INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Problemy edukacji i wychowania budzą nieustanne zainteresowanie filmowców, w ponad stuletniej historii kina przestrzeń szkoły była wielokrotnie wykorzystywana jako nośnik różnorodnych znaczeń. Filmy, których akcja rozgrywa się w szkole wpisują się w społeczną historię kina, jego recepcji i związków z rzeczywistością społeczną. Tematyka szkolna w kinie często jest pretekstem do rozważań ideologicznych, do poruszania problemów społecznych i politycznych, o których nie chce się, lub nie wolno, z różnych przyczyn, mówić wprost. W filmach o szkole można odnaleźć jawny bądź ukryty wyraz światopoglądu twórców, którzy w formie artystycznej lub popularnej wypowiedzi filmowej wyrażają swój krytyczny stosunek do zideologizowanej rzeczywistości szkolnej. Filmy te stanowią zatem swoistą kontestację edukacji i wychowania w szkole, reprezentującej instytucję państwa, objawiającą się przez filmowe przedstawienia różnych form oporu, odporu i nieposłuszeństwa obywatelskiego.
Przedmiotem badań zawartych w książce są wybrane fabularne filmy aktorskie (z pominięciem filmów dokumentalnych i animowanych) zrealizowane w Polsce i innych krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i Australii (ze względu na europejskie i północno-amerykańskie korzenie) w latach 1931-2009. Wybór filmów uwarunkowany jest celem poszukiwań badawczych, analizie poddano zatem przede wszystkim klasyczne oraz cieszące się popularnością i uznaniem krytyki bądź publiczności filmy, w których dodatkowo odnaleźć można ideologiczne i pedagogiczne odwołania. Wiele, zwłaszcza starszych filmów, to uznane dzieła światowej kinematografii [np. Pała ze sprawowania (Zero de conduite) Jeana Vigo z 1933 roku, Czterysta batów (Les quatre cents coups) François Truffauta z 1959, Niepokoje wychowanka Törlessa (Der Junge Törless) Volkera Schlöndorffa z 1966]; przywołane zostały również filmy współczesne [m.in. Klasa (Entre les Murs) Laurenta Centeta, Nasza klasa (Klass) Ilmara Raaga z 2007 roku, Fala (Die Welle) Denisa Gansela z roku 2008], które nie posiadają takiego statusu, jednakże są ważne ze względu na zakres społecznego oddziaływania.
Charakter interpretacji filmowych uwarunkowany został przyjętymi założeniami metodologicznymi z kręgu krytyki ideologicznej w myśli filmowej oraz wybranymi dwudziestowiecznymi teoriami i nurtami wychowania oraz ideologiami edukacyjnymi. Refleksje teoretyczne obecne w pierwszej części książki stanowią niezbędne wsparcie do kontekstualizacji wyróżnionych w filmach problemów ideologicznych, edukacyjnych i wychowawczych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 269 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-692-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp; | 9 |
Część pierwsza | |
W kręgu ideologii, edukacji i wychowania | |
Zagadnienia teoretyczne | |
Rozdział pierwszy | |
Społeczne i polityczne aspekty ideologii; | 21 |
Pojęcie ideologii; | 21 |
Koncepcje państwa i ich związek z ideologią i polityką; | 26 |
Ideologia a religia; | 29 |
Określenie mitu politycznego; | 31 |
Rozdział drugi | |
Założenia ideowe dwudziestowiecznych nurtów politycznych i ich wpływ na edukację; | 37 |
Ideologiczne funkcje nauczania i wychowania; | 37 |
Koncepcje konserwatywne i neokonserwatywne w edukacji; | 40 |
Ideologia liberalizmu w systemach oświatowych; | 43 |
Pedagogika nacjonalistyczna a pedagogika narodowa; | 45 |
Edukacja a ideologia komunistyczna; | 48 |
Faszyzacja edukacji w okresie III Rzeszy; | 50 |
Socjalistyczna koncepcja oświaty; | 52 |
Anarchizm i pedagogika emancypacyjna; | 53 |
Demokratyzacja szkolnictwa; | 55 |
Nowa Prawica a jakość edukacji; | 57 |
Neoliberalna koncepcja edukacji; | 58 |
Rozdział trzeci | |
Ideologia, edukacja i wychowanie; | 61 |
Ideologie edukacyjne i wychowawcze; | 61 |
Koncepcja wychowania zorientowanego na osobę; | 66 |
Antypedagogika i wychowanie antyautorytarne; | 69 |
Przemoc symboliczna w edukacji; | 71 |
Mity pedagogiczne; | 75 |