Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego

Konferencja w 50. rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego. Materiały z Konferencji Naukowej zorganizowanej w dniu 17 października 2012 roku w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,94  31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 31,50 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,16 zł  


23,94

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom zbiorowy „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego”. Konferencja w 50 rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego przynosi rozważania teatrologów i filologów klasycznych na temat twórczości naukowej i artystycznej Stefana Srebrnego ( 1890-1962 ) wybitnego hellenisty, tłumacza, inscenizatora i krytyka teatralnego oraz jej recepcji w dobie współczesnej. Refleksja natury historyczno-literacko-teatralnej sytuuje się na tle narracji o wielkim uczonym, artyście teatru i człowieku wiernym zasadom i zawodowej etyce w obliczu totalitaryzmów. Tom aspiruje do usytuowania poruszanych w nim wątków problemowych w kręgu refleksji nad spuścizną Srebrnego autorstwa Zofii Abramowiczówny, Jerzego Łanowskiego, Mariana Plezi, Lidii Winniczuk i innych. Odwołuje się do obszernego wyboru jego pism Teatr grecki i polski wydanego w latach 80.tych minionego stulecia. Przywołuje wydanie w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego w latach 90.tych korespondencji Stefana Srebrnego z jego Mistrzem Tadeuszem Zielińskim. Omówienia zawarte w tomie dotyczą nowych ustaleń na temat przekładu Orestei Ajschylosa i Dialogów Platona na szerokim tle teorii przekładu z języków klasycznych. W kontekście kanonicznych inscenizacji Srebrnego w Wilnie w latach 30. tych zrekonstruowane zostały polska prapremiera Prometeusza w okowach Ajschylosa i przedstawienie Gromiwoi/Lysistrate Arystofanesa z uwzględnieniem okoliczności politycznych w okresie PRL-u. W kręgu problematyki artystycznego dziedzictwa twórczości Srebrnego omówiona została recepcja konwencji teatru misteryjnego w polskiej myśli i krytyce teatralnej oraz wystawienia Orfeusza Anny Świrszczyńskiej na polskich scenach. Analizy współczesnych wystawień repertuaru antycznego pod kątem rejestracji obserwowanych przemian i kreacji nowych ideologiczno-artystycznych strategii twórczych w dziedzinie reinterpretacji antyku greckiego objęły także poezję dramatyczną Eurypidesa Ifigenia w Aulidzie oraz Bachantki i Sofoklesa Filoktet. Zaprezentowane wyniki pozwalają mówić po półwieczu, które minęło od śmierci Uczonego, o nieprzemijającej aktualności naukowej i artystycznej Jego twórczości i uznać inspirującą moc Jego dzieła. Publikacja jest adresowana do teatrologów, filologów klasycznych, kulturoznawców i historyków.


Rok wydania2015
Liczba stron252
KategoriaTeatrologia
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-395-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Słowo wstępne (Grażyna Golik-Szarawarska) /    5
  
  I. Spuścizna naukowa Profesora Stefana Srebrnego i jej recepcja. Problematyka, idee, metoda
  
  Marian Szarmach
  Stefan Srebrny – filolog i człowiek teatru /    15
  
  Barbara Bibik
  Profesor Stefan Srebrny jako tłumacz (na przykładzie Orestei Ajschylosa) /    26
  
  Sławomir Wyszomirski
  Okoliczności powstania i ocena przekładu dialogów platońskich pióra Stefana Srebrnego /    44
  
  II. Spuścizna artystyczna Profesora Stefana Srebrnego i jej oddziaływanie. Przekłady, inscenizacje, krytyka teatralna
  
  Grażyna Golik-Szarawarska
  Polska prapremiera Prometeusza w okowach Ajschylosa w przekładzie Stefana Srebrnego jako zagadnienie badawcze /    59
  
  Lilianna Dorak-Wojakowska
  Inscenizacje misteryjne w krytyce teatralnej Stefana Srebrnego i ich recepcja /    132
  
  Magdalena Gajocha-Kulpa
  O inscenizacjach Orfeusza Anny Świrszczyńskiej /    153
  
  III. Inscenizowanie antyku na polskich scenach. Tradycja i współczesność
  
  Jadwiga Czerwińska, Małgorzata Budzowska
  Mit Ifigenii – pomiędzy tekstem a sceną /    169
  
  Piotr Rudzki
  Antyk współcześnie czytany: Filoktet Sofoklesa w reżyserii Barbary Wysockiej albo Kryzys /    198
  
  Magdalena Figzał
  Chór antyczny oraz jego wcielenia w inscenizacjach współczesnych polskich reżyserów /    213
  
  Indeks nazwisk (opracowała Grażyna Golik-Szarawarska) /    225
  
  Informacje o autorach /    235
  
  Spis fotografii /    236
RozwińZwiń