Być dziewczyną - być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży

Być dziewczyną - być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków.


Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt.


Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.


Rok wydania2019
Liczba stron356
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3476-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  1. Przemoc w szkole a płeć     25
    1.1. Ustalenia terminologiczne     25
    1.2. Problematyka i przegląd badań     48
      1.2.1. Płciowy i rodzajowy wymiar najważniejszych obszarów rozwoju nastolatków we wczesnej fazie dorastania     48
      1.2.2. (Nie)widzialne różnice. Przemoc w szkole a płeć     75
      1.2.3. „Szara strefa” szkolnej codzienności – rówieśnicza przemoc ze względu na płeć     84
      1.2.4. Zbieramy to, co siejemy. Socjalizacja i wychowanie a przemoc i płeć     109
  2. Metodologiczne podstawy badań własnych 137
    2.1. Problem i cel badań     137
    2.2. Metody badań     139
    2.3. Opis próby badawczej     146
    2.4. Opis procesu badawczego     153
  3. Analiza i interpretacja wyników badań     160
    3.1. Postrzeganie siebie, innych oraz relacji rówieśniczych w kontekście płci i rodzaju     160
      3.1.1. Różnice i przewagi     160
      3.1.2. Gra o popularność     170
      3.1.3. Grubasy, szmaty, lamusy i geje, czyli najgorzej     184
    3.2. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć w świetle szkolnych doświadczeń dziewcząt i chłopców    196
    3.3. Przekonania i stereotypy związane z płcią nastoletnich dziewcząt i chłopców     278
    3.4. Wnioski     289
  Zakończenie     295
  Bibliografia     305
  Aneks     341
  Summary (To Be a Girl, To Be a Boy – and Survive. Gender and Violence at School in Teenage Narratives)     355
RozwińZwiń