inauguracji pierwszego roku akademickiego we Wszechnicy Piastowskiej, przemianowanej rok później na Uniwersytet Poznański. Od roku 1955 uczelnia ta nosi nazwę Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1950–1951 część jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Poznańskiego przekształcono w samodzielne szkoły wyższe, które obecnie działają pod nazwami: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu i Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. Być może kiedyś te cztery uczelnie powrócą do jednolitej formuły organizacyjnej: Uniwersytet Poznański. Oby tak się stało.
Jednym z ważniejszych wydarzeń jubileuszowego roku 2018/2019 była międzynarodowa konferencja naukowa na temat „Uniwersytet XXI wieku: od Humboldta do Uniwersytetu 4.0”, która odbyła się 3-4 kwietnia 2019 roku w Collegium Minus. Jej zadaniem było podjęcie próby ukazania możliwych i oczekiwanych kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego w obliczu współczesnych i spodziewanych w przyszłości wyzwań wynikających m.in. z tzw. czwartej rewolucji przemysłowej, której jesteśmy świadkami i uczestnikami. Niewątpliwie ten etap rozwoju cywilizacji wiąże się z takimi zjawiskami, jak: cyfryzacja, rozwój sztucznej inteligencji,przetwarzanie chmurowe, big data oraz rozszerzona rzeczywistość. Oznaczają one konieczność dostosowania funkcji i organizacji uniwersytetu do obecnych i spodziewanych wyzwań. Wymuszają także potrzebę podjęcia i intensyfikacji nowych kierunków badań naukowych, a także modernizacji oferty dydaktycznej.
W książce zebrano teksty powstałe na podstawie części referatów (i niektórych głosów z dyskusji panelowej), wygłoszonych podczas konferencyjnych debat.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Komunikacja polityczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3595-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I | 21 |
JAKI UNIWERSYTET? | 21 |
Piotr Sztompka Misja uniwersytetu dzisiaj | 23 |
Maciej Żylicz Uniwersytet badawczy – wyzwania i zagrożenia | 33 |
Michał Bilewicz Uniwersytet różnorodny politycznie i kulturowo, czyli jak wspiąć się na naukowe szczyty | 49 |
Zbigniew Drozdowicz Korporacyjny i świątynny typ kultury akademickiej | 65 |
Jerzy Marian Brzeziński Uniwersytet: między tradycją i wyzwaniami przyszłości | 79 |
Anna Wolff–Powęska Nauka historii. Odpowiedzialność w czasach postprawdy | 91 |
Grażyna Borkowska Kobiety na uniwersytecie: historyczne świadectwa i bieżące refleksje | 103 |
Dariusz Jemielniak Veni, vidi, wiki – albo dlaczego Wikipedia jest najlepszym przyjacielem profesora | 119 |
Część II | 129 |
PAŃSTWO A UNIWERSYTET | 129 |
Marek Kwiek Stratyfikacja społeczna w nauce: wprowadzenie | 131 |
Emanuel Kulczycki Władza ewaluacyjna a przekształcenia komunikacji naukowej | 159 |
Emanuel Kulczycki (koordynator), Krystian Szadkowski, Marcin Nowotny Glosy | 183 |
Summary: The University of the 21st Century. Between the Humboldt University and a Research University – Jerzy Marian Brzeziński, Tadeusz Wallas | 191 |