POLECAMY
-33%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Czym jest neuronauka poznawcza (cognitive neuroscience)? Po części wyjaśnia to podtytuł niniejszej książki, nawiązujący do definicji Michaela S. Gazzanigi - laureata Nagrody Nobla i pioniera badań w tym zakresie. Określił on swą dziedzinę jako poznawanie tego, jak mózg tworzy umysł. Neuronauka poznawcza jest zatem częścią neurobiologii, psychologii (w szczególności poznawczej), ale również matematyki, lingwistyki, fizyki, psychiatrii i wielu innych dziedzin, które włączają do swoich programów badania umysłu. W ostatnich trzech dekadach neuronauka bardzo gwałtownie się rozwinęła. Nie ulega wątpliwości, ze - podobnie jak w wielu innych dziedzinach - jest to prosta konsekwencja rozwoju nowych technik (w tym przypadku badania mózgu, mianowicie metod neuroobrazowania funkcjonalnego). Pozwoliły one przyjrzeć się mózgowi podczas pracy i szukać związków między jego stanami a stanami umysłu.
Napisanie podręcznika neuronauki poznawczej nie jest bynajmniej rzeczą łatwą. Wykad taki wymaga bowiem integracji co najmniej trzech dziedzin wiedzy: psychologii procesów poznawczych, anatomii i fizjologii mózgu oraz metod badania czynności mózgu. Piotr Jaśkowski, profesor nauk medycznych i doktor habilitowany psychologii, autor podręcznika „Neronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł” wywiązuje się ze swego zadania znakomicie.
Jestem przekonany, że książka stanie się lektura zalecaną na wielu kursach psychologii i nie tylko psychologii. Sam przeczytałem ją z ogromnym zainteresowaniem i gorąco polecam ją wszystkim, którzy chcieliby zapoznać się z osiągnięciami współczesnej neuronauki poznawczej.
prof. dr hab. Tytus Sosnowski
(Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Psychologia poznawcza |
Wydawca | Vizja Press |
ISBN-13 | 978-83-61086-51-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
NEURONAUKA POZNAWCZA. JAK MÓZG TWORZY UMYSŁ | 16 |
1. JAK WYGLĄDA MÓZG | 20 |
Komórki nerwowe i glejowe | 20 |
Właściwości błony pobudliwej | 22 |
Synapsa | 23 |
Nazewnictwo | 26 |
Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy | 27 |
Spoidła, drogi, szlaki i nerwy | 28 |
Anatomia ośrodkowego układu nerwowego | 29 |
Rdzeń kręgowy | 29 |
Pień | 30 |
Móżdżek | 32 |
Przodomózgowie | 32 |
Półkule mózgu | 33 |
Kora mózgowa | 33 |
Budowa histologiczna kory mózgowej | 35 |
Przyśrodkowa część płata skroniowego (MTL) | 36 |
Hipokamp | 37 |
Ciało migdałowate | 37 |
Zwoje podstawy mózgu | 37 |
O czym była mowa… | 38 |
2. JAK SIĘ BADA MÓZG | 42 |
Metody elektro- i magnetofi zjologiczne | 42 |
Zapisy aktywności pojedynczych neuronów | 42 |
Elektroencefalografi a | 44 |
Spontaniczna aktywność EEG | 44 |
Rytmy EEG | 44 |
Potencjały wywołane | 47 |
Metoda uśredniania | 49 |
Kilka przykładów potencjałów wywołanych | 50 |
Mapowanie aktywności elektrycznej mózgu | 55 |
Metoda dipoli | 55 |
Magnetoencefalografi a (MEG) | 57 |
Metody tomografi czne | 58 |
Pozytronowa tomografi a emisyjna (PET) | 59 |
Funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (fMRI) | 60 |
Obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego | 61 |
Funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego | 62 |
Co mierzy fMRI? | 62 |
Technika odejmowania | 65 |
fMRI skorelowany ze zdarzeniami | 66 |
Obrazowanie wielozmiennowe | 67 |
Badania uszkodzonego mózgu | 69 |
Neuropsychologia klasyczna | 70 |
Dysocjacje | 70 |
Transparentność | 71 |
Uniwersalność | 71 |
Przezczaszkowa stymulacja magnetyczna | 72 |
Czy stymulacja magnetyczna jest bezpieczna? | 74 |
Wywoływanie fotyzmów i wirtualnych lezji | 75 |
O czym była mowa… | 77 |
3. JAK WIDZI MÓZG | 80 |
Oko i kamera | 80 |
Po co nam wzrok? | 81 |
Anatomia widzenia | 81 |
Pole recepcyjne | 81 |
Siatkówka | 82 |
Komórki zwojowe i nerw wzrokowy | 84 |
Droga drobno- i wielkokomórkowa | 87 |
Kora wzrokowa | 88 |
Wyższe ośrodki wzrokowe | 90 |
Neuronalne podłoże spostrzegania ruchu | 91 |
Neuronalne podłoże spostrzegania barw | 91 |
Spostrzeganie kształtu | 96 |
Dwa szlaki wzrokowe | 97 |
Procesy wstępujące i zstępujące | 98 |
O czym była mowa… | 103 |
4. JAK MÓZG FILTRUJE INFORMACJE | 106 |
Kierowanie uwagą orientacyjną | 107 |
Refl ektor uwagi | 108 |
Uwaga wolicjonalna i mimowolna | 109 |
Sposoby badania uwagi | 110 |
Słuchanie selektywne | 110 |
Paradygmat Posnera | 110 |
Poszukiwanie wzrokowe | 112 |
Wczesna czy późna selekcja? | 113 |
Teoria fi ltrów uwagi Broadbenta | 113 |
Teorie późnej selekcji | 114 |
Paradoks inteligentnej selekcji | 115 |
Teoria osłabiacza Anne Treisman | 115 |
Neuronaukowe dowody wczesnej selekcji | 115 |
Neuronaukowe dowody późnej selekcji | 117 |
Paradoks inteligentnej selekcji – rozwiązanie? | 120 |
Teoria Nilli Lavie | 120 |
Neuronauka i wpływ obciążenia percepcyjnego | 121 |
Podsumowanie | 121 |
Neuronalne podstawy zjawiska uwagi | 122 |
Płat ciemieniowy | 122 |
Zaniedbywanie stronne | 122 |
Płat czołowy | 124 |
Badania sieci czołowo-ciemieniowej metodami obrazowania | 124 |
Model uwagi Corbetty i Shulmana | 126 |
Ruchy oczu jako prekursor uwagi | 126 |
Poszukiwanie wzrokowe | 127 |
Teoria integracji cech | 127 |
Krytyka | 130 |
Teoria podobieństwa Duncana i Humphreysa | 133 |
Opis | 133 |
Pamięć krótkotrwała | 134 |
Udział płata ciemieniowego w poszukiwaniu wzrokowym | 135 |
O czym była mowa... | 137 |
5. JAK MÓZG STERUJE DZIAŁANIEM | 140 |
Widzenie dla działania | 141 |
Agnozja i ataksja wzrokowa | 141 |
Dwa szlaki wzrokowe | 142 |
Wykonanie działania | 145 |
Anatomia obszarów ruchowych kory mózgowej | 145 |
Pierwszorzędowa kora ruchowa | 145 |
Kora przedruchowa boczna | 147 |
Akty ruchowe | 147 |
Transformacja informacji wzrokowej na akt ruchowy | 148 |
Pętla czołowo-ciemieniowa F5-AIP | 148 |
Rola innych części kory przedruchowej bocznej | 148 |
Transformacja wzrokowo-ruchowa | 148 |
Wybieranie odpowiedniego aktu ruchowego | 149 |
Dodatkowe pole ruchowe | 150 |
Wolna wola | 151 |
Kiedy działanie jest aktem woli? | 152 |
Neuroanatomia woli | 153 |
Doświadczenia Libeta | 154 |
Potencjał gotowości | 154 |
Dynamika wolnej woli | 155 |
Czy posiadamy wolną wolę? | 155 |
Zlateralizowany potencjał gotowości | 156 |
Jakie procesy odzwierciedla LRP? | 156 |
LRP w badaniach wolnej woli | 157 |
Odczytywanie intencji | 158 |
O czym była mowa... | 160 |
6. JAK MÓZG BUDUJE ŚWIADOMOŚĆ | 164 |
Zagadnienie neuronalnego korelatu świadomości wzrokowej | 165 |
Jak się bada neuronalne korelaty świadomości? | 166 |
Metoda obrazów bistabilnych i współzawodnictwa siatkówek | 166 |
Stymulacja bodźcami pod- i nadprogowymi | 168 |
Maskowanie wsteczne | 168 |
Prymowanie podprogowe | 169 |
Zjawisko stłoczenia | 171 |
Uzyskiwanie subiektywnych wrażeń zmysłowych bez stymulacji receptorów | 172 |
Gdzie powstaje świadomy percept? Podejście lokalistyczne | 172 |
Udział kory V1 w powstawaniu świadomego perceptu | 173 |
Udział kory skroniowej i ciemieniowej w powstawaniu świadomego perceptu | 176 |
Jak wygląda świadomy percept? Podejście globalistyczne | 178 |
Percepcja pozaświadoma | 178 |
Poziom aktywacji określa treść świadomości | 179 |
Dynamika i topografi a świadomego perceptu | 180 |
O czym była mowa… | 183 |
7. JAK PAMIĘTA MÓZG | 186 |
Model Atkinsona i Shiff rina | 187 |
Pamięć sensoryczna | 187 |
Pamięć krótkotrwała i operacyjna | 188 |
Organizacja pamięci operacyjnej | 189 |
Centralny mechanizm wykonawczy | 189 |
Podręczna pamięć werbalna | 190 |
Podręczna pamięć epizodyczna | 191 |
Pamięć długotrwała | 191 |
Amnezja | 191 |
Składniki pamięci długotrwałej | 192 |
Pamięć utajona (niedeklaratywna) | 193 |
Pamięć proceduralna | 193 |
Pamięć percepcyjna | 195 |
Prymowanie percepcyjne | 195 |
Prymowanie koncepcyjne | 196 |
Pamięć deklaratywna | 197 |
Rola przyśrodkowego płata skroniowego w formowaniu śladu pamięciowego | 199 |
Konsolidacja synaptyczna | 200 |
Konsolidacja systemowa | 200 |
Kodowanie | 202 |
Uwaga | 202 |
Głębokość przetwarzania | 202 |
Przywoływanie wspomnień | 203 |
Fałszywe wspomnienia | 205 |
Sen i pamięć | 206 |
O czym była mowa… | 210 |
8. JAK MÓZG STERUJE PROCESAMI POZNAWCZYMI | 214 |
Co to są funkcje wykonawcze? | 214 |
Problem homunkulusa | 214 |
Anatomia funkcji wykonawczych | 215 |
Syndrom płatów czołowych | 215 |
Neuropsychologiczne badania funkcji wykonawczych | 216 |
Test sortowania kart Wisconsin | 216 |
Wieża Hanoi | 217 |
Test Stroopa | 217 |
Badania metodami neuroobrazowania | 218 |
Teorie funkcji wykonawczych | 219 |
Procesy automatyczne | 219 |
Teoria Shiff rina i Schneidera | 219 |
Teoria uwagi wykonawczej Posnera | 220 |
Badania uwagi wykonawczej | 220 |
Uwaga wykonawcza w zadaniu Stroopa | 221 |
Neuronalna baza zjawiska Stroopa | 222 |
Teoria Shallice’a (nadzorczego systemu uwagi) | 225 |
Teoria pamięci operacyjnej Baddeleya | 225 |
Centralny mechanizm wykonawczy | 226 |
Teoria Koechlina | 228 |
Ile jest mechanizmów nadzorczych? | 228 |
Model kaskadowy procesów kontrolnych | 228 |
Empiryczne dowody teorii Koechlina | 230 |
Rola przedniej części kory przedczołowej | 231 |
Czy w modelu kaskadowym jest miejsce dla homunkulusa? | 231 |
O czym była mowa… | 232 |
9. JAK MÓZG SPOSTRZEGA INNE MÓZGI | 236 |
Poznanie społeczne | 236 |
Teoria umysłu | 236 |
Mózg społeczny | 236 |
Rozpoznawanie innych przedstawicieli gatunku | 237 |
Czy twarz jest przetwarzana w szczególny sposób? | 237 |
Neuronalne podstawy rozpoznawania twarzy | 239 |
Ruch biologiczny | 241 |
Podstawy neuronalne | 243 |
Wykrywanie intencji | 243 |
Neurony lustrzane | 243 |
Neurony lustrzane u ludzi | 244 |
Neurony lustrzane i detekcja intencji | 244 |
Rozmieszczenie neuronów lustrzanych w korze mózgowej | 245 |
Neurony lustrzane i empatia | 245 |
Wykrywanie kierunku wzroku i uwspólniona uwaga | 246 |
Od czego zależy wykrywanie kierunku wzroku? | 246 |
Anatomia percepcji kierunku wzroku | 246 |
Działanie kontaktu wzrokowego | 247 |
Obserwowany kierunek wzroku przyciąga uwagę obserwatora | 247 |
Spostrzegany kierunek wzroku steruje uwagą obserwatora | 247 |
O czym była mowa… | 249 |
LITERATURA | 250 |
SKOROWIDZ | 268 |