EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Kino nieme to pierwszy tom przygotowywanej w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego czterotomowej Historii kina pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej i Rafała Syski. W zamierzeniu redaktorów ma to być książka wykorzystująca nowe źródła, uwzględniająca przyjęte dziś kryteria ocen i aktualne opracowania naukowe, która w formie kompetentnej narracji będzie uczyć rozumienia dziejów kina, a zarazem stanowić bazę lekturową dla dalszych studiów. Autorami poszczególnych rozdziałów są czołowi polscy specjaliści (także spoza Krakowa), zajmujący się na co dzień opisywanymi przez siebie okresami, gatunkami i szkołami narodowymi. W ciągu najbliższego pięciolecia ukażą się trzy kolejne tomy, poświęcone kinu klasycznemu, kinu epoki nowofalowej i kinu współczesnemu. Mamy nadzieję, że - zaspokoiwszy pilną potrzebę podręcznika, którego od dawna brakuje - książka stanie się też ciekawą lekturą dla szerszego grona miłośników filmu.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 964 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1536-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
I. Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu | |
Andrzej Gwoźdź | |
Początki bez początku, czyli jak kino nie zostało odkryte | |
Po drodze do kina: lustro i spektakle cieni | |
Ku mechanizacji widzenia | |
Fantasmagorie, zabawki, automaty | |
Widzialność sformalizowana | |
Kino to projekcja | |
Świat na pokaz | |
Światło i ruch | |
Kino poza kinem | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
II. Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf | |
Tadeusz Lubelski | |
Louis Lumiere – wynalazca kinematografu | |
Louis Lumiere – pierwszy autor kinematograficzny | |
Louis Lumiere – pierwszy producent kinematograficzny | |
Georges Melies – od sztuk magicznych do kinematografu | |
Georges Melies – mistrz „kinematografu atrakcji” | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
III. Początki kina amerykańskiego | |
Rafał Syska | |
Edison | |
Czasy Dicksona | |
Czasy White’a | |
Czasy Portera | |
Inne wytwornie trustu | |
Biograph | |
Vitagraph | |
Essanay | |
Selig | |
Kalem | |
Lubin | |
Motion Picture Patents Company | |
Nickelodeony | |
Hollywood | |
Star system | |
Wytwornie niezależne | |
W orbicie Harry’ego Aitkena | |
Universal | |
Paramount | |
Fox | |
Metro Goldwyn Mayer | |
Inne wytwornie | |
Amerykańskie kino narodowe | |
Kosmopolityzm | |
Idealizm | |
Western – gatunek wczesnego kina amerykańskiego | |
Zakończenie | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
IV. Trzy europejskie kinematografie narodowe la belle epoque – | |
Francja, Wielka Brytania, Włochy | |
Grażyna Stachowna | |
Francja – menedżerowie i artyści | |
Pathe-Freres – pod znakiem galijskiego koguta | |
Gaumont – pod znakiem margerytki | |
Film d’Art – pod znakiem sztuki | |
Louis Feuillade – ten trzeci | |
Fantomas wkracza na ekran | |
Wielka Brytania – szkoła z Brighton | |
Włochy – historia na ekranie | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
V. David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać | |
Michał Oleszczyk | |
Opowiadać obrazem: filmy dla wytworni Biograph (1908-1913) | |
Paradoksy historii: Narodziny narodu (1915) | |
Kolebka dziejow, kolebka kina: Nietolerancja (1916) | |
Wzloty i upadki: lata 1918-1929 | |
Epilog: dwie proby dźwiękowe (1930-1931) | |
Filmografia | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
VI. Skandynawia | |
Tadeusz Szczepański | |
Dania | |
Imperium Olsena | |
Konkurencja | |
Asta Nielsen i inni | |
August Blom, Forest Holger-Madsen i ich operatorzy | |
Benjamin Christensen | |
Z dala od rzeczywistości | |
Zmierzch | |
Autorskie kino Carla Theodora Dreyera | |
Szwecja | |
Pionierzy | |
Imperium Charlesa Magnussona | |
Victor Sjostrom | |
Mauritz Stiller | |
Georg af Klercker: w cieniu zapomnienia | |
Efterklang | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
VII. Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej | |
Tomasz Kłys | |
Kino wilhelmińskie | |
Ufa | |
Ekspresjonizm | |
Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości | |
Gatunki kina weimarskiego | |
Kammerspiel | |
Inne gatunki | |
Weimarska krytyka i kultura filmowa | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
VIII. Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego | |
Joanna Wojnicka | |
Kino przedrewolucyjne | |
Emigracja | |
Wojna domowa; początki kina sowieckiego | |
Nowa Ekonomiczna Polityka i początki awangardy | |
Siergiej Eisenstein | |
Pudowkin i wytwornia Mieżrabpom-Ruś | |
Realizm czy propaganda? | |
Aleksander Dowżenko, tworca kina ukraińskiego | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
IX. Złoty wiek burleski | |
Iwona Sowińska | |
Przemysł rozrywkowy na przełomie XIX i XX wieku | |
Odmiany niemej komedii filmowej | |
Gag: molekuła komizmu | |
Max Linder: pierwsza gwiazda kina | |
Mack Sennett, wytwornia Keystone i „slapstick kalifornijski” | |
Charlie Chaplin daje gagowi duszę | |
Keystone: 1914 | |
Essanay: 1915-1916 | |
Mutual: 1916-1917 | |
First National: 1918-1923 | |
United Artists: od 1923 do końca epoki niemej | |
Harold Lloyd: świat się śmieje | |
Buster Keaton: człowiek pod presją | |
U boku Fatty Arbuckle’a | |
Droga do samodzielności | |
Buster | |
Zakończenie | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
X. Hollywood: epoka jazzu | |
Łukasz A. Plesnar | |
„Wielka Piątka” | |
„Mała Piątka” | |
Skandale obyczajowe i utworzenie MPPDA | |
Cecil B. DeMille: krol Hollywoodu | |
Erich von Stroheim: tworca filmowego naturalizmu | |
Lubitsch Touch | |
Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie | |
Inni przybysze z Niemiec | |
Skandynawska fala | |
Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty | |
Zachod stary i nowy: westerny | |
Serce i szpada: filmy przygodowo-kostiumowe | |
Wielkie widowiska biblijne, kryminały, filmy wojenne i horrory | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
XI. Francuska szkoła impresjonistyczna | |
Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Louis Delluc, czyli we władzy melancholii | |
Germaine Dulac, czyli jak „portretować” duszę kobiety | |
Marcel L’Herbier – „poeta sztuki niemej” | |
Abel Gance, czyli „czas obrazu” | |
Jean Epstein – poszukiwanie efektu „nadwrażenia” | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
XII. Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym | |
Alicja Helman | |
Film abstrakcyjny | |
Film dadaistyczny | |
Film surrealistyczny | |
Kino czyste | |
Dokument liryczny | |
Eksperymenty narracyjne | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
XIII. Nieme kino dokumentalne | |
Jadwiga Hučkova | |
Prehistoria dokumentu | |
Robert Flaherty – tropiciel odległych enklaw | |
Dziga Wiertow – eksperymentator | |
Początki filmu montażowego i reportażu | |
Kontynentalna tradycja realistyczna: symfonie miast | |
Joris Ivens – konsekwentny lewicowiec | |
Brytyjska szkoła dokumentalna | |
Chronologia | |
Propozycje lektur | |
XIV. Inne kinematografie | |
Chiny – Alicja Helman | |
Japonia – Krzysztof Loska | |
Indie – Artur Majer | |
Hiszpania – Iwona Kolasińska-Pasterczyk | |
Turcja – Magdalena Bartczak | |
Bałkany – Magdalena Bartczak | |
Czechy i Słowacja – Jadwiga Hučkova | |
Polska – Tadeusz Lubelski | |
Noty o autorach | |
Indeks nazwisk | |
Indeks filmów | |