POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Celem książki jest próba wyjaśnienia dynamiki wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa militarnego w Azji poprzez analizę studiów przypadku czterech krajów: Indonezji, Iranu, Jordanii i Singapuru. Przedmiotem badań jest bezpieczeństwo tych państw, rozpatrywane przy wykorzystaniu teorii sekurytyzacji i próbie jej przełożenia na realia wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa militarnego. Hipoteza Autorów zakłada, że to percepcja wewnętrznych zagrożeń i własnych słabości w największym stopniu determinuje podejście do bezpieczeństwa militarnego.
Wybór Iranu, Indonezji, Jordanii i Singapuru jako studiów przypadku uwarunkowany jest ich potencjałem porównawczym oraz istotnymi podobieństwami w zakresie problematyki bezpieczeństwa. We wszystkich tych krajach percepcja zagrożeń o charakterze militarnym uwarunkowana jest specyfiką wewnętrznych sporów politycznych i jest silnie osadzona w kontekście społecznym. W efekcie wszędzie tam występuje bądź występowało do niedawna zjawisko sekurytyzowania zagadnień bezpieczeństwa, które powinny być raczej elementem rutynowej polityki państwa.
Praktyka sekurytyzacji zostaje niejako zinstytucjonalizowana poprzez stałe podkreślanie konieczności zastosowania nadzwyczajnych środków i wdrażania specjalnych procedur w celu neutralizacji zagrożeń, tworzy to sprzyjające warunki do instrumentalnego wykorzystania sekurytyzacji. Jednocześnie owa instytucjonalizacja specjalnych środków i procedur nie prowadzi zazwyczaj do ich przekształcenia w element rutynowej polityki państwa, ponieważ decydenci polityczni stale podkreślają nadzwyczajny charakter środków, które wdrażają.
******
Dilemmas of Military Security of the Asian States – Internal Conditions of Securitization
The publication aims to explain the dynamics of internal conditions of military security in Asia through the analysis of the case studies of four states: Indonesia, Iran, Jordan and Singapore. The subject of research is the security of these states examined with the use of the theory of securitization and an attempt to translate it into the realities of internal conditions of military security.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Stosunki międzynarodowe |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3419-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wstęp | 11 |
ROZDZIAŁ | 1 |
Ramy teoretyczne 17 | |
1.1. Założenia teorii sekurytyzacji | 18 |
1.2. Rozumienie bezpieczeństwa | 24 |
1.3. Specyfi ka bezpieczeństwa w kontekście | |
pozaeuropejskim | 28 |
ROZDZIAŁ | 2 |
Indonezja – słabnący potencjał sekurytyzujący armii 33 | |
2.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących | 33 |
2.1.1. System polityczny | 36 |
2.1.2. Siły zbrojne | 40 |
2.1.3. Relacje cywilno-wojskowe | 45 |
2.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący | 54 |
2.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i | |
wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących | 56 |
2.2.1. Katalog wartości chronionych | 58 |
2.2.2. Postrzegane zagrożenia | 62 |
2.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfika | |
uwarunkowań społecznych) | 64 |
2.3. Przebieg procesu sekurytyzacji | 67 |
2.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza | |
identyfi kacji) | 70 |
2.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji) | 73 |
2.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, | |
polityczny) | 78 |
ROZDZIAŁ | 3 |
Singapur – administrowanie sekurytyzacją 81 | |
3.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących | 81 |
3.1.1. System polityczny | 82 |
3.1.2. Siły zbrojne | 85 |
3.1.3. Relacje cywilno-wojskowe | 90 |
3.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący | 93 |
3.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i | |
wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących | 93 |
3.2.1. Katalog wartości chronionych | 94 |
3.2.2. Postrzegane zagrożenia | 95 |
3.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfika | |
uwarunkowań społecznych) | 98 |
3.3. Przebieg procesu sekurytyzacji | 99 |
3.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza | |
identyfi kacji) i rzeczywiste działania (faza | |
mobilizacji) | 100 |
ROZDZIAŁ | 4 |
Iran – selektywna sekurytyzacja 110 | |
4.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących | 110 |
4.1.1. System polityczny | 111 |
4.1.2. Siły zbrojne | 114 |
4.1.3. Relacje cywilno-wojskowe | 123 |
4.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący | 126 |
4.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i | |
wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących | 128 |
4.2.1. Katalog wartości chronionych | 128 |
4.2.2. Postrzegane zagrożenia | 130 |
4.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfika | |
uwarunkowań społecznych) | 140 |
4.3. Przebieg procesu sekurytyzacji | 143 |
4.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza | |
identyfi kacji) | 144 |
4.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji) | |
150 | |
4.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, | |
polityczny) | 157 |
ROZDZIAŁ | 5 |
Jordania – sekurytyzacja w obliczu realnych wyzwań 161 | |
5.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących | 161 |
5.1.1. System polityczny | 162 |
5.1.2. Siły zbrojne | 165 |
5.1.3. Relacje cywilno-wojskowe | 170 |
5.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący | 173 |
5.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i | |
wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących | 175 |
5.2.1. Katalog wartości chronionych | 175 |
5.2.2. Postrzegane zagrożenia | 176 |
5.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfika | |
uwarunkowań społecznych) | 181 |
5.3. Przebieg procesu sekurytyzacji | 184 |
5.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza | |
identyfi kacji) | 184 |
5.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji) | |
188 | |
5.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, | |
polityczny) | 196 |
Zakończenie | 198 |
Abstract | 202 |
Wykaz skrótów | 203 |
Bibliografia | 204 |