Wartości a politycy

-24%

Wartości a politycy

Perspektywa młodzieży akademickiej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,24  24,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,60 zł  


18,24

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

          Celem tej pracy jest zbadanie „pożądanego systemu wartości i cech osobowych polityków” w świadomości studentów nauk o polityce, a więc młodych ludzi stojących u progu dorosłego życia. To, czy w najbliższej przyszłości zaangażują się oni w różne formy aktywności społecznej czy politycznej, zależy od ich poczucia bezpośredniej czy bardziej pośredniej kontroli nad możliwością zrealizowania swoich planów i marzeń życiowych.


          Konstrukcja pracy została podporządkowana przedstawionemu celowi badań. Treści zawarte w rozdziale 1. mają pobudzić refleksję nad znaczeniem wartości w pełnieniu różnych, w tym politycznych, funkcji społecznych.


          Rozdział 2. to dyskusja teoretyczna nad psychospołecznymi uwarunkowaniami spostrzegania społecznego młodych ludzi. Przedstawiono w nim najbardziej obecnie znaczące koncepcje rozwoju psychicznego jednostki wchodzącej w okres dorosłości. Studenci (będący przedmiotem badań) są osobami, które formułują swoje oczekiwania wobec świata ludzi w pełni dojrzałych, co nie znaczy, że mądrzejszych od nich.


          Rozdział 3. zawiera opis szczegółowych problemów badawczych, które – na podstawie uzyskanego materiału empirycznego – będą poddane wnikliwej analizie statystycznej, celem uzyskania wiarygodnych naukowo odpowiedzi. Przedmiotem opisu będą 2 główne zmienne zależne, jakimi są cechy osobowe polityków oraz ich system wartości. Zostanie również przedstawiona jedna z bardziej eksponowanych zmiennych niezależnych – zakorzenienie w tradycjach rodzinnych.


          Rozdział 4. zawiera obszerną analizę statystyczną i merytoryczną, uwzględniającą wcześniej sformułowane problemy badawcze.


          Ostatni, 5. rozdział podsumowuje rezultaty badawcze całej pracy i przeprowadza dyskusję dotyczącą ich interpretacji. Przedstawione wnioski i refleksje, jak się wydaje, mają określoną wartość poznawczą i aplikacyjną. Przede wszystkim pokazują, że młodzież akademicka dosyć zgodnie stawia wysokie wymagania politykom, oczekując od nich troski o wartości ogólnonarodowe i kompetencji moralnych oraz intelektualnych.


          Praca, jak się wydaje, wyraźnie dowodzi, że stopień zaufania do klasy politycznej oraz udzielanie jej wsparcia przez młodych dorosłych w dużym stopniu zależy od jakości postrzegania jej szeroko rozumianych kompetencji osobowych i kierowania się wartościami w podejmowaniu różnych, społecznie ważnych działań.


          Treści przedstawione w niniejszej pracy mogą być, jak sądzi Autor, adresowane do wszystkich, którym dobro kraju leży na sercu. Mogą inspirować do przemyśleń, stanowić źródło hipotez do dalszych interdyscyplinarnych badań i do konstruowania różnych projektów edukacyjnych, mających na celu poszerzanie świadomości politycznej wszystkich obywateli, zwłaszcza tych, na których spoczywa szczególne brzemię odpowiedzialności za jakość życia każdego z nas.


Rok wydania2009
Liczba stron124
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-326-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział 1. Wartości i ich znaczenie w odgrywaniu ról społecznych    15
    1.1. Rozumienie pojęcia wartości w naukach społecznych    15
    1.2. Aspekty procesu wartościowania    17
    1.3. Geneza, rozwój i funkcje wartości    19
    1.4. Władza a odgrywanie ról politycznych    22
      1.4.1. Postrzeganie polityki przez jednostkę    24
      1.4.2. Definicje władzy i pojęcia pokrewne    29
      1.4.3. Konsekwencje posiadania władzy    32
    1.5. Hierarchia wartości jako regulator jakości pełnienia funkcji politycznych w świetle badań empirycznych    36
  Rozdział 2. Młodzi dorośli i ich percepcja świata społecznego    41
    2.1. Podmiotowe uwarunkowania społecznego funkcjonowania młodych dorosłych – perspektywa teorii tożsamości osobowej    42
      2.1.1. Pojęcie tożsamości osobowej    42
      2.1.2. Kształtowanie się tożsamości osobowej w świetle koncepcji E. Eriksona    43
      2.1.3. Koncepcja tożsamości osobowej J. E. Marcii    45
      2.1.4. Uwarunkowania zmian rozwojowych poczucia tożsamości    49
    2.2. Wpływ rodziny na społeczne funkcjonowanie młodych dorosłych – perspektywa teorii zakorzenienia    55
      2.2.1. Pojęcie zakorzenienia    55
      2.2.2. Tradycja i tradycjonalizm rodzinny    55
      2.2.3. Zakorzenienie w tradycjach rodzinnych rozumiane jako proces    58
  Rozdział 3. Problematyka i metodologia badań    63
    3.1. Problemy badawcze    63
    3.2. Zmienne badawcze i sposób ich pomiaru    65
      3.2.1. Wartości polityczne    65
      3.2.2. Cechy osobowe    66
      3.2.3. Zakorzenienie w tradycjach rodzinnych    67
    3.3. Dobór próby oraz przebieg badań    67
  Rozdział 4. Pożądane wartości i cechy osobowe klasy politycznej. Prezentacja i analiza danych empirycznych    71
    4.1. Oczekiwane wartości u polityków w ocenie młodzieży akademickiej    72
      4.1.1. Pożądane wartości polityków w percepcji badanych studentów    72
      4.1.2. Pożądana hierarchia wartości a tryb studiowania (dzienny – zaoczny)    75
      4.1.3. Pożądana hierarchia wartości a rok studiów    76
      4.1.4. Pożądana hierarchia wartości a praca studentów    78
      4.1.5. Pożądana hierarchia wartości a płeć studentów    80
      4.1.6. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a zaangażowanie studentów w działalność polityczną    81
      4.1.7. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a deklarowanie przez studentów zaangażowania w działalność polityczną    83
      4.1.8. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a zakorzenienie studentów w tradycji rodzinnej    85
    4.2. Oczekiwane cechy osobowe u polityków w ocenie młodzieży akademickiej    88
      4.2.1. Pożądane cechy osobowe u polityków w percepcji badanych osób    88
      4.2.2. Pożądane cechy osobowe u polityków a tryb studiowania (dzienny – zaoczny)    91
      4.2.3. Pożądane cechy osobowe u polityków a rok studiów    92
      4.2.4. Pożądane cechy osobowe u polityków a praca studentów    93
      4.2.5. Pożądane cechy osobowe u polityków a płeć studentów    95
      4.2.6. Oczekiwane cechy osobowe klasy politycznej a zaangażowanie studentów w działalność polityczną    96
      4.2.7. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a deklarowanie przez studentów zaangażowania w działalność polityczną    98
      4.2.8. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a miejsce wychowania studentów    99
      4.2.9. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a zakorzenienie studentów w tradycji rodzinnej    101
  Rozdział 5. Podsumowanie    105
  Bibliografia    113
  Values and politics (Summary)    121
RozwińZwiń