Akademicki spin off

Wiedza, zasoby i ścieżki rozwoju

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

22,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Akademickie spin offy to przedsiębiorstwa tworzone przez byłych lub obecnych pracowników instytucji naukowych iwykorzystujące elementy wiedzy naukowej do budowy swojej oferty rynkowej. Stanowią ważny składnik nowoczesnej gospodarki, tworząc jeden z kanałów transferu wiedzy naukowej do praktyki.
W publikacji zaprezentowano akademickie spin offy przez pryzmat intensywności wykorzystywania wiedzy naukowej i biznesowej, analizując konfigurację ich zasobów oraz strukturę oferty rynkowej. Dzięki wywiadom przeprowadzonym przez autora z właścicielami akademickich spin offów możliwe było przedstawienie tej zbiorowości w sposób realistyczny i odzwierciedlający różnorodność jej zachowań. W monografii zaproponowano kategoryzację akademickich spin offów, dokonano szczegółowego opisu i analizy każdej z kategorii oraz przedstawiono typowe ścieżki rozwojowe.
Uzyskany obraz akademickich spin offów jest daleki od wizerunku szybko rozwijających się na skalę globalną firm wywodzących się z wiodących uczelni światowych. Ukazuje on jednak złożoność postaw przedsiębiorców i ich działań. Wskazuje na zachodzące procesy uczenia się oraz pozyskiwania wiedzy z zewnątrz, a także na powiązanie wykorzystania wiedzy z procesem przedsiębiorczym.


Liczba stron308
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-560-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  1. Przedsiębiorczość akademicka – mechanizm komercjalizacji wiedzy naukowej    25
  1.1. Przedsiębiorczość, przedsiębiorca i zachowania przedsiębiorcze    25
  1.1.1. Orientacja przedsiębiorcza    29
  1.2. Zachowania przedsiębiorcze – ich kontekst oraz proces przedsiębiorczy    32
  1.2.1. Tworzenie i prowadzenie małej i średniej firmy    33
  1.2.2. Przedsiębiorczość organizacyjna    37
  1.2.3. Przedsiębiorczy sposób zarządzania    39
  1.2.4. Proces przedsiębiorczy – perspektywy jego postrzegania    42
  1.3. Komercjalizacja wiedzy jako podstawa procesów przedsiębiorczych w ramach uczelni wyższej    44
  1.3.1. Przedsiębiorczy uniwersytet    44
  1.3.2. Istota komercjalizacji wiedzy    46
  1.3.3. Komercjalizacja wiedzy jako zadanie uczelni wyższych    50
  1.3.4. Formy komercjalizacji wiedzy na uczelni wyższej    52
  1.3.5. Ograniczenia i bariery w odniesieniu do działań komercjalizacji wiedzy pochodzącej z uczelni wyższej    54
  1.3.6. Uwarunkowania wsparcia komercjalizacji wiedzy na uczelniach wyższych    56
  1.4. Przedsiębiorczość akademicka jako mechanizm transferu wiedzy naukowej do gospodarki     67
  1.4.1. Istota i formy przedsiębiorczości akademickiej    67
  1.4.2. Wsparcie przedsiębiorczości akademickiej    72
  1.4.3. Przedsiębiorczość technologiczna    74
  2. Akademicki spin off w nowoczesnej gospodarce    77
  2.1. Firma spin off jako zjawisko gospodarcze    77
  2.1.1. Spin off – pojęcie i jego składowe    82
  2.1.2. Spin off w sektorze przedsiębiorstw    85
  2.2. Akademicki spin off – pojęcie i klasyfikacje    93
  2.2.1. Akademicki spin off – typologia    97
  2.2.2. Spin off a spin out – dyskusja    101
  2.2.3. Akademicki spin off – próby uchwycenia skali zjawiska    103
  2.3. Sektor B+R jako środowisko tworzenia się akademickiego spin offu    105
  2.3.1. Kontekst formalny – spółki spin off i spółki celowe    108
  2.3.2. Powstanie akademickiego spin offu – środowisko uczelni i instytucji badawczych oraz ich pracowników    112
  2.4. Firmy spin off w gospodarce polskiej – szacowanie skali zjawiska    115
  3. Zasoby i czynniki powiązane jako determinanty powstawania i rozwoju przedsięwzięcia opartego na wiedzy    121
  3.1. Zasoby jako determinanty powstania i rozwoju akademickiego spin offu    121
  3.1.1. Zasoby jako czynnik zachowań strategicznych przedsiębiorstwa    121
  3.1.2. Podejście bazujące na zasobach jako jedna z płaszczyzn analizy akademickich spin offów w literaturze    128
  3.1.3. Zapotrzebowanie na zasoby materialne i niematerialne w tworzeniu firmy    132
  3.2. Wiedza i jej rodzaje jako szczególny rodzaj zasobu wykorzystywany w akademickim spin offie    138
  3.2.1. Cechy wiedzy jako zasobu    140
  3.2.2. Wiedza jawna oraz wiedza ukryta w odniesieniu do firm spin off    144
  3.2.3. Wiedza naukowa oraz wiedza biznesowa jako baza akademickiego spin offu    146
  3.3. Wiedza jako czynnik modyfikujący postrzeganie i wykorzystanie okazji rynkowych i zasobów – nowość i ryzyko    154
  3.3.1. Czynnik nowości jako kontekst powstawania firm spin off    154
  3.3.2. Ryzyko związane z zasobami jako element decyzji strategicznych    159
  3.3.3. Proces przedsiębiorczy i kształtowanie zasobów jako czynniki decyzji strategicznych    162
  4. Wiedza jako czynnik powstania i rozwoju akademickiego spin offu    165
  4.1. Powstanie akademickiego spin offu    165
  4.1.1. Proces powstania i rozwoju akademickiego spin offu – modele etapowe    165
  4.1.2. Powstająca firma – podejście bazujące na powiązaniu procesu przedsiębiorczego z konfiguracją zasobów i formułowaniem oferty rynkowej     171
  4.1.3. Wiedza jako czynnik powstania i rozwoju nowej firmy    176
  4.2. Wykorzystanie wiedzy naukowej oraz wiedzy biznesowej w odniesieniu do konfiguracji zasobów powstającego akademickiego spin offu    180
  4.2.1. Uwarunkowania zasobów finansowych w powstającym akademickim spin offie    181
  4.2.2. Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby finansowe    187
  4.2.3. Uwarunkowania zasobów fizycznych w powstającym akademickim spin offie    190
  4.2.4. Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby fizyczne    192
  4.2.5. Uwarunkowania zasobów ludzkich w powstającym akademickim spin offie    193
  4.2.6. Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby ludzkie    196
  4.2.7. Uwarunkowania zasobów organizacyjnych w powstającym akademickim spin offie    197
  4.2.8. Zastosowanie wiedzy biznesowej i naukowej a zasoby organizacyjne    198
  4.3. Wykorzystanie wiedzy naukowej i biznesowej a budowa i rozwój oferty rynkowej akademickiego spin offu    200
  4.3.1. Proces komercjalizacji wiedzy naukowej a oferta rynkowa akademickiego spin offu     200
  4.3.2. Oferta rynkowa powstającego spin offu – znaczenie wiedzy w jej tworzeniu    204
  4.4. Założenia dotyczące analizy typologii akademickich spin offów – intensywność wykorzystania wiedzy naukowej i wiedzy biznesowej    206
  5. Typologia akademickich spin offów – wyniki badań empirycznych    209
  5.1. Proces badawczy, założenia oraz opis metodologiczny    209
  5.1.1. Zastosowane metody badawcze    211
  5.1.2. Charakterystyka populacji i dobór próby badawczej    212
  5.1.3. Uwarunkowania metodologiczne – analiza zastosowanych rodzajów wiedzy    215
  5.2. Typ 1 – mikroprzedsięwzięcia intensywnie wykorzystujące wiedzę z sektora nauki    218
  5.2.1. Ścieżki rozwojowe    224
  5.2.2. Ścieżka rozwojowa typu 1A – „uzupełnianie dochodów właściciela”    224
  5.2.3. Ścieżka rozwojowa typu 1B – „usprawnienia organizacyjne i odciążanie właściciela”    225
  5.3. Typ 2 – mikroprzedsięwzięcia o niewielkim wykorzystaniu wiedzy pochodzącej z sektora nauki oraz niewielkim wykorzystaniu wiedzy biznesowej    226
  5.3.1. Ścieżka rozwojowa typu 2 – stagnacja i drenowanie biznesu    231
  5.4. Typ 3 – przedsięwzięcia o umiarkowanym komponencie wiedzy pochodzącej z sektora nauki oraz o znaczącym wykorzystaniu wiedzy biznesowej    232
  5.4.1. Ścieżki rozwojowe    237
  5.4.2. Ścieżka rozwojowa typu 3A – „walka o przetrwanie”    238
  5.4.3. Ścieżka rozwoju typu 3B – „budowa stabilizacji finansowej oraz zmagania z wykorzystaniem wiedzy naukowej”    241
  5.5. Typ 4 – przedsięwzięcia o wysokim poziomie zastosowania wiedzy pochodzącej z sektora nauki oraz o wysokim poziomie wykorzystania wiedzy biznesowej     243
  5.5.1. Ścieżki rozwojowe    253
  5.5.2. Ścieżka rozwojowa typu 4A – „start-up z gotową ofertą rynkową”    253
  5.5.3. Ścieżka rozwojowa typu 4B – „stopniowy rozwój oferty rynkowej”    255
  
  Podsumowanie    257
  Bibliografia    273
  Załącznik 1. Scenariusz wywiadu    293
  Abstract    299
  Spis rysunków    303
  Spis tabel    305
  Od Redakcji    307
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia