Literatura a myśl słaba

-25%

Literatura a myśl słaba

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

9,00  12,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 12,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,00 zł  


9,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Literatura a myśl słaba przedstawia podstawowe założenia filozoficzne tzw. myśli słabej - ważnego zjawiska w dzisiejszej panoramie myślowej - ukształtowanej m.in. przez dwóch myślicieli: Constantina Noikę i Gianniego Vattimo, którą cechuje zwrócenie szczególnej uwagi na to wszystko, co bytowo kruche, ułomne, kalekie, wybrakowane, i uczynienie z tych obszarów doświadczenia punktu wyjścia refleksji filozoficznej oraz kulturowej. W myśli słabej istotne jest też założenie, że sposób manifestowania się bytu słabego, czy też „osłabionego”, można wyrazić najlepiej za pomocą pojęcia śladu. Pewne wątki myśli słabej - a szczególnie właśnie pojęcie śladu - zastosowane zostały w książce do próby reinterpretacji podstawowych pojęć poetyki: pojęcia mimesis, tu traktowanego jako naśladowanie, ze szczególnym akcentem położonym właśnie na śladowość, pojęcia podmiotu tekstowego jako śladu-rysy, a także szeroko pojętej słabej formy dzieła literackiego, znamiennej zwłaszcza dla późnego modernizmu. Literatura a myśl słaba opisuje również te tendencje w literaturze nowoczesnej, w których najpełniej doszła do głosu intuicja „słabego” bytu, rzeczywistości, która - mówiąc najogólniej - utraciła swą substancjalność. Intuicja ta jest wyrażona najczęściej przy pomocy motywu śladu, w różnych jego znaczeniach: jako odcisku, resztki, znaku-przekazu. W ostatniej części książki zostały opisane trzy metafory mimesis, które można odnaleźć w nowoczesnej literaturze, a także filozofii: przenośnie tańca, mimiki i ornamentu, które stanowią istotny kontekst interpretacyjny dla problematyki śladu i naśladowania.


Rok wydania2009
Liczba stron464
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1506-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa
  
  Część I: MYŚL SŁABA – PODSTAWY FILOZOFICZNE
  
  Wstęp
  
  Noica: rumuńska kruchość bytu
  
  Vattimo: nihilizm, hermeneutyka, sztuka
  
  Myśl słaba wobec tradycji filozoficznej i kulturowej
  
  Osłabianie Nietzschego
  
  Nietzsche, Marks, emancypacja
  
  Pomiędzy rozumem dialektycznym a rozumem hermeneutycznym
  
  Nietzsche, Heidegger, hermeneutyka
  
  Myśl słaba a poststrukturalizm
  
  Słownik myśli słabej: Verwindung, Andenken, pietas
  
  Nihilizm i hermeneutyka
  
  Śmierć sztuki, śmierć w sztuce
  
  Przepaść języka
  
  Część II: SŁABA ONTOLOGIA DZIEŁA LITERACKIEGO
  
  Wstęp
  
  Naśladowanie świata
  
  Trzy odmiany mimesis w filozofii Platona
  
  Państwo: mimesis partycypacji
  
  Sofista: mimesis podobieństwa
  
  Teajtet: mimesis śladu
  
  Etyka śladu
  
  Trzy odmiany śladu we współczesnej filozofii
  
  Aneks: mimetyczny trójkąt Platona
  
  Zarysowywanie autora
  
  Kryzys podmiotu: różnica, wykładnia, przesilenie
  
  „Nieszczęsna sprzeczność” nowoczesnej podmiotowości:
  
  rozpoznanie wstępne
  
  Rysy podmiotu. Ślad jako nowa formuła obecności autora w tekście
  
  Część III: LITERATURA NOWOCZESNA I ŚLADY
  
  Wstęp
  
  „Odnajdywanie śladem śladów”. Słaba ontologia w literaturze
  
  polskiej XX wieku: rekonesans
  
  „Nic przed Cosiem przodkuje”: nihilizm przed nihilizmem
  
  „Ubożenie, słabnięcie, rozkład”. Słaba forma w sztuce XX wieku
  
  „Znikanie treści świata”
  
  „Odnajdywanie śladem śladów”
  
  „Ślad hojny”. O Śniegu Leśmiana
  
  Gombrowicz a myśl słaba
  
  Słabość i ślad w poezji Tadeusza Różewicza
  
  „Słabnie poeta / obrazy tracą siłę”. Różewiczowska forma słaba
  
  „Wyniszczone przez czas rysy / rysują naszą wspólną twarz”.
  
  Ślady podmiotu, podmiot jako ślad
  
  Część IV: O NAŚLADOWANIU INACZEJ: TANIEC, MIM, ORNAMENT
  
  „W tańcu tylko wypowiadać potrafię najwyższych rzeczy przenośnie”.
  
  Metafora tańca w tradycji modernistycznej
  
  „Tańczyć w łańcuchach”. Taniec jako metafora kultury w pismach
  
   Nietzschego
  
  „Ut choreia poesis” – taniec jako metafora języka poetyckiego
  
  w twórczości Valéry’ego i Mallarmégo
  
  „Poeci [...] nie chcą, nie śmieją już tańczyć” – metafora tańca
  
  w twórczości Leśmiana
  
  „Pląsy gwiezdne, wszechświatów taneczność” – taniec jako
  
  metafora kosmosu
  
  Balet struktur. Metafora tancerza i tańca w twórczości Gombrowicza
  
  Mimika i mimetyka, czyli o naśladowaniu inaczej
  
  Język ruchu: mim i pantomima w koncepcjach twórców wielkiej
  
  reformy teatralnej
  
  Norwid, Mallarmé, Leśmian: mimika jako przedstawienie przedstawienia
  
  Stwarzanie obecności. Mim a zjawisko reprezentacji
  
  Metafora ornamentu w dyskursie filozoficznym: od Kanta do Vattimo
  
  Bibliografia
  
  Indeks nazwisk
  
  Indeks rzeczowy
  
  Summary
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia