INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja stanowi propozycję teoretyczno-metodologicznego ujęcia diagnozy resocjalizacyjnej w perspektywie pozytywnej. Autorka przedstawia założenia teoretyczne diagnozy pozytywnej w resocjalizacji oraz konstruuje jej model metodologiczny. Wychodzi z założenia, że jednym z najważniejszych czynników warunkujących efektywność resocjalizacji jest prawidłowo realizowany proces diagnostyczny powiązany z procesem wychowania resocjalizującego. Wskazuje na to, że diagnoza jest podstawą projektowania działań resocjalizacyjnych. Zakłada się, że diagnoza negatywna i pozytywna stanowią diagnozę pełną wykorzystywaną do projektowania modelu działań interwencyjnych, opartych na działaniach dwukierunkowych: eliminujących deficyty i wzmacniających potencjały. Zasadę stanowi to, iż diagnoza pozytywna jest bardziej istotna dla procesu projektowania działań interwencyjnych niż diagnoza negatywna. Diagnoza pozytywna dotyczy wykorzystania w projektowaniu czynników bezpośrednio stymulujących rozwój, polega na odkrywaniu zasobów, potencjałów i zdolności. Negatywna zaś polega na eliminacji czynników hamujących ów rozwój. Praca składa się z dwóch rozdziałów. W pierwszym przedstawiono założenia teoretyczne diagnozy resocjalizacyjnej, a w drugim jej założenia metodologiczne. W prezentowanych przez autorkę modelach (tzw. ujęcie komplementarne) zakłada się priorytetowość diagnozy pozytywnej (potencjałów, zasobów) i jedynie uzupełniający charakter diagnozy negatywnej (deficytów, zaburzeń). Rozważania dotyczące modelu diagnozy resocjalizacyjnej kończą refleksje odnoszące się do wyznaczników i specyfiki etyki postępowania pedagoga resocjalizacyjnego, pełniącego funkcję zarówno diagnosty, jak i wychowawcy wspierającego proces wewnętrznej przemiany jednostki niedostosowanej społecznie.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Resocjalizacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-730-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Diagnoza psychologiczna
do koszyka
Diagnoza: alienacja
do koszyka
Diagnoza i terapia w logopedii
do koszyka
Diagnoza i terapia w pracy logopedy i...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
ROZDZIAŁ 1. | |
Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — ogólne założenia teoretyczne / | 13 |
Wprowadzenie / | 15 |
1.1. Dominujące podejścia w diagnozie resocjalizacyjnej — patogeneza czy salutogeneza / | 19 |
1.1.1. Patogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / | 19 |
1.1.2. Salutogeneza jako dominujący sposób wyjaśniania zaburzeń przystosowawczych / | 23 |
1.2. Główne wyznaczniki i problemy procesu diagnozy w resocjalizacji / | 27 |
1.3. Psychologia pozytywna a resocjalizacja (aspekty diagnozy zaburzeń) / | 31 |
1.4. Modele resocjalizacji w kontekście diagnozy źródeł i pokonywania „ludzkiego zła” / | 38 |
1.4.1. Koncepcja resilience i koncepcja salutogenezy jako podstawa teoretyczna diagnozy pozytywnej w resocjalizacji / | 42 |
1.4.2. Model ryzyka i model dobrego życia — źródła, charakterystyka i ich zastosowanie w diagnozie resocjalizacyjnej / | 46 |
1.4.2.1. Model ryzyka oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „negatywnego” / | 47 |
1.4.2.2. Model dobrego życia oraz jego zastosowanie w diagnozie i metodyce pracy resocjalizacyjnej oraz egzemplifikacja podejścia „pozytywnego” / | 53 |
1.4.3. Modele wsparcia (pomocy) w rozwoju a modele ryzyka i dobrego życia oraz ich zastosowanie w pozytywnej diagnozie resocjalizacyjnej / | 59 |
1.4.4. Model komplementarny pomocy w rozwoju jako egzemplifikacja pozytywnej diagnozy resocjalizacyjnej i pozytywnej resocjalizacji — uzasadnienie modelu / | 66 |
ROZDZIAŁ 2. | |
Diagnoza pozytywna i negatywna w resocjalizacji — konkretyzacja założeń teoretycznych i metodologicznych / | 75 |
Wprowadzenie / | 77 |
2.1. Zrozumieć niedostosowanie społeczne — model teoretyczny, czyli ogólnie o obszarach diagnozy pozytywnej i negatywnej / | 79 |
2.1.1. Charakterystyka i wyznaczniki procesu rozwoju / | 79 |
2.1.1.1. Podstawowe wymiary ludzkiego rozwoju i zaburzeń rozwojowych / | 81 |
2.1.1.2. Mechanizmy i procesy determinujące rozwój człowieka / | 92 |
2.1.1.3. Poznawcze mechanizmy rozwoju i psychopatologii zaburzeń rozwojowych / | 107 |
2.1.1.4. Zniekształcenia poznawcze jako wyznaczniki jakości rozwoju / | 116 |
2.1.1.5. Środowiskowy i społeczno-kulturowy kontekst rozwoju — model czynników ryzyka i czynników chroniących / | 125 |
2.1.2. Diagnoza w resocjalizacji — model komplementarny / | 141 |
2.2. Poznać świat życia jednostki niedostosowanej społecznie, czyli ogólnie o podstawach metodologicznych diagnozy / | 152 |
2.3. Propozycje podejść teoretyczno-metodologicznych do obszarów diagnozy w resocjalizacji / | 160 |
2.4. Etyka postępowania pedagoga resocjalizacyjnego — wyznaczniki i specyfika / | 164 |
Refleksja na zakończenie / | 179 |
Bibliografia / | 183 |
Wykaz schematów i tabel / | 205 |
Indeks nazwisk / | 207 |
Indeks rzeczowy / | 213 |
Summary / | 221 |
Résumé / | 223 |
Zusammenfassung / | 227 |