Kino klasyczne t.2

Kino klasyczne t.2

1 ocena

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Po dwóch latach od publikacji Kina niemego przekazujemy Państwu drugi tom zbiorowej Historii kina, Kino klasyczne. Koncentrujemy się na trzech dekadach z dziejów kinematografii: od wprowadzenia dźwięku (1927 rok) po koniec lat 50. Zapraszając Czytelników w podróż po historii kina, w istocie opisujemy wiek XX, z jego kulturowymi modami, ideologią, przemianami społecznymi i ekonomicznymi. Wśród autorów poszczególnych rozdziałów znajdują się najwybitniejsi polscy filmoznawcy, specjaliści w swych dziedzinach. Powstała dzięki temu książka, która stanowi nieoceniony przewodnik po filmowej klasyce, pełen pogłębionych analiz, wartościowych kontekstów i nowych odczytań, ale też – ciekawostek, anegdot i unikatowych fotosów. Mamy nadzieję, że dzięki temu dowiedzie ona różnorodności kina i jego ogromnego wpływu na niemal wszystkie dziedziny życia.


Liczba stron1244
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1537-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    15
  
  I. Przełom dźwiękowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
  
  Iwona Sowińska
  
  1894–1915: wczesne prądy    19
  
  „Elektryfikacja” dźwięku    24
  
  1924–1926: Czas konkwisty    27
  
  Warner Bros. i system Vitaphone    29
  
  1927: Śpiewak jazzbandu    32
  
  Fox i system Movietone    37
  
  1928: pierwszy sukces i przyspieszenie    38
  
  Europa i reszta świata    41
  
  Udoskonalenia techniczne    45
  
  Ekonomiczne konsekwencje przełomu dźwiękowego    48
  
  Zastrzyk świeżej krwi    50
  
  Unarodowienie kinematografii    55
  
  Dźwięk bez granic    61
  
  Implikacje artystyczne    63
  
  Chronologia    70
  
  Propozycje lektur    71
  
  II. Hollywood: pod znakiem Wielkiego Kryzysu . . . . . . . .73
  
  Łukasz A. Plesnar
  
  Joseph I. Breen i Kodeks Produkcyjny    76
  
  Hollywood o bandytach, mafiosach i agentach FBI:
  
  powstanie i rozwój kina gangsterskiego    78
  
  Hollywood spogląda zza krat: filmy więzienne (prison films)    83
  
  Hollywood tańczy i śpiewa: musicale i filmowe operetki    86
  
  Hollywood się śmieje: spadkobiercy slapsticku,
  
  komedia anarchizująca, screwball comedy i sophisticatd comedy    95
  
  Hollywood straszy: Dracula, Frankenstein i inne horrory    106
  
  Hollywood podgląda sławnych ludzi: film biograficzny (biopic)    112
  
  Hollywood wyciska łzy: melodramaty i filmowe romanse    114
  
  Hollywood w krainie przygód i na Dzikim Zachodzie    121
  
  
  
  Poza kinem gatunków    125
  
  Ku nowej dekadzie    131
  
  Chronologia    131
  
  Propozycje lektur    132
  
  III. Francja lat trzydziestych: kino jako barometr . . . . . . .    135
  
  Grażyna Stachówna
  
  Mapa pogody    136
  
  Dużo słońca z przelotnymi opadami:
  
  René Clair, Marcel Pagnol, Sacha Guitry, Jean Vigo    139
  
  René Clair i populizm    140
  
  Marcel Pagnol i Sacha Guitry – film „teatralny”    142
  
  Jean Vigo    144
  
  Gęste zachmurzenia, deszcze, mgły i ogólne złe samopoczucie:
  
  Jacques Feyder, Julien Duvivier, Marcel Carné    148
  
  Jacques Feyder    149
  
  Julien Duvivier    153
  
  Marcel Carné i realizm poetycki    162
  
  Słońce na przemian z burzami i gradobiciem:
  
  Jean Renoir i realizm społeczny    175
  
  Czasem słońce, czasem deszcz    186
  
  Chronologia    188
  
  Propozycje lektur    189
  
  IV. Niemiecki film fabularny u schyłku Republiki Weimarskiej
  
  i w Trzeciej Rzeszy (1929–1945) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .191
  
  Tomasz Kłys
  
  Między Weimarem a Trzecią Rzeszą – przepaść czy ciągłość?    191
  
  Kino schyłku Republiki    196
  
  Kino niemieckie w okresie nazistowskim    213
  
  Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy    213
  
  Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy    217
  
  Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy    230
  
  Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy    243
  
  Chronologia    247
  
  Propozycje lektur    250
  
  
  
  V. Kino stalinowskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    253
  
  Joanna Wojnicka
  
  Przełom dźwiękowy, przełom polityczny    253
  
  Pierwsze sukcesy fi lmu dźwiękowego    269
  
  Socrealizm – sztuka w służbie politycznej utopii    273
  
  Wielki terror. Polityka historyczna    285
  
  „Żyje się lepiej, żyje się weselej”    296
  
  Wojna i schyłek stalinizmu    299
  
  Chronologia    312
  
  Propozycje lektur    313
  
  VI. Japonia między tradycją i nowoczesnością . . . . . . . . . . .    315
  
  Krzysztof Loska
  
  Humor japoński    316
  
  W stronę codzienności – dramaty rodzinne (shomin-geki)    319
  
  Mizoguchi i melodramat filmowy    323
  
  Wojna i kino    326
  
  Rozrachunki z przeszłością    332
  
  Odrodzenie filmu historycznego    336
  
  Humanistyczne filmy wojenne    340
  
  Filmy o bombie atomowej (genbaku eiga)    343
  
  Konsekwencje przemian społecznych    346
  
  Oblicza buntu    351
  
  Chronologia    355
  
  Propozycje lektur    356
  
  VII. Kino brytyjskie: w obronie imperium . . . . . . . . . . . . . . .    359
  
  Olga Katafiasz
  
  Schyłek mocarstwa    360
  
  Lata 30.: w poszukiwaniu tożsamości    363
  
  Imperium Ranka    372
  
  Kino czasu wojny: honor i pragmatyzm    375
  
  Szekspirowskie adaptacje Laurence’a Oliviera:
  
  „w imię męstwa przodków”    386
  
  Powojenne kino autorów: nadążyć za światem    391
  
  
  
  Strategie eskapistyczne    400
  
  Kryzys kinematografii i upadek potęgi Ranka    403
  
  Chronologia    404
  
  Propozycje lektur    407
  
  VIII. Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych . . . .     409
  
  Rafał Syska
  
  Cisza przed burzą    410
  
  Kino wojenne przed wojną    410
  
  System hollywoodzki przed wojną    412
  
  Przemiany w systemie produkcyjnym    417
  
  Unit    417
  
  Niezależni producenci    418
  
  Reżyser -producent    420
  
  Trzy portrety reżyser?    422
  
  Orson Welles – mit    422
  
  Hitchcock w Hollywood    426
  
  Preston Sturges – satyra na marginesie Hollywood    431
  
  Hollywood na froncie    433
  
  Gatunki idą na front    435
  
  Kino wojenne – typologia    436
  
  Home -front movies    438
  
  Combat films    439
  
  Filmy o weteranach    443
  
  System hollywoodzki w czasach wojny    444
  
  Strach przed cenzurą    448
  
  Czasy powojenne    450
  
  Proces antytrustowy    451
  
  Komisja do Badania Działalności Antyamerykańskiej
  
  (HUAC)    452
  
  Jasne barwy powojennego kina    454
  
  Film noir    459
  
  Noir a kino gatunków    460
  
  Femme fatale    468
  
  Psychoanaliza    469
  
  Kryzys racjonalizmu i subiektywizacja    472
  
  Nurt realistyczny końca lat 40.    474
  
  Epilog w kolorze    477
  
  Chronologia    478
  
  Propozycje lektur    479
  
  
  
  IX. Film dokumentalny okresu klasycznego . . . . . . . . . . . ..    481
  
  Mirosław Przylipiak
  
  Dokument brytyjski lat 30.    482
  
  Robotnicza Liga Filmu i Fotografii    486
  
  Kino dokumentalne w Japonii    488
  
  Joris Ivens    488
  
  Inne filmy dokumentalne    491
  
  Leni Riefenstahl    492
  
  Lata wojny    496
  
  Po wojnie    510
  
  Chronologia    521
  
  Propozycje lektur    522
  
  X. Film animowany w cieniu Disneya . . . . . . . . . . . . . . . . . ..    523
  
  Paweł Sitkiewicz
  
  Film animowany w okresie kina niemego    523
  
  Amerykańska kreskówka po przełomie dźwiękowym    525
  
  Walt Disney: biznesmen i animator    532
  
  Film animowany w Europie    541
  
  Chronologia    547
  
  Propozycje lektur    548
  
  XI. Film awangardowy w latach 1930–1959 . . . . . . . . . . . . ..    549
  
  Andrzej Pitrus
  
  Kontynuatorzy Wielkiej Awangardy    550
  
  Lettryzm    551
  
  Międzynarodówka sytuacjonistyczna    552
  
  Amerykańska awangarda lat 20. i 30.    553
  
  Norman McLaren    557
  
  Willard Maas i Marie Menken    558
  
  Maya Deren    559
  
  Kenneth Anger    560
  
  Stan Brakhage    561
  
  Chronologia    562
  
  Propozycje lektur    562
  
  
  
  XII. Włoski neorealizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    565
  
  Alicja Helman
  
  Prądy rewizji kina okresu faszyzmu    565
  
  Kaligrafowie i inni    573
  
  Neorealizm: prądy definicji    578
  
  Rossellini albo neorealizm moralny    584
  
  Visconti albo neorealizm estetyczny    589
  
  De Sica albo realizm humanistyczny    595
  
  Vergano i De Santis albo neorealizm komunistyczny    600
  
  Inne warianty    603
  
  Chronologia    612
  
  Propozycje lektur    614
  
  XIII. Kinematografia Meksyku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    617
  
  Iwona Kolasińska -Pasterczyk
  
  Que viva México!, czyli w stronę „cudu meksykańskiego”    617
  
  Luis Bunuel, czyli ten, który odmienił Meksyk    627
  
  Chronologia    639
  
  Propozycje lektur    640
  
  XIV. Skandynawowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    641
  
  Tadeusz Szczepański
  
  Szwecja    642
  
  Dekada marazmu    642
  
  Beredskap, czyli pogotowie obronne    646
  
  Powrót „złotej epoki”?    649
  
  Ingmar Bergman staje na planie filmowym    653
  
  Powojenna dekada    656
  
  Ingmar Bergman w drodze na szczyt    662
  
  W cieniu Bergmana    668
  
  Bergman na szczycie    671
  
  Dania    676
  
  Cena przetrwania    676
  
  Autorskie kino Dreyera    678
  
  Okupacja    683
  
  Lata powojenne    684
  
  Norwegia    687
  
  Ibsen, Sinding i Dalgard    688
  
  Długi cień wojny    691
  
  Finlandia    694
  
  Ojczyzna, lud i sielunmaisema    696
  
  Wojna i jej konsekwencje    700
  
  Chronologia    704
  
  Propozycje lektur    707
  
  XV. Francuzi – kino papy? (1940–1959) . . . . . . . . . . . . . . ..    709
  
  Tycjan Gołuński
  
  Okupacja: „Francuzi, musicie robić kino jakości!”    710
  
  Nowe porządki    712
  
  Od „Pierwszej randki” do „Ostatniego grosza”    714
  
  Kino Vichy?    715
  
  Kino wygnania    717
  
  Kino alegorii    720
  
  Kino z retorty    722
  
  Pasja odsuniętych od świata    724
  
  Odmiany „realizmu”    727
  
  Amerykańskie oko Clouzot    729
  
  „Rebatyzm”, czyli w pułapce manicheizmu    732
  
  Po wojnie: „Nie interesują nas już te same sny”    733
  
  Francuska „szkoła wyzwolenia”?    734
  
  Jakość tradycji    739
  
  Celuloidowe wojny    741
  
  Pokusa rynku    743
  
  Realizm psychologiczny: pewna (gorzka) tendencja    746
  
  Szkoła widza walczy z „sankcją jakości”    754
  
  Dialogi i konfrontacje    757
  
  Kilka pokoleń poetów kina    759
  
  Cocteau, Tati, Bresson: anty-dykcje francuskiego kina    770
  
  Długi cień Marcela Carné    781
  
  Chronologia    784
  
  Propozycje lektur    786
  
  
  
  XVI. Kino amerykańskie lat 50.: złota dekada . . . . . . . . . . . .    789
  
  Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska
  
  System produkcji    790
  
  Telewizja i przemiany technologiczne    792
  
  Złoty okres kina gatunków    794
  
  Western – mitologizacja i demitologizacja
  
  Starego Zachodu    794
  
  Musical – w stronę integralności    801
  
  Komedia – od Boba Hope’a do Marilyn Monroe    808
  
  Gatunki sensacyjne – policjanci, gangsterzy i komuniści    810
  
  Film wojenny – konflikt w Korei i obrachunki z wielkimi
  
  wojnami    813
  
  Kino epickie – filmy biblijne, historyczno -kostiumowe
  
  i przygodowe    815
  
  Melodramat: przypadek Douglasa Sirka    819
  
  Science fiction – lęk i nieufność    821
  
  Kino autor?    827
  
  Elia Kazan    827
  
  Alfred Hitchcock    833
  
  Billy Wilder    836
  
  John Huston    839
  
  Orson Welles    840
  
  Inni autorzy    842
  
  W stronę niezależności i buntu    845
  
  Nicholas Ray    846
  
  Robert Aldrich    847
  
  Pochód nastolatków    849
  
  Temat rasizmu    852
  
  Nurt realistyczny    853
  
  Chronologia    855
  
  Propozycje lektur    856
  
  XVII. Złota era kina Indii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .859
  
  Artur Majer
  
  Przełom dźwiękowy    859
  
  Muzyka i taniec    860
  
  Era wielkich wytwórni    861
  
  V. Shantaram    865
  
  Indyjski neorealizm    866
  
  
  
  Autorzy kina hindustani    868
  
  Mehboob Khan    868
  
  Raj Kapoor    870
  
  Bimal Roy    871
  
  Guru Dutt    873
  
  Satyajit Ray – twórca osobny    875
  
  Chronologia    882
  
  Propozycje lektur    883
  
  XVIII. Włosi po neorealizmie: autorzy, kontynuatorzy, epigoni .    885
  
  Alicja Helman
  
  Rossellini: neorealizm mimo wszystko    887
  
  Visconti: w poszukiwaniu drogi    896
  
  Fellini: dwie trylogie    906
  
  Antonioni: pejzaże wewnętrzne    916
  
  Kontynuacje    925
  
  Biedni, ale piękni – czyli neorealizm na różowo    929
  
  Chronologia    931
  
  Propozycje lektur    932
  
  XIX. Polska Szkoła Filmowa na tle rodzimego kina . . . . . . . . .935
  
  Tadeusz Lubelski
  
  Przed wojną: nadwiślańskie kino klasyczne (1930–1939)    935
  
  Film historyczny    937
  
  Komedia    938
  
  Melodramat    941
  
  Inne kino    943
  
  Wojna i po wojnie. Kino w innym systemie (1939–1954)    946
  
  Wojna    947
  
  Po wojnie – upaństwowienie kinematografii    950
  
  Rodzimy socrealizm    956
  
  Epoka Szkoły Polskiej (1955–1961)    960
  
  Odwilż w kinie    960
  
  Szkoła Polska – kanon    966
  
  Szkoła Polska – nowi autorzy    977
  
  Poza Szkołą    986
  
  Chronologia    989
  
  Propozycje lektur    991
  
  
  
  XX. Kino sowieckie lat 1956–1960. Pierwsza fala odwilży . . . .993
  
  Iwona Kurz
  
  „Odwilż” polityczna a kinematografia    993
  
  Sezon 1956/1957    996
  
  Grigorij Czuchraj    999
  
  Michaił Kałatozow    1004
  
  Siergiej Bondarczuk    1006
  
  „Człowiek wobec żywiołów” a cezury polityczne    1007
  
  Chronologia    1010
  
  Propozycje lektur    1011
  
  XXI. Powojenne kino niemieckie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    1013
  
  Andrzej Gwóźdź
  
  Zanim powstały dwie republiki (1946–1949)    1013
  
  Kino współtworzy Niemiecką Republikę Demokratyczną    1026
  
  Ekrany „cudu gospodarczego”    1032
  
  Chronologia    1044
  
  Propozycje lektur    1047
  
  XXII. Inne kinematografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1049
  
  Czechosłowacja – Jadwiga Hučková    1050
  
  Węgry – Grzegorz Bubak    1065
  
  Turcja i Bałkany – Magdalena Bartczak    1076
  
  Hiszpania – Iwona Kolasińska-Pasterczyk    1090
  
  Chiny – Jacek Flig    1099
  
  Australia – Marek Haltof    1116
  
  Indeks nazwisk (oprac. Krzysztof Siwoń) . . . . . . . . . . . . . . .     1125
  
  Indeks filmów (oprac. Krzysztof Siwoń) . . . . . . . . . . . . . . . .     1163
  
  Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1239
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia