POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków.
Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt.
Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 356 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3476-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Przemoc w szkole a płeć | 25 |
1.1. Ustalenia terminologiczne | 25 |
1.2. Problematyka i przegląd badań | 48 |
1.2.1. Płciowy i rodzajowy wymiar najważniejszych obszarów rozwoju nastolatków we wczesnej fazie dorastania | 48 |
1.2.2. (Nie)widzialne różnice. Przemoc w szkole a płeć | 75 |
1.2.3. „Szara strefa” szkolnej codzienności – rówieśnicza przemoc ze względu na płeć | 84 |
1.2.4. Zbieramy to, co siejemy. Socjalizacja i wychowanie a przemoc i płeć | 109 |
2. Metodologiczne podstawy badań własnych 137 | |
2.1. Problem i cel badań | 137 |
2.2. Metody badań | 139 |
2.3. Opis próby badawczej | 146 |
2.4. Opis procesu badawczego | 153 |
3. Analiza i interpretacja wyników badań | 160 |
3.1. Postrzeganie siebie, innych oraz relacji rówieśniczych w kontekście płci i rodzaju | 160 |
3.1.1. Różnice i przewagi | 160 |
3.1.2. Gra o popularność | 170 |
3.1.3. Grubasy, szmaty, lamusy i geje, czyli najgorzej | 184 |
3.2. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć w świetle szkolnych doświadczeń dziewcząt i chłopców | 196 |
3.3. Przekonania i stereotypy związane z płcią nastoletnich dziewcząt i chłopców | 278 |
3.4. Wnioski | 289 |
Zakończenie | 295 |
Bibliografia | 305 |
Aneks | 341 |
Summary (To Be a Girl, To Be a Boy – and Survive. Gender and Violence at School in Teenage Narratives) | 355 |