POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Debata w demokracji
Jak debatowano w starożytnych Atenach i Rzymie?
Czy dysputy scholastyczne są podobne do współczesnych debat?
Jak brytyjski parlamentaryzm wpłynął na rozwój debaty w Polsce?
Dlaczego debata potrzebna jest w szkole?
Jakie są zasady debat w polskim parlamencie?
Książka Debata. Retoryka dla demokracji pod redakcją Agnieszki Budzyńskiej-Dacy i Ewy Modrzejewskiej przynosi odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Pokazuje debatę z kilku perspektyw: historycznej, socjologicznej, politologicznej, językoznawczej i edukacyjnej. Dzięki tak szerokiemu spojrzeniu na temat, czytelnicy otrzymują zarówno teoretyczne refleksje, jak i praktyczne wskazówki dotyczące organizacji i prowadzenia debat w Polsce i za granicą.
Debata. Retoryka dla demokracji to nie tylko wyczerpujące kompendium wiedzy o debacie przygotowane przez kilkunastu ekspertów, ale również publikacja pokazująca olbrzymi wpływ tej formy komunikacji na rozwój społeczeństwa demokratycznego.
Niezależnie od tego, czy jesteś badaczem, praktykiem czy po prostu zainteresowanym obserwatorem – ta książka jest dla Ciebie!
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 416 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23417-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1 UNIWERSUM DEBATY. SŁOWO WSTĘPNE Agnieszka Budzyńska-Daca | 1 |
1. Wprowadzenie | 1 |
2. Debata dla demokracji | 2 |
2.1. Archeologia debaty | 3 |
2.2. Debata jako narzędzie poznania | 4 |
3. Wymiar debaty | 4 |
3.1. Wymiar edukacyjno-konkursowy | 4 |
3.2. Wymiar instytucjonalny | 9 |
3.3. Wymiar społeczny | 11 |
4. Debata jako gatunek retoryczny | 12 |
4.1. Podmiot sprawczy debaty | 13 |
4.2. Kwestia sporna | 14 |
4.3. Porządek debaty | 14 |
4.4. Audytorium | 15 |
4.5. Rytualny charakter | 15 |
Bibliografia | 16 |
THE UNIVERSE OF DEBATE. FOREWORD Agnieszka Budzyńska-Daca | 18 |
1. Introduction | 18 |
2. Debate for Democracy | 19 |
2.1. The Archaeology of Debate | 20 |
2.2. Debate as a Cognitive Tool | 21 |
3. Dimensions of the Debate | 21 |
3.1. The Educational and Competitive Dimension | 21 |
3.2. The Institutional Dimension | 26 |
3.3. The Social Dimension | 27 |
4. Debate as a Rhetorical Genre | 29 |
4.1. Actor Behind the Debate | 30 |
4.2. Issue at Stake | 30 |
4.3. Order of Debate | 31 |
4.4. Audience | 31 |
4.5. Ritualistic Nature | 32 |
References | 33 |
2 KORZENIE DEBATY W KULTURZE EUROPEJSKIEJ Agnieszka Budzyńska-Daca | 35 |
1. Wprowadzenie | 35 |
2. Starożytna Grecja | 35 |
2.1. Debata w życiu publicznym | 36 |
2.2. Isegoria i parrhesia | 39 |
2.3. Arystoteles o debacie | 42 |
3. Rzymskie praktyki debat | 44 |
4. Debata jako praktyka testowania argumentów | 46 |
Bibliografia | 47 |
3 DYSPUTA W ŚREDNIOWIECZU: DYSPUTA SCHOLASTYCZNA I DYSPUTA ERYSTYCZNA (OBLIGATIONES) Magdalena Ryszka-Kurczab | 51 |
1. Wprowadzenie | 51 |
2. Rozmaitość dysput | 51 |
3. Dysputa scholastyczna | 53 |
3.1. Questio disputata | 53 |
3.2. Dysputa scholastyczna jako szkolne ćwiczenie | 56 |
4. Dysputa erystyczna (Obligationes) | 58 |
5. Podsumowanie | 60 |
Bibliografia | 61 |
4 POLSKIE DYSPUTY WYZNANIOWE W RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW (XVI–XVII W.) Magdalena Ryszka-Kurczab | 64 |
1. Wprowadzenie | 64 |
2. Tło historyczno-religijne dysput wyznaniowych | 64 |
3. Warunki organizowania publicznych dysput wyznaniowych i ich przebieg | 67 |
3.1. Przestrzeń | 68 |
3.2. Język | 70 |
3.3. Metoda dysputowania | 71 |
4. Modelowy przebieg dysputy | 73 |
5. Wnioski | 76 |
Bibliografia | 77 |
Źródła | 77 |
Literatura przedmiotu | 77 |
5 HISTORIA I PERSPEKTYWY ROZWOJU DEBAT OKSFORDZKICH W POLSCE Jan Piosik | 80 |
1. Wprowadzenie | 80 |
2. Źródła debaty oksfordzkiej | 80 |
3. Polska scena debatancka w zarysie | 81 |
4. Format czy formaty debat oksfordzkich? | 84 |
5. Debata oksfordzka jako polski format debatowania – próba diagnozy | 85 |
6. Podsumowanie | 88 |
Bibliografia | 89 |
6 DEBATE AS AN EDUCATIONAL TOOL: EXAMPLES FROM CROATIA Elenmari Pletikos Olof | 90 |
1. Introduction | 90 |
2. Applying Debate for Teaching as an Active Learning and Cooperative Learning Tool | 91 |
3. Learning Outcomes Through Debate | 92 |
4. Debate Clubs and Debate Societies in Croatia | 93 |
5. Examples from Croatian Elementary Schools and High Schools | 93 |
6. Škarić’s Debate as a Format at the School of Rhetoric | 95 |
7. Competitive Debate Formats Adapted for the Classroom | 96 |
8. Presidential Debate Clippings – Motivation for Use in the Classroom | 97 |
9. International Project ‘Innovate Debate’ | 97 |
10. Conclusion | 98 |
References | 98 |
7 DEBATA TURNIEJOWA W MIĘDZYNARODOWEJ PERSPEKTYWIE Konrad Kiljan, Ewa Modrzejewska | 101 |
1. Wprowadzenie | 101 |
2. Przegląd badań i innowacji dydaktycznych z wykorzystaniem debat | 102 |
3. Międzynarodowe turnieje debat | 104 |
4. Organizacje debatanckie w perspektywie porównawczej – ankieta | 107 |
4.1. Organizacje a udział w WSDC | 108 |
4.2. Krajowa scena debatancka wg respondentów | 109 |
4.3. Miejsca debatowania w krajowym systemie edukacyjnym | 110 |
4.4. Charakterystyka organizacji debatanckich w aspekcie instytucjonalno-organizacyjnym | 112 |
5. Podsumowanie | 113 |
Bibliografia | 115 |
8 ARGUMENTACJA W DEBACIE: MIĘDZY TEORIĄ A DZIAŁANIEM Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska | 118 |
1. Wprowadzenie | 118 |
2. Trzy perspektywy argumentacji | 119 |
2.1. Argumentacja jako produkt | 120 |
2.2. Argumentacja jako procedura | 121 |
2.3. Argumentacja jako proces | 125 |
3. Argumentacja jako proces, produkt, procedura | 127 |
3.1. Cele | 127 |
3.2. Sytuacja | 128 |
3.3. Reguły i normy | 128 |
3.4. Nadawca i odbiorca w debacie | 129 |
4. Ocena argumentacji | 130 |
5. Argumentacja w debacie | 132 |
6. Podsumowanie | 136 |
Bibliografia | 136 |
9 Sędziowanie na turniejach debat w Polsce – analiza porównawcza systemów oceny Kinga J. Rogowska, Krzysztof Buła | 139 |
1. Wprowadzenie | 139 |
2. Czy każda debata wymaga sędziego? | 140 |
3. Funkcje sędziego w debacie | 140 |
4. Karta oceny czy swobodna analiza? | 143 |
4.1. Debata oksfordzka – karta oceny | 144 |
4.2. Brytyjska debata parlamentarna – ocena | 146 |
4.3. Debata Lincoln-Douglas – złoty środek? | 150 |
5. Czy istnieje lepszy sposób? | 152 |
Bibliografia | 153 |
10 Narzędzia do tworzenia i analizy argumentacji Piotr Glenc | 155 |
1. Wprowadzenie | 155 |
2. Technologie informatyczne w świecie debat | 156 |
2.1. Argumentacja jako przedmiot badań w informatyce | 156 |
2.2. Technologie argumentacyjne – kierunki prac, wyzwania i perspektywy rozwoju | 158 |
3. Narzędzia do tworzenia i analizy argumentacji – prezentacja wybranych rozwiązań | 161 |
3.1. Debate.org | 162 |
3.2. Consider.it | 164 |
3.3. Polis | 166 |
3.4. ArgueApply | 167 |
3.5. DebateGraph | 170 |
3.6. OVA | 171 |
3.7. Resoomer | 172 |
4. Podsumowanie | 175 |
Bibliografia | 175 |
11 Kialo – narzędzie do przeprowadzania debat w internecie Natalia Borzuta | 178 |
1. Wprowadzenie | 178 |
2. Specyfika dyskusji online | 179 |
3. Kialo – internetowa przestrzeń rzetelnej debaty | 183 |
4. Transkrypcja i analiza debaty w Kialo | 187 |
5. Podsumowanie | 191 |
Bibliografia | 191 |
Dodatek: Tabelaryczne opracowanie debaty przeprowadzonej na żywo w formacie Karla Poppera | 194 |
12 Debate In the Classroom Diana Tomić | 197 |
1. Introduction | 197 |
2. Skill-building Classroom Debate for an Empowered Learner | 198 |
3. Pros and Cons of the Classroom Debate | 201 |
4. Practical Guidelines for Classroom Preparation | 202 |
5. Conclusion | 205 |
References | 205 |
13 Debata w edukacji filozoficznej Paweł Gondek, Joanna Kiereś-Łach | 209 |
1. Wprowadzenie | 209 |
2. Aspekt dydaktyczno-rozwojowy debaty filozoficznej w szkole średniej | 210 |
3. Aspekt metodyczny debaty – poziom akademicki | 214 |
3.1. Metoda dialektyczna | 215 |
3.2. Miejsce debaty w studiach filozoficznych | 216 |
3.3. Elementy debaty na seminariach dyplomowych | 218 |
4. Podsumowanie | 219 |
Bibliografia | 220 |
14 Debata w edukacji historycznej Karolina Kolbuszewska | 222 |
1. Wprowadzenie | 222 |
2. Zainteresowanie Polaków historią | 223 |
3. Debata w szkole | 224 |
3.1. Modele edukacji historycznej | 224 |
3.2. Debata w szkolnej podstawie programowej nauczania historii | 225 |
3.3. Debata na lekcji historii | 226 |
4. Debata historyczna w edukacji pozaszkolnej | 227 |
5. Forma wykorzystania debaty historycznej | 227 |
5.1. Turniej | 227 |
5.2. Debata okazjonalna | 229 |
5.3. Debata sparingowa | 230 |
5.4. Debata jako podsumowanie warsztatu historycznego | 230 |
6. Adresaci projektów debatanckich | 231 |
7. Metodyka debaty historycznej | 233 |
7.1. Teza debaty historycznej | 233 |
7.2. Merytoryczne przygotowanie do debaty | 235 |
7.3. Ocena debaty historycznej | 235 |
8. Podsumowanie | 238 |
Bibliografia | 239 |
15 Debaty w edukacji muzealnej Gabriela Manista | 241 |
1. Wprowadzenie | 241 |
2. Edukacja w muzeum | 241 |
3. Muzeum jako miejsce edukacji i dialogu | 243 |
4. Jak debatować w muzeum? | 246 |
5. Debata w muzeum – doświadczenia i możliwości | 248 |
5.1. Debaty w muzeach historycznych i narracyjnych | 248 |
5.2. Debaty w muzeach bazujących na zbiorach sztuki | 249 |
6. Podsumowanie | 251 |
Bibliografia | 251 |
16 Debata jako zjawisko społeczne Agnieszka Kampka | 254 |
1. Wprowadzenie | 254 |
2. Debata i sfera publiczna | 254 |
3. Opinia publiczna | 256 |
4. Uczestnicy debaty: instytucje i obywatele | 257 |
5. Cele i funkcje debaty | 259 |
5.1. Poznanie i zrozumienie | 259 |
5.2. Zgoda i porozumienie | 261 |
5.3. Wyznaczanie celów i działanie | 262 |
6. Podsumowanie | 263 |
Bibliografia | 264 |
17 Debata w polskim parlamencie Barbara Batko-Tokarz | 267 |
1. Wprowadzenie | 267 |
2. Polski parlament: historia, funkcje, działanie | 268 |
2.1. Posiedzenia parlamentarne | 270 |
2.2. Debata parlamentarna | 273 |
2.3. Cechy komunikacji w trakcie debaty wynikające z uwarunkowań regulaminowych | 277 |
3. Badania języka polskiego parlamentu – przegląd | 279 |
4. Miejsce debaty parlamentarnej w dyskursie politycznym | 281 |
4.1. Uwarunkowania polityczne debaty parlamentarnej | 281 |
4.2. Uwarunkowania społeczno-kulturowe debaty parlamentarnej | 283 |
Bibliografia | 285 |
18 Debata jako narzędzie konsultacji społecznych Krzysztof Mączka | 289 |
1. Wprowadzenie | 289 |
2. Czym są konsultacje społeczne? | 290 |
2.1. Deliberacja | 292 |
2.2. Sąd obywatelski | 293 |
2.3. Kawiarenka obywatelska | 295 |
2.4. Otwarte spotkanie konsultacyjne | 296 |
3. Debata oksfordzka a wybrane narzędzia konsultacji społecznych | 296 |
3.1. Selekcja uczestników | 297 |
3.2. Zawartość merytoryczna | 298 |
3.3. Równowaga (zbalansowanie) | 298 |
3.4. Sposób dyskusji | 298 |
3.5. Reguły czasowe | 298 |
3.6. Koszty | 299 |
3.7. Atrakcyjność medialna | 299 |
4. Debata oksfordzka w konsultacjach społecznych: doświadczenia i perspektywa na przyszłość | 302 |
5. Podsumowanie | 303 |
Bibliografia | 303 |
19 Polskie finałowe debaty przedwyborcze – perspektywa krytyczno-retoryczna Agnieszka Budzyńska-Daca | 306 |
1. Wprowadzenie | 306 |
2. Format debat – problemy i badania | 307 |
3. Debaty przedwyborcze w Polsce a demokratyczne standardy | 309 |
3.1. Wymogi rzetelnej debaty | 310 |
3.2. Debaty jako narzędzie komunikowania z wyborcami | 314 |
3.3. Obywatelski charakter debat | 315 |
3.4. Debaty jako źródło wiedzy | 317 |
3.5. Debaty jako wzorzec edukacyjny sporu w demokracji | 318 |
4. Podsumowanie | 319 |
Bibliografia | 319 |
20 Wolna przestrzeŃ (Frirumsdebat) – duński format debaty publicznej Ewa Modrzejewska | 322 |
1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 322 |
2. Struktura debaty | 323 |
2.1. Uczestnicy | 323 |
2.2. Przebieg debaty | 324 |
3. Role mówców | 327 |
4. Kryteria oceny i styl argumentacji | 327 |
5. Podsumowanie | 328 |
Bibliografia | 328 |
21 The Debating Tradition in Great Britain and The United States of America Martin Hinton, Miriam Kobierski | 330 |
1. Introduction | 330 |
2. Origins of Formal Debate in English | 331 |
2.1. The Anglo-Saxons | 331 |
2.2. Parliament | 332 |
2.3. The Enlightenment | 334 |
3. Debating Today in Britain and the USA | 336 |
4. Threats to Free Debate | 338 |
4.1. Political Threats | 339 |
4.2. Social Threats | 340 |
4.3. Technological Threats | 341 |
5. Conclusion | 342 |
References | 342 |
22 Formaty debat Kinga J. Rogowska, Marcin Kosman, Aleksandra Łukowska | 345 |
1. Wprowadzenie | 345 |
2. Debata Lincoln-Douglas | 345 |
2.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 345 |
2.2. Struktura debaty | 347 |
2.3. Kryteria oceny | 352 |
Literatura przedmiotu | 353 |
3. Brytyjska debata parlamentarna | 353 |
3.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 354 |
3.2. Struktura debaty | 355 |
3.3. Kryteria oceny | 358 |
3.4. Polityka equity | 359 |
Literatura przedmiotu | 359 |
4. Debata Policy | 359 |
4.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 359 |
4.2. Struktura debaty | 360 |
4.3. Kryteria oceny | 367 |
Literatura przedmiotu | 367 |
5. Debata Karla Poppera | 368 |
5.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 368 |
5.2. Struktura debaty | 369 |
5.3. Kryteria oceny | 373 |
Literatura przedmiotu | 375 |
6. World Schools Debate | 376 |
6.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 376 |
6.2. Struktura debaty | 377 |
6.3. Kryteria oceny | 380 |
Literatura przedmiotu | 381 |
7. Mock Trial | 381 |
7.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 382 |
7.2. Struktura debaty | 383 |
7.3. Kryteria oceny | 386 |
Literatura przedmiotu | 387 |
8. Debata oksfordzka | 387 |
8.1. Rys historyczny oraz osadzenie kulturowe | 387 |
8.2. Struktura debaty | 388 |
8.3. Kryteria oceny | 393 |
Literatura przedmiotu | 393 |
Biogramy | 395 |
Indeks rzeczowy | 401 |
Indeks osobowy | 410 |