Kino klasyczne t.2

-20%

Kino klasyczne t.2

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,40  18,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,4018,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Po dwóch latach od publikacji Kina niemego przekazujemy Państwu drugi tom zbiorowej Historii kina, Kino klasyczne. Koncentrujemy się na trzech dekadach z dziejów kinematografii: od wprowadzenia dźwięku (1927 rok) po koniec lat 50. Zapraszając Czytelników w podróż po historii kina, w istocie opisujemy wiek XX, z jego kulturowymi modami, ideologią, przemianami społecznymi i ekonomicznymi. Wśród autorów poszczególnych rozdziałów znajdują się najwybitniejsi polscy filmoznawcy, specjaliści w swych dziedzinach. Powstała dzięki temu książka, która stanowi nieoceniony przewodnik po filmowej klasyce, pełen pogłębionych analiz, wartościowych kontekstów i nowych odczytań, ale też – ciekawostek, anegdot i unikatowych fotosów. Mamy nadzieję, że dzięki temu dowiedzie ona różnorodności kina i jego ogromnego wpływu na niemal wszystkie dziedziny życia.


Liczba stron1244
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1537-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    15
  I. Przełom dźwiękowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   19
  1894–15: wczesne prądy    19
  „Elektryfikacja” dźwięku    24
  1924–1926: Czas konkwisty    27
  Warner Bros. i system Vitaphone    29
  1927: Śpiewak jazzbandu    32
  Fox i system Movietone    37
  1928: pierwszy sukces i przyspieszenie    38
  Europa i reszta świata    41
  Udoskonalenia techniczne    45
  Ekonomiczne konsekwencje przełomu dźwiękowego    48
  Zastrzyk świeżej krwi    50
  Unarodowienie kinematografii    55
  Dźwięk bez granic    61
  Implikacje artystyczne    63
  Chronologia    70
  Propozycje lektur    71
  II. Hollywood: pod znakiem Wielkiego Kryzysu . . . . . . . .   73
  Joseph I. Breen i Kodeks Produkcyjny    76
  powstanie i rozwój kina gangsterskiego    78
  Hollywood spogląda zza krat: filmy więzienne (prison films)    83
  Hollywood tańczy i śpiewa: musicale i filmowe operetki    86
  komedia anarchizująca, screwball comedy i sophisticatd comedy    95
  Hollywood straszy: Dracula, Frankenstein i inne horrory    106
  Hollywood podgląda sławnych ludzi: film biograficzny (biopic)    112
  Hollywood wyciska łzy: melodramaty i filmowe romanse    114
  Hollywood w krainie przygód i na Dzikim Zachodzie    121
  Poza kinem gatunków    125
  Ku nowej dekadzie    131
  Chronologia    131
  Propozycje lektur    132
  III. Francja lat trzydziestych: kino jako barometr . . . . . . .    135
  Mapa pogody    136
  René Clair, Marcel Pagnol, Sacha Guitry, Jean Vigo    139
  René Clair i populizm    140
  Marcel Pagnol i Sacha Guitry – film „teatralny”    142
  Jean Vigo    144
  Jacques Feyder, Julien Duvivier, Marcel Carné    148
  Jacques Feyder    149
  Julien Duvivier    153
  Marcel Carné i realizm poetycki    162
  Jean Renoir i realizm społeczny    175
  Czasem słońce, czasem deszcz    186
  Chronologia    188
  Propozycje lektur    189
  i w Trzeciej Rzeszy (1929–1945) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   191
  Między Weimarem a Trzecią Rzeszą – przepaść czy ciągłość?    191
  Kino schyłku Republiki    196
  Kino niemieckie w okresie nazistowskim    213
  Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy    213
  Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy    217
  Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy    230
  Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy    243
  Chronologia    247
  Propozycje lektur    250
  V. Kino stalinowskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    253
  Przełom dźwiękowy, przełom polityczny    253
  Pierwsze sukcesy fi lmu dźwiękowego    269
  Socrealizm – sztuka w służbie politycznej utopii    273
  Wielki terror. Polityka historyczna    285
  „Żyje się lepiej, żyje się weselej”    296
  Wojna i schyłek stalinizmu    299
  Chronologia    312
  Propozycje lektur    313
  VI. Japonia między tradycją i nowoczesnością . . . . . . . . . . .    315
  Humor japoński    316
  W stronę codzienności – dramaty rodzinne (shomin-geki)    319
  Mizoguchi i melodramat filmowy    323
  Wojna i kino    326
  Rozrachunki z przeszłością    332
  Odrodzenie filmu historycznego    336
  Humanistyczne filmy wojenne    340
  Filmy o bombie atomowej (genbaku eiga)    343
  Konsekwencje przemian społecznych    346
  Oblicza buntu    351
  Chronologia    355
  Propozycje lektur    356
  VII. Kino brytyjskie: w obronie imperium . . . . . . . . . . . . . . .    359
  Schyłek mocarstwa    360
  Lata 30.: w poszukiwaniu tożsamości    363
  Imperium Ranka    372
  Kino czasu wojny: honor i pragmatyzm    375
  „w imię męstwa przodków”    386
  Powojenne kino autorów: nadążyć za światem    391
  Strategie eskapistyczne    400
  Kryzys kinematografii i upadek potęgi Ranka    403
  Chronologia    404
  Propozycje lektur    407
  VIII. Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych . . . .    409
  Cisza przed burzą    410
  Kino wojenne przed wojną    410
  System hollywoodzki przed wojną    412
  Przemiany w systemie produkcyjnym    417
  Unit    417
  Niezależni producenci    418
  Reżyser -producent    420
  Trzy portrety reżyser?    422
  Orson Welles – mit    422
  Hitchcock w Hollywood    426
  Preston Sturges – satyra na marginesie Hollywood    431
  Hollywood na froncie    433
  Gatunki idą na front    435
  Kino wojenne – typologia    436
  Home -front movies    438
  Combat films    439
  Filmy o weteranach    443
  System hollywoodzki w czasach wojny    444
  Strach przed cenzurą    448
  Czasy powojenne    450
  Proces antytrustowy    451
  (HUAC)    452
  Jasne barwy powojennego kina    454
  Film noir    459
  Noir a kino gatunków    460
  Femme fatale    468
  Psychoanaliza    469
  Kryzys racjonalizmu i subiektywizacja    472
  Nurt realistyczny końca lat 40.    474
  Epilog w kolorze    477
  Chronologia    478
  Propozycje lektur    479
  IX. Film dokumentalny okresu klasycznego . . . . . . . . . . . ..    481
  Dokument brytyjski lat 30.    482
  Robotnicza Liga Filmu i Fotografii    486
  Kino dokumentalne w Japonii    488
  Joris Ivens    488
  Inne filmy dokumentalne    491
  Leni Riefenstahl    492
  Lata wojny    496
  Po wojnie    510
  Chronologia    521
  Propozycje lektur    522
  X. Film animowany w cieniu Disneya . . . . . . . . . . . . . . . . . ..    523
  Film animowany w okresie kina niemego    523
  Amerykańska kreskówka po przełomie dźwiękowym    525
  Walt Disney: biznesmen i animator    532
  Film animowany w Europie    541
  Chronologia    547
  Propozycje lektur    548
  XI. Film awangardowy w latach 1930–1959 . . . . . . . . . . . . ..    549
  Kontynuatorzy Wielkiej Awangardy    550
  Lettryzm    551
  Międzynarodówka sytuacjonistyczna    552
  Amerykańska awangarda lat 20. i 30.    553
  Norman McLaren    557
  Willard Maas i Marie Menken    558
  Maya Deren    559
  Kenneth Anger    560
  Stan Brakhage    561
  Chronologia    562
  Propozycje lektur    562
  XII. Włoski neorealizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    565
  Prądy rewizji kina okresu faszyzmu    565
  Kaligrafowie i inni    573
  Neorealizm: prądy definicji    578
  Rossellini albo neorealizm moralny    584
  Visconti albo neorealizm estetyczny    589
  De Sica albo realizm humanistyczny    595
  Vergano i De Santis albo neorealizm komunistyczny    600
  Inne warianty    603
  Chronologia    612
  Propozycje lektur    614
  XIII. Kinematografia Meksyku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    617
  Que viva México!, czyli w stronę „cudu meksykańskiego”    617
  Luis Bunuel, czyli ten, który odmienił Meksyk    627
  Chronologia    639
  Propozycje lektur    640
  XIV. Skandynawowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    641
  Szwecja    642
  Dekada marazmu    642
  Beredskap, czyli pogotowie obronne    646
  Powrót „złotej epoki”?    649
  Ingmar Bergman staje na planie filmowym    653
  Powojenna dekada    656
  Ingmar Bergman w drodze na szczyt    662
  W cieniu Bergmana    668
  Bergman na szczycie    671
  Dania    676
  Cena przetrwania    676
  Autorskie kino Dreyera    678
  Okupacja    683
  Lata powojenne    684
  Norwegia    687
  Ibsen, Sinding i Dalgard    688
  Długi cień wojny    691
  Finlandia    694
  Ojczyzna, lud i sielunmaisema    696
  Wojna i jej konsekwencje    700
  Chronologia    704
  Propozycje lektur    707
  XV. Francuzi – kino papy? (1940–1959) . . . . . . . . . . . . . . ..    709
  Okupacja: „Francuzi, musicie robić kino jakości!”    710
  Nowe porządki    712
  Od „Pierwszej randki” do „Ostatniego grosza”    714
  Kino Vichy?    715
  Kino wygnania    717
  Kino alegorii    720
  Kino z retorty    722
  Pasja odsuniętych od świata    724
  Odmiany „realizmu”    727
  Amerykańskie oko Clouzot    729
  „Rebatyzm”, czyli w pułapce manicheizmu    732
  Po wojnie: „Nie interesują nas już te same sny”    733
  Francuska „szkoła wyzwolenia”?    734
  Jakość tradycji    739
  Celuloidowe wojny    741
  Pokusa rynku    743
  Realizm psychologiczny: pewna (gorzka) tendencja    746
  Szkoła widza walczy z „sankcją jakości”    754
  Dialogi i konfrontacje    757
  Kilka pokoleń poetów kina    759
  Cocteau, Tati, Bresson: anty-dykcje francuskiego kina    770
  Długi cień Marcela Carné    781
  Chronologia    784
  Propozycje lektur    786
  XVI. Kino amerykańskie lat 50.: złota dekada . . . . . . . . . . . .    789
  System produkcji    790
  Telewizja i przemiany technologiczne    792
  Złoty okres kina gatunków    794
  Starego Zachodu    794
  Musical – w stronę integralności    801
  Komedia – od Boba Hope’a do Marilyn Monroe    808
  Gatunki sensacyjne – policjanci, gangsterzy i komuniści    810
  wojnami    813
  i przygodowe    815
  Melodramat: przypadek Douglasa Sirka    819
  Science fiction – lęk i nieufność    821
  Kino autor?    827
  Elia Kazan    827
  Alfred Hitchcock    833
  Billy Wilder    836
  John Huston    839
  Orson Welles    840
  Inni autorzy    842
  W stronę niezależności i buntu    845
  Nicholas Ray    846
  Robert Aldrich    847
  Pochód nastolatków    849
  Temat rasizmu    852
  Nurt realistyczny    853
  Chronologia    855
  Propozycje lektur    856
  XVII. Złota era kina Indii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   859
  Przełom dźwiękowy    859
  Muzyka i taniec    860
  Era wielkich wytwórni    861
  V. Shantaram    865
  Indyjski neorealizm    866
  Autorzy kina hindustani    868
  Mehboob Khan    868
  Raj Kapoor    870
  Bimal Roy    871
  Guru Dutt    873
  Satyajit Ray – twórca osobny    875
  Chronologia    882
  Propozycje lektur    883
  XVIII. Włosi po neorealizmie: autorzy, kontynuatorzy, epigoni .    885
  Rossellini: neorealizm mimo wszystko    887
  Visconti: w poszukiwaniu drogi    896
  Fellini: dwie trylogie    906
  Antonioni: pejzaże wewnętrzne    916
  Kontynuacje    925
  Biedni, ale piękni – czyli neorealizm na różowo    929
  Chronologia    931
  Propozycje lektur    932
  XIX. Polska Szkoła Filmowa na tle rodzimego kina . . . . . . . . .   935
  Przed wojną: nadwiślańskie kino klasyczne (1930–1939)    935
  Film historyczny    937
  Komedia    938
  Melodramat    941
  Inne kino    943
  Wojna i po wojnie. Kino w innym systemie (1939–1954)    946
  Wojna    947
  Po wojnie – upaństwowienie kinematografii    950
  Rodzimy socrealizm    956
  Epoka Szkoły Polskiej (1955–1961)    960
  Odwilż w kinie    960
  Szkoła Polska – kanon    966
  Szkoła Polska – nowi autorzy    977
  Poza Szkołą    986
  Chronologia    989
  Propozycje lektur    991
  XX. Kino sowieckie lat 1956–1960. Pierwsza fala odwilży . . . .   993
  „Odwilż” polityczna a kinematografia    993
  Sezon 1956/1957    996
  Grigorij Czuchraj    999
  Michaił Kałatozow    1004
  Siergiej Bondarczuk    1006
  „Człowiek wobec żywiołów” a cezury polityczne    1007
  Chronologia    1010
  Propozycje lektur    1011
  XXI. Powojenne kino niemieckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    1013
  Zanim powstały dwie republiki (1946–1949)    1013
  Kino współtworzy Niemiecką Republikę Demokratyczną    1026
  Ekrany „cudu gospodarczego”    1032
  Chronologia    1044
  Propozycje lektur    1047
  XXII. Inne kinematografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   1049
  Czechosłowacja – Jadwiga Hučková    1050
  Węgry – Grzegorz Bubak    1065
  Turcja i Bałkany – Magdalena Bartczak    1076
  Hiszpania – Iwona Kolasińska-Pasterczyk    1090
  Chiny – Jacek Flig    1099
  Australia – Marek Haltof    1116
  Indeks nazwisk (oprac. Krzysztof Siwoń) . . . . . . . . . . . . . . .    1125
  Indeks filmów (oprac. Krzysztof Siwoń) . . . . . . . . . . . . . . . .    1163
  Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   1239
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia