INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Synteza monograficzna dotycząca całokształtu zagadnień narracji w filmie i ruchomych obrazach. Nawiązując do wydanej nakładem Wydawnictwa Naukowego UAM przed trzema laty „Semiotyki ruchomych obrazów”, autor koncentruje uwagę na podstawowej kwestii badawczej, jaką stanowią narracyjne właściwości przekazów kinematograficznych. Całość łączy w sobie teorię i praktykę komunikowania za pośrednictwem ruchomych obrazów: od czasów najdawniejszych (przełom XIX i XX wieku) do współczesności. Opracowanie zawiera obszerną wielojęzyczną bibliografię przedmiotu oraz indeks terminów.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 508 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3532-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Wprowadzenie | 13 |
O właściwościach narracji filmowej | 19 |
Powinowactwa przez narrację | 43 |
Rodzina sztuk narracyjnych | 46 |
Czy istnieje film bez narracji? | 50 |
Akcja | 53 |
Fabuła | 57 |
Temat | 77 |
Wątek i motyw | 81 |
Podstawy narracji kinematograficznej | 85 |
Narracja a obrazowanie | 92 |
Ujęcie | 99 |
Scena | 103 |
Mastershot i ujęcia cząstkowe | 106 |
Przedstawione i nieprzedstawione | 109 |
Plan narracji – plan świata przedstawionego | 112 |
Forma jako treść, treść jako forma | 115 |
Showing–telling | 118 |
Opis a opowiadanie | 121 |
Rama narracyjna | 125 |
Narrator – adresat narracji | 128 |
Retoryka narracji | 137 |
Lekcja Lumière’ów | 143 |
Lekcja Mélièsa | 146 |
Lekcja Griffitha | 149 |
Lekcja Chaplina | 151 |
Lekcja Kammerspielu | 157 |
Lekcja Buñuela | 161 |
Lekcja kina dźwiękowego | 165 |
Lekcja Wellesa | 171 |
Lekcja neorealizmu | 176 |
Lekcja kina autorskiego | 181 |
Lekcja autotematyzmu | 185 |
Narracja a montaż | 190 |
Narracja jako trwanie i rozwój | 202 |
Tkanka łączna | 202 |
Ciągłość i nieciągłość | 206 |
Spójność komunikatu | 209 |
Powierzchnia i struktura głęboka obrazu/przekazu | 218 |
Narracja jako kompozycja | 222 |
Narracja a dramaturgia | 231 |
Narracja jako komunikowanie | 254 |
Czynność znacząca | 254 |
Partytura doznań, myśli i przeżyć | 259 |
Zarządzanie informacją | 263 |
Montaż akcji równoległych | 266 |
O narracji eliptycznej, subwersywnej i parabolicznej | 270 |
Obiektywizacja i subiektywizacja przekazu | 273 |
Kamerowanie, monitoring, podgląd | 278 |
Narracja pozornie zależna | 281 |
Komunikat a funkcja referencyjna | 296 |
Narracja jako model świata | 296 |
Wiarygodność vs niewiarygodność przekazu | 305 |
Licentia narrativa | 309 |
Esej filmowy w perspektywie narracji | 312 |
Narracja a rodzaj | 316 |
Narracja a gatunek | 320 |
Narracja a mit | 325 |
Tryby narracji | 330 |
Modus obrazowania | 330 |
Film dokumentalny | 331 |
Film epicki | 332 |
Film komediowy | 334 |
Film dramatyczny | 335 |
Film poetycki | 338 |
Wielkie figury semantyczne | 343 |
Autor (obraz autora) | 346 |
Widz (obraz odbiorcy) | 348 |
Narrator (podmiot obrazujący) | 351 |
Adresat narracji | 352 |
Czas i przestrzeń | 355 |
Akcja i fabuła | 359 |
Bohater, bohaterka | 360 |
Rodzaj i gatunek | 364 |
Rytm narracji | 366 |
Styl | 369 |
Kompozycja | 372 |
Przesłanie | 373 |
Figura jako element procesu | 375 |
Narrator w czasoprzestrzeni | 378 |
Czas fraktalny | 383 |
Narracja wielopodmiotowa | 398 |
Narracja wieloekranowa | 400 |
Film w filmie | 403 |
Narracja a styl | 406 |
Narracja wobec tabu | 410 |
Slow cinema | 416 |
Kłopotliwe pytania | 416 |
Poetyka narracji jako adres | 419 |
Nowe czy odkrywane na nowo? | 422 |
O funkcjach komunikacyjnych slow cinema | 425 |
Cena niepopularności | 427 |
Etyka slow cinema | 428 |
Kilka uwag o historii narracji filmowej | 432 |
Nowa narracja – nowe obrazowanie | 444 |
Zakończenie | 455 |
Bibliografia (wybór) | 469 |
Myśli z narracją w tle | 491 |
Indeks rzeczowy | 499 |
Narration in film and motion pictures (Summary) | 507 |